Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renkum

Subsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024 Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Renkum;

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenkum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024 Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Renkum;
CiteertitelSubsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Renkum 2014
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-202401-01-2027Nieuwe regeling

14-05-2024

gmb-2024-254299

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024 Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Renkum;

 

  • overwegende dat de gemeente Renkum belang hecht aan het ondersteunen van ondernemingen en maatschappelijke organisaties bij het besparen en verduurzamen van de energiebehoefte;

 

  • overwegende dat de gemeente Renkum hiervoor in regioverband heeft besloten tot de oprichting van een Regionaal Expertiseteam Energie om ondernemingen en maatschappelijke organisaties te ondersteunen met subsidie ten behoeve van advies bij het nemen van verduurzamingsmaatregelen;

 

  • gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

  • gelet op de Algemene subsidieverordening Renkum 2014;

 

gelezen het voorstel van d.d. 14 mei 2024;

 

Besluit vast te stellen de volgende ‘Subsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024’.

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Renkum 2014.

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;

  • c.

    EML: Erkende Maatregelenlijst energiebesparing voor bedrijven en instellingen waarop de Energiebesparingsplicht van toepassing is.

  • d.

    Energiebesparingsplicht: de plicht die vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving geldt voor bedrijven en instellingen die per jaar meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000m3 aardgas(equivalent) gebruiken om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uit te voeren.

  • e.

    energiemaatwerkadvies: een advies gericht op het nemen van meervoudige maatregelen.

  • f.

    enkelvoudige maatregel: maatregel gericht op de vermindering of verduurzaming van het energieverbruik die betrekking heeft op slechts één aspect, bv. LED verlichting, zonnepanelen, isolatie.

  • g.

    expert: bij de Kamer van Koophandel geregistreerde adviseur die financieel, juridisch, bouwkundig of energieadvies verstrekt.

Elektriciteit

Aardgasverbruik

 

<5.000 m3

5.000-25.000 m3

25.000 –170.000 m3

> 170.000 m3

<10.000 kWh

‘huishoudelijk’

kleinverbruik

middenverbruik

grootverbruik

10.000.-50.000 kWh

kleinverbruik

kleinverbruik

middenverbruik

grootverbruik

50.000 kWh-10.000 MWh

middenverbruik

middenverbruik

middenverbruik

grootverbruik

>10.000 MWh

grootverbruik

grootverbruik

grootverbruik

grootverbruik

  • h.

    klein- en middenverbruik: Ondernemingen en maatschappelijke organisaties met een elektriciteitsverbruik tussen 10.000 kWh en 10.000 MWh per jaar en/of een aardgasverbruik tussen de 5.000m3 en 170.000m3 per jaar. De gehanteerde indeling is conform de Kamerbrief Verduurzaming mkb 6-4-2023 op basis van het energieverbruik per jaar (elektriciteit in kWh en warmte in m3 aardgas(equivalenten)) zoals aangegeven in de matrix hieronder:

  •  

  • i.

    maatschappelijke organisatie: rechtspersoon zonder winstoogmerk maar met een maatschappelijke doelstelling. Hieronder vallen ook zorginstellingen, scholen, gebedshuizen en sportverenigingen.

  • j.

    Informatieplicht: Informatieplicht energiebesparing uit het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving Activiteitenbesluit milieubeheer voor midden- en grootverbruikers voor bedrijven en instellingen die per jaar meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000m3 aardgas(equivalent) verbruiken.

  • k.

    meervoudige maatregel: een combinatie van meerdere maatregelen gericht op het terugdringen van het energieverbruik en/of het realiseren van duurzame energieopwekking.

  • l.

    onderneming: rechtspersoon met een winstoogmerk.

  • m.

    REE: Regionaal Expertiseteam Energie: programmateam en pool van energie-experts ressorterend onder Groene Metropool Regio.

  • n.

    wet: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    Met deze subsidieregeling wil de gemeente Renkum, door het beschikbaar stellen van subsidie voor advies bij verduurzaming via het REE, de verduurzaming van ondernemingen en maatschappelijke organisaties in de gemeente Renkum stimuleren.

Artikel 3 Activiteiten

  • 1.

    Een onderneming of maatschappelijke organisatie die in de categorie klein- of middenverbruik valt, kan per locatie van zijn onderneming of zijn organisatie subsidie aanvragen voor:

    • a.

      een energiemaatwerkadvies;

    • b.

      advies van een expert bij de uitvoering van een of meerdere verduurzamingsmaatregelen die worden uitgevoerd op basis van een energiemaatwerkadvies.

  • 2.

    Een energiemaatwerkadvies vermeldt tenminste:

  • het historische energieverbruik op jaarbasis (gas / warmte en elektriciteit);

  • indeling in groot-, midden, klein-, of ‘huishoudelijk’ verbruik (op basis jaarverbruikscijfers);

  • eigendomssituatie van de locatie van de onderneming;

  • analyse van de gebouwschil, de installaties (faciliteiten), de processen en het gedrag (voor zover relevant voor betreffende locatie van de onderneming)

  • een ingevulde EML per locatie van de onderneming: overzicht van de te treffen (en eventueel reeds genomen) erkende energiebesparende maatregelen;

  • de relevante verduurzamings-/ energiebesparingsmogelijkheden en verplichtingen;

  • inzicht in de kosten en/of de terugverdientijd van de energiebesparende maatregelen alsmede een termijn voor de realisatie van die maatregelen;

  • de gegevens ten behoeve van de Energiebesparings- en Informatieplicht.

  • 3.

    Een advies van een expert is gericht op de uitvoering van de maatregelen die in het energiemaatwerkadvies voor de betreffende onderneming of maatschappelijke organisatie genoemd zijn. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om:

  • het aanvragen en beoordelen van offertes voor energiebesparende maatregelen;

  • het opstellen van een meerjarenonderhoudsplan of vastgoedplan;

  • het aanvragen van vergunningen voor het toepassen van verduurzamingsmaatregelen;

  • het verkrijgen van subsidies voor het uitvoeren van de maatregelen;

  • het verkrijgen van financiering voor het uitvoeren van de maatregelen;

  • het faciliteren van het gesprek(en) tussen eigenaar en huurder, met als doel tot afspraken over de uit te voeren maatregelen (split-incentive);

  • bouwkundig vraagstukken met betrekking tot de uitvoering van maatregelen;

  • het aansturen van de uitvoering door een niet aan de aanbieder gelieerde partij(en).

Artikel 4 Aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag kan uitsluitend digitaal ingediend worden via duurzaam@renkum.nl met gebruikmaking van het daartoe bestemde aanvraagformulier samen met alle gevraagde bescheiden.

  • 2.

    Een aanvraag kan enkel worden ingediend door een onderneming of een maatschappelijke organisatie.

Artikel 5 Subsidieverlening en vaststelling

  • 1.

    De subsidie als bedoeld in deze regeling wordt verleend in de vorm van een eenmalige subsidie.

  • 2.

    Aan een onderneming of maatschappelijke organisatie met meer locaties kan voor maximaal drie locaties een subsidie voor een energiemaatwerkadvies worden verleend.

  • 3.

    Een subsidie wordt bij verlening direct vastgesteld. Daarom hoeft geen verzoek om vaststelling te worden ingediend.

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor de duur van deze regeling is vastgesteld op een bedrag van € 50.000.

Artikel 7 Rangschikking subsidieaanvragen

  • 1.

    Ontvankelijke subsidies worden – gelet op het subsidieplafond – verdeeld op volgorde van datum en tijdstip van ontvangst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Als een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van ontvangst.

  • 3.

    Een subsidieaanvraag is volledig als het ingediende aanvraagformulier volledig is ingevuld en ondertekend en vergezeld gaat van de in het formulier gevraagde stukken.

  • 4.

    Als het subsidieplafond op enige dag overschreden dreigt te worden dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 8 Subsidiebedrag

  • 1.

    De hoogte van de subsidie voor een energiemaatwerkadvies bedraagt twee derde van de kosten met een maximum van € 1.000.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie voor een advies van een expert, zoals bedoeld in artikel 3, derde lid van deze regeling, bedraagt maximaal €1.000.

Artikel 9 Verplichtingen

  • 1.

    De onderneming of maatschappelijke organisatie werkt mee aan een steekproefsgewijze controle of de subsidie is besteed aan het doel van deze regeling.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1.

    Subsidie kan naast de in artikel 4 Asv en artikel 4:25 en 4:35 van de wet genoemde gevallen in ieder geval geweigerd worden indien:

    • a.

      door verlening van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden;

    • b.

      voor de kosten van het advies al een subsidie op grond van deze regeling is ontvangen (tenzij sprake is van meer locaties zoals bedoeld in artikel 5 lid 2);

    • c.

      de onderneming of maatschappelijke organisatie (nog) geen contact met het REE heeft gehad;

    • d.

      het advies waarvoor subsidie wordt aangevraagd tot stand is gekomen voor inwerkingtreding van de regeling;

    • e.

      het advies van een expert waarvoor subsidie wordt gevraagd geen vervolg is op een aan de onderneming of maatschappelijke organisatie uitgebracht energiemaatwerkadvies.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking ervan en eindigt op 1 januari 2027.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Verduurzamingsadvies ondernemingen en maatschappelijke organisaties Renkum 2024.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de onderneming of maatschappelijke organisatie afwijken van de bepalingen van deze regeling als toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Aldus besloten op 14 mei 2024 te Oosterbeek.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

M.J.J. (Marcel) Wagener

de burgemeester,

A.M.J. (Agnes) Schaap