Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Beleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024
CiteertitelBeleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpbriefadres

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1.1 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 2.23 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 2.38 van de Wet basisregistratie personen
  4. artikel 2.45 van de Wet basisregistratie personen
  5. artikel 2.47 van de Wet basisregistratie personen
  6. artikel 2.52 van de Wet basisregistratie personen
  7. artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-06-2024nieuwe regeling

28-05-2024

gmb-2024-242634

208481

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024

Intitulé

Beleidsregel briefadres

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 28 mei 2024;

gelet op

artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP);

artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP);

de Circulaire BRP en briefadres van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 november 2016;

het Protocol voor Ondersteuning door Burgerzaken aan achterblijvers in geval van vermissing (NVVB-2016)

overwegende dat het gewenst is om beleidsregels vast te stellen met betrekking tot de aangifte en registratie met een briefadres in de basisregistratie personen (BRP) om kwetsbare groepen zonder woonadres te registreren met een briefadres, om de burgers zo goed mogelijk te informeren over rechten en plichten die verbonden zijn aan een briefadres en om duidelijkheid te scheppen bij de toepassing van de regels en om het oneigenlijk gebruik van een briefadres tegen te gaan;

besluiten:

vast te stellen:

Beleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet BRP: Wet basisregistratie personen;

  • b.

    Besluit BRP: Besluit basisregistratie personen;

  • c.

    aanvrager: de persoon die aangifte doet van een briefadres;

  • d.

    briefadres: adres waar voor de aanvrager bestemde geschriften in ontvangst worden genomen (artikel 1.1, aanhef en onder p, van de Wet BRP) en waar, indien het post van de overheid betreft, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 2.45, lid 3 van de Wet BRP);

  • e.

    briefadreshouder: de ingezetene in de basisregistratie personen die een briefadres houdt;

  • f.

    briefadresgever: de ingezetene in de basisregistratie personen of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden (artikel 1.1, aanhef en onder r, van de Wet BRP);

  • g.

    woonadres (artikel 1.1 onder o, Wet BRP):

    • 1.

      het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten, of;

    • 2.

      het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten (artikel 1.1, aanhef en onder o, van de Wet BRP).

  • h.

    gezinshuishouden:

    • 1.

      twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • 2.

      twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

    • 3.

      een alleenstaande ouder met kind(eren).

Artikel 2 Redenen voor verstrekking van een briefadres

Redenen voor het verstrekken van een briefadres kunnen zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland voor minder dan acht maanden gedurende een jaar;

    • e.

      korter dan twee jaar verblijf in het buitenland en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

    • f.

      het behoren tot een kwetsbare groep, zoals verwarde personen;

    • g.

      sprake van langdurig vermiste persoon;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • 4.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is.

Artikel 3 Aangifte briefadres

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    De aanvrager is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde gegevens te overleggen.

  • 3.

    Onder benodigde gegevens als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een volledig ingevuld en ondertekend aangifteformulier briefadres van de gemeente Venlo;

    • b.

      een geldig identiteitsbewijs van de aanvrager;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

    • d.

      de stukken die in het aangifteformulier genoemd staan;

    • e.

      overige stukken die door de behandelend ambtenaar nodig worden geacht voor de beoordeling van de aangifte briefadres.

  • 4.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 4, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

  • 5.

    Als het briefadres noodzakelijk is op grond van artikel 2, lid 1 onder f en g, dient de noodzakelijkheid te blijken uit een onderliggend dossier.

  • 6.

    De briefadresgever kan maximaal aan twee gezinshuishoudens, aan twee alleenstaanden of aan een gezinshuishouden en een alleenstaande toestemming geven een briefadres te houden.

  • 7.

    Lid 6 van dit artikel is niet van toepassing indien de briefadresgever het college van burgemeester en wethouders betreft of een door dit college aangewezen rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 onder b van de Wet BRP.

Artikel 4 Volledige aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien alle vragen in het aangifteformulier zijn beantwoord en alle benodigde gegevens zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aanvrager, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Een briefadres wordt in ieder geval geweigerd in de volgende situaties:

  • a.

    de aanvrager heeft geen rechtmatig verblijf in Nederland;

  • b.

    de aanvrager mag op grond van het Besluit BRP zich niet inschrijven als ingezetene;

  • c.

    de aanvrager heeft een woonadres, met uitzondering van de gevallen als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder f en lid 4;

  • d.

    de aanvrager verblijft langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland. Als de aanvrager beroepshalve varend is op een schip, wordt het briefadres geweigerd als hij langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • e.

    er loopt een onderzoek naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • f.

    het briefadres betreft een adres waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens of een alleenstaande en een gezinshuishouden een briefadres is verleend met inachtneming van de uitzonderingen bedoeld in artikel 3, lid 7.

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder b, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal zes maanden. Verlenging van deze termijn is telkens mogelijk voor een periode van drie maanden.

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder a, c, f en g mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal een jaar.

  • 3.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aanvrager buiten Nederland zal verblijven.

  • 4.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 2 tot en met 4, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van het verblijf.

  • 5.

    Als de aanvrager voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen aangifte heeft gedaan van een woonadres, wordt door de aanvrager een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 6.

    De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.

  • 7.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Rechtspersoon als briefadres

  • 1.

    Indien een rechtspersoon briefadresgever is, moet deze zijn opgenomen in tabel 1 van deze beleidsregel.

  • 2.

    De contactpersoon of aangewezene van de rechtspersoon moet schriftelijk goedkeuring hebben gegeven voor deze aangifte.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. Van onbillijkheid kan sprake zijn als het strikt vasthouden aan de regeling als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de bekendmaking en vervangt de Beleidsregel briefadres, vastgesteld op 18 oktober 2022.

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel briefadres gemeente Venlo 2024.

TABEL 1

Naam instelling

Adres

Gemeente Venlo

Veilingstraat 2, 5912 AG Venlo

Moveoo

Leutherweg 88, 5915 CK Venlo

Refugee Team

Via Crescendo 28, 5912 AV Venlo

Ondertekening

Venlo, 28 mei 2024

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten