Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit meldingplichtige evenementen |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluit meldingplichtig evenementen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2024 | nieuwe regeling | 28-05-2024 | 33068-2024 |
De organisator is verantwoordelijk voor het terrein waarop het evenement plaatsvindt. De organisator zorgt ervoor dat het terrein en de directe omgeving daarvan in oorspronkelijke staat wordt opgeleverd. Eventuele beschadigingen en/of vernielingen zullen voor rekening van de organisator worden hersteld.
Toelichting op het besluit van de burgemeester tot aanwijzing van meldingplichtige evenementen als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening
De van belang zijnde begrippen worden in dit artikel gedefinieerd.
Artikel 2 Toepassingsbereik Het aanwijzingsbesluit meldingplichtige evenementen is van toepassing op evenementen zoals gedefinieerd in artikel 2. Indien evenementen niet voldoen aan deze criteria, dan moeten de evenementenorganisator een vergunningsaanvraag indienen.
de opbouw, het evenement en de afbouw op één dag plaatsvindt
Voor ieder evenement geldt dat er in bepaalde mate risico’s ontstaan voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Alle evenementen worden aan de hand van een risicoscan geclassificeerd. Landelijk is hiervoor de categorie-indeling A, B en C in gebruik. De kleinste A-evenementen worden meldingplichtig in plaats van vergunningplichtig. Dit staat voor een regulier evenement zonder noemenswaardige risico’s. Deze evenementen vragen niet of nauwelijks inzet van de hulpdiensten. Een onderdeel van de risicoscan is de duur van het evenement. Een ééndaags evenement levert minder risico op dan een meerdaags evenement. Daarbij draagt een ééndaags evenement bij aan het minimaliseren van mogelijke overlast voor omwonenden, terwijl het de evenementenorganisatoren nog steeds voldoende flexibiliteit geeft om een evenement te organiseren.
het aantal bezoekers of deelnemers maximaal 500 personen bedraagt
Om risico’s bij een evenement te beperken is het belangrijk om het aantal bezoekers en/of deelnemers gedurende het evenement te beperken. Dit limiet is vastgesteld om ervoor te zorgen dat de evenementen beheersbaar blijven en waarbij de veiligheid voor de bezoekers gewaarborgd blijft.
het aantal gelijktijdig aanwezigen maximaal 150 personen bedraagt
Voor deze criteria is aangesloten bij het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Dit besluit geeft regels over het brandveilig gebruik van voor mensen toegankelijke plaatsen, voor zover dit niet in andere wetgeving is geregeld. Daarnaast bevat dit besluit regels over de basishulpverlening op die plaatsen. Veel van de regels in dit besluit gaan over plaatsen waar groepen mensen in georganiseerd verband bij elkaar zijn. Dit limiet is vastgesteld om ervoor te zorgen dat de evenementen beheersbaar blijven en voldoen aan de veiligheidsnormen. Door het maximaal aantal gelijktijdig aanwezig personen op maximaal 150 te houden, hoeft er geen aanvraag voor een gebruiksmelding op grond van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen ingediend te worden.
de begin en eindtijden van een evenement
De tijden in dit artikel sluiten aan bij het Besluit activiteiten leefomgeving en Besluit kwaliteit leefomgeving. Het doel van deze tijden is om de balans te vinden tussen het houden van evenementen en het belasten van de omgeving. Door aan te sluiten bij de dagperiode en de avondperiode van het Besluit activiteiten leefomgeving en Besluit kwaliteit leefomgeving, tenzij de volgende dag een officiële feestdag of weekenddag is, blijft de overlast voor de omgeving enigszins beperkt en is er wel genoeg ruimte voor een evenement. Dit criterium past binnen het uitvoeringsbeleid evenementen en het geluidbeleid bij evenementen.
er geen versterkt geluid ten gehore wordt gebracht buiten de tijden onder d. De inzet van de apparatuur/geluid moet passen bij de kleinschaligheid van de activiteit.
Het doel van dit artikel is om de balans te vinden tussen het houden van evenementen en het belasten van de omgeving. Het blijft wel mogelijk om versterkt geluid ten gehore te brengen, maar de inzet van de apparatuur en het geluid moet passen bij de kleinschaligheid van de activiteit. De organisatie moet voorkomen dat er geluidshinder wordt veroorzaakt. Zodra een ontheffing van artikel 4.6 APV nodig is, is een evenementenvergunning noodzakelijk.
er geen bedrijfsmatige verstrekking van alcoholhoudende drank plaatsvindt
Voor het anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank is een alcoholvergunning, dan wel een ontheffing artikel 35 Alcoholwet noodzakelijk. Door het bedrijfsmatig verstrekken van alcohol te verbieden, worden veiligheidsrisico’s en gezondheidsrisico’s beperkt. Indien er anders dan om niet alcohol wordt geschonken is er een evenementenvergunning nodig.
er geen doorgaande wegen worden afgesloten
Volgens artikel 1 van de Wegenverkeerswet zijn wegen ‘alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.
Om ervoor te zorgen dat de hulpdiensten geen hinder ervaren door meldingplichtige evenementen, is opgenomen dat er geen doorgaande wegen worden afgesloten. Alle huizen moeten bereikbaar blijven. Tevens dient de toegang voor hulpverleningsvoertuigen te worden gewaarborgd. Zo mogen er geen statische objecten op straat komen te staan. Brandkranen, brandputten en nooduitgangen worden ook vrijgehouden. Dit is benoemd in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.
Dit artikel is met name bedoeld voor kleinschalige activiteiten, waarbij een gedeelte van de straat, in combinatie met bijvoorbeeld een groenstrook, wordt gebruikt. Dit past in de gedachte van de inrichting van een (woon)erf en 30 km/uur zone, waardoor een verkeersmaatregel niet direct noodzakelijk is.
Zodra een weg wordt afgesloten voor een evenement is ten minste een tijdelijke verkeersmaatregel nodig en tevens een evenementenvergunning.
er geen bouwsels groter dan 100 m2 worden geplaatst
Een bouwsel is een constructie (zoals een tent) die tijdelijk op een locatie staat. Het betreft meestal constructies die niet onder het Bouwbesluit vallen. De definitie uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen is: ‘bijeenkomsttent, tribune, podium of elke andere constructie die naar een plaats is gebracht of ter plaatse is geconstrueerd om daar kortstondig te functioneren’.
Bij het gebruiken van bouwsels moet er rekening worden gehouden met de veiligheidsnormen. Bij bouwsels van maximaal 100 m2 vertrouwen we erop dat de organisatoren en tentbouwers zelfstandig de constructieve veiligheid waarborgen. We bedoelen hiermee kleine partytenten, een barbecuetoestel, een springkussen voor kinderen etc. van maximaal 5 meter hoog.
er geen reclameobjecten worden geplaatst Het betreft hier reclame buiten het evenemententerrein. Wildgroei van reclameobjecten in de openbare ruimte leidt tot verrommeling van het landschap. Tevens kunnen borden geplaatst op verkeerde locaties leiden tot verkeersonveilige situaties. Daarom is toestemming voor het plaatsen van reclame voor evenementen onderdeel van de evenementenvergunning. Bovendien kan het maken van reclame leiden tot een grootschaliger evenement.
er een organisator is. Het is de verantwoordelijkheid van de organisator om zich tijdig over de regels te informeren. De organisator kan een natuurlijk persoon of een rechtspersoon zijn. Indien de organisator een rechtspersoon is, dient uit de melding eenduidig te blijken wie binnen de rechtspersoon bevoegd is om deze te vertegenwoordigen en wie als aanspreekpunt dient. De organisator is het aanspreekpunt voor het naleven van de voorschriften.
Het opstellen van algemene regels binnen het Aanwijzingsbesluit meldingplichtige evenementen is van belang voor het waarborgen van de veiligheid, de orde en het welzijn van de deelnemers/bezoekers van het evenement en de omwonenden. Deze regels dienen als aanvulling op de specifieke criteria die zijn vastgesteld in artikel 2 en zijn ontworpen om een veilige en prettige omgeving te waarborgen. Tevens zijn de algemene regels benodigd om te kunnen handhaven op eventuele extremen.