Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meerssen

Tijdelijk beleid horecaterrassen 2024 Markt Meerssen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeerssen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijk beleid horecaterrassen 2024 Markt Meerssen
CiteertitelTijdelijk beleid horecaterrassen 2024 Markt Meerssen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2024nieuwe regeling

28-05-2024

gmb-2024-253804

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijk beleid horecaterrassen 2024 Markt Meerssen

Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag tijdelijke exploitatievergunningen, tijdelijke alcoholwetvergunningen en tijdelijke omgevingsvergunningen (hierna: "tijdelijke vergunningen") verlenen aan ondernemers met een horecazaak gevestigd op een adres aan de Markt in Meerssen (hierna: "Markt") om hun bestaande gevelterrassen tijdelijk uit te breiden met pleinterrassen op het marktplein aan de Markt in Meerssen (hierna: "pleinterras"). De tijdelijke vergunningen voor een pleinterras kunnen uitsluitend onder de volgende cumulatieve voorwaarden worden verleend:

 

  • 1:

    Tijdelijke vergunningen voor een tijdelijk pleinterras kunnen worden aangevraagd door een ondernemer met een horecazaak die gevestigd is op een adres aan de Markt in Meerssen, welke ondernemer op het moment van de aanvraag reeds een gevelterras met de betreffende horecazaak uitbaat en over de benodigde vergunningen beschikt. De hiervoor bedoelde ondernemer wordt hierna aangeduid als: horecaondernemer;

     

  • 2:

    Indien een horecaondernemer een tijdelijk pleinterras wenst te exploiteren, dan dient de aanvraag voor de tijdelijke vergunningen voor een pleinterras vóór 21 juni 2024 te zijn ingediend; Indien een horecaondernemer tijdig een voor verlening vatbare, ontvankelijke aanvraag voor een tijdelijke exploitatievergunning, zoals bedoeld in artikel 3:28, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen en een tijdelijke alcoholwetvergunning, zoals bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet voor een tijdelijk pleinterras en een omgevingsvergunning op grond van artikel 5.1 van de Omgevingswet heeft ingediend, mag de horecaondernemer in afwachting van de beslissing op de vergunningsaanvraag het pleinterras conform de ingediende aanvraag opbouwen en exploiteren, met inachtneming van boven- en onderstaande voorwaarden;

     

  • 3:

    Op de Markt mogen 8 pleinterrassen van 5 x 13 meter worden ingericht. Per pleinterras zijn 3 parasols van 4 x 4 meter toegestaan;

     

  • 4:

    De pleinterrassen mogen worden uitgebreid tot 5 x 17 meter met in totaal 4 parasols van 4 x 4 meter per pleinterras, met uitzondering van de donderdagen van 07.00 uur tot 17.00 uur ten behoeve van de Weekmarkt en andere door de gemeente aan te wijzen dagen en tijdstippen in verband met (kleine) evenementen op de Markt. De parasols mogen niet worden verankerd in de grond. Indien deze uitbreiding niet tijdig, al dan niet conform instructie van de aangewezen contactpersoon van de gemeente Meerssen, wordt ontruimd en teruggebracht tot de standaardafmeting van het pleinterras van 5 x 13 meter met 3 parasols van 4 x 4 meter per pleinterras, dan vervalt de toestemming voor de uitbreiding voor de resterende duur van de tijdelijke vergunningen voor een pleinterras;

     

  • 5:

    De bloembakken tussen de gevelterrassen en de pleinterrassen worden op verzoek van de horecaondernemer verwijderd. De overige bloembakken blijven te allen tijde staan om het verkeer te geleiden. Tussen de gevelterrassen en de pleinterrassen moet de calamiteitenroute met een breedte van tenminste 3,50 meter te allen tijde vrij van obstakels blijven;

     

  • 6:

    De pleinterrassen worden in beginsel verdeeld conform een unaniem gedragen voorstel van de horecaondernemers. Indien overeenstemming ontbreekt, zal het college de pleinterrassen indelen. Hierbij geldt als uitgangspunt dat het pleinterras loodrecht tegenover de voorgevel van de horecazaak moet liggen. Van de in- en verdeling van de pleinterrassen wordt een bindende situatietekening opgesteld, conform welke de horecaondernemer zijn pleinterras tijdelijk mag opbouwen en exploiteren. De situatietekening maakt onderdeel uit van de tijdelijke exploitatievergunning;

     

  • 7:

    De tijdelijke vergunningen voor de pleinterrassen gelden uiterlijk tot en met 15 oktober 2024. Indien het naar oordeel van de gemeente in verband met voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de herinrichting van de Markt nodig is om de pleinterrassen eerder te ontruimen, dan levert dat een grondslag op om de tijdelijke vergunningen in te trekken. Hierbij zal maatwerk worden toegepast;

     

  • 8:

    De horecaondernemers kunnen geen rechten ontlenen aan de tijdelijke vergunningen ten aanzien van de pleinterrassen voor de periode na 15 oktober 2024 (c.q. de vervroegde intrekkingsdatum van de tijdelijke vergunningen) en daarop volgende jaren;

     

  • 9:

    Alle pleinterrassen moeten geheel worden ontruimd ten behoeve van de evenementen zoals opgenomen in het overzicht evenementen Markt 2024 dat bij de tijdelijke exploitatievergunning is gevoegd. De pleinterrassen moeten in beginsel 24 uur vóór aanvang van het betreffende evenement zijn ontruimd om de opbouw van het evenement mogelijk te maken. Het is de horecaondernemer toegestaan om afwijkende afspraken te maken met de organisatie van het evenement. In dit geval dient de horecaondernemer de voor hem bekende contactpersoon van de gemeente hierover te informeren. Het verwijderen, opslaan en weer opbouwen van de pleinterrassen is een taak van de horecaondernemers. Zij dragen ook de kosten daarvan.

     

  • 10:

    De horecaondernemer kan een verzoek bij de gemeente indienen om tijdens evenementen de binnenplaats van de gemeente te gebruiken voor tijdelijke opslag van terrasmeubilair voor de pleinterrassen en geschiedt onder nader door de gemeente te bepalen voorwaarden. Voor het gebruik van de binnenplaats wordt voorafgaand een overeenkomst gesloten met de horecaondernemers die er gebruik van willen maken.