Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Nadere regels subsidie Versterken sociale Basis Helmond 2025

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie Versterken sociale Basis Helmond 2025
CiteertitelNadere regels subsidie Versterken Sociale Basis Helmond 2025
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening Helmond 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-202431-12-2025nieuwe regeling

04-06-2024

gmb-2024-255271

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie Versterken sociale Basis Helmond 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen:

 

de Nadere regels subsidie Versterken sociale Basis Helmond 2025

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Wat willen we bereiken met de subsidieregeling?

We willen dat alle Helmonders kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen in onze stad (Kadernota sociaal domein 2024-2028). En dat jonge Helmonders kansrijk, gezond en veilig opgroeien, zodat ze – eenmaal volwassen – kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen (Meerjarenprogramma jeugd 2024-2032).

 

Deze regeling gaat over aanvragen voor het jaar 2025. Met deze subsidieregeling:

  • Zorgen we voor een sterke, preventieve sociale basis in onze stad, die de (persoonlijke) veerkracht van onze inwoners vergroot en bijdraagt aan de (sociale) veerkracht en samenredzaamheid van gemeenschappen, buurten en wijken.

  • Versterken we de uitvoeringskracht in de sociale basis, door impact gedreven te werken en activiteiten mogelijk te maken die hun impact op de maatschappelijke doelen van de gemeente onderbouwen en monitoren.

  • Realiseren we een samenhangend geheel van activiteiten in de sociale basis die impact maken op onze maatschappelijke doelen en samenwerking tussen organisaties stimuleert.

Artikel 2 Betekenissen

In deze subsidieregeling staat een aantal woorden die wij graag uitleggen:

 

Activiteiten: interventies, programma’s of voorzieningen die in de gemeente worden uitgevoerd en bijdragen aan de maatschappelijke doelen zoals genoemd in artikel 4. Dit kunnen ook innovatieve activiteiten zijn. Een interventie of programma is een aanpak met een weldoordachte, doelgerichte en systematische werkwijze (een methode of methodiek), met een nader omschreven tijdsduur en frequentie. Een voorziening is een vrij toegankelijke activiteit of dienst, die in de wijk of gemeente aangeboden wordt;

Asv: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

Bepalende factoren: beschermende, risico- en versterkende factoren die volgens de wetenschap van invloed zijn op de realisatie van onze maatschappelijke doelen;

Brede basisondersteuning: vrij toegankelijke, eerstelijnshulp en ondersteuning uitgevoerd door beroepskrachten van Stichting Sociale Teams Helmond (STH), waarbij volgens de systeemaanpak wordt gewerkt. Brede basisondersteuning is generalistisch, in de zin dat het alle relevante leefgebieden betrekt;

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

Cultuursensitief werken: rekening houden met wat in andere culturen als waardevol wordt gezien;

Effectieve interventie: interventies die algemeen werkzame factoren en kernelementen combineren, om zo de juiste resultaten te bereiken. Het zijn weldoordachte, systematische aanpakken voor preventie, ondersteuning en hulp bij specifieke risico's en problemen;

Impact gedreven subsidiëren: het toekennen van subsidies aan activiteiten die een zo groot mogelijke impact hebben op onze maatschappelijke doelen:

  • omdat ze factoren beïnvloeden die het meest bepalend zijn voor het realiseren van onze doelen; en

  • omdat de activiteiten een zo hoog mogelijke kwaliteit hebben en bewezen effectief of ten minste onderbouwd zijn;

Innovatiecommissie: Een commissie die de aanvragen voor subsidie voor innovatieve activiteiten beoordeelt. De commissie bestaat uit maximaal 5 mensen die ervaringskennis, praktijkkennis, wetenschappelijke kennis en beleidskennis vertegenwoordigen. Waarvan minstens de helft van de commissieleden verbondenheid heeft met Helmond.

Innovatieve activiteit: een nieuwe activiteit die bijdraagt aan de maatschappelijke doelen en van toegevoegde waarde is op bestaande activiteiten. Het gaat om het ontwikkelen van een geheel nieuwe activiteit, het doorontwikkelen van een bestaande activiteit zodat deze geschikt is voor een nieuwe doelgroep of leefwereld, of om het geschikt maken van een buitenlandse activiteit voor gebruik in de Nederlandse en in het bijzonder de Helmondse context.

Leefwereld: de omgevingen waarin een inwoner zich begeeft en waarin de activiteit kan worden uitgevoerd. Het gaat om de leefwerelden thuis, school of werk, op straat of in de buurt en online;

Maatschappelijke impact en efficiëntie: de mate waarin de activiteit bijdraagt aan bepalende factoren en maatschappelijke doelen en de mate van effectiviteit en kwaliteit van deze activiteit in relatie tot de prijs van de activiteit;

Professionele organisatie: een privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, die activiteiten uitvoert met beroepskrachten en eventueel vrijwilligers, ter behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard;

Samenhangend geheel: het totaal van activiteiten dat bijdraagt aan de maatschappelijke doelen is verspreid over de bepalende factoren, leeftijdsgroepen, fase in preventie, leefwerelden en de stad;

Sociale basis: de sociale basis bestaat enerzijds uit wat bewoners met en voor elkaar doen al dan niet in georganiseerd verband. Daarnaast bestaat de sociale basis uit vrij toegankelijke, algemene activiteiten en voorzieningen (formeel en informeel). Die horen bij alles waar we in het dagelijks leven mee te maken krijgen: ontmoeten, opvoeden, gezondheid, sport en bewegen, inkomen, werk, cultuur en veiligheid, ontwikkeling/ontplooiing. Deze activiteiten kunnen een laagdrempelig alternatief of aanvulling zijn op professionele hulp in het kader van brede basisondersteuning of specialistische ondersteuning;

Specialistische ondersteuning: maatschappelijke ondersteuning of jeugdhulp die wordt geleverd via een individuele voorziening in het kader van de Wmo 2015 of de Jeugdwet. Ook individuele voorzieningen die een besluit van de gemeente vragen in het kader van de Participatiewet of de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening rekenen we hier tot specialistische ondersteuning.

Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor het verstrekken van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;

Uitvoeringskracht: de kwaliteit en kracht van organisaties om beleid om te zetten in resultaten;

Volume: het aantal keer dat een bepaalde activiteit binnen het subsidiejaar wordt uitgevoerd;

Artikel 3 Afstemming met Awb en Asv

Voor alle aanvragen geldt de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Helmond 2020 (Awb en de Asv). Als we daarvan afwijken, dan staat dat in deze subsidieregeling.

Hoofdstuk 2 Subsidieaanvraag

Artikel 4 Aan welke doelen moet de activiteit bijdragen?

  • 1.

    De activiteit moet bijdragen aan minimaal één van de maatschappelijke doelen uit de Kadernota Sociaal Domein 2024-2028 of uit het Meerjarenprogramma jeugd 2024-2032:

    • a)

      Helmonders kunnen meedoen;

    • b)

      Helmonders kunnen rondkomen;

    • c)

      Helmonders kunnen vooruitkomen;

    • d)

      Helmondse jeugdigen groeien kansrijk op;

    • e)

      Helmondse jeugdigen groeien veilig op;

    • f)

      Helmondse jeugdigen groeien gezond;

  • 2.

    De maatschappelijke doelen die zijn genoemd in lid 1 zijn uitgewerkt in subdoelen, die te vinden zijn in bijlage 1 bij deze regeling.

Artikel 5 Welke activiteiten komen in aanmerking voor subsidie?

Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten activiteiten:

  • 1.

    gericht zijn op preventie en het versterken van de sociale basis en niet vallen onder de brede basisondersteuning voor jeugd en volwassenen of specialistische ondersteuning; én

  • 2.

    ten minste één van de volgende bepalende factoren beïnvloeden:

     

    Bepalende factor

    Definitie

    Subsidiabel

    Armoede en schulden

    Omvat ook: sociaaleconomische status, (gezins)inkomen, opleidingsniveau, werk, werkloosheid

    Mensen zijn arm wanneer ze gedurende langere tijd niet de middelen hebben voor de goederen en voorzieningen die in hun samenleving als minimaal noodzakelijk gelden.

     

    Het hebben van problematische en/of niet-problematische financiële schulden, leningen, krediet- of financiële problemen en/of het vertonen van problematisch financieel (leen)gedrag.

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van negatieve gevolgen van armoede en schulden.

    Opvoeding

    Omvat opvoedstijl en opvoedgedrag, hardhandig opvoedgedrag, gedragscontrole, ouderlijke warmte, ouderlijke steun

    Omvat verschillende aanpasbare opvoedstijlen die ouders kunnen inzetten zoals ouderlijk toezicht, houding en alcoholgebruik van ouders, ouder-kind communicatie, betrokkenheid en ondersteuning door ouders.

    Voor jeugd & gezin: preventieve activiteiten die positief opvoedgedrag van ouders en verzorgers bevorderen en negatief opvoedgedrag voorkomen en/of beperken. Zoals het versterken van opvoedvaardigheden en ouderlijke steun, het stimuleren van ouderlijke warmte en sensitief-responsief opvoedgedrag en het beperken en/of voorkomen van inconsequente en hardhandige opvoedstijlen.

     

    Voor volwassenen: niet van toepassing.

    Psychische problemen

    Omvat ook: stress, depressie en angst

    Onder psychische problemen vallen: depressie, PTSS (posttraumatische stressstoornis), psychopathologie, paranoia, schizofrenie, stemmingswisselingen, mentale aandoeningen, mentale gezondheidsproblemen, zelfmoordpogingen/gedachten, slaapproblemen, eetstoornis, dementie, onbegrepen gedrag.

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die psychische problemen voorkomen en/of (in vroegtijdig stadium) beperken. Behandeling is niet subsidiabel.

    Sociale verbondenheid en sociale steun

    Omvat ook: eenzaamheid, sociale cohesie

    De hoeveelheid en kwaliteit van sociale relaties en deelname aan activiteiten van formele en informele groepen

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die sociale verbondenheid, sociale cohesie en sociale steun vergroten en/of eenzaamheid en exclusie beperken.

    Sociaal-emotionele vaardigheden

    Omvat ook: empathie, sensitiviteit, persoonlijkheidskenmerken, zelfvertrouwen

    De vaardigheden die betrekking hebben op het herkennen en omgaan met eigen emoties en de omgang met anderen.

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die sociaal-emotionele vaardigheden versterken, zoals self-efficacy, empathie, coping, zelfregulatie en zelfvertrouwen.

    Schoolprestaties

    Meetbare resultaten op school. Hoge prestaties zijn het behalen van hoge cijfers, het behalen van diploma's en hoogst (afgeronde) opleiding. Lage prestaties omvatten het behalen van lage cijfers, blijven zitten en het ontbreken van een diploma

    Voor jeugd & gezin: preventieve activiteiten binnen het sociaal domein die bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van slechte schoolprestaties en schooluitval en/of bijdragen aan het versterken van goede schoolprestaties.

     

    Voor volwassenen: niet van toepassing.

    Fysieke gezondheid

    Omvat ook: conditie, overgewicht, (chronische) ziekten, gezonde voeding en bewegen

    Het gaat om meerdere aspecten van de algehele fysieke staat van mensen, zoals conditie en gewicht. Gezonde voeding is onder meer rijk aan fruit, groente en volkoren granen. Bewegen is het ondernemen van een fysieke activiteit, zoals wandelen of sport; "elke lichamelijke beweging die wordt geproduceerd door de skeletspieren en resulteert in energieverbruik"

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van fysieke gezondheidsproblemen en/of het versterken van de fysieke gezondheid. Hieronder vallen ook preventieve activiteiten ter bevordering van bewegen en consumptie van gezonde voeding.

    Taalbeheersing

    Omvat ook: taalvaardigheden, financiële geletterdheid, gezondheidsvaardigheden, digitale vaardigheden

    De mate van beheersing van taal, het niveau van geletterdheid

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten binnen het sociaal domein en buiten school en kinderopvang, die bijdragen aan het versterken van taalbeheersing en taalvaardigheid en/of het voorkomen en/of beperken van taalproblemen. VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en OAB (Onderwijs Achterstanden Beleid) activiteiten zijn niet subsidiabel onder deze regeling. Dit geldt ook voor volwasseneducatie (Wet Educatie en Beroepsonderwijs, WEB).

    Gehechtheidsrelatie

    Een langdurige, affectieve relatie tussen ouder en kind. De kwaliteit van de gehechtheidsrelatie kan variëren van veilig tot verschillende vormen van onveilig

    Voor jeugd & gezin: preventieve activiteiten die bijdragen aan een veilige gehechtheidsrelatie tussen ouders/verzorgers en kinderen en/of bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van een onveilige gehechtheidsrelatie tussen ouders/verzorgers en kinderen.

    Voor volwassenen: niet van toepassing.

    Gezinsfunctioneren

    Meerdere aspecten van het gezinsleven, waaronder communicatie, problemen oplossen, verdeling van werk, conflictmanagement en gehechtheid.

    Het algemene niveau van kwaliteit, aanpassing of blijheid en tevredenheid van de relatie tussen ouders.

    Voor jeugd & gezin: preventieve activiteiten die bijdragen aan het versterken van positief gezinsfunctioneren en/of bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van negatief gezinsfunctioneren.

     

    Voor volwassenen: niet van toepassing.

    Blootstelling aan geweld

    Omvat ook: getuige van huiselijk of relationeel geweld, mishandeling, misbruik, stalking

    Onder blootstelling aan geweld valt: geschiedenis van kindermishandeling en/of getuige van partnergeweld, betrokkenheid van jeugdbescherming, in het verleden getuige/slachtoffer van ander geweld, prevalentie van dating violence onder leeftijdsgenoten

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van negatieve gevolgen van blootstelling aan geweld, mishandeling, stalking, relationeel en huiselijk geweld.

    Negatieve levensgebeurtenissen

    Omvat ook: trauma, ingrijpende gebeurtenissen

    Hieronder vallen onder andere: stressvolle gebeurtenissen, misbruik, trauma, verwaarlozing, mishandeling, directe en indirect blootstelling aan rampen, geweld), gedwongen migratie, mensensmokkel, slachtofferschap (intimidatie, geweld, discriminatie)

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die bijdragen aan het voorkomen en/of beperken van gevolgen van negatieve en ingrijpende levensgebeurtenissen en trauma.

    Middelengebruik, gamen (versterkende factor), risicovol gamen (risicofactor), gokken en roken

    Omvat ook: alcoholgebruik, drugsgebruik, risicovol middelengebruik, risicovol internetgebruik

    Bevat meerdere definities van middelengebruik zoals alcohol en drugs waaronder: mate van middelengebruik, problematisch middelengebruik (verslaving) of op vroege leeftijd beginnen met middelengebruik. Gamen omvat gamen op de computer, mobiele telefoon, en/of spelcomputers. Het kan individueel en multiplayer gedaan worden.

    Risicovol gamen is bijvoorbeeld buitensporig (online) gamen met een problematisch patroon of gameverslaving.

    Roken is het actief inhaleren van tabaksrook, vapen, of meeroken, ofwel het inademen van tabaksrook uit de omgeving.

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van middelengebruik, problematisch gamen, problematisch internetgebruik, gokken en roken.

    Ervaren discriminatie/exclusie

    Het ervaren van discriminatie gebaseerd op de persoonlijke identiteit vanuit de sociale omgeving

    Voor jeugd & gezin en volwassenen: preventieve activiteiten die gericht zijn op het voorkomen en/of beperken van discriminatie, racisme en exclusie.

Artikel 6 Welke innovatieve activiteiten komen in aanmerking voor subsidie?

  • 1.

    We verlenen subsidie aan innovatieve activiteiten die naar verwachting bijdragen aan de maatschappelijke doelen zoals benoemd in artikel 4 en voldoen aan de regels van artikel 5.

  • 2.

    De subsidie voor een innovatieve activiteit moet gebruikt worden voor:

    • a.

      het ontwikkelen van een nieuwe activiteit; of

    • b.

      het doorontwikkelen van een bestaande activiteit zodat deze geschikt is voor een nieuwe doelgroep of leefwereld; of

    • c.

      het geschikt maken van een buitenlandse activiteit voor gebruik in de Nederlandse en in het bijzonder de Helmondse context.

Artikel 7 Wie kan subsidie ontvangen?

  • 1.

    We verstrekken uitsluitend subsidie aan professionele organisaties met een rechtsvorm zonder winstoogmerk én die activiteiten uitvoert in Helmond voor de Helmondse inwoners.

  • 2.

    Voor zover de gemeente Helmond rijksmiddelen namens de regio ontvangt, verlenen we uitsluitend subsidie aan professionele organisaties met een rechtsvorm zonder winstoogmerk én die activiteiten uitvoert in de regio.

  • 3.

    We verlenen geen subsidie aan kinderopvangorganisaties en onderwijsinstellingen voor primair (speciaal) onderwijs, voortgezet (speciaal) onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschappelijk onderwijs.

Artikel 8 Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?

In aanvulling op de Asv moet de aanvraag voldoen aan de volgende vereisten:

  • 1.

    Een volledig ingevuld online aanvraagformulier, waarin per activiteit de volgende onderdelen staan beschreven:

    • a)

      naam activiteit;

    • b)

      beschrijving van de activiteit;

    • c)

      onderbouwing van bijdrage van de activiteit aan doelen en bepalende factoren genoemd in artikel 4 en 5;

    • d)

      onderbouwing van kwaliteit en effectiviteit van de activiteit;

    • e)

      bereik per activiteit;

    • f)

      prijs per activiteit;

    • g)

      het aantal keer dat de activiteit wordt uitgevoerd (volume);

    • h)

      fase van preventie van de activiteit;

    • i)

      leefwereld(en) waar de activiteit wordt uitgevoerd;

    • j)

      doelgroep van de activiteit;

    • k)

      geografische schaal/gebied waar de activiteit wordt uitgevoerd;

    • l)

      uitkomstmaat/maten waarop effect van de activiteit wordt gemeten;

    • m)

      beschrijving van de structurele werkwijze van meten, leren en verbeteren;

    • n)

      samenwerking met andere partners;

  • 2.

    Een volledig ingevuld online aanvraagformulier voor subsidie voor een innovatieve activiteit, waarin per activiteit de volgende onderdelen staan beschreven:

    • a)

      naam activiteit;

    • b)

      beschrijving van de activiteit;

    • c)

      onderbouwing van de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en bepalende factoren genoemd in artikel 4 en 5;

    • d)

      onderbouwing van verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit;

    • e)

      verwacht bereik per activiteit;

    • f)

      prijs per activiteit;

    • g)

      het aantal keer dat de activiteit wordt uitgevoerd (volume);

    • h)

      fase van preventie van de activiteit;

    • i)

      leefwereld(en) waar de activiteit wordt uitgevoerd;

    • j)

      doelgroep van de activiteit;

    • k)

      geografische schaal/gebied waar de activiteit wordt uitgevoerd;

    • l)

      uitkomstmaat/maten waarop effect van de activiteit wordt gemeten;

    • m)

      beschrijving van de werkwijze van meten, leren en verbeteren;

    • n)

      samenwerking met andere partners;

    • o)

      de toegevoegde waarde van de activiteit ten opzichte van bestaande activiteiten.

  • 3.

    Voor de aanvraag maakt u gebruik van de formulieren op onze gemeentelijke website.

Artikel 9 Wanneer moet u uw aanvraag indienen?

Subsidieaanvragen worden via de gemeentelijke website ingediend van 1 juli tot en met 30 september 2024.

Hoofdstuk 3 Subsidieverlening

Artikel 10 Hoeveel subsidie is er?

  • 1.

    Het maximale subsidiebedrag voor de periode 2025 is € 13.795.306, dat is het subsidieplafond. Binnen dit plafond zijn er deelplafonds voor activiteiten voor 1) jeugd en gezin en 2) volwassen inwoners. Binnen deze deelplafonds zijn weer deelplafonds beschikbaar voor innovatie.

  • 2.

    De deelplafonds voor kalenderjaar 2025 zijn:

    • a.

      € 9.183.474 voor volwassen, met een deelplafond voor innovatie van € 200.000;

    • b.

      € 4.211.832 voor de jeugd en gezinnen, met een deelplafond voor innovatie van € 200.000;

  • 3.

    Als het subsidieplafond niet wordt bereikt, nadat alle volledig en op tijd ingediende aanvragen die voldoen aan deze regeling zijn toegekend, kunnen we besluiten de subsidieregeling opnieuw open te stellen.

Artikel 11 Hoe verdelen wij de subsidie en beoordelen wij de aanvragen?

  • 1.

    Alle activiteiten benoemd in artikel 5, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, beoordelen we eerst op maatschappelijke impact en efficiëntie. Dit gebeurt per activiteit aan de hand van een beoordelingskader (onderdeel A, bijlage 2) dat bestaat uit de volgende elementen:

    • a.

      bijdrage van een activiteit aan bepalende factoren en maatschappelijke doelen

    • b.

      effectiviteit en kwaliteit van de activiteit

    • c.

      prijs per deelnemer

  • De maatschappelijke impact en efficiëntie-score van een activiteit wordt berekend met de formule: A x B x C. Een score van nul punten betekent dat we de aanvraag voor de activiteit afwijzen.

  • 2.

    Als het subsidieplafond is bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de rangschikking zoals genoemd in lid 1. De hoogst gerangschikte activiteit komt het eerst in aanmerking voor subsidie en daarna in aflopende volgorde de opeenvolgende gerangschikte activiteiten, tot het subsidieplafond wordt bereikt. Dit geldt als bij het bereiken van het subsidieplafond voor het totaal van alle activiteiten wordt voldaan aan de volgende voorwaarden, zodat sprake is van een samenhangend geheel:

    • ◼︎

      Alle bepalende factoren zijn voorzien van minstens één activiteit;

    • ◼︎

      Elke bepalende factor is voorzien van ten minste één activiteit op het gebied van collectieve preventie;

    • ◼︎

      Elke leeftijdsgroep is voorzien van ten minste één activiteit voor minstens een kwart van de bepalende factoren;

    • ◼︎

      Elke levenswereld bevat ten minste één activiteit voor ten minste 10% van de bepalende factoren;

    • ◼︎

      In elke wijk dient ten minste voor de helft van de bepalende factoren inzet te zijn van activiteiten, passend bij de karakteristieken van de respectievelijke wijk.

  • 3.

    Als het subsidieplafond wordt bereikt zonder dat aan de voorwaarden uit lid 2 van dit artikel wordt voldaan, kunnen we het volume per activiteit verlagen, zodat de voorwaarden wel behaald worden. Als het volume per activiteit verlaagd wordt, dan gebeurt dat als eerst bij activiteiten met de laagste score.

  • 4.

    Als het subsidieplafond wordt bereikt zonder dat, na het verlagen van het volume per activiteit, aan de voorwaarden uit lid 2 van dit artikel wordt voldaan, kunnen we, in aflopende volgorde van hoge naar lage rangschikking, lager scorende activiteiten voorrang geven zodat de voorwaarden wel behaald worden.

    • a.

      Als hierbij sprake is van een gelijke score van maatschappelijke impact en efficiëntie geeft het onderdeel kwaliteit van meten, leren en verbeteren (artikel 8, 1l) de doorslag. Dit onderdeel wordt beoordeeld met behulp van het beoordelingskader (onderdeel B, bijlage 2). De best beoordeelde activiteit krijgt voorrang.

    • b.

      Bij gelijke beoordeling op het onderdeel kwaliteit van meten, leren en verbeteren zoals bedoeld in lid 4a van dit artikel wordt door loting bepaald welke activiteit voorrang krijgt.

  • 5.

    Als na toepassing van lid 3 en 4 van dit artikel nog steeds geen sprake is van een samenhangend geheel dat voldoet aan de voorwaarden uit lid 2 van dit artikel dan worden tot het subsidieplafond is bereikt de activiteiten op basis van de uiteindelijke rangschikking toegekend.

Artikel 12 Hoe verdelen wij de subsidie en beoordelen we de aanvragen voor innovatieve activiteiten?

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie voor een innovatieve activiteit zoals bedoeld in artikel 6, bevat ten minste de volgende elementen als bedoeld in het beoordelingskader (bijlage 2, onderdeel C)

    • a.

      onderbouwing van de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en bepalende factoren zoals benoemd in artikel 4;

    • b.

      onderbouwing van de verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit;

    • c.

      toegevoegde waarde van de activiteit ten opzichte van bestaande activiteiten.

  • Als één van deze elementen niet of onvoldoende aan bod komt, dan wijzen we de aanvraag voor de activiteit af.

  • 2.

    Een aanvraag die alle elementen voldoende bevat leidt tot een uitnodiging voor een pitch voor de innovatiecommissie.

  • 3.

    De innovatiecommissie beoordeelt de innovaties naar aanleiding van de pitch op de volgende elementen en kent een puntenaantal toe op basis van het beoordelingskader (bijlage 2, onderdeel C):

    • a.

      de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en bepalende factoren zoals benoemd in artikel 4;

    • b.

      de onderbouwing van de verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit;

    • c.

      de toegevoegde waarde ten opzichte van bestaande activiteiten.

  • 4.

    Aanvragen voor innovatieve activiteiten met de hoogste scores worden in aflopende volgorde toegekend tot het subsidieplafond voor innovatieve activiteiten is bereikt.

  • 5.

    De innovatiecommissie kan na de beoordeling van lid 4 aanwijzingen geven ter verbetering van de innovatieve activiteit. We kunnen deze als voorwaarde aan de subsidie verbinden.

Artikel 13 Wanneer weigeren wij de aanvraag voor subsidie?

In de Asv staan weigeringsgronden.

  • 1.

    Daarnaast weigeren we de subsidie (deels) als:

    • a.

      de activiteit valt onder de brede basisondersteuning voor jeugd en volwassenen of er sprake is van specialistische ondersteuning;

    • b.

      de activiteit nul punten scoort op maatschappelijke impact en efficiëntie, volgens artikel 11, lid 1;

    • c.

      blijkt dat de activiteit onvoldoende toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het samenhangende geheel van activiteiten en interventies dat is aangevraagd, volgens artikel 11, lid 2;

    • d.

      de aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen.

  • 2.

    Daarnaast kunnen we de subsidie (deels) weigeren als:

    • a.

      de organisatie geen aantoonbare kennis heeft van de Helmondse sociale basisinfrastructuur van maatschappelijke voorzieningen en van de doelgroep;

    • b.

      de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is;

    • c.

      niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

    • d.

      uit de financiële beoordeling blijkt dat de organisatie financieel ongezond is kijkend o.a. naar liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, ontwikkeling van deze ratio’s in de tijd en de uitleg door de subsidieaanvrager over de financiële gezondheid;

    • e.

      uit de financiële beoordeling blijkt dat het aangevraagde subsidiebedrag hoger is dan hetgeen noodzakelijk is voor de uitvoering van de activiteiten.

Artikel 14 Welke verplichtingen horen bij deze subsidie?

  • 1.

    In de Asv staan verplichtingen. Daarnaast gelden de volgende verplichtingen:

    • a.

      Samenwerking met partners in de stad:

      • de subsidieontvanger werkt aantoonbaar samen met Stichting Sociale Teams Helmond met onder andere afspraken over op- en afschalen;

      • de subsidieontvanger werkt waar mogelijk én nodig samen met andere relevante partners in de stad om gezamenlijk maatschappelijke impact te maken.

    • b.

      Structureel meten, leren en verbeteren:

      • de subsidieontvanger neemt deel aan belangrijke (data)onderzoeken waarvoor de gemeente Helmond opdracht geeft;

      • de subsidieontvanger monitort de effecten van de activiteiten (kwalitatief en/of kwantitatief), met als doel hiermee te leren en activiteiten te verbeteren.

      • de subsidieontvanger treedt proactief en regelmatig in overleg met de gemeente over de uitvoering van de activiteiten en de voortgang.

    • c.

      Naleven van kwaliteitseisen:

      • activiteiten worden uitgevoerd volgens de kwaliteitseisen van deze activiteiten als het gaat om certificering, opleiding en licentie;

      • activiteiten worden uitgevoerd volgens de methodiek of beschrijving van de activiteit. Er kunnen goede redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit beargumenteerd afwijken van de methodiek of beschrijving gebeurt in overleg met de gemeente.

    • d.

      Inclusie en cultuursensitiviteit:

      • activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend sluiten niemand uit op basis van afkomst, geloof, gender, leeftijd, seksuele voorkeur of beperking.

      • de subsidieontvanger werkt cultuursensitief.

  • 2.

    In de verleningsbeschikking kunnen we aanvullende verplichtingen opleggen.

Hoofdstuk 4 Subsidievaststelling

Artikel 15 Hoe verantwoordt u de subsidie?

  • 1.

    In de Asv staat hoe u de subsidie verantwoordt. Aanvullend op de Asv gelden de volgende verantwoordingseisen voor deze subsidieregeling:

    • a.

      U rapporteert over de uitvoering, resultaten en effecten van de interventie(s)/activiteit(en) aan de gemeente in een eindverantwoording;

    • b.

      U verantwoordt over hoe u de activiteit(en) evalueert en leert van de uitvoering.

  • 2.

    Naast de mogelijkheden die de Awb en de Asv ons bieden, kan de subsidie, bij het uitblijven van een (volledige) verantwoording ten minste 10% lager vastgesteld worden en wordt te veel betaalde subsidie teruggevorderd.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 16 Kunnen we afwijken van deze regels?

  • 1.

    We kunnen afwijken van deze regels als we vinden dat het toepassen van de regels een onredelijke uitkomst heeft voor de gemeente of de subsidieontvanger.

  • 2.

    We kunnen afwijken van deze regels als we van oordeel zijn dat wettelijke taken en financiële verplichtingen vanuit het Rijk onvoldoende zijn geborgd.

Artikel 17 Wat is nog belangrijk om te weten?

  • 1.

    Deze subsidieregeling geldt vanaf de dag na de bekendmaking daarvan en is geldig tot en met 31 december 2025.

  • 2.

    We noemen dit de Nadere regels subsidie Versterken Sociale Basis Helmond 2025.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 4 juni 2024.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester,

mevrouw P.J.M.G Blanksma-van den Heuvel

mr. A.S. Meijer

gemeentesecretaris

Bijlage 1: Maatschappelijke doelen kadernota en meerjarenprogramma jeugd

 

Doelen uit de Kadernota Sociaal Domein 2024-2028

 

 

Doelen van het meerjarenprogramma Jeugd 2024-2032

 

Bijlage: beoordelingskader

 

Beoordelingskader

 

  • A.

    Maatschappelijke impact en efficiëntie

    De aanvragen worden volgens artikel 11 lid 1 beoordeeld op maatschappelijke impact en efficiëntie. Dit gebeurt per activiteit aan de hand van de volgende elementen:

    • A.

      Bijdrage van een activiteit aan bepalende factoren en maatschappelijke doelen;

    • B.

      Effectiviteit en kwaliteit van de activiteit;

    • C.

      Prijs per deelnemer

  • Score bij A ‘bijdrage aan bepalende factoren en doelen’ x score bij B ‘effectiviteit en kwaliteit van activiteit’ x score bij C ‘prijs per deelnemer’ = maatschappelijke impact en efficiëntie.

     

    De score bij A en B bestaat uit 5 categorieën waarvoor 0, 5, 10, 15 of 20 punten gescoord kan worden. De score bij C bestaat uit 4 categorieën waarvoor 0,5, 1, 1,5 of 2 punten gescoord kan worden. De hoogst mogelijke score is daarmee 800 punten (20 bij A x 20 bij B x 2 bij C = 800) en de laagste score is 0 punten.

     

    In onderstaande tabel staat toegelicht hoe de score bij A wordt toegekend.

  •  

    Wat

    Toelichting

    Waar in aanvraag?

    Score

    A

    Bijdrage aan bepalende factoren en maatschappelijke doelen

    De mate waarin de activiteit één of meerdere factoren en/of doelen beïnvloedt

    Dient per activiteit beschreven te staan in aanvraag onder ‘bijdrage aan maatschappelijke impact’

    20 punten: sterk (sterke onderbouwing van bijdrage aan tenminste 3 factoren of doelen)

    15 punten: goed (goede onderbouwing van bijdrage aan tenminste 2 factoren of doelen)

    10 punten: ruim voldoende (ruim voldoende onderbouwing van bijdrage aan tenminste 1 factor of doel)

    5 punten: voldoende (voldoende onderbouwde bijdrage aan tenminste 1 factor of doel)

    0 punten: geen of onvoldoende onderbouwing van bijdrage aan maatschappelijke impact

    • Met een sterke onderbouwing bedoelen we dat dat de onderbouwing is gebaseerd op Randomized Controlled Trial (RCT) effectonderzoek en/of een meta-analyse.

    • Met een goede onderbouwing bedoelen we dat de onderbouwing is gebaseerd op overig effectonderzoek en/of een systematische review en/of longitudinaal onderzoek.

    • Met ruim voldoende onderbouwing bedoelen we dat de onderbouwing is gebaseerd op overig extern onderzoek.

    • Met voldoende onderbouwing bedoelen we dat de onderbouwing is gebaseerd op eigen onderzoek of grijze literatuur.

    • Met geen of onvoldoende onderbouwing bedoelen we dat er geen of geen afdoende onderbouwing volgens bovenstaande criteria is gegeven.

  • In onderstaande tabel staat toegelicht hoe de score bij B wordt toegekend.

  •  

    Wat

    Toelichting

    Waar in aanvraag?

    Score

    B

    Kwaliteit en effectiviteit van activiteit

    De mate van kwaliteit en effectiviteit van de activiteit

    Dient per activiteit beschreven te staan in aanvraag onder ‘kwaliteit en effectiviteit van activiteit’

    20 punten: sterke aanwijzingen voor effectiviteit

    15 punten: goede aanwijzingen voor effectiviteit

    10 punten: eerste aanwijzingen voor effectiviteit

    5 punten: theoretisch onderbouwd

    0 punten: geen aanwijzingen voor effectiviteit en geen theoretische onderbouwing

    • Met sterke aanwijzingen voor effectiviteit bedoelen we dat minstens één in Nederland uitgevoerde studie met sterke bewijskracht de effecten aantoont, bijvoorbeeld RCT-onderzoek met voor- en nameting.

    • Met goede aanwijzingen voor effectiviteit bedoelen we dat minstens één in Nederland uitgevoerde studie met redelijk tot goede bewijskracht de effecten aantoont, bijvoorbeeld quasi-experimenteel onderzoek.

    • Met eerste aanwijzingen voor effectiviteit bedoelen we dat minstens één in Nederland uitgevoerde studie met redelijke bewijskracht de effecten aantoont, zoals onderzoek met voor- en nameting, of onderzoek dat in het buitenland is uitgevoerd met sterke bewijskracht, zoals RCT-onderzoek.

    • Met theoretisch onderbouwd bedoelen we dat er een theoretische onderbouwing beschikbaar is voor de beoordeling. Hier gaat het niet persé om een onderbouwing die erkend is door een (landelijke) beoordelingscommissie, maar om een onderbouwing waarin de volgende elementen zijn beschreven: het probleem, risico of thema, als ook de doelgroep, de doelen, de aanpak en randvoorwaarden van de activiteit. De theoretische onderbouwing maakt de werkzaamheid van de interventie aannemelijk aan de hand van wetenschappelijke theorieën en empirische kennis.

    • Met geen aanwijzingen voor effectiviteit en geen theoretische onderbouwing bedoelen we dat er geen onderbouwing en geen resultaten van voldoende betrouwbaarheid zijn verstrekt.

  • In onderstaande tabel staat toegelicht hoe de score bij C wordt toegekend.

     

    De score bij C wordt bepaald op basis van de prijs per deelnemer aan de activiteit. Dit wordt berekend door de prijs per activiteit te delen door het aantal deelnemers per activiteit (zoals op het aanvraagformulier bepaald). De meest gunstige categorie scoort 2 punten, die erna 1,5 punt, daarna 1 punt en de duurste categorie scoort 0,5 punt. De 4 categorieën zijn als volgt:

     

    Categorie

    Prijs per deelnemer

    Punten

    1

    <500 euro

    2

    2

    500-1.000 euro

    1,5

    3

    1.000 -1.500 euro

    1

    4

    >1.500 euro

    0,5

  • B.

    Kwaliteit van meten, leren en verbeteren

    De kwaliteit van meten, leren en verbeteren zoals genoemd in artikel 11 lid 4 onderdeel a wordt beoordeeld volgens onderstaande criteria:

    Categorie

    Criteria

    1

    Structurele kwantitatieve outcome-metingen, aangevuld met kwalitatieve gegevens, op basis waarvan voortdurend geleerd en verbeterd wordt in een beschreven proces, zowel voor de activiteit zelf als in de gehele organisatie.

    2

    Structurele kwantitatieve outcome-metingen op basis waarvan voortdurend geleerd en verbeterd wordt in een beschreven proces, voor de activiteit of in de gehele organisatie.

    3

    Kwalitatieve metingen op outcome-niveau, eventueel aangevuld met dergelijke metingen over het gehele proces heen, op basis waarvan wordt geleerd.

    4

    Geen outcome-metingen

  • C.

    Beoordeling van de aanvragen en pitches voor innovatieve activiteiten

    De aanvraag voor innovatiesubsidie zoals genoemd in artikel 12 lid 1 wordt gecheckt op de volgende punten volgens de volgende criteria:

  •  

    • 1.

      Onderbouwing van de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en factoren

      • Onderbouwd met wetenschappelijke kennis

      • Niet of onvoldoende onderbouwd

    • 2.

      Onderbouwing van verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit

      • Onderbouwd met wetenschappelijke kennis

      • Niet of onvoldoende onderbouwd

    • 3.

      De toegevoegde waarde van de activiteit ten opzichte van bestaande activiteiten

      • Argumentatie die de toegevoegde waarde aannemelijk maakt

      • Geen of onvoldoende argumentatie

    • Onder ‘onderbouwd met wetenschappelijk kennis’ verstaan we dat naar wetenschappelijke publicaties wordt verwezen over bijvoorbeeld algemeen werkzame factoren, kernelementen, mechanismen of andere inzichten ten aanzien van de genoemde criteria.

    • Met ‘niet of onvoldoende onderbouwd’ bedoelen we dat er geen verwijzingen naar wetenschappelijke publicaties worden aangedragen en/of dat de argumentatie over kwaliteit, effectiviteit en bijdrage aan doelen en factoren in het licht van beschikbare wetenschappelijke niet aannemelijk gemaakt wordt.

    • Met ‘argumentatie die aannemelijk maakt dat de innovatie van toegevoegde waarde is’ bedoelen we dat beschreven is welk hiaat in het samenhangend geheel van activiteiten met de innovatie wordt ingevuld. Met ‘geen of onvoldoende argumentatie’ wordt bedoeld dat er geen argumentatie is gegeven of dat de argumentatie, afgezet tegen het samenhangend geheel van activiteiten, niet houdbaar is.

  • Beoordeling pitch

    De pitch voor een innovatiesubsidie zoals genoemd in artikel 12 lid 2 en 3 wordt per jurylid beoordeeld volgens de volgende criteria. De totale scores van alle juryleden is de uiteindelijke score.

     

    Onderbouwing van de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en factoren

    Omschrijving

    Punten

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een grote maatschappelijke impact kan hebben

    7-10

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een redelijke maatschappelijke impact kan hebben

    4-6

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een beperkte maatschappelijke impact kan hebben

    0-3

     

    Onderbouwing van verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit

    Omschrijving

    Punten

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een groot effect kan hebben

    7-10

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een redelijk effect kan hebben

    4-6

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een beperkt effect kan hebben

    0-3

     

    Toegevoegde waarde ten opzichte van bestaande activiteiten

    Omschrijving

    Punten

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een grote toegevoegde waarde kan hebben

    7-10

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een redelijke toegevoegde waarde kan hebben

    4-6

    In de pitch wordt duidelijk gemaakt dat de innovatie een beperkte toegevoegde waarde kan hebben

    0-3