Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Gemeente Heerlen - HANDHAVINGSBELEID EXPERIMENT GESLOTEN COFFEESHOPKETEN HEERLEN

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Heerlen - HANDHAVINGSBELEID EXPERIMENT GESLOTEN COFFEESHOPKETEN HEERLEN
Citeertitel
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpHandhavingsbeleid experiment gesloten coffeeshopketen Heerlen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 170 van de Gemeentewet
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-06-2024nieuwe beleidsregel

30-05-2024

gmb-2024-243279

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Heerlen - HANDHAVINGSBELEID EXPERIMENT GESLOTEN COFFEESHOPKETEN HEERLEN

 

 

Inleiding

In Nederland wordt het ‘experiment gesloten coffeeshopketen’ uitgevoerd. Dit experiment moet duidelijk maken of gereguleerde productie, distributie, en verkoop van hennep en hasjiesj mogelijk is. Ook wordt de kwaliteit van deze hennep en hasjiesj gecontroleerd. Uit het experiment moet blijken wat de effecten zijn op gebieden als criminaliteit, veiligheid en volksgezondheid. De verkoop van deze gereguleerde softdrugsproducten vindt plaats in de coffeeshops in de bij wet aangewezen tien gemeenten. Waaronder de gemeente Heerlen.

 

Om gereguleerd hennep en hasjiesj aan coffeeshops te kunnen leveren, is wet- en regelgeving opgesteld:

Wet experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: de Wet)

Besluit experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: het Besluit)

Regeling experiment gesloten coffeeshopketen (hierna: de Regeling)

Coffeeshopbeleid Heerlen 2024

 

Het betreft een landelijk experiment waarin voor de duur van het experiment wordt afgeweken van de bestaande wet- en regelgeving (met name de Opiumwet). Dit betekent bijvoorbeeld dat waar het gaat om de teelt en levering of aanvoer van de hennep en de verkoop daarvan in coffeeshops strafrechtelijke vervolging is uitgesloten, uitsluitend en voor zover die handelingen worden verricht in het kader van het experiment en overeenkomstig de eisen die daaraan bij of krachtens deze wet worden gesteld. Het verbod in artikel 3 van de Opiumwet ten aanzien van voormelde handelingen (telen, afleveren en verkopen) en de andere handelingen die in de onderdelen B en C van dat artikel zijn opgesomd, wordt gedurende het experiment dus buiten toepassing verklaard. Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor zover betrokkenen (telers, vervoerders en coffeeshophouders) zich houden aan de eisen die aan die handelingen bij of krachtens deze wet zijn gesteld. Het experiment is tijdelijk (4 jaar). Na het experiment wordt teruggekeerd naar de situatie van voor het experiment. Tenzij de wetgever op basis van de uitkomsten van het experiment anders besluit in een nieuwe wet.

 

De burgemeester is op grond van artikel 10 van de Wet experiment gesloten coffeeshop bevoegd tot het opleggen van bestuursrechtelijke maatregelen om toe te zien op de naleving van de wet- en (lokale) regelgeving.

 

Om de coffeeshophouders duidelijkheid te geven welke maatregel per soort overtreding getroffen wordt is dit sanctiebeleid vastgesteld.

 

Besluit

De burgemeester besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

Artikel 1: Handhavingsarrangement

De burgemeester handelt in het kader van zijn bevoegdheid tot het treffen van herstelsancties overeenkomstig onderstaande handhavingsmatrices.

 

Reguliere (gedoog)criteria

 

Affichering (A)

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €25.000

3e constatering

Verbeuren dwangsom + nieuwe last onder dwangsom, hoogte € 50.000

 

Door de coffeeshop mag geen reclame gemaakt worden anders dan een summiere aanduiding op/aan desbetreffende lokaliteit (art. 9 van het Besluit).

 

 

Harddrugs (H)

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 12 maanden

2e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

Het niet voorhanden mogen zijn en/of verkopen van harddrugs.

 

Overlast (O)

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte € 2.500

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder bestuursdwang sluiting 3 maanden

4e constatering

Effecturen last onder bestuursdwang

 

Bezoekers/klanten mogen in en rond de directe omgeving van de coffeeshop geen overlast veroorzaken. De exploitant is verantwoordelijk voor het toezicht hierop. Onder overlast wordt onder andere verstaan: geluidshinder, parkeeroverlast, vervuiling en het zich op straat hinderlijk ophouden door klanten (art. 10 van het Besluit).

 

 

Jeugdigen (J)

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 3 maanden

2e constatering

Sluiting 6 maanden

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

Geen verkoop aan jeugdigen en geen toegang voor jeugdigen tot de coffeeshop. Een jeugdige is een ieder die de leeftijd van ten minste 18 jaren nog niet heeft bereikt (art. 4, derde lid van het Besluit).

 

 

Grote hoeveel-heden (G)

Bestuurlijke maatregel

Meer dan 5 gram maar minder dan 30 gram

 

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 6 maanden

3e constatering

Sluiting 12 maanden

30 gram of meer

 

1e constatering

Sluiting 6 maanden

2e constatering

Sluiting 12 maanden

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

Per coffeeshop mag niet meer dan 5 gram softdrugs per individuele klant per dag verkocht worden (art. 4, tweede lid van het Besluit).

 

 

Ingezetenen

Bestuurlijke maatregel

Aanwezigheid 5 of minder niet-ingezetenen

 

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 1 maand

3e constatering

Sluiting 3 maanden

Aanwezigheid meer dan 5 niet-ingezetenen

 

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 3 maanden

3e constatering

Sluiting 6 maanden

 

In de coffeeshop mogen geen niet-ingezetenen aanwezig zijn. Een niet-ingezetene is een ieder die zijn of haar werkelijke woonadres niet aantoonbaar in een gemeente in Nederland heeft (art. 4, vierde lid van het Besluit).

 

Alcohol schenken

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Exploitant dient de overtreding onmiddellijk te staken + last onder bestuursdwang

 

2e constatering

Effectueren bestuursdwang (sluiting voor onbepaalde tijd)

 

 

In een coffeeshop wordt geen alcohol geschonken of verkocht en is alcohol ook anderszins niet aanwezig (art. 8 van het Besluit).

 

De bestuurlijke maatregelen zijn gelijk aan de maatregelen die opgelegd worden aan reguliere horeca-inrichtingen waar zonder vergunning alcoholhoudende dranken verstrekt worden.

 

Specifieke criteria verbonden aan het Experiment gesloten coffeeshopketen

 

Handelsvoorraad

Bestuurlijke maatregel

Kleine overschrijding: tot 10% van de weekvoorraad

 

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 3 maanden

3e constatering

Intrekken vergunning + 6 maanden sluiting

Grote overschrijding: 10% of meer van de weekvoorraad

 

1e constatering

Sluiting 6 maanden

2e constatering

Sluiting 12 maanden

3e constatering

Intrekken vergunning + 6 maanden sluiting

 

Tegen een overtreding van de maximaal toegestane weekvoorraad van gereguleerde producten wordt afhankelijk van de mate van de overschrijding opgetreden. Omdat de door de burgemeester vastgestelde weekvoorraden per coffeeshop kunnen verschillen is gekozen tussen een kleine en grote overtreding afhankelijk van de procentuele overschrijding (artikel 5, tweede lid van het Besluit).

 

De lokale driehoek (burgemeester, chef politie basisteam Heerlen en Hoofdofficier van Justitie Limburg) van Heerlen heeft de maximale handelsvoorraad van niet-gereguleerde softdrugs voor coffeeshops vastgesteld op 500 gram netto. Gedurende de overgangsfase van het Experiment gesloten coffeeshop keten geldt dit maximum ook nog. Overtreding van dit maximum van niet-gereguleerde producten wordt conform het Damoclesbeleid Heerlen afgehandeld. Daarnaast kan de politie/OM ook strafrechtelijk optreden.

 

 

 

Externe handelsvoorraad

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 6 maanden

 

2e constatering

Sluiting 12 maanden

 

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

 

De handelsvoorraad dient in de coffeeshop opgeslagen te worden (art. 5, derde lid van het Besluit). Alle voorraad buiten* de coffeeshop zoals in omliggende panden en/of voertuigen wordt aangemerkt als een niet toegestane externe handelsvoorraad.

 

* binnen het Experiment gesloten coffeeshopketen heeft een coffeeshophouder de mogelijkheid om bij een of meer telers een voorraad te reserveren. Dit is binnen de geslotenheid van de keten toegestaan.

 

Niet veilig opslaan handelsvoorraad

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

2e constatering

Sluiting 3 maanden

 

3e constatering

Sluiting 6 maanden

 

 

Een coffeeshophouder treft alle maatregelen die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor een adequate opslag en beveiliging van de hennep of hasjiesj (art. 5, vierde lid van het Besluit).

 

 

 

Personeel heeft geen preventiecursus gevolgd

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €2.500 per week

 

2e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €5.000 per week

 

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €10.000

 

 

Verkopend personeel van de coffeeshophouder dient verplicht een cursus gevolgd te hebben die gericht op het verkrijgen van de nodige kennis en vaardigheden om klanten voorlichting te geven en klanten bij een vermoeden van problematisch gebruik door te kunnen verwijzen naar informatie of zorg (art. 6, eerste lid van het Besluit). In het Coffeeshopbeleid Heerlen heeft de burgemeester op grond van zijn bevoegdheid (art. 12, aanhef en onder h van het Besluit) ‘De Coffeeshopcursus’ aangewezen als de te volgen cursus.

 

 

 

Geen preventiemateriaal

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €2.500 per week

 

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €5.000

 

 

Een coffeeshophouder heeft voor de klanten voorlichtingsmateriaal over gebruik en de risico’s van gebruik of problematisch gebruik zichtbaar aanwezig in de coffeeshop (art. 6, tweede lid van het Besluit).

 

 

 

Track & Trace niet gebruiken

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 1 maand

 

2e constatering

Sluiting 3 maanden

 

3e constatering

Intrekken gedoogverklaring + sluiting 6 maanden

 

 

Het door de wetgever verplicht gesteld gebruik van het Track&Trace-systeem is een essentieel onderdeel om de geslotenheid van de keten te controleren (art. 33, eerste lid van het Besluit). In het geval van een derde overtreding wordt in afwijking van andere maatregelen niet de HEV-vergunning ingetrokken maar enkel de gedoogverklaring. De alcoholvrije horeca-inrichting kan daarmee wel nog voortgezet worden als reguliere inrichting maar niet meer als coffeeshop.

 

 

 

Aanwezigheid niet gereguleerde softdrugs

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 6 maanden

 

2e constatering

Sluiting 12 maanden

 

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

 

Een coffeeshophouder heeft in de coffeeshop uitsluitend hennep of hasjiesj aanwezig die is afgenomen van aangewezen telers (art. 5, eerste lid van het Besluit).

 

Gedurende de overgangsfase van het Experiment geldt hier een uitzondering op en mag de coffeeshophouder maximaal 500 gram niet-gereguleerde hennep of hasjiesj aanwezig hebben.

 

 

 

 

Verkoop niet gereguleerde softdrugs

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 6 maanden

 

2e constatering

Sluiting 12 maanden

 

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

Een coffeeshophouder verkoopt uitsluitend hennep of hasjiesj die door hem is afgenomen van aangewezen telers (art. 4, eerste lid van het Besluit).

Gedurende de overgangsfase van het Experiment geldt hier een uitzondering op en mag de coffeeshophouder ook tijdelijk nog niet-gereguleerde hennep of hasjiesj verkopen.

 

 

 

Verkoop onverzegelde verpakkingseenheden

Bestuurlijke maatregel

Tot vijf verpakkingen

 

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 3 maanden

3e constatering

Sluiting 6 maanden

Vijf meer verpakkingen

 

1e constatering

Sluiting 3 maanden

2e constatering

Sluiting 6 maanden

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

Een coffeeshophouder verkoopt de hennep of hasjiesj uitsluitend zoals deze door de aangewezen telers in een verzegelde verpakkingseenheid is afgeleverd (art. 7, eerste lid van het Besluit).

 

 

 

Aanwezigheid maximaal aantal onverzegelde verpakkingseenheden

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

2e constatering

Sluiting 1 maand

3e constatering

Sluiting 3 maanden

Van elke soort hennep of hasjiesj die in de coffeeshop verkocht wordt mag ten behoeve van de beoordeling door klanten maximaal 20 gram onverzegeld aanwezig zijn. In totaal mag de ten behoeve van de beoordeling door klanten in de coffeeshop onverzegelde aanwezige hennep en hasjiesj niet meer dan 150 gram hennep en hasjiesj per kalendermaand bedragen (art. 7, tweede lid van het Besluit).

 

 

 

Aanbrengen wijziging verpakkingseenheid

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €2.500

 

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €10.000

 

 

Het is niet toegestaan wijzigingen aan te brengen aan de verpakkingseenheden of de daartoe voorgeschreven informatie. De coffeeshophouder mag wel zijn handelsnaam en eventuele contactgegevens op de verpakking aanbrengen met inachtneming van de Regeling(art. 7, derde lid van het Besluit).

 

 

 

Niet voeren transparante administratie

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €10.000

 

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €25.000

 

 

De coffeeshophouder voert een sluitende en transparante administratie waarmee in ieder geval wordt aangetoond dat wordt voldaan aan artikelen 4, eerste en tweede lid, 5, eerste, tweede en derde lid, 6, eerste lid, 10a en aan de krachtens artikel 12 gestelde nadere regels (art. 11, eerste lid van het Besluit).

 

 

 

Administratie niet tonen

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Schriftelijke waarschuwing

 

2e constatering

Last onder dwangsom, hoogte €10.000

 

3e constatering

Verbeuren dwangsom + last onder dwangsom, hoogte €25.000

 

 

De administratie wordt beschikbaar gehouden ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving (art. 11, tweede lid van het Besluit).

 

 

 

Geen unieke identificatiemarkering

Bestuurlijke maatregel

1e constatering

Sluiting 3 maanden

 

2e constatering

Sluiting 6 maanden

 

3e constatering

Intrekken vergunning + sluiting 6 maanden

 

 

De aangewezen telers en de coffeeshophouders voeren als onderdeel van hun bedrijfsadministratie een unieke identificatiemarkering waarmee de hennep of hasjiesj ten behoeve van de uitoefening van het toezicht en de handhaving kan worden gevolgd vanaf en gedurende een bij ministeriële regeling bepaald moment in het productieproces bij de aangewezen teler, het vervoer en vanaf de levering aan de coffeeshophouder tot en met de verkoop aan de klant (art. 33, eerste van het Besluit).

 

 

Artikel 2: Begunstigingstermijn

In beginsel wordt een begunstigingstermijn van 72 uren aangehouden, gerekend vanaf de bekendmaking van de last onder bestuursdwang strekkende tot sluiting van de woning/het lokaal, waarbinnen belanghebbende(n) zelf in de gelegenheid worden gesteld om te voldoen aan de last onder bestuursdwang.

 

Indien de effectuering van het sluitingsbevel is opgeschort in verband met een bij de (voorzieningenrechter van de) rechtbank Limburg aanhangig gemaakte procedure, geldt in beginsel een begunstigingstermijn van ten minste 24 uren gerekend vanaf het moment van bekendmaking van de uitspraak van (de voorzieningenrechter van) de rechtbank.

 

In spoedeisende gevallen kan een kortere begunstigingstermijn worden toegepast.

 

Artikel 3: Ontheffingen sluitingsbevel

De burgemeester kan aan belanghebbende een tijdelijke ontheffing verlenen om het gesloten lokaal te betreden. Dit wordt enkel in zeer dringende c.q. uitzonderlijke gevallen toegelaten.

 

Artikel 4: Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester heeft bij de besluitvorming over te treffen maatregelen een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in onderhavig handhavingsbeleid gelden echter als strikt uitgangspunt. Enkel als de feiten en omstandigheden hiertoe overtuigend aanleiding geven kan hiervan worden afgeweken.

 

Artikel 5: Verjaringstermijn bestuurlijke maatregelen

Voor het handhavingsarrangement geldt dat de volgende stap wordt gezet als binnen 24 maanden na het bekendmaken van de waarschuwing of einde van de opgelegde sluitingsperiode opnieuw een overtreding plaatsvindt.

 

Artikel 6: Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 17 juni 2024.

 

Artikel 7: Overgangsbepaling

Voor coffeeshops waarbij een overtreding van de gedoogcriteria is geconstateerd vóór de inwerkingtreding van onderhavig sanctiebeleid worden de maatregelen getroffen zoals opgenomen in het Damoclesbeleid Heerlen zoals die gold op 16 juni 2024.

 

Artikel 8: Citeertitel

Dit handhavingsbeleid kan worden aangehaald als ‘Handhavingsbeleid Experiment gesloten coffeeshopketen Heerlen’.

 

Aldus besloten door de burgemeester van Heerlen op 30 mei 2024,

 

de burgemeester van Heerlen,

 

drs. R. Wever

 

ALGEMENE TOELICHTING

 

Zwaarte maatregelen

De duur van de bestuursrechtelijke maatregelen (de sancties) staan in redelijke verhouding tot het geschonden belang. Daar waar mogelijk wordt in het matrices gestart met een schriftelijke waarschuwing. Als het gaat om een overtreding waar de coffeeshophouder financieel gewin heeft wordt veelal gekozen voor een (stevige) last onder dwangsom om het economisch voordeel van de overtreding teniet te doen. Er zijn echter ook diverse wettelijke bepalingen waarvan de naleving van zulk zwaarwegend belang is, bijvoorbeeld het verkopen van niet-gereguleerde softdrugs, dat niet kan worden volstaan met een waarschuwing of dwangsom. De coffeeshop wordt dan met toepassing van bestuursdwang gesloten voor een bepaalde periode. Toepassing van bestuursdwang is in deze gevallen een krachtiger en effectiever middel is dan het opleggen van een last onder dwangsom.

 

Relatie met het Damoclesbeleid Heerlen

Voorafgaand, en na afloop, van het Experiment gesloten coffeeshopketen gelden de wet- en regelgeving uit de Opiumwet alsmede de Aanwijzing Opiumwet ter zake het onder voorwaarden gedogen van de verkoop van softdrugs in coffeeshops. In het Damoclesbeleid Heerlen zijn onder de paragraaf coffeeshops de bestuursrechtelijke maatregelen opgenomen die getroffen worden in het geval er overtredingen worden geconstateerd. In de periode dat de wet- en regelgeving ter zake het Experiment van kracht is geldt deze paragraaf uit het Damoclesbeleid niet. De paragraaf ‘coffeeshops’ in het Damoclesbeleid treedt (tijdelijk) buiten werking en daarvoor in de plaats treedt onderhavig handhavingsbeleid. Op het moment dat het Experiment (eventueel vroegtijdig) stopt, treedt de paragraaf in het Damoclesbeleid van rechtswege opnieuw in werking.

 

Relatie tussen overtredingen en de reguliere horeca-exploitatievergunning

 

Een coffeeshop beschikt over een reguliere alcoholvrije horeca-exploitatievergunning (onbepaalde tijd). Met hierbij de aantekening ‘coffeeshop’ waar onder voorwaarden de verkoop van softdrugs is toegestaan. Deze voorwaarden tezamen zijn de (impliciete) gedoogverklaring (bepaalde tijd verleend, 10 jaar).

 

Naast bovengenoemde bestuursrechtelijke maatregelen kunnen overtredingen ook gevolgen hebben voor de horeca-exploitatievergunning en/of de (impliciete) gedoogverklaring van een coffeeshop. Zo kan bijvoorbeeld een forse overschrijding van de maximaal toegestane handelsvoorraad leiden tot het oordeel dat de exploitant niet langer voldoet aan de eis van niet in enig opzicht van slecht levensgedrag mogen zijn. Dit is een grond om de horeca-exploitatie vergunning op grond van APV Heerlen in te trekken.

 

Bij enkele soorten overtreding wordt er geen of een te zwak verband gezien met de eis levensgedrag en wordt enkel overgegaan tot het intrekken van de (impliciete) gedoogverklaring. In die gevallen mag de horeca-inrichting wel voor het publiek geopend blijven maar verandert de aard van de inrichting wel. Van coffeeshop naar een reguliere alcoholvrije horeca-inrichting zoals bijvoorbeeld een brasserie of lunchroom.

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel 1 – Handhavingsarrangement

In het Bestuurlijke Overleg tussen de ministers van Justitie en Veiligheid alsmede Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de burgemeesters van de deelnemende gemeenten aan het Experiment gesloten coffeeshopketen is in januari 2021 een Modelsanctiebeleid vastgesteld. Dit model kwam tot stand na overleg tussen de deelnemende gemeenten om tot een zoveel als mogelijk gezamenlijk gedragen handhavingsregime bij overtredingen. Waarbij nadrukkelijk opgemerkt dient te worden dat het vaststellen van het model op geen enkele wijze de lokale bevoegdheid van de individuele burgemeester raakt. Zij mogen naar eigen inzicht, en de lokale situatie, afwijken bij het vaststellen van het lokale sanctiebeleid.

 

Heerlen heeft zoveel als mogelijk aangesloten bij voorgenoemd modelbeleid. Op onderdelen is er wel afgeweken daar waar ten opzichte van de lokale situatie een maatregel te zwak of juist te zwaar werd geacht.

 

Bij de start van het Experiment gesloten coffeeshopketen zijn er ook veel nieuwe soorten overtredingen bijgekomen. Bijvoorbeeld het niet mogen wijzigen van de door de teler aangeleverde verpakkingen, het verplicht moeten werken met de Track & Trace-systeem en de invoering van een weekvoorraad in plaats van de 500 gram. Het is voor de coffeeshophouder wennen en experimenteren waardoor onbedoeld fouten gemaakt kunnen worden. Fouten en onvolkomenheden die juridisch gezien als overtreding aangemerkt moeten worden. Daar staat tegenover dat ook de gemeente in de praktijk ervaring moet opdoen in toezicht houden op, en handhaven van, de nieuwe wet- en regelgeving. Dit tezamen maakt dat, met name in de beginperiode, in alle redelijkheid en evenredigheid omgegaan wordt met geconstateerde overtredingen. Verwacht wordt dat een goed gesprek over hoe en waarom een fout/overtreding werd begaan een positiever effect op de toekomstige naleving heeft dan meteen terug te grijpen op zware maatregelen. Hiervan is geen sprake indien het overtredingen betreft die zeer ernstig zijn en/of bewust begaan worden. In die gevallen wordt wel daadkrachtig en stevig ingegrepen.

 

Artikel 2 - Begunstigingstermijn (en effectuering sluitingsbevel)

Er wordt een redelijke termijn gegund aan belanghebbenden om de benodigde maatregelen te nemen om aan de last onder bestuursdwang te voldoen. De termijn wordt mede redelijk geacht nu in de praktijk een zorgvuldige voorbereidingsprocedure in acht wordt genomen die enkele weken in beslag neemt. Deze tijd kan reeds door belanghebbenden benut worden juridisch advies in te winnen maar ook alvast maatregelen te nemen omtrent bijvoorbeeld naar de teler terug laten brengen van aanwezige voorraad.

 

Om een zo volledig mogelijke zekerheid tot naleving van het sluitingsbevel te creëren wordt de last van gemeentewege uitgevoerd. Met behulp van een slotenspecialist worden alle noodzakelijke toegangssloten vervangen waarbij de sleutels in bewaring worden genomen door de gemeente. Na afloop van de sluitingsperiode ontvangt belanghebbende de sleutels retour tegen vertoning van een rechtsgeldig identiteitsbewijs en ondertekening van het overdrachtsdocument.

 

Bij aanvang van de sluitingsperiode wordt een verkort sluitingsbevel aan het aangebracht. Dit bevel mag niet afgenomen, beschadigd, onleesbaar gemaakt of aan het zicht onttrokken worden.

 

Artikel 3 – ontheffingen sluitingsbevel

Een ontheffing om een gesloten lokaal te betreden wordt slechts bij hoge uitzondering verleend aan belanghebbenden waaronder te verstaan de pandeigenaar en/of huurder. Een verzoek hiertoe dient door een belanghebbende tijdig en schriftelijk ingediend te worden en voorzien te zijn van verifieerbare redenen. Een ontheffing wordt schriftelijk verleend. Het pand mag daarna enkel bij aanwezigheid van een toezichthouder of buitengewoon opsporingsambtenaar van het Interventieteam Heerlen betreden worden.

 

Ontheffingen worden derhalve alleen verleend als er dringende redenen zijn, zoals strikt noodzakelijke reparaties of onderhoud om te voorkomen dat er (verdere) schade aan het pand ontstaat. Het ophalen van post of persoonlijke spullen vallen niet onder deze dringende redenen.