Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2018 | Nieuwe verordening | 26-10-2017 |
De raad van de gemeente Geertruidenberg;
gezien het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van xx-xx-xxxx;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van
de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 artikel 2.1.3, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is om burgerparticipatie in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Wet sociale werkvoorziening, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning bij verordening te regelen;
tot het intrekken van de ‘Verordening Wmo-raad 2008’.
tot het intrekken de ‘Verordening Cliëntenparticipatie Sociale zekerheid 2015’
tot het vaststellen van de hierna volgende ‘Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg’.
HOOFDSTUK 1. – ALGEMENE BEPALINGEN
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de in de aanhef van deze verordening genoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht. In deze verordening wordt verstaan onder:
Burgerparticipatie: proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak, samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen (uit “Burgerparticipatie”, Hendriks, Eijsermans 2004).
HOOFDSTUK 2. – DE ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN
2 Artikel - Doelstelling van de Adviesraad Sociaal Domein
1. De adviesraad heeft als centrale doelstelling te bewerkstelligen dat burgers en daarbij nadrukkelijk de gebruikers van voorzieningen op basis van wetgeving in het sociale domein (ervaringsdeskundigen) vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.
De adviesraad stelt zich in dit kader de volgende doelstellingen:
a. Actief bij te dragen aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle burgers die inwoner zijn van de gemeente Geertruidenberg op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;
b. Om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van de gemeente Geertruidenberg;
c. Een onafhankelijke visie te bieden, mede gestoeld op de kennis en ervaring van de inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen die wordt opgehaald via de leden van deze adviesraad.
2. Het college vraagt de adviesraad in ieder geval te adviseren over:
a. gemeentelijk beleid in het kader van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;
b. uitwerking van het beleid van de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet.
3. De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen adviezen waarmee bevorderd wordt dat er een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.
4. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin heeft de adviesraad adviesrecht inzake uitvoeringszaken waaronder personeels-en organisatiebeleid tenzij dit effect heeft op de collectieve bejegening van mensen met een ondersteuningsvraag zoals bedoeld in artikel 1 lid g.
De ASD fungeert als adviesorgaan voor het college betreffende de vormgeving, het volgen en het evalueren van het gemeentelijk beleid waar het gaat om het sociaal domein.
De ASD heeft de volgende functies:
De leden van de ASD worden op persoonlijke titel benoemd door het college van burgemeester en wethouders op gemotiveerde voordracht van de ASD.
6. Artikel - Samenwerking met andere adviesorganen
In de gemeente zijn er ook andere adviesorganen actief. De informatie-uitwisseling kan op verschillende manieren plaatsvinden:
7 Artikel – Professionele ondersteuning
De ASD bestaat uit vrijwilligers, die ter wille van een goede uitoefening van hun taak door de gemeente worden voorzien van professionele ondersteuning. Hiermee wordt beoogd te bereiken dat de leden van de ASD in de gelegenheid zijn om kennis van het brede sociale domein te verkrijgen en actueel te houden.
De taken van de professionele ondersteuner worden in het Huishoudelijk Reglement omschreven, waarbij aangegeven wordt dat gestreefd wordt naar het overdragen van taken naar de leden van de ASD. Vermindering van professionele ondersteuning mag niet leiden tot kwaliteitsverlies bij het werk van de ASD.
8 Artikel - Externe ondersteuning
Ad hoc te consulteren externe deskundige(n) al naar gelang het onderwerp van advisering.
9 Artikel - Taken externe ondersteuning
Leden van de ASD of van een door de ASD ingestelde werkgroep, gevraagd en ongevraagd, inhoudelijke informatie verstrekken over onderwerp binnen of verwant aan het sociale domein.
10 Artikel - Mate van inspraak
De ASD adviseert gevraagd en ongevraagd. Het college geeft de ASD de gelegenheid om problemen te signaleren en oplossingen te formuleren. De ideeën van de ASD spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Het college neemt de ideeën van de ASD mee in de ontwikkeling van het beleid, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken.
HOOFDSTUK 4- FACILITEITEN, BUDGET EN VERGOEDINGEN
Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor deASD. De ASD en de contactambtenaar hebben minimaal 2 maal per jaar overleg. De samenwerking tussen de gemeente en de ASD wordt tweejaarlijks geëvalueerd. Een verslag van deze evaluatie wordt door de ASD aangeboden aan het college.
HOOFDSTUK 5 - SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
16 Artikel – Huishoudelijk reglement
De ASD stelt een huishoudelijk reglement op waarin minimaal de volgende zaken aan de orde komen: