Organisatie | Oss |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Schuldhulpverlening Oss 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels schuldhulpverlening Oss 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Toelating tot de schuldhulpverlening Oss 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2024 | nieuwe regeling | 28-05-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
gezien het voorstel met registratienummer 2024-221;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op artikel 147 van de Gemeentewet en de wet gemeentelijke Schuldhulpverlening;
vast te stellen de volgende beleidsregels Schuldhulpverlening Oss 2024
Alle inwoners van de gemeente Oss van 18 jaar en ouder komen in aanmerking voor het aanvragen van schuldhulpverlening.
Bij gehuwden in gemeenschap van goederen of geregistreerde partners kan een aanvraag schuldhulpverlening alleen gezamenlijk door beide partners worden gedaan. Bij gehuwden op huwelijkse voorwaarden en/of een beperkte gemeenschap, of samenwonenden moeten beide partners een afzonderlijke aanvraag indienen als zij beiden in aanmerking willen komen.
Artikel 4. Aanbod schuldhulpverlening
Artikel 5. Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Om ervoor te zorgen dat het schuldhulpverleningstraject en de financiële dienstverlening slaagt, is de client verplicht om alle inlichtingen en medewerking, zoals bedoeld in artikel 6 en 7 van de wet gemeentelijke Schuldhulpverlening, te verlenen tijdens de hele looptijd van het traject. De medewerking bestaat in ieder geval uit:
Voor die zaken waarbij een kleine financiële impuls kan leiden tot een succesvol schuldhulpverleningstraject kan de consulent gebruik maken van het garantiefonds. Dit gebruik is
afhankelijk van de specifieke situatie, waarbij de afweging wordt gemaakt door de consulenten
schuldhulpverlening en de teamleider Schuldhulpverlening. Er kan door derden geen rechtstreeks aanspraak worden gemaakt op dit garantiefonds.
Bij beëindiging van de schuldhulpverlening beoordeelt het college of en in welke vorm nazorg wordt aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 28-05-2024
Het college voornoemd,
Burgemeester en wethouders van Oss,
De secretaris,
Drs. H. Mensink
De burgemeester,
Drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans
Toelichting op de Beleidsregels schuldhulpverlening Oss 2024
Per 1 juli 2012 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening van kracht geworden. Daardoor is schuldhulpverlening een wettelijke/publiekrechtelijke taak geworden. In het beleidskader voor de aanpak geldzorgen 2024 – 2028 staat in hoofdlijnen de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden in de gemeente Oss. Hierin is de koers vastgesteld. Deze beleidsregels zijn een verdere uitwerking van dit beleidskader.
De inwoner weet hierdoor wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de gemeentelijke schuldhulpverlening en waaraan hij/zij zich dient te houden. Ook voor de gemeente is vastgelegd welke procedure zij dienen te volgen en welk producten er ingezet kunnen worden. Voor de gemeente is vastgelegd welke verplichtingen zij op mag leggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen.
Een belangrijke visie is meedoen mogelijk maken voor alle inwoners van gemeente Oss. Gemeente Oss zet in op laagdrempelige dienstverlening en er zijn slechts enkele redenen waarom schuldhulpverlening geweigerd kan worden. De dienstverlening is de afgelopen jaren flink uitgebreid om er voor te zorgen dat we de inwoners van Oss zo breed mogelijk kunnen ondersteunen bij geldzorgen.
Dit artikel is grotendeels gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. In dit artikel worden begrippen uit de beleidsregels voor de duidelijkheid verder toegelicht. Het team Schuldhulpverlening wordt in de loop van 2024 hernoemd naar team Geldzorgen. Alle bepalingen verwijzend naar het team blijven onveranderd.
De financiële dienstverlening van team schuldhulpverlening staat in beginsel open voor inwoners van gemeente Oss. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt niet gevoerd door de gemeente.
In bijzondere omstandigheden kan het college, zo nodig in overleg met het college van een andere gemeente, ook schuldhulpverlening aan een persoon geven als die geen inwoner is. Voor de toepassing van deze wet wordt deze persoon gelijkgesteld met een inwoner, artikel 3 lid 5 van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Bijvoorbeeld in het geval van een inwoner van een andere gemeente, die voornemens is naar de gemeente Oss te verhuizen.
In beginsel staat schuldhulpverlening open voor inwoners vanaf 18 jaar. Hiervan kan worden afgeweken indien een jongere (in bijzondere omstandigheden) financieel zelfstandig is.
In dit artikel wordt de toegang tot schuldhulpverlening omschreven. De dienstverlening is gericht om alle inwoners met geldzorgen laagdrempelig, menselijk, adequaat en zo snel mogelijk te helpen.
Een inwoner meldt zich bij geldzorgen bij de gemeente of het sociaal team, dit maakt voor het verdere verloop van de aanvraag niet uit. In het eerste gesprek doen we de vraagverkenning en stellen we de eerste hulpvraag vast samen met de inwoner. We bepalen samen wat er nodig is. Direct na het aanmeldgesprek zetten we verschillende stappen om de inwoner te helpen. De dienstverlening start al voordat de beschikking is afgegeven. Bijvoorbeeld in het bieden van informatie en advies, contact opnemen met schuldeisers, en de inzet van Sociaal Raadslieden.
Er wordt niet enkel gekeken naar een oplossing op de korte termijn, maar de bedoeling is dat de inwoner toekomstperspectief krijgt. Daarom is het van belang dat naar meerdere leefgebieden wordt gekeken samen met de ketenpartners. Mochten op meerdere leefgebieden vraagstukken spelen, dan kan samen met de inwoner een samenwerkoverleg gepland worden. Dit is een overleg met inwoner en ketenpartners om de situatie van de inwoner te bespreken.
Nadat de eerste hulpvraag is vastgesteld, kan een intake gepland worden. Tijdens één of meerdere gesprekken wordt gekeken hoe de geldproblemen zijn ontstaan en wordt gekeken naar een oplossingsrichting, dit is de vraagverheldering. Bijvoorbeeld zorgen voor een financieel stabiele situatie of het inzetten van een schuldregeling. Na afloop van de intakefase wordt een beschikking afgegeven met daarbij een plan van aanpak. Deze beschikking wordt in ieder geval afgegeven binnen de gestelde termijn in de verordening beslistermijn schuldhulpverlening Oss. In veel gevallen volgt de beschikking sneller dan de gestelde termijn. Om complexe problemen bij inwoners goed en blijvend te helpen is deze termijn in uitzonderlijke gevallen nodig.
Na de intakefase wordt het plan van aanpak uitgevoerd.
Artikel 3 lid 5: als een inwoner geen geldig legitimatiebewijs heeft dan kan wel een eerste algemeen gesprek worden gevoerd, waarna we de inwoner zo nodig begeleiden met het aanvragen van een legitimatiebewijs. Voor toekenning schuldhulpverlening is een geldig legitimatiebewijs noodzakelijk omdat we dan uit naam van de inwoner contact met derden leggen.
Artikel 4. Aanbod schuldhulpverlening
Een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening vraagt om passende dienstverlening. Of aan de inwoner een aanbod schuldhulpverlening zal worden gedaan en vervolgens welk product of combinatie van producten kan worden ingezet hangt onder meer af van de situatie van de inwoner, de doelstelling van de schuldhulpverlening en de voorwaarden van het betreffende product. De inzet van producten kan per situatie verschillen. Er worden in lid 2 enkele factoren genoemd die bepalen in welke mate de gemeente één of meerdere producten schuldhulpverlening aanbiedt. Afhankelijk van de persoonlijke situatie wordt de voor de inwoner geschikte dienstverlening ingezet. Dat kan bijvoorbeeld afhangen van de aard van de schuldenproblematiek en de persoonlijke situatie. Ook informele schulden van de inwoner worden bekeken als onderdeel van de persoonlijke situatie. In lid 3 worden alle producten genoemd waar gemeente Oss over beschikt. De dienstverlening is de afgelopen jaar flink uitgebreid om de dienstverlening zo laagdrempelig mogelijk te houden. We willen inwoners met geldzorgen vroegtijdig ondersteunen en complexe financiële problemen waar mogelijk voorkomen. Zo is onder andere de afgelopen jaren flink ingezet op vroegsignalering om zo snel mogelijk in beeld te komen bij de inwoner als er sprake is van betalingsachterstanden.
Artikel 5. Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Binnen schuldhulpverlening heeft de client een inlichtingen en medewerkingsverplichting. Het behoort tot de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om zelf tijdig de benodigde informatie te geven en medewerking te verlenen. Dit zowel in de aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
In dit artikel zijn een aantal verplichtingen opgenomen, dit is geen limitatieve opsomming.
Wanneer de cliënt meer ondersteuning nodig heeft kan flankerende hulp worden ingezet. Dit kan als voorwaarde worden gesteld voor de schuldhulpverlening indien dit noodzakelijk is voor het bereiken van een duurzaam resultaat voor de cliënt.
Artikel 6. Weigering en beëindiging schuldhulpverlening
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd.
Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien. Altijd zal een beoordeling individueel moeten plaatsvinden op basis van de persoonlijke feiten en/of omstandigheden, de impact van het weigeren/beëindigen van het aanbod en het perspectief van cliënt in de toekomst. De motivatie van een eventuele beëindiging van schuldhulpverlening en de gronden waarop dit plaatsvindt moeten duidelijk vermeld staan in de beschikking.
Schuldhulpverlening wordt geweigerd aan bedrijven als rechtspersoon, niet aan ondernemers als natuurlijk persoon. Er wordt steeds meer ingezet op schuldhulpverlening aan ondernemers woonachtig in Oss door het college.
Artikel 6 lid 3 onder b: Als sprake is van een lopende schuldregeling, dan blijven we deze wel uitvoeren. Overige dienstverlening kan eventueel worden overgedragen aan de nieuwe gemeente. Dit gaat in overleg met de nieuwe gemeente.
Artikel 6 lid 3 onder d : Gedurende het faillissement kan geen schuldregeling worden ingezet. Eventueel kan wel aanvullende dienstverlening worden aangeboden.
Artikel 6 lid 3 onder i: Wanneer de schuldeisers hun medewerking opzeggen, stopt de schuldregeling. We kijken op dat moment wel of binnen team Schuldhulpverlening andere dienstverlening geboden kan worden.
Het inzetten van het garantiefonds is altijd afhankelijk van een specifieke situatie. Doel van het garantiefonds is het laten slagen van een traject, wat zonder het garantiefonds vast zou lopen.
In dit artikel wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van herhalingsaanvragen.
De toegang tot schuldhulpverlening is laagdrempelig. De uitsluitingstermijn geldt voor het aanbieden van een schuldregeling.
Van de gronden zoals benoemd, wordt ter verduidelijking nog gewezen op de uitsluitingsgrond in artikel 8 lid 1. Dit is een uitsluiting wegens het eerdere voortijdige afbreken van een schuldregeling. Dit is het afbreken tijdens het zogeheten 120-dagenmodel: na ondertekening van de overeenkomst tot schuldregeling moet binnen 120 dagen duidelijk worden of een schuldregeling voor de schuldenaar kan worden opgezet. Dit is de werkwijze conform de gedragscode van de NVVK.
De beleidsvrijheid zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke bepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner, af te wijken van het bepaalde van artikel 8 indien nodig (ingevolge artikel 10: de hardheidsclausule). Bijvoorbeeld als er redenen zijn die de inwoner niet waren toe te rekenen.
Onder nazorg verstaan wij extra klantcontact nadat een traject is beëindigd. Aan de hand van een (telefonisch) klantcontact beoordeelt de consulent of de situatie nog stabiel is, of er nieuwe problemen zijn ontstaan en of inwoner nog vragen heeft.
De consulent beoordeelt of het noodzakelijk is om de inwoner nogmaals uit te uitnodigen voor een baliegesprek voor het geven van informatie en advies. Nazorg kan eventueel leiden tot het opstarten van een nieuw traject.
Wanneer het traject is beëindigd omdat de inwoner niet aan de verplichtingen heeft voldaan, zal geen nazorg plaatsvinden.
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid 1) c.q. onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.
Artikel 11. Intrekking oude beleidsregels
De oude beleidsregels worden ingetrokken. Alle afwijzingen, toekenningen en beëindigingen
worden beschikt onder de nieuwe beleidsregels
Een dag na de bekendmaking vindt de inwerkingtreding plaats.