Organisatie | Nijkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wpg privacy beleid gemeente Nijkerk |
Citeertitel | Wpg privacy beleid gemeente Nijkerk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4a van de Wet politiegegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-06-2024 | nieuwe regeling | 21-05-2024 | 1671704 |
In dit beleid wordt verstaan onder:
verwerken van politiegegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot politiegegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, vergelijken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van politiegegevens;
Artikel 3: Het verlenen, wijzigen en beëindigen van de toegang tot politiegegevens (artikel 6 van de Wet politiegegevens)
Artikel 5: Het verwerken van politiegegevens
De buitengewoon opsporingsambtenaar neemt geen besluiten die uitsluitend gebaseerd zijn op geautomatiseerde verwerking zoals bedoeld in artikel 7a van de Wet politiegegevens, met inbegrip van profilering, dat voor de betrokkene nadelige rechtsgevolgen heeft of hem of haar in aanmerkelijke mate treft.
Artikel 6: De termijnen van politiegegevens (artikel 14 van de Wet politiegegevens)
Indien de gemeente Nijkerk een verwerker heeft ingeschakeld dan zorgt deze ervoor dat de bewaartermijn conform de wet en het tweede lid van dit artikel geconfigureerd zijn, zodat gewaarborgd is dat de politiegegevens niet langer worden bewaard dan strikt noodzakelijk is voor de uitvoering van de opsporingstaak.
Artikel 7: Het ter beschikking stellen en verstrekken van politiegegevens (artikel 15 en paragraaf 3 van de Wet politiegegevens)
Artikel 8 : De rechten van de betrokkenen (paragraaf 4 van Wet politiegegevens)
Artikel 11. Het uitvoeren van een audit (artikel 33 van de Wet politiegegevens)
Indien uit de resultaten van de audit, zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel, blijkt dat de verwerking van de politiegegevens op onderdelen niet voldoet aan de wettelijke normen, dient de gemeente Nijkerk binnen een jaar zorg te dragen voor deze tekortkomingen, met als doel dat deze worden verholpen. Daarnaast voert de gemeente Nijkerk binnen één jaar een hercontrole uit, binnen de onderdelen waarvan het resultaat onvoldoende bleek te zijn.
Artikel 13: De verplichtingen van de gemeente Nijkerk
De gemeente Nijkerk treft daarbij conform de wet passende technische- en organisatorische maatregelen om ongeoorloofde of onrechtmatige verwerkingen, verlies, vernietiging of beschadiging van politiegegevens tegen te gaan, met als doel om de rechtmatigheid en beveiliging van politiegegevens te waarborgen. (artikel 4a en 4b van de Wet politiegegevens)
Indien er sprake is van een hoog risico op de rechten en vrijheden van betrokkenen, dan voert de gemeente Nijkerk conform artikel 4c van de Wet politiegegevens een risicoanalyse, zoals een Gegegevensbeschermingeffectbeoordeling (GEB), uit. In de AVG is deze term bekend als Data protection impact assessment (DPIA).
De gemeente Nijkerk maakt uitsluitend gebruik van een verwerker, indien de verwerker afdoende garandeert dat de passende technische- en organisatorische maatregelen en procedures zodanig worden geïmplementeerd dat voldaan wordt aan het bij of krachtens de wet bepaalde (Artikel 6c, 4a en 4b van de Wet politiegegevens).