Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpVerordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 47 van de Participatiewet
  2. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  3. artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
  4. artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening
  5. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  6. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  7. artikel 150 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2018Nieuwe verordening

26-10-2017

gmb-2024-257610

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg

De raad van de gemeente Geertruidenberg;

 

gezien het voorstel van het College van burgemeester en wethouders van xx-xx-xxxx;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening

oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van

de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 artikel 2.1.3, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 150 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat het noodzakelijk is om burgerparticipatie in het kader van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte

werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Wet sociale werkvoorziening, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning bij verordening te regelen;

besluit:

tot het intrekken van de ‘Verordening Wmo-raad 2008’.

tot het intrekken de ‘Verordening Cliëntenparticipatie Sociale zekerheid 2015’

tot het vaststellen van de hierna volgende ‘Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg’.

 

 

HOOFDSTUK 1. – ALGEMENE BEPALINGEN

1. Artikel – Begrippen

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de in de aanhef van deze verordening genoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht. In deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    ASD: Adviesraad sociaal domein;

  • B.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • C.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • D.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • E.

    Wsw: wet sociale werkvoorziening;

  • F.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geertruidenberg;

  • G.

    Sociaal domein: beleidsterrein dat betrekking heeft op mensen met een ondersteuningsvraag in de breedste zin van het woord op grond van de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wmo;

  • H.

    Leden: geïnstalleerde deelnemers van de ASD, zijnde burgers met of vanuit een kennisachtergrond van het sociaal domein;

  • I.

    Vrijwilligersorganisatie: enig georganiseerd verband waarin zowel het meeste bestuurlijk als ook het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt verricht;

  • J.

    Belangenorganisatie: enig georganiseerd verband waarin zowel het meeste bestuurlijk als ook het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt verricht en dat als taak heeft het behartigen van belangen van de aangesloten achterban;

  • K.

    PO (professionele ondersteuner): een onafhankelijke beroepskracht die op verzoek de ASD ondersteunt bij huishoudelijke, beleidsinhoudelijke en adviserende activiteiten;

  • L.

    Burgerparticipatie: proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak, samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen (uit “Burgerparticipatie”, Hendriks, Eijsermans 2004).

  • M.

    Werkgroep: groep leden vanuit de ASD en mogelijk externe(n) die een adviesaanvraag voorbereiden ten behoeve van de ASD.

  • N.

    Externe ondersteuning: door ASD te consulteren externe deskundige die ad hoc een werkgroep ondersteunt;

  • O.

    Beleidsfasen: voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie.

  • P.

    Werkagenda: agenda met onderwerpen waarover het college Geertruidenberg advies van de ASD vraagt. Deze werkagenda inclusief tijdpad wordt door het college in samenspraak met de ASD jaarlijks vastgesteld.

  • Q.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Geertruidenberg.

  • R.

    Gemeente: gemeente Geertruidenberg

HOOFDSTUK 2. – DE ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN

2 Artikel - Doelstelling van de Adviesraad Sociaal Domein

1. De adviesraad heeft als centrale doelstelling te bewerkstelligen dat burgers en daarbij nadrukkelijk de gebruikers van voorzieningen op basis van wetgeving in het sociale domein (ervaringsdeskundigen) vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

De adviesraad stelt zich in dit kader de volgende doelstellingen:

a. Actief bij te dragen aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle burgers die inwoner zijn van de gemeente Geertruidenberg op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;

b. Om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van de gemeente Geertruidenberg;

c. Een onafhankelijke visie te bieden, mede gestoeld op de kennis en ervaring van de inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen die wordt opgehaald via de leden van deze adviesraad.

2. Het college vraagt de adviesraad in ieder geval te adviseren over:

a. gemeentelijk beleid in het kader van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

b. uitwerking van het beleid van de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet.

3. De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen adviezen waarmee bevorderd wordt dat er een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.

4. De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin heeft de adviesraad adviesrecht inzake uitvoeringszaken waaronder personeels-en organisatiebeleid tenzij dit effect heeft op de collectieve bejegening van mensen met een ondersteuningsvraag zoals bedoeld in artikel 1 lid g.

 

3. Artikel – Functies

De ASD fungeert als adviesorgaan voor het college betreffende de vormgeving, het volgen en het evalueren van het gemeentelijk beleid waar het gaat om het sociaal domein.

De ASD heeft de volgende functies:

  • a.

    Een beleidsmatige functie: kritische reflectie op het te ontwikkelen beleid door het college.

  • b.

    Een signaleringsfunctie: de ASD signaleert leemten en knelpunten in beleid en uitvoering ofwel reactieve beleidsvorming.

  • c.

    Een ideeën- en creativiteitsfunctie: de ASD draagt ideeën en suggesties aan ter verbetering van het beleid, de zogenaamde proactieve beleidsvorming.

  •  

4. Artikel – Samenstelling

De ASD bestaat uit:

  • 1.

    burgers die op één of andere wijze raakvlakken hebben met het sociaal domein.

  • 2.

    burgers met of vanuit een kennisachtergrond die vanwege hun kennis en affiniteit met Wmo, Jeugdwet en/of sociale zekerheid, een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het gemeentelijk beleid;

  • 3.

    maximaal 10 leden en minimaal uit 6 leden.

  • 4.

    leden die woonachtig zijn in de gemeente en niet tevens:

  • A.

    door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;

  • B.

    lid van de gemeenteraad of van het college;

  • 5.

    De samenstelling van de ASD en een profielschets van de leden zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

5 Artikel Benoeming

De leden van de ASD worden op persoonlijke titel benoemd door het college van burgemeester en wethouders op gemotiveerde voordracht van de ASD.

 

6. Artikel - Samenwerking met andere adviesorganen

In de gemeente zijn er ook andere adviesorganen actief. De informatie-uitwisseling kan op verschillende manieren plaatsvinden:

  • 1.

    door uitwisseling van verslagen/notulen van de vergaderingen;

  • 2.

    door uitwisseling van informatie tussen de betreffende voorzitters op verzoek van één van hen;

  • 3.

    door een lid van de ASD zitting te laten nemen in relevante adviesorganen en vice versa.

 

7 Artikel – Professionele ondersteuning

  • 1.

    De ASD bestaat uit vrijwilligers, die ter wille van een goede uitoefening van hun taak door de gemeente worden voorzien van professionele ondersteuning. Hiermee wordt beoogd te bereiken dat de leden van de ASD in de gelegenheid zijn om kennis van het brede sociale domein te verkrijgen en actueel te houden.

  • 2.

    De taken van de professionele ondersteuner worden in het Huishoudelijk Reglement omschreven, waarbij aangegeven wordt dat gestreefd wordt naar het overdragen van taken naar de leden van de ASD. Vermindering van professionele ondersteuning mag niet leiden tot kwaliteitsverlies bij het werk van de ASD.

  • 3.

    De ASD doet een gemotiveerde bindende voordracht, binnen het door de gemeenteraad vastgestelde budget, aan het college, ter zake de hun beschikbare professionele ondersteuning. De professionele ondersteuner is niet tevens:

  • door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;

  • lid van de gemeenteraad of van het college.

  • 4.

    Een profielschets van de ondersteuner is vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

 

8 Artikel - Externe ondersteuning

Ad hoc te consulteren externe deskundige(n) al naar gelang het onderwerp van advisering.

 

9 Artikel - Taken externe ondersteuning

Leden van de ASD of van een door de ASD ingestelde werkgroep, gevraagd en ongevraagd, inhoudelijke informatie verstrekken over onderwerp binnen of verwant aan het sociale domein.

 

10 Artikel - Mate van inspraak

  • 1.

    De ASD adviseert gevraagd en ongevraagd. Het college geeft de ASD de gelegenheid om problemen te signaleren en oplossingen te formuleren. De ideeën van de ASD spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Het college neemt de ideeën van de ASD mee in de ontwikkeling van het beleid, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken.

  • 2.

    De ASD coproduceert. Het college komt in voorkomende gevallen samen met de ASD een werkagenda overeen met betrekking tot specifieke onderwerpen en partijen zoeken samen naar oplossingen. Het college zal deze oplossingen meenemen en betrekken in de uiteindelijke besluitvorming.

  • 3.

    Over de inhoud van beleidsplannen en verordeningen beslist uiteindelijk een bevoegd gemeentelijk orgaan

 

11. Artikel – Afstemming

  • 1.

    De ASD zal betrokken worden bij de voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het (meerjarig) beleidsplan Sociaal Domein.

  • 2.

    Het college stelt in overleg met de ASD een jaarlijkse werkagenda op, met daarin de onderwerpen waarover de ASD door het college geconsulteerd wordt. Tevens wordt in de werkagenda per onderwerp de termijn aangegeven, waarop;

  • het voorgenomen besluit door het college plaats vindt;

  • de adviesaanvraag door het college aan de ASD plaats vindt;

  • de ASD zijn advies aan het college moet verstrekken;

  • het college een besluit neemt;

  • het college een schriftelijke reactie geeft over de door de ASD ingediende beleidsvoorstellen en –adviezen;

  • de gemeenteraad een besluit neemt.

  • 3.

    De onderwerpen voor de werkagenda volgen uit de planning van het beleidsplan Sociaal Domein

  • 4.

    Tussentijds kan deze werkagenda in overleg worden aangevuld en gewijzigd door zowel het college als de ASD.

 

12. Artikel - Informatierecht

Het college is verplicht aan de ASD tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.

 

13. Artikel – Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    De ASD neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het college kan alleen geheimhouding of vertrouwelijkheid opleggen wanneer sprake is van een belang als genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  •  

HOOFDSTUK 3. – WERKWIJZE, BETROKKENHEID BELEIDSFASE EN WERKAGENDA

 

 

14. Artikel – Werkwijze

  • 1.

    In het kader van burgerparticipatie vraagt het college de ASD om advies. De gemeenteraad mag en kan tevens advies vragen aan de ASD;

  • 2.

    Het college zal de gemeenteraad geen beleidsvoorstellen in het kader van de onder artikel 2 genoemde onderwerpen voorleggen, zónder dat deze voorzien zijn van adviezen c.q. reacties van de ASD of van een aantekening ‘gezien door de ASD’;

  • 3.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dat betekent dat de ASD minimaal 2 en maximaal 6 weken – na ontvangst van de stukken - de tijd heeft om tot een advies of een reactie richting college te komen;

  • 4.

    Het college zorgt dat de adviezen van de ASD ter kennisneming worden gebracht van de gemeenteraad;

  • 5.

    In het geval het college in haar besluitvorming of in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de ASD, wordt dit vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de ASD is afgeweken;

  • 6.

    Tussen de verantwoordelijke Wethouder en de ASD vindt tweemaal per jaar een overleg plaats.

HOOFDSTUK 4- FACILITEITEN, BUDGET EN VERGOEDINGEN

15 Artikel – Faciliteiten

  • 1.

    Het college faciliteert de ASD door jaarlijks een budget beschikbaar te stellen op basis van een ingediende en geaccordeerde begroting.

  • 2.

    De ASD is bevoegd besluiten te nemen over de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen binnen de kaders en het saldo van de geaccordeerde begroting. De betalingen lopen via de gemeente.

  • 3.

    Op verzoek van de ASD kan desgewenst worden gezorgd voor ambtelijke aanwezigheid in de werkgroepen en/of het plenair overleg voor toelichting op vraagstukken.

  • 4.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor deASD. De ASD en de contactambtenaar hebben minimaal 2 maal per jaar overleg. De samenwerking tussen de gemeente en de ASD wordt tweejaarlijks geëvalueerd. Een verslag van deze evaluatie wordt door de ASD aangeboden aan het college.

 

HOOFDSTUK 5 - SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

16 Artikel – Huishoudelijk reglement

De ASD stelt een huishoudelijk reglement op waarin minimaal de volgende zaken aan de orde komen:

  • 1.

    de wijze waarop de leden waaronder de voorzitter en secretaris van de ASD worden benoemd en de omschrijving van hun taken en bevoegdheden;

  • 2.

    de werkwijze van de ASD;

  • 3.

    de wijze van besluitvorming

  • 4.

    Taken PO

  • 5.

    Opstelling begroting en kosten die daarin opgenomen worden.

 

17 Artikel - Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer er geschillen zijn over de toepassing ervan beslist het college. Van dergelijke beslissingen worden de ASD en de gemeenteraad in kennis gesteld.

  • 2.

    Bij voorstellen tot wijziging van deze verordening wordt het advies dienaangaande van de ASD bijgevoegd.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg.

  • 4.

    besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

  • 5.

    De ‘Verordening Wmo-adviesraad’ wordt met ingang van 1 januari 2018 ingetrokken.

  • 6.

    De ‘Verordening Cliëntenparticipatie Sociale zekerheid 2015’ wordt met ingang van 1 januari 2018 ingetrokken.

 

18 Artikel - Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening Adviesraad Sociaal domein gemeente Geertruidenberg’.

 

19 Artikel - Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

 

Raamsdonksveer, 26 oktober 2017

De raad van de gemeente Geertruidenberg,

de griffier, de voorzitter,

drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere drs. W. van Hees