Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Subsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede
CiteertitelSubsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Ede 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-06-2024nieuwe regeling

04-06-2024

gmb-2024-249987

450621

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 4 juni 2024, zaaknummer 450621,

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    ASV: de vigerende Algemene subsidieverordening van de gemeente Ede.

  • b)

    commerciële evenementenorganisatie: een organisatie dat zich richt op het plannen, organiseren en uitvoeren van evenementen, met een winstoogmerk;

  • c)

    de-minimissteun: steun die wordt verleend op basis van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L352);

  • d)

    publieksevenement: een evenement dat vrij toegankelijk is voor publiek, ongeacht of door het publiek wel of geen kaartje dient te worden gekocht, dat plaatsvindt in de openbare ruimte of in een locatie geschikt voor evenementen (gebouw);

  • e)

    vrijwilligersorganisatie: een organisatie zonder winstoogmerk die met regelmaat bijeenkomt en/of activiteiten organiseert in het algemeen belang, waarbij alle inkomsten worden ingezet ten gunste van de doelstelling van de organisatie en waarbij de uitvoering van het primaire proces in overwegende mate door vrijwilligers wordt gedaan.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

Met deze subsidieregeling wordt beoogd een evenwichtig evenementenjaarprogramma te realiseren in soort, periode in het jaar, doelgroep en locatie om de aantrekkelijkheid van de gemeente Ede om in te wonen, te werken en te recreëren te bevorderen.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verlenen voor het organiseren van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als een Springplankevenement in de gemeente Ede.

Artikel 4 Subsidieontvanger

Voor subsidie op grond van deze regeling komen in aanmerking:

  • a.

    vrijwilligersorganisaties belast met de organisatie van een evenement die op grond van artikel 5 kan worden aangemerkt als een Springplankevenement;

  • b.

    commerciële evenementenorganisaties indien zij een uniek evenement neerzetten in de gemeente Ede die deze organisatie niet eerder op andere locaties in Nederland heeft neergezet.

Artikel 5 Criteria Springplankevenement

  • 1.

    Een springplankevenement is een nieuw publieksevenement in de gemeente Ede. Het betreffende evenement heeft nog niet eerder in de gemeente Ede plaats gevonden.

  • 2.

    Een evenement moet, in aanvulling op het vorige artikel, voldoen aan de volgende criteria om in aangemerkt te kunnen worden als springplankevenement:

    • a.

      het evenement vindt plaats in de gemeente Ede;

    • b.

      het evenement sluit aan bij de Evenementenvisie van de gemeente Ede;

    • c.

      het evenement is een publieksevenement;

    • d.

      het evenement is een zelfstandig evenement. Het vormt niet een onderdeel van een bestaand evenement;

    • e.

      het evenement moet iets bijzonders toevoegen aan het evenementenjaarprogramma van de gemeente Ede, hetzij in soort, locatie, doelgroep of tijd (periode in het jaar).

Artikel 6 Hoogte subsidie en subsidiabele kosten

  • 1.

    De subsidie bedraagt nooit meer dan het exploitatietekort, tot een maximum van € 5.000 per evenement.

  • 2.

    De subsidie wordt verleend op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 3.

    Niet subsidiabele kosten zijn:

    • a.

      kosten voor eten en drinken;

    • b.

      aanschaf van gebruiksgoederen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • c.

      c. overige materiële investeringen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, dit ter beoordeling van burgemeester en wethouders.

Artikel 7 Aantal subsidies

  • 1.

    Een subsidie op grond van deze regeling wordt maximaal één keer per jaar verleend en voor maximaal twee opvolgende jaren.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kunnen commerciële organisaties slechts één subsidie op grond van deze regeling ontvangen.

  • 3.

    Een subsidie voor het tweede opvolgende jaar, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt alleen verleend indien het evenement voor de eerste editie een positieve evaluatie heeft ontvangen.

Artikel 8 Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling wordt geweigerd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders:

  • a.

    het een evenement is dat een beroep kan doen op de reguliere subsidies van de gemeente Ede voor sportevenementen en/of culturele evenementen;

  • b.

    het evenement financieel niet haalbaar wordt geacht;

  • c.

    het aannemelijk is dat de burgemeester geen evenementvergunning zal verlenen of het evenement zal verbieden.

Artikel 9 Verplichtingen subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger is, in aanvulling op artikel 11 van de ASV, verplicht om tijdig een eventueel benodigde evenementenvergunning aan te vragen.

  • 2.

    De subsidieontvanger is, indien eten en drinken een onderdeel van het evenement is, verplicht hierin keuze-aanbod op te nemen voor gezonde voeding.

  • 3.

    De subsidieontvanger is, indien drank een onderdeel van het evenement vormt, verplicht de bezoeker erop te wijzen zonder drank achter het stuur plaats te nemen. De subsidieontvanger kan hiervoor gebruik maken van uitingen van de campagne “Eerst een plan ..”

Artikel 10 Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV worden bij de aanvraag voor een subsidie de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      een beschrijving van het evenement;

    • b.

      een toelichting in hoeverre wordt voldaan aan de criteria van een Springplankevenement zoals bedoeld in artikel 5 van deze regeling;

    • c.

      de begroting van het evenement;

    • d.

      een beschrijving op welke wijze de aanvrager gaat voldoen aan de verplichting zoals genoemd in het tweede en derde lid van artikel 9;

    • e.

      voor commerciële evenementenorganisaties: een ingevulde de-minimisverklaring.

Artikel 11 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt voor 2024 € 20.000,-.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders stellen vanaf het jaar 2025 het subsidieplafonds jaarlijks vast.

  • 3.

    Het beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling

De subsidieontvanger dient uiterlijk binnen 13 weken nadat het gesubsidieerde evenement heeft plaatsgevonden een aanvraag tot vaststelling in. Bij de verantwoording moeten worden ingediend een financiële verantwoording van de baten en lasten zoals opgenomen in de subsidieaanvraag.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Springplankevenementen gemeente Ede.

     

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 4 juni 2024 zaaknummer 450621.

Het college voornoemd,

drs. R.F.Groen MPA

de secretaris,

ing. A.Versteeg

de loco-burgemeester.

Toelichting

Algemeen

 

Doel subsidieregeling

Om voldoende aantrekkelijk te blijven voor onze inwoners, maar ook voor de bezoekers aan onze gemeente is vernieuwing van het evenementenaanbod belangrijk. We willen kansen bieden aan nieuwe initiatieven, waar mogelijk zoveel mogelijk aansluitend bij onze kernwaarden. Dit soort evenementen blijken vaak de voorlopers te kunnen zijn van (vormen een springplank naar) beeldbepalende en/of authentieke (DNA) evenementen in onze gemeente. Bovendien dragen ze bij aan de promotie van onze gemeente. Ook kunnen springplankevenementen een specifieke locatie binnen onze gemeente ten toon stellen.

 

Relatie met de Algemene subsidieverordening Ede

De subsidieregeling is een aanvulling op de ASV. De bepalingen uit de ASV zijn derhalve ook van toepassing op deze regeling tenzij deze regeling een aanvulling of uitzondering geeft.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 5 Criteria Springplankevenement

Om subsidie te kunnen ontvangen op grond van deze subsidieregeling dient een evenement te kunnen worden getypeerd als Springplankevenement. Alle aanvragen worden derhalve getoetst aan de criteria zoals opgenomen in artikel 5 van deze subsidieregeling.

 

Om voldoende aantrekkelijk te blijven voor onze inwoners, maar ook voor de bezoekers aan onze gemeente is vernieuwing van het evenementenaanbod belangrijk. We willen kansen bieden aan nieuwe initiatieven, waar mogelijk zoveel mogelijk aansluitend bij onze kernwaarden. Springplankevenementen blijken vaak de voorlopers te kunnen zijn van (vormen een springplank naar) beeldbepalende en/of authentieke evenementen in onze gemeente.

 

Artikel 7. Aantal subsidies

Een subsidie voor het tweede opvolgende jaar, in geval van niet-commerciële evenementenorganisaties, wordt alleen verleend als het evenement voor de eerste editie een positieve evaluatie heeft ontvangen. Deze evaluatie vindt plaats op basis van een gesprek tussen de organisator en vertegenwoordigers van de gemeente Ede. Voor een positieve evaluatie is een aantal zaken van belang:

  • 1.

    het uitblijven van overlast tijdens het evenement en het naleven van de voorwaarden van de evenementenvergunning;

  • 2.

    het naleven van de verplichtingen uit artikel 9 van deze regeling;

  • 3.

    de door de gemeente ervaren bijdrage aan de vernieuwing van de evenementenkalender.

     

Artikel 8. Weigeringsgronden

Als aanspraak gemaakt kan worden op een andere subsidieregeling dan wordt een subsidie op grond van deze subsidieregeling geweigerd. Denk hierbij aan sportevenementen die aanspraak kunnen maken op de Subsidieregeling sportevenementen of culturele evenementen die aanspraak kunnen maken op de Subsidieregeling Cultuur 2017.

 

Artikel 9. Verplichtingen subsidieontvanger

In artikel 9, tweede lid wordt gesproken over het keuze-aanbod van gezonde voeding. Hierbij wordt verwezen naar de Richtlijn Gezondere Eetomgeving van het Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezonde-eetomgeving/de-richtlijn-gezondere-eetomgevingen.aspx

 

Binnen de gemeente Ede hebben we een voedselbeleid dat uitgaat van het hele voedselsysteem. Een beleid waar economie, gezondheid en duurzaamheid samenkomen. Zo dragen wij bij aan een gezonde leefomgeving voor onze inwoners. De vraag naar gezond eten en drinken op evenementen groeit. De gemeente Ede vindt de gezondheid van inwoners en bezoekers van evenementen belangrijk. Eten en drinken is gezond als het binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum valt. Het is belangrijk om van elk soort product in ieder geval één gezonde variant aan te bieden. Een kleine gezonde verandering maakt al een verschil.

 

Artikel 9, derde lid wijst op de verantwoordelijkheid van de organisator om de bezoeker van het evenement erop te attenderen met drank op te rijden. Uitingen van de campagne “Eerst een plan..” kunnen hiervoor gebruikt worden. Deze zijn hier te vinden: https://www.ede.nl/in-de-gemeente-ede/eerst-een-plan