Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Reglement Burgerlijke Stand Buren 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Buren 2024
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Buren 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2024nieuwe regeling

23-04-2024

gmb-2024-254769

Z.057507

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Buren 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Buren;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B E S L U I T E N :

Vast te stellen de volgende beleidsregels: Reglement Burgerlijke Stand Buren 2024

Het reglement bevat bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) eenmalige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b.

    het besluit: Besluit Burgerlijke stand 1994

  • c.

    het college:college van burgemeester en wethouders van Buren;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente Buren of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (externe babs): een persoon die buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in de gemeente Buren.

  • g.

    eenmalige buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (eenmalige babs): een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in de gemeente Buren.

  • h.

    het gemeentehuis: alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • i.

    woonplaats: als ingezetene van Buren ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen (BRP).

  • j.

    “huis der gemeente”: een gebouw, aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, waar regulier huwelijken voltrokken worden, partnerschapsregistraties of omzettingen plaatsvinden.

 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen ambtenaren in dienst van de gemeente Buren;

  • 2.

    Het college kan buitengewoonambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

  • 3.

    Het college kan externe buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

  • 4.

    Het college kan eenmalige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap wanneer zij beëdigd zijn (ex art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) via de rechtbank.

  • 5.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand, (zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 en 2 van dit reglement) is twee.

 

Artikel 3. Aanwijzing

  • 1.

    De aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de gemeente Buren, team burgerzaken, werkzaam zijn.

  • 2.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een periode van vijf jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid om voor afloop van deze termijn een nieuwe aanwijzing aan te vragen.

  • 3.

    Als de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of van de Raad, is de aanwijstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende college- of raadslid.

  • 4.

    Het college behoudt de mogelijkheid het aanwijzingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in te trekken.

  • 5.

    De aanwijzing van een externe babs en de aanwijzing van een eenmalige babs geschiedt voor het voltrekken van één huwelijk, het omzetten van één geregistreerd partnerschap in een huwelijk of het registreren van één partnerschap.

 

Artikel 4. Eenmalig aan te wijzen (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De eenmalige babs en externe babs, die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners wordt aangewezen, ontvangt geen vergoeding van de gemeente Buren.

Procedure aanwijzing van een externe babs of eenmalige babs zoals bedoeld in artikel 1 onder f en g en artikel 2, lid 3 en 4 van dit reglement:

  • 1.

    Indien betrokkene al de eed heeft afgelegd ingevolge artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, moet het verzoek tot aanwijzing tenminste twee maanden voor de geplande huwelijksdatum worden ingediend bij de gemeente.

  • 2.

    Indien betrokkene geen eed of niet de juiste eed (artikel 16, Boek 1 BW) heeft afgelegd, moet het verzoek tot aanwijzing tenminste zes maanden voor de huwelijksdatum worden ingediend bij de gemeente.

 

Verdere aanvullende voorschriften voor de aanwijzing van een eenmalige Babs zoals bedoeld in artikel 1 onder g en artikel 2, lid 4 van dit reglement:

• Het bruidspaar dient een verzoek in middels een aanvraagformulier.

• De te aanwijzen externe of eenmalige babs voltrekt uitsluitend een huwelijk in het bijzijn van een (vaste) gastheer/gastvrouw van deze gemeente.

 

Naast het voldoen aan de wettelijk gestelde eisen moeten de volgende bewijsstukken overlegd worden:

a. aanwijzingsbesluit tot (b)abs elders in Nederland voor een externe babs;

b. een audiëntieblad van beëdiging van een rechtbank in Nederland;

c. geldig legitimatiebewijs.

Artikel 5. Leiding van dienst

De domeinmanager van het domein dienstverlening is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en de omzetting van een partnerschap in een huwelijk worden voltrokken/geregistreerd door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij team burgerzaken.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

  • 3.

    De voltrekking/registratie duurt maximaal 10 minuten.

  • 4.

    Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking/registratie sluit.

  • 5.

    De huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie vindt plaats in een daarvoor aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Maurik.

  • 6.

    Bij de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie mogen er (behalve het bruidspaar en de abs) ten hoogste 10 personen aanwezig zijn.

  • 7.

    Bij de plechtigheid is geen gastheer/gastvrouw aanwezig.

  • 8.

    Er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • 9.

    Van het bruidspaar of partners moet ten tijde van de melding en het voltrekken/registratie van het huwelijk/partnerschapsregistratie tenminste één persoon ingeschreven staan in de basisregistratie personen van de gemeente Buren.

Artikel 7. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis te Maurik of een daartoe door het college aangewezen locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Als gemeentehuis waar huwelijken, omzettingen en partnerschapsregistraties kunnen worden voltrokken/geregistreerd, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van Buren die door het college permanent of éénmalig is aangewezen als huis der gemeente onder voorwaarde dat:

  • -

    de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de gastheer/gastvrouw is gewaarborgd;

  • -

    de locatie een bouwwerk is, hieronder wordt ook verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij die locatie. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen, de (b)ambtenaar van de burgerlijke stand en de gastheer/gastvrouw te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken;

  • -

    bij gebruik van een huwelijks/partnerschapsregistratie locatie, anders dan het gemeentehuis te Maurik, geldt dat de kosten voor het gebruik van de locatie voor rekening zijn van het bruidspaar.

  • -

    de gemeente Buren kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schadeclaims.

 

Artikel 8. Openstelling

Kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties vinden ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand minimaal tweemaal per week plaats.

  • 1.

    De burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekking, omzettingen en partnerschapsregistraties van maandag tot en met zaterdag van 00.00 uur tot 24.00 uur;

    • b.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, op maandag van 09.00 uur tot 09.30 uur, plaats in het gemeentehuis te Maurik;

    • c.

      op afspraak voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag, tijdens de uren waarin het gemeentehuis te Maurik voor het publiek is geopend;

  • 2.

    de burgerlijke stand is gesloten als de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 9. Annulering huwelijk

  • 1.

    Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting worden bij annulering binnen vier weken voor de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 2.

    De annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting moet schriftelijk gebeuren.

  • 3.

    In individuele gevallen kan het college afwijken van het gestelde in dit artikel.

Artikel 10. Overgangsbepaling

  • 1.

    Anwijzingen die zijn gedaan op grond van een voorgaand reglement en die nog van kracht zijn op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement, blijven van kracht op grond van dit reglement. Vanaf de datum inwerkingtreding van dit reglement gelden voor die aanwijzingen de regels van dit reglement;

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand Buren 2024”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking één dag na de publicatie.

  • 3.

    Het “Reglement burgerlijke stand 2017” van 1 januari 2017 wordt vanaf de dag van inwerkingtreding ingetrokken

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Buren op 23 april 2024.

De secretaris, H. Verhoef

De burgemeester, H.M. Ostendorp