Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilvarenbeek

Verordening gemeentelijke Ombudscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilvarenbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke Ombudscommissie
CiteertitelVerordening gemeentelijke Ombudscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200618-05-2015Nieuwe regeling

29-09-2005

Hilverbode, 2005, 41

28-06-2005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke Ombudscommissie

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;gezien het voorstel van het college van 28 juni 2005;gehoord de Ondernemingsraad;gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

vast te stellen de “Verordening gemeentelijke Ombudscommissie”.

Artikel 1  

Als gemeentelijke Ombudscommissie fungeert de Bezwaar- en beroepschriftencommissie als bedoeld in artikel 2 eerste lid van de “Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften 2000”.

Artikel 2  

De Ombudscommissie wordt ingesteld voor een periode van zes jaar.

Artikel 3  

De voorzitter en de leden van de Ombudscommissie ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding als vermeld in artikel 18 van de “Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften 2000”. 

Artikel 4  

  • 1

    De Ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen om onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2

    De Ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 5  

Voor zover de Ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden. 

Artikel 6  

  • 1

    De Ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2

    Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 7  

Indien de klacht betrekking heeft op de Bezwaar- en beroepschriftencommissie dan wel een of meerdere leden van deze commissie treedt als Ombudscommissie op de Ombudscommissie van de gemeente Oosterhout met in acht name van de door de raad van Oosterhout vastgestelde regelgeving. 

Artikel 8  

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

Artikel 9  

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening gemeentelijke Ombudscommissie”.

Aldus besloten in zijn openbarevergadering van 29 september 2005.

 

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

 

drs. G.J. de Ruiter mr. drs. S.W.Th. Huisman