Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2024
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-06-2024nieuwe regeling

24-04-2024

gmb-2024-246019

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2024

De raad van de gemeente Waddinxveen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders 19 maart 2024;

 

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015;

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Adviesraad: Adviesraad Sociaal Domein van de gemeente Waddinxveen;

  • b.

    Beleidsambtenaar: de beleidsmedewerker van de gemeente Waddinxveen, die deskundig is op één of meer domeinen waarover de adviesraad adviseert;

  • c.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen;

  • d.

    Contactambtenaar: de beleidsmedewerker van de gemeente Waddinxveen, die deskundig is op het gebied van het sociaal domein;

  • e.

    GBA: gemeentelijke basisadministratie;

  • f.

    PAR: de bij deze verordening ingestelde Participatie Adviesraad sociaal domein;

  • g.

    Periodiek overleg: officieel overleg tussen wethouder(s) en de Adviesraad;

  • h.

    Sociaal domein: beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet;

  • i.

    Voorzitter: de voorzitter van de Adviesraad Waddinxveen;

  • j.

    Wethouder(s): de wethouder verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot het sociaal domein.

Artikel 2. Rechtsvorm

De Adviesraad is een commissie ex artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 3. Doelstelling

Het doel van de Adviesraad is vanuit een onafhankelijke positie actief bijdragen aan het beleid van de gemeente met betrekking tot het sociaal domein.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden

Artikel 4. Taken van het college

  • 1.

    Het college informeert de Adviesraad actief, dan wel op verzoek over de voor de Adviesraad relevante beleidsontwikkelingen en beleidsvoornemens.

  • 2.

    Het college zorgt ervoor dat de Adviesraad de adviesaanvraag, binnen een redelijke termijn voorafgaand aan de besluitvorming, schriftelijk voorlegt aan de Adviesraad en licht de adviesaanvraag mondeling toe.

  • 3.

    Onder de in lid 2 vermelde redelijke termijn wordt bedoeld een termijn van zes weken.

    In uitzonderlijke gevallen kan worden afgeweken van de termijn van zes weken. Hierover wordt overleg gevoerd met het dagelijks bestuur van de Adviesraad om te komen tot afspraken over een kortere termijn van advisering, waardoor de besluitvorming in het college en de gemeenteraad tijdig kan plaatsvinden.

  • 4.

    Een advies van de Adviesraad wordt met het collegevoorstel en raadsvoorstel meegestuurd.

  • 5.

    Het college reageert binnen zes weken schriftelijk en mondeling op het advies van de Adviesraad. In deze reactie geeft het college aan wat zij heeft gedaan met het advies van de Adviesraad.

  • 6.

    Overleg

    • a)

      Tenminste tweemaal per jaar vindt er een bestuurlijk overleg plaats tussen een delegatie van de Adviesraad en de wethouder(s) sociaal domein.

    • b)

      Tenminste tweemaal per jaar vindt een overleg plaats met de contactambtenaar over de planning, beleidsontwikkelingen en raadsagenda.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad

  • 1.

    De taak van de Adviesraad bestaat uit:

    • a)

      het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de regelingen in het sociaal domein en in de breedste zin van het woord adviseren over vorming, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wmo-beleid, Jeugdwet en beleid inzake de socialezekerheidswetten, die ter uitvoering aan de gemeente zijn toegewezen;

    • b)

      een advies dat op verzoek van het college wordt opgesteld, wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college voornemens is het beleid vast te stellen toegezonden;

    • c)

      het zich actief oriënteren op ontwikkelingen op het taakveld van de Wmo, Jeugdwet en werk en inkomen (Participatiewet) binnen de gemeente Waddinxveen;

    • d)

      het signaleren van knelpunten die ervaren worden binnen doelgroepen waar het de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en werk en inkomen betreft;

    • e)

      het zo nodig doen van voorstellen tot wijziging en/of vernieuwing van gemeentelijk beleid en/of regelingen op het gebied van de Wmo, Jeugdwet, werk en inkomen en aanverwante regelingen.

    • f)

      Advies geven over beleidsvoorstellen binnen het sociaal domein die door de gemeente in regionaal verband ontwikkeld zijn. De Adviesraad geeft advies over de lokale situatie.

    • g)

      de Adviesraad neemt ook de zienswijze van Waddinxveense inwoners en organisaties op in het advies, wanneer dit van toepassing is, inclusief de reden waarom dit al dan niet in het definitieve advies is overgenomen.

  • 2.

    Niet tot de taken van de Adviesraad behoren:

    • a)

      behandeling van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele ervaringen zijn gebaseerd;

    • b)

      advisering aan regiogemeenten. De Adviesraad adviseert aan het college van de gemeente Waddinxveen.

Artikel 6. Financiële en inhoudelijke verantwoording
  • 1.

    De Adviesraad presenteert uiterlijk 1 september voorafgaande aan het betreffende boekjaar een werkplan met de daarbij behorende begroting.

  • 2.

    De financiën van de Adviesraad worden regelmatig besproken in het ambtelijk overleg.

Artikel 7. Samenstelling, voordracht, benoeming en zittingsduur Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat in het beginsel uit een oneven aantal leden, inclusief voorzitter maximaal negen leden.

  • 2.

    Het bestuur van de PAR bestaat uit minimaal een voorzitter, vicevoorzitter en een secretaris.

  • 3.

    Werving van de onafhankelijk voorzitter vindt plaats via een open sollicitatieprocedure.

  • 4.

    De onafhankelijke voorzitter wordt benoemd door het college.

  • 5.

    De leden van de Adviesraad worden door de PAR benoemd.

  • 6.

    De voorzitter is een onafhankelijke voorzitter die streeft naar consensus binnen de Adviesraad.

  • 7.

    Voorzitter en leden die vanaf inwerkingtreding van deze verordening nieuw aantreden zijn woonachtig in de gemeente Waddinxveen en staan in de GBA van Waddinxveen ingeschreven.

  • 8.

    Zittingsduur:

    • a)

      De zittingsduur is vier jaar;

    • b)

      Een benoeming kan eenmaal verlengd worden voor een periode van vier jaar;

    • c)

      een lid van de Adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds schriftelijk beëindigen;

    • d)

      de Adviesraad zorgt ervoor dat bij het aftreden van leden in de vacature wordt voorzien.

  • 9.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad worden geselecteerd op basis van de profielschetsen die door het college worden vastgesteld.

  • 10.

    De Adviesraad wordt ondersteund door een eigen secretariaat.

  • 11.

    Leden van het college, de gemeenteraad (inclusief fractievertegenwoordigers), gemeente-ambtenaren, een ondersteuner en/of betaalde notulist, die worden ingehuurd door de Adviesraad, kunnen geen lid zijn van de Adviesraad.

Artikel 8. Facilitering

  • 1.

    De gemeente faciliteert de Adviesraad bij zijn taakuitvoering, via onder andere:

    • a)

      het gevraagd en ongevraagd doen toekomen van voldoende en relevante beleids- en andere op de taakvelden toegesneden informatie. Dit gebeurt op een dusdanig tijdstip, dat, indien van toepassing, die informatie betrokken kan worden bij de advisering;

    • b)

      het toewijzen van een ter zake kundige contactambtenaar als intermediair tussen college, gemeentelijke afdelingen en de Adviesraad;

    • c)

      een gesprekspartner voor de Adviesraad, er wordt bestuurlijk contact onderhouden tussen de Adviesraad en het college;

    • d)

      het, voor zover mogelijk, ter beschikking stellen van ruimte en vergaderfaciliteiten voor vergaderingen van de Adviesraad;

    • e)

      het onder de volgende voorwaarden toekennen van een jaarlijks vast te stellen werkbudget;

  • 2.

    De Adviesraad stelt binnen dat budget een begroting op ter dekking van de kosten voor onder andere: een vaste onkostenvergoeding van de leden, secretariële ondersteuning, opbouw en onderhoud van de website, deskundigheidsbevordering, professionele ondersteuning, lidmaatschappen, huur vergaderaccommodaties etc.

Artikel 9. Huishoudelijk reglement

Onverminderd de bevoegdheid van het college om ter zake voorschriften te geven voor de verordening, regelt de Adviesraad zelf de wijze van werken, evenwel met inachtneming van het bepaalde in deze verordening. De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, dat aan het college ter informatie wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:

  • a)

    de instelling van een dagelijks bestuur, dat naast de voorzitter tenminste bestaat uit een vicevoorzitter en secretaris;

  • b)

    de taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur;

  • c)

    de vergaderorde.

Artikel 10. Periodiek overleg

  • 1.

    De wethouder(s) die het sociaal domein in hun portefeuille hebben, wonen twee keer per jaar (een deel van) de algemene vergadering met alle leden van de Adviesraad bij. Daarnaast vindt er twee keer per jaar overleg plaats met de wethouder(s) en een vertegenwoordiging van de Adviesraad, waaronder in ieder geval de voorzitter. De voorzitter van de Adviesraad zit deze overleggen voor.

  • 2.

    De voorzitter van de Adviesraad overlegt minimaal vier keer per jaar met een vertegenwoordiger van de gemeente die betrokken is bij de uitvoering van (een van) de drie wetten, zijnde de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. De voorzitter van de Adviesraad zit deze overleggen voor.

Artikel 11. Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de Adviesraad houden zich in voorkomende gevallen aan een opgelegde c.q. afgesproken embargoperiode.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad dragen zorg voor de bescherming van de privacy van inwoners en cliënten die zich op enigerlei wijze tot een van de raden wenden.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 12. evaluatie

  • 1.

    De Adviesraad evalueert periodiek tezamen met de gemeente de samenwerking. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de gemeente en de Adviesraad door het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad.

  • 2.

    De Adviesraad kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter en de leden te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde deel van de leden van de Adviesraad.

  • 3.

    In gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college in en na overleg met het dagelijks bestuur van de Adviesraad.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel van de verordening

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2024.

  • 2.

    Deze verordening treedt één dag na bekendmaking in werking. De Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2015 komt te vervallen na inwerkingtreding van deze verordening.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 april 2024,

De raad van de gemeente Waddinxveen

De griffier

(mr. F.W. van der Dussen)

De voorzitter

(drs. E.J. Nieuwenhuis)

Bijlage 1 Toelichting op de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Waddinxveen 2023

 

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan de artikelen 2.1.3, derde lid, van de Wmo 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet.

 

Wet maatschappelijke ondersteuning

In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat inwoners of hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de wet. In de verordening moet worden geregeld op welke wijze zij worden betrokken bij de uitvoering van de wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld dat zij:

  • a)

    in de gelegenheid worden gesteld voorstellen voor het beleid te doen;

  • b)

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • c)

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • d)

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • e)

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • f)

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Participatiewet

Artikel 47 van de Participatiewet bevat een vergelijkbare bepaling, zij het dat de doelgroep personen betreft als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers.

Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • a.

    die algemene bijstand ontvangen;

  • b.

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • c.

    als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • d.

    met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • e.

    met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • f.

    met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • g.

    zonder uitkering;

  • h.

    en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Jeugdwet

In de Jeugdwet staat niet specifiek iets over het aanstellen van een adviesraad voor jeugdhulp.

Wel worden in artikel 2.10 van de Jeugdwet de artikelen 2.1.3 lid 3 en 2.5.1 van de Wmo 2015 van overeenkomstige toepassing verklaard op de Jeugdwet. Het is om die reden logisch dat de Adviesraad wordt gevraagd ook advies op beleid over Jeugdigen uit te brengen.

 

Artikelsgewijze toelichting

Alleen die bepalingen die verdere toelichting vragen worden hier behandeld.

 

Artikel 4. Taken van het college

In dit artikel wordt bepaald welke taken het college heeft voor wat betreft het doen van adviesaanvragen aan de Adviesraad en de termijnen die hiervoor staan.

De Adviesraad moet de adviesaanvraag tijdig aangeleverd krijgen, zodat het advies van invloed kan zijn op het te nemen besluit.

 

De termijn wordt bepaald aan de hand van de tijd die minimaal nodig is voor de Adviesraad om dit advies vorm te geven waarbij ook een zienswijze gevraagd kan worden aan de organisaties uit het netwerk van de Adviesraad. Ook wordt rekening gehouden met tijd die nodig is om inwoners van Waddinxveen de mogelijkheid te bieden om tijdens een vergadering van de Adviesraad hun zienswijze te geven. Daarnaast is tijd nodig voor het ambtelijk apparaat om het advies te verwerken in het beleidsvoorstel aan het college en een antwoord aan de Adviesraad te formuleren. Een collegeadvies wordt een week voor behandeling in het college ingediend. Dit alles bij elkaar opgeteld betekent dat, dat de adviesaanvraag uiterlijk zes weken voor de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen moet worden toegezonden aan de Adviesraad.

 

Het kan zijn dat in het voortraject van de vorming van een collegeadvies de Adviesraad al zover is meegenomen in de voorbereidingen, dat de termijn van zes weken verkort kan worden. Het kan echter ook zijn dat voor adviesvorming een uitgebreide raadpleging van meerdere partijen nodig is die meer tijd vergt. In dergelijke situaties kunnen tussen de Adviesraad en de gemeente vroegtijdig afspraken worden gemaakt over een aangepaste termijn.

 

De Adviesraad ontvangt binnen zes weken na het collegebesluit een mondelinge en schriftelijke reactie op haar advies. Mocht de reactie van het college de termijn van zes weken overschrijden na het ingediende advies van de Adviesraad, dan wordt de Adviesraad hiervan tijdig op de hoogte gesteld en geïnformeerd over de uiterste datum waarop zij alsnog een reactie op het advies kunnen verwachten.

 

Artikel 5. Taken en bevoegdheden Adviesraad

De Adviesraad adviseert het college van de gemeente Waddinxveen over het gemeentelijk beleid van de gemeente Waddinxveen. De Adviesraad geeft ook advies over beleidsvoorstellen die in regionaal verband zijn opgesteld en waarbij de gemeente Waddinxveen is betrokken. Advisering van deze regionale beleidsstukken doet de Adviesraad alleen aan het college van de gemeente Waddinxveen.

 

Behalve de taken en bevoegdheden van de Adviesraad wordt in dit artikel ook de inspraak van inwoners en Waddinxveense organisaties geregeld. Behalve organisaties uit het netwerk kunnen ook andere organisaties reageren en hun zienswijze geven. Evenals de inwoners van Waddinxveen worden zij via berichtgeving op de gemeentepagina op de hoogte gesteld van deze adviesaanvraag en kunnen zij reageren tijdens de openbare vergadering van de Adviesraad.

 

Rond de Adviesraad wordt een 'netwerk’ samengesteld van representatieve Waddinxveense maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk of politieke doelstelling die sociaal maatschappelijke betrokken zijn en deskundig op (een deel van) het sociaal domein. Leden van dit netwerk kunnen door de Adviesraad om hun zienswijze worden gevraagd ten behoeve van een te vormen advies op beleidsvoornemens van het college die van invloed zijn op de doelgroep en de dienstverlening van deze organisaties. Het is daarbij van belang dat de te geven zienswijze gevormd wordt vanuit cliënt- of burgerperspectief en niet ingezet wordt om strategische doelen van de eigen organisatie te behalen.

 

Binnen dit netwerk hebben de volgende organisaties zitting:

  • 1.

    Organisaties voor individuele belangenbehartiging;

  • 2.

    Organisaties voor collectieve belangenbehartiging;

  • 3.

    Organisaties met een (dienstverlenings)aanbod voor inwoners van Waddinxveen waarmee uitvoering gegeven wordt of tegemoet gekomen wordt aan een of meerdere wetten binnen het sociaal domein;

  • 4.

    Organisaties die toegerust en uitgerust zijn met de opgebouwde expertise, ervaringsdeskundigheid en/of praktijkdeskundigheid betreffende een specifieke groep Waddinxveense gebruikers van een of meerdere wetten binnen het sociaal domein, waaronder:

    • a.

      Organisaties die intensief betrokken zijn bij kwetsbare mensen en mensen met een complexe sociale problematiek;

    • b.

      Organisaties die betrokken zijn bij de Waddinxveense samenleving en een representatieve achterban hebben binnen het sociaal domein.

Artikel 6. Financiële en inhoudelijke verantwoording

Het college stelt een budget vast voor de Adviesraad.

 

Artikel 7. Samenstelling, voordracht, benoeming en zittingsduur

Het college benoemt de voorzitter en de leden van de Adviesraad. De benoeming van de leden kan gemandateerd worden aan de verantwoordelijk wethouders.

 

Artikel 9. Huishoudelijk reglement

Met betrekking tot de inrichting van de vergaderingen wordt in het huishoudelijk reglement beschreven op welke wijze de openbaarheid van vergaderingen geregeld wordt, zodat Waddinxveense inwoners en organisaties in de gelegenheid zijn hun zienswijze te geven op een te vormen advies. Verder wordt opgenomen hoe de adviesvorming gebeurt bij adviezen waar een embargoperiode voor afgesproken is en de wijze waarop, indien van toepassing, de bescherming van de privacy is gewaarborgd van inwoners en cliënten die zich tot de Adviesraad wenden. Tevens worden de afspraken opgenomen over de begroting en de in- en externe communicatie.