Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Limburg

Nadere subsidieregels Monulisa 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLimburg
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingNadere subsidieregels Monulisa 2024
CiteertitelNadere subsidieregels Monulisa 2024
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Provinciewet
  2. Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-06-202401-01-2025nieuwe regeling

21-05-2024

prb-2024-8141

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere subsidieregels Monulisa 2024

Gedeputeerde Staten van Limburg

 

maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van 21 mei 2024 hebben vastgesteld:

 

NADERE SUBSIDIEREGELS MONULISA 2024

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van de regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Gebouw voor de openbare eredienst: het in de provincie Nederlands Limburg gelegen gebouw, dat uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de openbare godsdienstuitoefening ongeacht de religieuze gezindte.

  • 2.

    Groen monument: het in de provincie Nederlands Limburg gelegen rijksmonument of een zelfstandig onderdeel daarvan, zijnde een aanleg die geheel of gedeeltelijk bestaat uit beplanting, zoals een park- of tuin

  • 3.

    Molen: het in de provincie Nederlands Limburg gelegen gebouw dat van oorsprong een functie als molen heeft.

  • 4.

    Monument: een onroerende zaak die de status heeft van rijksmonument, zijnde een gebouw voor de openbare eredienst, een molen of een groen monument en als zodanig door het rijk op basis van de erfgoedwet is aangewezen en voorzien is van een uniek nummer in het rijksmonumentenregister.

  • 5.

    Normaal onderhoud: werkzaamheden die noodzakelijk zijn om een monument in goede staat te houden dan wel als zodanig in stand te houden én om kostbare restauraties te voorkomen, zoals bedoeld en limitatief opgenomen in de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM).

  • 6.

    Social Return on Investment (SROI): het opnemen van sociale voorwaarden in aanbestedingstrajecten zodat leverancier en subsidieontvanger een bijdrage kunnen leveren aan het provinciaal beleid ten aanzien van het bieden van werkgelegenheid. De concrete invulling hiervan gebeurt aan de hand van het creëren van reguliere banen, leerwerkplekken, stageplekken en (werk)ervaringsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of jongeren zonder startkwalificatie.

Artikel 2 Doelstelling van de regeling

De doelstelling van de regeling is om een financiële aanvulling te geven op de rijkssubsidie die is toegekend in het kader van de SIM-regeling in 2023 of eerdere jaren, voor normaal onderhoud aan gebouwen die een functie hebben voor de openbare eredienst, aan molens en aan groene monumenten.

Artikel 3 Aanvrager

Een natuurlijk persoon of rechtspersoon die krachtens enig zakelijk recht het genot heeft op het betreffende monument, kan voor subsidie op grond van deze nadere subsidieregels in aanmerking komen.

Hoofdstuk 2 Criteria

Artikel 4 Subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende criteria:

  • 1.

    Aanvrager heeft voor de subsidiabele kosten van het normaal onderhoud aan het betreffende monument reeds subsidie ontvangen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in het kader van de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM).

  • 2.

    De beschikking van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed voor dit project, respectievelijk deze activiteiten, dient in 2023 of eerdere jaren te zijn afgegeven.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1.

    Subsidieontvanger dient het monument na afronding van een meerjarig onderhoudsplan in goede staat te houden.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten kunnen vanwege het toeristisch-economisch en educatief belang van een monument aan de subsidieontvanger aanvullende verplichtingen opleggen. Deze verplichtingen kunnen betrekking hebben op de inzet van leerlingen/stagiaires van de restauratie vakopleiding of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SROI), maar ook op het openstellen van het monument voor een breed publiek.

  • 3.

    In de subsidieverleningsbeschikking kan de verplichting worden opgenomen dat het monument toegankelijk moet zijn voor mindervaliden.

Artikel 6 Afwijzingsgronden

In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v., wordt de subsidieaanvraag afgewezen, indien:

  • a.

    het project niet aansluit bij de doelstelling van deze nadere subsidieregels zoals gesteld in artikel 2;

  • b.

    het project niet is gericht op de doelgroep zoals gesteld in artikel 3;

  • c.

    niet wordt voldaan aan (één van) de criteria in artikel 4;

  • d.

    de Provincie Limburg dezelfde activiteit/project al op een andere wijze subsidieert en/of financiert;

  • e.

    de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten die gericht zijn op de continuïteit van een onderneming/instelling; en/of

  • f.

    de subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode zoals vermeld in artikel 11.

Hoofdstuk 3 Financiële aspecten

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond van deze nadere subsidieregels voor de looptijd van deze regeling vast.

  • 2.

    De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies > subsidieplafonds.

Artikel 8 Subsidiebedrag

  • 1.

    Het te verstrekken subsidiebedrag bedraagt maximaal 10% van de door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vastgestelde subsidiabele onderhoudskosten.

  • 2.

    Het te verstrekken subsidiebedrag bedraagt maximaal € 60.000,00.

  • 3.

    De door de overheid, zijnde Rijk, provincie dan wel gemeente, gezamenlijk verstrekte subsidie mag niet meer bedragen dan 90% van de door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed vastgestelde subsidiabele onderhoudskosten.

Artikel 9 Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidiabel zijn de normale onderhoudskosten die door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) voor het betreffende monument in het kader van een meerjarig onderhoudsplan zijn vastgesteld en binnen de door het Rijk gehanteerde maximale subsidiabele kosten per monumentencategorie vallen.

  • 2.

    Aanvullend op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. zijn kosten van normaal onderhoud voor zover deze kosten op grond van verzekeringsovereenkomsten gedekt zijn niet subsidiabel.

Hoofdstuk 4 Aanvraagprocedure

Artikel 10 Indienen aanvraag

  • 1.

    Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.

  • 2.

    Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient te worden verzonden naar het op het aanvraagformulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht), dan wel digitaal middels eHerkenning (aanvragen van organisaties) of DigiD (aanvragen van particulieren) te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk.

Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag kan vanaf inwerkingtreding van deze regeling worden ingediend en dient uiterlijk 13 december 2024 te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten.

  • 2.

    Voor de datum van ontvangst is de datum van de ontvangststempel van de Provincie Limburg bepalend en bij digitale aanvragen de datum van digitale ontvangst.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 12 Hardheidsclausule

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2.

    Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 13 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1.

    Deze Nadere subsidieregels treden in werking met ingang van 18 juni 2024.

  • 2.

    Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2025, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels Monulisa 2024”.

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 21 mei 2024

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.G.M. Roemer

secretaris

de heer D.F. Timmer