Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drenthe

Vaststelling Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrenthe
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVaststelling Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0
CiteertitelSubsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening provincie Drenthe 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-06-202431-12-2027nieuwe regeling

04-06-2024

prb-2024-8255

2024000798

Tekst van de regeling

Intitulé

Vaststelling Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0

 

Gedeputeerde Staten van Drenthe;

 

gelet op artikel 3, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Drenthe 2023 en de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUITEN:

 

de Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0 vast te stellen.

 

Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

 

Asv: Algemene subsidieverordening Drenthe 2023;

fietsstroken: een voor fietsers gereserveerd onderdeel van de rijbaan;

kernkwaliteit: de kwaliteiten die bijdragen aan de identiteit en aantrekkelijkheid van Drenthe. Kernkwaliteiten zijn landschap, natuur, cultuurhistorie, archeologie, aardkundige erfgoed en rust (Omgevingsvisie Drenthe, vastgesteld door Provinciale Staten op 28 september 2022);

kwaliteitsverbetering:

  • a.

    de situatie waarbij het comfort of veiligheid voor de fietser toeneemt op een deel van het bestaande recreatieve fietsnetwerk ten opzichte van de vorige situatie; of,

  • b.

    de situatie waarin een ontbrekende schakel tot stand komt;

schakel: een essentiële verbinding in het recreatieve fietsnetwerk;

recreatief fietsnetwerk: fietspaden die woonkernen en recreatiegebieden/voorzieningen met elkaar verbinden of natuur en landschap ontsluiten. Fietspaden die voornamelijk dienen ter ontsluiting van een woonwijk en bedrijventerrein maken géén deel uit van het recreatief fietsnetwerk;

VAT-kosten: kosten voor de voorbereiding, administratie en het toezicht van een project.

 

Artikel 2 Doel van de subsidieregeling

Subsidie heeft als doel het optimaliseren van het recreatieve fietsnetwerk door kwaliteitsverbetering van bestaande recreatieve fietspaden in Drenthe.

 

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

1. Subsidie kan worden verstrekt voor maatregelen die leiden tot kwaliteitsverbetering van het bestaande recreatief fietsnetwerk in Drenthe, gericht op:

  • a.

    comfort:

    • i.

      verbreding van fietspaden;

    • ii.

      vervanging van een halfverharde deklaag door een verharde deklaag;

    • iii.

      onderhoud van halfverharde fietspaden slechts voor zover dit een verbreding van het fietspad oplevert naar de oorspronkelijke breedte;

    • iv.

      vervanging van een verouderde of beschadigde (half)verharde asfaltdeklaag door een betondeklaag.

  • b.

    veiligheid

    • i.

      het saneren van hoogteverschillen tussen de deklaag van fietspad en berm;

    • ii.

      het verbeteren van de zichtbaarheid van de overgebleven noodzakelijke paaltjes en verticale elementen op of vlak naast het fietspad;

    • iii.

      het aanbrengen van (extra) bebording gericht op het veilig gebruik van het fietspad.

  • 2.

    Subsidie kan tevens worden verstrekt voor de realisatie van nieuwe fietspaden, voor zover het activiteiten betreft die bijdragen aan het tot stand brengen van een ontbrekende schakel in Drenthe.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan eigenaren van fietspaden, waaronder:

  • a.

    gemeenten in de provincie Drenthe;

  • b.

    Stichting Natuurmonumenten;

  • c.

    Stichting Het Drentse Landschap;

  • d.

    Staatsbosbeheer;

  • e.

    particuliere grondeigenaren.

Artikel 5 Aanvraagvereisten

In aanvulling op artikel 8 van de Asv verschaft de aanvrager in ieder geval de volgende bescheiden:

  • a.

    een inhoudelijke beschrijving van het project waarin is omschreven:

    • i.

      de doelstelling van het project;

    • ii.

      de huidige situatie;

    • iii.

      de nieuwe situatie;

    • iv.

      de benodigde maatregelen voor het realiseren van de nieuwe situatie;

    • v.

      het recreatieve gebruik van het fietspad (o.a. doelgroep en soort fietser).

  • b.

    een overzichtstekening of -kaart, op een A4-formaat, die overeenkomt met de omschrijving van de situaties genoemd onder a, onderdelen ii en iii;

  • c.

    de projectplanning;

  • d.

    de begroting voor het project;

  • e.

    een ontwerp dat gereed is voor uitvoering.

Artikel 6 Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 9, derde lid, van de Asv, kan een aanvraag om subsidie worden ingediend met ingang van 10 juni 2024 tot en met 31 oktober 2027.

 

Artikel 7 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 14 van de Asv weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie als:

  • a.

    de activiteit al is aanbesteed;

  • b.

    de subsidieverstrekking naar het oordeel van Gedeputeerde Staten leidt tot een onevenredige concentratie van subsidiemiddelen en maatregelen binnen een bepaald gebied of binnen een gemeente;

  • c.

    de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van fietsstroken.

Artikel 8 Toetsingscriteria

  • 1.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.

      de aanvraag heeft betrekking op een bestaand fietspad in Drenthe of ontbrekende schakel in het recreatieve fietsnetwerk in Drenthe;

    • b.

      de aanvraag heeft betrekking op een fietspad dat aantoonbaar deel uitmaakt of deel uit gaat maken van het recreatieve fietsnetwerk;

    • c.

      bij de realisatie van een ontbrekende schakel wordt rekening gehouden met de provinciale kernkwaliteiten;

    • d.

      de activiteiten hebben betrekking op of resulteren in een fietspad met een minimale breedte van 2,0 meter;

    • e.

      de uitvoering van de activiteiten start binnen twaalf maanden na de datum van subsidieverlening;

    • f.

      de activiteit wordt volgens planning uiterlijk binnen drie jaar na de datum van subsidieverlening gerealiseerd.

  • 2.

    Indien het vereiste in lid 1, onder d leidt tot significante aantasting van de provinciale kernkwaliteiten, dient er op passende wijze afgeweken te worden van de minimale breedte van 2,0 meter.

  • 3.

    Voor zover de aanvraag betrekking heeft op de realisatie van een nieuwe schakel ter vervanging van een bestaande schakel dient de te realiseren schakel de belevingswaarde van de oorspronkelijk situatie te overtreffen of ten minste te waarborgen.

Artikel 9 Subsidiabele kosten

  • 1.

    De kosten voor de activiteiten, genoemd in artikel 3, komen in aanmerking voor subsidie voor zover deze kosten:

    • a.

      toerekenbaar zijn: de kosten houden direct verband met de subsidiabele activiteit;

    • b.

      acceptabel zijn: de kosten zijn redelijk in verhouding tot de activiteit;

    • c.

      aantoonbaar zijn: de subsidieaanvrager kan de kosten uitleggen en bewijzen met facturen en offertes.

  • 2.

    Kosten van de noodzakelijke vergunningen en leges komen in aanmerking voor subsidie.

  • 3.

    De noodzakelijke kosten met betrekking tot grondverwerving ter realisatie van een fietspad of fietsroute kunnen in aanmerking komen voor subsidie.

  • 4.

    Kosten ter voorbereiding van een project als bedoeld onder het begrip VAT-kosten in artikel 1 kunnen in aanmerking komen voor subsidie, mits deze kosten maximaal één jaar voor de datum van indiening van de aanvraag zijn gemaakt.

  • 5.

    Kosten als bedoeld in het vierde lid, zijn subsidiabel tot ten hoogste 10% van de totale subsidiabele kosten als bedoeld in het eerste tot en met het vierde lid.

Artikel 10 Niet-subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 13 van de Asv, komen de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor subsidiabele activiteiten ten behoeve van fietspaden die niet openbaar toegankelijk zijn;

  • b.

    kosten voor louter regulier beheer en onderhoud.

Artikel 11 Hoogte van het subsidiebedrag

  • 1.

    Indien subsidie wordt verstrekt aan een gemeente in de provincie Drenthe bedraagt de hoogte van de subsidie 50% van de subsidiabele kosten tot een maximumbedrag van € 400.000, -- per project.

  • 2.

    Indien subsidie wordt verstrekt aan Stichting Natuurmonumenten, Stichting Het Drentse Landschap, Staatsbosbeheer of particuliere grondeigenaren, bedraagt de hoogte van de subsidie 70% van de subsidiabele kosten tot een maximumbedrag van € 560.000, -- per project.

Artikel 12 Verdeelsystematiek

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die op dezelfde dag en tijdstip zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 13 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks het subsidieplafond vast.

 

Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht om de activiteit(en) volgens planning en uiterlijk drie jaar na datum van subsidieverlening te verrichten.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten kunnen op verzoek van de subsidieontvanger de in het eerste lid genoemde termijn tweemaal met ten hoogste één jaar verlengen, indien sprake is van onvoorziene omstandigheden op grond waarvan het aannemelijk is dat het project niet binnen die termijn kan worden afgerond.

  • 3.

    De subsidieontvanger is verplicht het gerealiseerde fietspad minimaal 10 jaar na de datum van afronding van het project toegankelijk te houden voor een ieder.

Artikel 15 Bevoorschotting

Het voorschot voor subsidie van € 25.000, -- of hoger wordt ambtshalve verstrekt en bedraagt maximaal 80% van het te verstrekken bedrag.

 

Artikel 16 Verantwoording en vaststelling van de subsidie

  • 1.

    De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten zijn verricht door middel van:

    • a.

      een inhoudelijk verslag inclusief foto-impressie waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten hebben plaatsgevonden en aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten.

  • 2.

    Subsidies worden vastgesteld op het verleende bedrag indien de activiteiten hebben plaatsgevonden en de subsidieontvanger heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Het subsidiebedrag waarop de subsidie wordt vastgesteld, wordt berekend op basis van de werkelijk gemaakte subsidiabele kosten tot ten hoogste het in de beschikking tot subsidieverlening vermelde bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld.

Artikel 17 Overgangsrecht

Op aanvragen om subsidie die voor het vervallen van deze regeling zijn ingediend blijft deze regeling van toepassing.

 

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 10 juni 2024 en vervalt met ingang van 31 december 2027.

 

Artikel 19 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0.

 

 

Toelichting op de subsidieregeling

 

Algemeen

Een substantiële uitbreiding in het aanbod van recreatieve fietsroutes blijkt in Drenthe niet nodig te zijn. Belangrijker is het om de kwaliteit van het bestaande recreatief fietsnetwerk op peil te houden en te borgen dat deze voldoet aan de huidige gebruikseisen. Het gebruik van e-bikes, speed pedelecs en bredere fietsen als rolstoelfietsen en bakfietsen stelt bijvoorbeeld andere eisen aan fietspaden. Daarnaast neemt de drukte op fietspaden toe waardoor verschillende gebruikers de fietspaden als smal ervaren. Ook laat de kwaliteit van de recreatieve fietspaden hier en daar te wensen over.

 

Met de Subsidieregeling kwaliteitsimpuls recreatief fietsnetwerk Drenthe 2.0 wordt ingezet op onderhoud en verbetering van de fietsinfrastructuur van de recreatieve fietspaden. Daarbij is er speciale aandacht voor verbreding van een aantal fietspaden verbetering, van de deklaag en communicatie rondom de paden waardoor ze beter geschikt zijn voor de huidige gebruikers en/of de intensiteit van het huidige gebruik.

 

Essentiele verbindingen (ontbrekende schakels) in het recreatieve fietsnetwerk kunnen deel uitmaken van de kwaliteitsimpuls als deze de kernkwaliteit van het fietsnetwerk verbeteren.

 

 

Gedeputeerde Staten voornoemd,

 

drs. J. Klijnsma, voorzitter

W.F. Brenkman MSc, secretaris

 

Assen, 4 juni 2024

Kenmerk 4.7/2024000798

 

Uitgegeven: 6 juni 2024