Organisatie | Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 20-12-2023 |
Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Overwegende dat het wenselijk is om in één verordening op te nemen de uitgangspunten voor:
Gezien het voorstel van het dagelijks bestuur Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant d.d. 29 november 2023,
vast te stellen de Financiële verordening Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant 2023:
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Het dagelijks bestuur past in haar begroting een indexering toe die is gebaseerd op de CPB-indexeringen uit de meest recente septembercirculaire van het gemeentefonds. Bij deze indexering volgt een mogelijke correctie met een herberekening over de twee jaren vóór het begrotingsjaar, mocht de begrote en werkelijke indexering van elkaar afwijken. De indexerings-percentages worden opgenomen in de kadernota.
Wanneer de werkelijke indexering in de loop van het begrotingsjaar afwijkt van de begrote neemt het algemeen bestuur een besluit dit op te lossen binnen de exploitatie en/ of vanuit de algemene reserve. Indien de exploitatie en/ of de (algemene) reserve niet toereikend is, kan het algemeen bestuur besluiten het tekort in rekening te brengen bij de deelnemers. Als uit het besluit van het algemeen bestuur een begrotingswijziging volgt die leidt tot een hogere deelnemersbijdrage, legt het algemeen bestuur die voor een zienswijze voor aan de raden.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 9. Financieringsfunctie
Het dagelijks bestuur zorgt voor de kaders en inrichting van de financieringsfunctie en zorgt voor:
een door het algemeen bestuur tenminste eenmaal per vier jaar vast te stellen treasurystatuut waarin de kaders voor uitvoering en de bijbehorende limieten zijn opgenomen. Het dagelijks bestuur neemt in het treasurystatuut ten minste de regels op die zij hanteert voor het dagelijks beheer van koersrisico, valutarisico, kredietrisico, relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer.
Artikel 10. Reserves en voorzieningen
Het algemeen bestuur zorgt ervoor dat de algemene reserve volledig is gevuld, zodat bij een negatief resultaat geen beroep op de deelnemers nodig is. Wanneer de algemene reserve niet volledig is aangevuld tot het afgesproken maximum, wordt deze eerst aangevuld tot het maximum voordat het resultaat wordt uitgekeerd aan de deelnemers.
Hoofdstuk 4. Financiële organisatie en financieel beheer
Het dagelijks bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de systematische interne controle van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording. Daarnaast informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Hoofdstuk 6. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 19. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 20 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.