Organisatie | Stroomopwaarts MVS |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Beleidsregels re-integratie Participatiewet MVS 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels re-integratie Participatiewet Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2023 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2024 | 01-07-2023 | nieuwe regeling | 16-05-2024 |
Het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts MVS, gelet op:
Beleidsregels re-integratie Participatiewet MVS 2023
In de Re-integratieverordening zijn de belangrijkste voorzieningen (hulpmiddelen) vastgelegd. De voorzieningen die in de verordening zijn geregeld, komen in deze beleidsregels aan bod. Niet ieder instrument of iedere voorziening is geschikt voor iedereen. Bij de inzet van voorzieningen, kijkt Stroomopwaarts vooral naar wat wel kan, in plaats van waar beperkingen liggen. Om te kunnen bepalen welke voorziening ingezet wordt, gaat Stroomopwaarts in gesprek met de persoon en kunnen testen ingezet worden.
In deze beleidsregels wordt per artikel van de Verordening Re-integratie Participatiewet MVS 2023 een overzicht gegeven van de keuzes die zijn gemaakt bij de uitvoering van dat specifieke artikel.
Allereerst is de verwijzing naar het artikel zelf weergegeven. Onder het artikel wordt aangegeven welke regels er gelden en wat het artikel betekent in de uitvoering. Dus de keuzes die gemaakt zijn door Stroomopwaarts.
In een aantal gevallen is een kader toegevoegd. In dat kader wordt met behulp van een voorbeeld of verklarende tekst de gevolgen van het artikel duidelijker gemaakt.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
De doelgroep wordt gevormd door personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatiewet.
De doelgroep bestaat uit personen die een uitkering van het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts of een ANW-uitkering ontvangen, personen met een arbeidsbeperking die de afgelopen 2 jaar minder dan het minimumloon hebben verdiend, personen die de afgelopen twee jaar loonkostensubsidie hebben ontvangen en personen zonder uitkering.
Met Stroomopwaarts wordt het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts bedoeld.
Met de verordening wordt bedoeld de Re-integratieverordening Participatiewet MVS 2023.
Artikel 3. Algemene bepalingen over voorzieningen
Stroomopwaarts houdt rekening met de in de verordening genoemde uitgangspunten bij het beoordelen of een voorziening wel of niet wordt toegekend. Dit betekent:
Het doel van sociale activering is het voorbereiden op een traject naar werk of gericht op het voorkomen van sociaal isolement. Voor sociale activering geldt het volgende:
Een participatieplaats is een werkplek waar met behoud van uitkering kan worden gewerkt bij een werkgever. Het gaat hierbij om personen die wel kunnen werken maar veel ondersteuning nodig hebben. Het doel van een participatieplaats is om iemand zijn kansen op betaald werk te laten vergroten.
Voor een participatieplaats geldt dat:
Artikel 6. Participatievoorziening beschut werk
Beschut werk is bedoeld voor personen die van het UWV een positief advies beschut werk hebben gekregen en waarvan Stroomopwaarts heeft bepaald dat ze uitsluitend beschut kunnen werken. Het gaat om personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen een zodanig hoge mate van begeleiding of aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat niet van een werkgever mag worden verwacht dat die hen in dienst neemt. Ook niet met extra voorzieningen van Stroomopwaarts of UWV.
Wanneer er meer beschutte werkplekken nodig zijn omdat er meer mensen met een indicatie Beschut Werk zijn dan de door het Rijk vastgestelde minimale aantal werkplekken, dan kunnen deze extra werkplekken binnen de bestaande begroting financieel gefaciliteerd worden. Het Dagelijks Bestuur van Stroomopwaarts neemt hiertoe niet eerder een besluit, dan nadat het Algemeen Bestuur van Stroomopwaarts is geïnformeerd. Ten aanzien van de plaatsing van personen met een beschut werk indicatie, is de datum van de vaststelling door Stroomopwaarts dat de persoon alleen beschut kan werken, leidend;
Iedere situatie is anders. Stroomopwaarts houdt rekening met de individuele situatie. Het kan gebeuren dat er niet direct een beschutte werkplek beschikbaar is. In de tijd dat hiernaar gezocht wordt, kan iemand gebruikmaken van de volgende door Stroomopwaarts aangeboden voorzieningen:
Stroomopwaarts biedt niet zelf arbeidsmatige dagbesteding aan. Wel wordt doorverwezen en samengewerkt met instellingen in de gemeenten die hierin gespecialiseerd zijn. De voorziening die worden genoemd in artikel 6, lid 2, b tot en met e, worden wel door Stroomopwaarts aangeboden aan personen als dit van toepassing is
Stroomopwaarts kan op verzoek van de persoon nagaan of een werkstage zinvol en mogelijk is. Ook kan Stroomopwaarts dit op eigen initiatief beoordelen en een werkstage aanbieden.
Scholing kan helpen om de kennis en vaardigheden van een persoon beter aan te laten sluiten op de vraag van de arbeidsmarkt.
Artikel 9. Ondersteuning bij leer-werktraject
Jongeren van zestien of zeventien jaar oud die dreigen uit te vallen op school, kunnen via een leer-werktraject alsnog een startkwalificatie behalen. Om te voorkomen dat jongeren onnodig uitvallen, kan extra ondersteuning worden geboden. Deze ondersteuning kan ook worden ingezet ter voorkoming van schooluitval bij jongeren van achttien tot zevenentwintig jaar, die door een leer-werktraject alsnog een startkwalificatie kunnen behalen.
Voor ondersteuning bij het leer-werktraject geldt:
Artikel 10. Vergoeding noodzakelijke kosten
Werk of een traject richting werk kan voor iemand extra kosten met zich meebrengen. Stroomopwaarts kan deze kosten vergoeden wanneer dit nodig is om aan het werk te gaan of een traject richting werk te volgen. Het kan gaan om bijvoorbeeld de aanschaf van een fiets, een ov-kaart, kilometervergoeding of de aanschaf van bijvoorbeeld (werk)kleding.
Voorwaarden voor een vergoeding zijn:
Een detacheringsbaan is betaald werk in loondienst met Stroomopwaarts als tussenpersoon, al dan niet in samenwerking met een payrollorganisatie. De persoon komt in dienst en wordt gedetacheerd op een werkplek bij een externe werkgever. Een detacheringsbaan kan worden aangeboden aan personen die behoren tot de doelgroep die Stroomopwaarts ondersteunt bij de re-integratie naar werk. Een detacheringsbaan kan overal uitgevoerd worden waar een werkgever, Stroomopwaarts en een werknemer, tot een detacheringsovereenkomst komen. Dit kan bijvoorbeeld bij een groot havenbedrijf zijn, maar ook bij een bakker of slager.
Artikel 12. Persoonlijke ondersteuning bij werk
Persoonlijke ondersteuning kan worden ingezet voor personen behorend tot de doelgroep, die de toebedeelde taken en werkzaamheden nog niet zelfstandig kunnen uitvoeren. Hiermee kan de persoon worden begeleid naar een situatie, waarbij hij uiteindelijk zonder begeleiding bij een reguliere werkgever aan het werk kan. Denk bijvoorbeeld aan begeleiding van een jobcoach of aan interne werkbegeleiding.
Voor persoonlijke ondersteuning bij werk geldt:
Artikel 13. Loonkostensubsidie kwetsbare werknemers
De tijdelijke loonkostensubsidie zorgt voor een drempelverlagende toegang tot de arbeidsmarkt. De bedoeling is om mensen met een tijdelijke loonkostensubsidie de kans te geven om zich te ontwikkelen naar 100% loonwaarde.
Tijdelijke loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die een persoon zonder arbeidsbeperking in dienst willen nemen, maar die valt onder de categorie kwetsbare werknemer of uiterst kwetsbare werknemer. In artikel 13, lid 3 is de definitie gegeven van een kwetsbare werknemer is. De definitie van een uiterst kwetsbare werknemer staat in artikel 13, lid 4 van de verordening.
Voorwaarden voor de loonkostensubsidie kwetsbare werknemers zijn:
Wat doet Stroomopwaarts voor Schiedam?
Voor het inzetten van een werkpremie, worden de voorwaarden gevolgd die opgesteld zijn in de re-integratieverordening in de Gemeente Schiedam, onder artikel 14.
Wat doet Stroomopwaarts voor Vlaardingen?
In artikel 31 lid 2 sub j van de Participatiewet staat dat wanneer jaarlijks één- of tweemalig een premie wordt verstrekt aan personen van 27 jaar of ouder, die niet in mindering wordt gebracht op de uitkering. In artikel 14 van de Re-integratieverordening Participatiewet 2023 MVS is opgenomen dat er nadere regels gesteld kunnen worden voor de uitvoering van een premie. Dit artikel geeft de invulling van deze beleidsruimte door Stroomopwaarts als het gaat om de hoogte, duur en wijze van uitbetaling van de premie. Deze premie is belastingvrij en bedoeld als extra stimulans. Het kan ook een eventuele armoedeval beperken. Bij samenloop van deze premie en een vrijwilligersvergoeding is de premie wel belast.
Voor het toekennen van een plaatsingsfee, worden de voorwaarden gevolgd die opgesteld zijn in de verordening onder artikel 15.
Wanneer een werkgever twijfelt over de vaardigheden en inzetbaarheid van iemand uit de doelgroep, kan Stroomopwaarts een proefplaats aanbieden.
Voor de duur van een proefplaats geldt dat:
Deze duurt twee maanden met de mogelijkheid om met maximaal 4 maanden te verlengen. De verlenging kan gemotiveerd plaatsvinden. Hierbij wordt gekeken naar de afstand tot de arbeidsmarkt van betrokkene, opleidingsniveau, uitkeringsduur, complexiteit van de functie en persoonlijke omstandigheden. Dit alles in relatie tot het oordeel dat een proefplaats nodig is om een beeld te vormen van de geschiktheid van de betrokkene.
Hoofdstuk 3A. Specifieke bepalingen voor personen met een arbeidsbeperking
Paragraaf 3A.1 Administratief proces loonkostensubsidie
Artikel 17 Specifiek aanvraagproces loonkostensubsidie
Werkgevers kunnen loonkostensubsidie ontvangen voor werknemers die tot de doelgroep Loonkostensubsidie behoren. Stroomopwaarts stelt vast dat een persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie wanneer die persoon:
Met loonkostensubsidie compenseert Stroomopwaarts de verminderde arbeidscapaciteit van de werknemer. Wanneer een verminderde loonwaarde is vastgesteld, wordt de werknemer opgenomen in het doelgroepregister banenafspraak van het UWV. Op de werkplek wordt onderzocht wat de werknemer, gezien zijn arbeidscapaciteit, in een functie kan verdienen ten opzichte van een collega zonder beperking. De werkgever krijgt het deel dat de werknemer aan productiviteit tekortkomt, gecompenseerd tot aan het minimumloon.
Voor de aanvraag van loonkostensubsidie geldt:
Paragraaf 3A.3 Specifieke bepalingen persoonlijke ondersteuning bij werk
Artikel 22. Interne werkbegeleiding
Iemand met een beperking kan op de werkvloer persoonlijke ondersteuning krijgen. Hiermee kan hij worden begeleid naar een situatie waarbij hij uiteindelijk zonder begeleiding bij een reguliere werkgever aan het werk kan. Voor persoonlijke ondersteuning geldt:
Interne werkbegeleiding is begeleiding op de werkvloer door collega’s binnen het bedrijf, die daarvoor een training gevolgd hebben zoals “Harrie helpt”.
Voor interne werkbegeleiding geldt:
Paragraaf 3A.4. Specifieke bepalingen overige voorzieningen
Artikel 23. Specifieke voorwaarden toekenning vervoersvoorziening
Wanneer iemand vanwege een beperking niet zelfstandig op zijn werkplek, opleidingsplek of proefplaats kan komen, kan een vervoersvoorziening worden ingezet. Het gaat dan bijvoorbeeld om een aangepaste fiets, rolstoeltaxi of begeleidingskosten. Hieronder valt niet de vergoeding noodzakelijk kosten genoemd in artikel 10.
Specifieke voorwaarden voor toekennen van de vervoersvoorziening zijn:
Artikel 24. Specifieke voorwaarden noodzakelijke intermediaire activiteit bij visuele of motorische handicap
Per 1 januari 2024 is artikel 24 vervallen en wordt de voorziening voor intermediaire activiteit bij visuele of motorische handicap uitgevoerd door het UWV. De werknemer vraagt een hulpmiddel of intermediaire dienst aan bij het UWV. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld brailleleesregel, computersoftware, aangepast meubilair, etc. Voor meer informatie: Hulpmiddelen en ondersteuning van intermediair (individuele voorziening) | Samen voor de klant
Artikel 25. Specifieke voorwaarden meeneembare voorzieningen
Meeneembare voorzieningen zijn bedoeld voor personen uit de doelgroep van Stroomopwaarts die deze voorzieningen nodig hebben om:
Het gaat om de volgende soorten voorzieningen:
Stroomopwaarts kan op verzoek van zowel werknemer als werkgever nagaan of iemand in aanmerking komt voor een persoonlijke voorziening. Ook op initiatief van Stroomopwaarts zelf kan dit beoordeeld worden.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing:
Bij het toekennen van de persoonlijke ondersteuning of overige voorziening in een beschikking geldt dat het Dagelijks Bestuur van Stroomopwaarts in ieder geval aangeeft:
Als er sprake is van een afwijzing van de aanvraag op grond van een voorliggende voorziening, zal de beschikking specificeren om welke voorliggende voorziening het gaat.
Citeertitel en inwerkingtreding
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels re-integratie Participatiewet Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2023”.
Deze beleidsregels treden in werking de dag na publicatie in het Blad gemeenschappelijke regeling en werken terug tot 1 juli 2023. Voorzieningen die zijn of worden toegekend vanaf 1 juli 2023 worden getoetst aan deze beleidsregels.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur Stroomopwaarts MVS van 16 mei 2024.
De voorzitter,
De secretaris,
N.C. van der Wekken
De doelgroep wordt gevormd door personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatiewet.
Kort gezegd bestaat de doelgroep uit personen die een uitkering van het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts of een ANW-uitkering ontvangen, personen met een arbeidsbeperking die de afgelopen 2 jaar minder dan het minimumloon hebben verdiend, personen die de afgelopen twee jaar loonkostensubsidie hebben ontvangen, en personen zonder uitkering.
Interne werkbegeleiding is een vorm van persoonlijke ondersteuning bij werk die wordt geboden door een interne werkbegeleider. Een interne werkbegeleider is een directe collega van een werknemer met een beperking. Deze collega begeleidt hem bij de dagelijkse werkzaamheden, omdat hij zonder die begeleiding niet in staat is zijn werkzaamheden uit te voeren. Het moet hierbij gaan om meer dan gebruikelijke begeleiding in verband met de beperking. De wetgever spreekt in dit verband van opgeleide collega’s, niet zijnde jobcoaches, die persoonlijke ondersteuning op de werkvloer verlenen (Kamerstukken II 2019/20, 35 394, nr. 3, p. 56). Zie verder de toelichting bij artikel 23.
Jobcoaching is een vorm van persoonlijke ondersteuning bij werk die wordt geboden door een jobcoach. Een jobcoach is een erkende deskundige die een werknemer met een beperking en/of zijn werkgever methodische ondersteuning biedt, zodat de werknemer een passende baan kan vinden en behouden. Om als jobcoach in het kader van de beleidsregel te kunnen worden beschouwd, is het noodzakelijk dat men voldoet aan een aantal eisen die erop zijn gericht om de professionaliteit en de kwaliteit van de jobcoaching te waarborgen. Zie verder de toelichting bij artikel 22.
Op grond van artikel 8a, tweede lid, onderdeel f, van de Participatiewet moeten er in de beleidsregels regels opgenomen worden voor een drietal specifieke voorzieningen die bedoeld zijn voor personen met een arbeidsbeperking. Het gaat om vervoersvoorzieningen, noodzakelijke intermediaire activiteiten en meeneembare voorzieningen. Deze voorzieningen samen worden in deze beleidsregels aangeduid met het begrip ‘overige voorzieningen’.
Persoonlijke ondersteuning bij werk
Persoonlijke ondersteuning als bedoeld in artikel 10, eerste en derde lid, van de Participatiewet moet in samenhang met artikel 8a, tweede lid, onderdeel e en artikel 10da, van de Participatiewet worden begrepen als een door het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts noodzakelijk geachte voorziening gericht op het verkrijgen, verrichten en behouden van arbeid. In de memorie van toelichting bij artikel 8a, tweede lid, onderdeel e, van de Participatiewet wordt aangegeven dat de gemeenteraad een breed aanbod van beschikbare instrumenten moet opnemen in de verordening. Bij persoonlijke ondersteuning kan het zowel gaan om een gekwalificeerde expert (jobcoach) als om een getrainde persoon die binnen het bedrijf zorgdraagt voor de dagelijkse werkbegeleiding (ook wel een “Harrie” genoemd). Combinaties van beiden zijn ook mogelijk (Kamerstukken II 2019/20, 35 394, nr. 3, p. 9).
Opname in het doelgroepenregister kan op verschillende manieren plaatsvinden. Naast de aanvraagroute via het UWV is er ook een route die loopt via de gemeente. Deze route staat bekend als de praktijkroute en volgt uit artikel 38b, eerste lid, onderdeel a, van de Wet financiering sociale verzekeringen. Het is een procesroute waarbij het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts door middel van een loonwaardemeting op de werkplek vaststelt dat de loonwaarde van een werknemer bij voltijdse arbeid minder bedraagt dan het wettelijk minimumloon. Deze vaststelling leidt tot opname in het doelgroepenregister. Deze route kan alleen worden gevolgd op het moment dat iemand al een werkplek heeft of een werkplek in het vooruitzicht heeft (bijvoorbeeld tijdens een stage, proefplaats of proefperiode binnen een arbeidsovereenkomst).