Organisatie | Doesburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire gemeente Doesburg |
Citeertitel | Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire gemeente Doesburg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-06-2024 | 01-09-2023 | nieuwe regeling | 11-06-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doesburg
Beleidsregels brede ondersteuning gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire gemeente Doesburg
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doesburg faciliteert (mogelijk) gedupeerde ouder(s), kind, (voormalig) pleegkind, stiefkind ex-partners van gedupeerde hun gezinnen en andere die van rijkswege als gedupeerden worden aangewezen om in aanmerking te komen voor de brede ondersteuning bij het maken van een nieuwe start na de ondervonden gevolgen van de Toeslagenaffaire. Binnen de hersteloperatie kinderopvangtoeslag wordt gemeenten de ruimte geboden om maatwerk te bieden bij deze brede ondersteuning zonder dat zij hierbij belemmerd worden door bijvoorbeeld inkomens- of vermogensvoorwaarden.
Doel van de gemeentelijke dienstverlening aan gedupeerden van de Toeslagenaffaire is om drempels weg te nemen en brede ondersteuning te bieden op de vijf leefgebieden; wonen, werken, financiën, gezin en zorg zodat de (mogelijk) gedupeerde een nieuwe start kan maken. Daarmee is de gemeente niet direct verantwoordelijk voor het herpositioneren van de economische status van de (mogelijk) gedupeerde toeslagenouders, kinderen alsmede stief- en (voormalig) pleegkinderen en/of erkend ex-toeslagpartners inclusief hun gezinnen en andere die van rijkswege als gedupeerden worden aangewezen. Qua behalen van doelstellingen wijkt de brede ondersteuning niet af van de reguliere ondersteuning die gemeenten al bieden aan al hun inwoners. Het verschil is gelegen in de snelheid en de ruimte die het Rijk biedt voor ondersteuning aan deze specifieke doelgroep. Gemeenten kunnen zonder de reguliere inkomens- of andere vermogens voorwaarden ondersteuning toekennen om snel en adequaat de nieuwe start te faciliteren gekoppeld aan deze maatschappelijke doelstellingen.
Artikel 3. Werkwijze en uitgangspunten van de brede ondersteuning
Het college hanteert de volgende werkwijze bij het verzoek om brede ondersteuning:
Samen met de doelgroep wordt na één of meerdere gesprekken een plan van aanpak opgesteld met daarin doelen die gericht zijn op de vijf leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Brede ondersteuning wordt uitsluitend verleend op grond van het plan van aanpak. Het plan van aanpak is onderdeel van de beschikking en het streven is dat dit binnen 4 weken na het eerste gesprek schriftelijk of digitaal verstrekt wordt aan de doelgroep.
Het college hanteert bij het bepalen van de inzet van de brede ondersteuning de volgende uitgangspunten:
Er kan aanvullend op de voornoemde ondersteuning een vergoeding voor goederen verstrekt worden, mits dit een bijdrage levert aan de te behalen doelen en dit gemotiveerd is opgenomen in het plan van aanpak. Het recht op brede ondersteuning staat niet gelijk aan het recht op een vergoeding voor goederen.
Indien het college de omvang van de verstrekking van een voorziening onvoldoende kan vaststellen, kan een huisbezoek plaats vinden. Het huisbezoek kan een beter beeld opleveren over met name de woon- en leefsituatie van de doelgroep in relatie tot de brede ondersteuning. Een huisbezoek vindt in overleg met de doelgroep een aangekondigd plaats. Als de doelgroep het huisbezoek niet op prijs stelt, heeft deze het recht om het huisbezoek te weigeren. Weigering kan van invloed zijn op de brede ondersteuning indien weigering ertoe leidt dat het college onvoldoende in staat wordt gesteld om vast te stellen wat de doelgroep nodig heeft voor het kunnen maken van een nieuwe start.
Indien diensten of goederen worden vergoed vanuit de brede ondersteuning, en deze worden niet rechtstreeks aan de dienstverlener uitbetaald door de gemeente, dan dient de aanvrager uiterlijk binnen 2 maanden na de ontvangst van de vergoeding de bijbehorende facturen/rekeningen/bonnetjes in te dienen bij het college. Wordt niet aan deze termijn voldaan, dan kan het college de desbetreffende vergoedingen terugvorderen.
Artikel 5. Beëindiging brede ondersteuning en nazorg
Het college beëindigt de brede ondersteuning binnen 30 dagen nadat gebleken is dat:
De gemeente vanuit de Belastingdienst het signaal ontvangt dat ouder niet is aangemerkt als erkend gedupeerde. Mocht er nog ondersteuning gewenst zijn, dan wordt bekeken of de gemeente hierin vanuit de reguliere gemeentelijke regelingen kan bijdragen. De gestelde doelen in het plan van aanpak behaald zijn.
Het college biedt minimaal 12 maanden nazorg wanneer:
De genoemde nazorg houdt in dat de doelgroep zolang de hersteloperatie loopt op ieder moment opnieuw contact op kan nemen en het college, in overleg met de doelgroep, na 6 maanden en na 12 maanden na beëindiging van de brede ondersteuning contact opneemt met de (mogelijk) gedupeerde. Wanneer een mogelijk gedupeerde ouder in de tussentijd als niet gedupeerd wordt aangemerkt, en de gemeente ontvangt dit signaal van de belastingdienst, dan wordt de nazorg binnen 30 dagen nadat dit signaal is ontvangen beëindigd. Waar nodig en indien mogelijk vindt een warme overdracht plaats naar de reguliere gemeentelijke regelingen.
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor de gedupeerde gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen (Artikel 4:84 Awb).