Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie voor de raadsgriffie gemeente Sittard-Geleen 2024 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie voor de raadsgriffie gemeente Sittard-Geleen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie Sittard-Geleen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-06-2024 | nieuwe regeling | 30-05-2024 |
De raad van de gemeente Sittard-Geleen,
gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie
gelet op artikel 83, eerste lid van de gemeentewet, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de inwerkingtreding van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra);
De Verordening werkgeverscommissie voor de raadsgriffie gemeente Sittard-Geleen 2024 vast te stellen.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd:
Hieronder vallen de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, het Burgerlijk Wetboek, de voor de gemeenten geldende Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden laten uitvoeren door een gevolmachtigde.
Hieronder valt tevens het uitvoering geven aan het bepaalde in de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (aangaan, wijzigen en beëindiging arbeidsovereenkomst griffier), 107a, tweede lid (vaststellen instructie van de griffier), 107d, eerste lid (vervanging van de griffier)
Voor werknemers van de griffie worden ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden, die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien een lokale regeling of toepassing daarvan een naar het oordeel van de werkgeverscommissie ongewenste situatie voor werknemers van de griffie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten om een afwijkende regeling vast te stellen of de regeling afwijkend toe te passen.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 mei 2024.
De griffier,
mr. N.A.P.G. Bisschoff
De voorzitter,
mr. J.Th.C.M. Verheijen
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn ambtelijke organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156 eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie de bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten buigt de werkgeverscommissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid en bereidt zij voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het bespreken van voorstellen over de inrichting van de griffie. Daarnaast fungeert de werkgeverscommissie als gesprekspartner voor de griffier.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Het is wenselijk dat zowel coalitie als oppositie in de commissie zijn vertegenwoordigd. Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Omdat de burgemeester (technisch) voorzitter is van de raad en in die hoedanigheid ondersteund wordt door de griffier is het vanzelfsprekend dat de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad informant is van de werkgeverscommissie.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De secretariële ondersteuning van de werkgeverscommissie ligt bij de griffie(r). De aard van de werkzaamheden van de werkgeverscommissie kan met zich meebrengen dat het niet wenselijk is dat de griffier zelf de secretariële ondersteuning verricht. De werkgeverscommissie en de griffier hebben dan de mogelijkheid deze ondersteuning door een andere medewerker uit de gemeentelijke organisatie te doen uitvoeren. Dit gebeurt in overleg met de gemeentesecretaris.
Voor de instrumentele uitvoeringsbevoegdheden (zoals uitbetalen salaris, ziekmelding, declaraties etc.) wordt door het griffiepersoneel gebruik gemaakt worden van de afdeling Concernstaf, team HRM. Dat is ook de tot op heden gebruikelijke situatie. De inhoudelijke voorbereiding van besluiten van de werkgeverscommissie en van raadsbesluiten, die immers door de werkgeverscommissie worden voorbereid en niet door het college, dienen soms vanwege de specialistische aard van deze besluiten ondergebracht te worden bij de reguliere ambtelijke organisatie.
Artikelen 5 en 6. Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen
Aangezien in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan de orde komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Agenda, stukken en besluitenlijsten zijn niet openbaar.
Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is. Het is wenselijk dat de raad als geheel als werkgever van de griffie op de hoogte kan blijven van zaken die aan de orde komen waar het de griffie betreft.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen ‘secretaris’ gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bijgekregen, nl. de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.
Artikelen 10, 11 en 12. Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel