Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening maatschappelijke ondersteuning Amersfoort |
Citeertitel | Verordening maatschappelijke ondersteuning Amersfoort |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Amersfoort 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2024 | nieuwe regeling | 28-06-2024 |
De raad van de gemeente Amersfoort,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 maart 2024;
gelet op de artikelen 2.1.3, 2.1.4a, 2.1.4b lid 2, 2.1.6, 2.1.7, 2.3.6 lid 4 en 2.6.6 lid 1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
gelet op het Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026;
Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
algemeen gebruikelijke voorziening: een voorziening die niet specifiek bedoeld is voor personen met een beperking, daadwerkelijk beschikbaar is, een passende bijdrage levert aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat is tot zelfredzaamheid of participatie en financieel gedragen kan worden met een inkomen op minimumniveau;
huishoudelijke hulp: het in overwegende mate overnemen van activiteiten het ondersteunen bij of overnemen van door het wijkteam vastgestelde Huishoudelijke taken op het gebied van het verzorgen van het huishouden van de cliënt dan wel van de leefeenheid waartoe de cliënt behoort voor zover de huisgenoten naar oordeel van het college geen gebruikelijke hulp kunnen bieden. Daaronder kan ook het aanleren van deze activiteiten vallen;
In het besluit tot verstrekking van een maatwerkvoorziening staat in ieder geval of deze als voorziening in natura, als financiële tegemoetkoming of als pgb wordt verstrekt. Het besluit is mede gebaseerd op het onderzoeksverslag. Het eventueel opgestelde ondersteuningsplan voor huishoudelijke hulp maakt integraal onderdeel uit van het besluit.
Artikel 8. Algemene criteria maatwerkvoorziening
Een cliënt met psychische of psychosociale problemen en een cliënt die vanwege huiselijk geweld of om een andere reden de thuissituatie heeft verlaten, komt in aanmerking voor een maatwerkvoorziening ter compensatie van de problemen bij het zich handhaven in de samenleving, als de cliënt de problemen niet kan verminderen of wegnemen door gebruik te maken van:
De maatwerkvoorziening als bedoeld in het derde lid levert een passende bijdrage aan het voorzien in de behoefte van de cliënt aan beschermd wonen of opvang en aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt voldoende en op aanvaardbare wijze in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Artikel 9. Voorwaarden en weigeringsgronden maatwerkvoorzieningen
Geen maatwerkvoorziening wordt verstrekt:
als de gevraagde voorziening al eerder aan de cliënt is verstrekt op grond van enige wettelijke bepaling en de normale afschrijvingstermijn van die voorziening nog niet verstreken is, tenzij de voorziening verloren is gegaan door omstandigheden die niet aan de cliënt zijn toe te rekenen of de cliënt de restwaarde van de voorziening die verloren is gegaan geheel of gedeeltelijk vergoedt;
De beschermde woonomgeving als bedoeld in het twaalfde lid gaat gepaard met verblijf in een accommodatie van een instelling waar het toezicht en de aangewezen ondersteuning wordt geboden. Onder toezicht wordt in beginsel 24 uurs permanent toezicht (wakend of slapend) verstaan, tenzij uit het onderzoek blijkt dat beschikbaarheid en/of bereikbaarheid van de aanbieder voldoet om verwaarlozing, maatschappelijke overlast of gevaar voor de cliënt of anderen te voorkomen.
Hoofdstuk 5. Persoonsgebonden budget
Artikel 11. Regels voor een pgb
Als een cliënt in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening en de ondersteuning zelf wenst in te kopen met een pgb, dient hij een budgetplan in. Het college kan een format voor dit budgetplan vaststellen. Het college toetst of voldaan wordt aan de in artikel 2.3.6. lid 2 van de wet opgenomen voorwaarden.
De hoogte van het pgb voor het gebruik van individueel (rolstoel)taxivervoer wordt vastgesteld op bedragen op jaarbasis, waarbij het uitgangspunt geldt dat 2000 kilometer per jaar binnen de eigen leef- en woonomgeving moet kunnen worden gereisd. Het college kan op het jaarbedrag een korting toepassen als sprake is van:
Het tarief voor dienstverlening bedraagt 90% van het tarief voor gecontracteerde ondersteuning in natura, als het gaat om personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de uit het pgb te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007), en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken.
Het tarief voor dienstverlening bedraagt 75% van het tarief voor gecontracteerde ondersteuning in natura, als het gaat om personen die aangemerkt zijn als zelfstandige zonder personeel. Daarnaast moeten ze ten aanzien van de uit het pgb te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 van de Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken.
Het tarief voor dienstverlening bedraagt 50% van het tarief voor gecontracteerde ondersteuning in natura met als ondergrens (bij het bestaan van een dienstbetrekking) de hoogste periodiek voor de benodigde hulp in de desbetreffende CAO, vermeerderd met de vakantiebijslag en tegenwaarde van de verlofuren als het gaat om hulp uit het sociaal netwerk.
Hoofdstuk 6. Bijdrage in de kosten
Artikel 14. Hoogte bijdrage in de kosten
In afwijking van het eerste lid wordt de bijdrage in de kosten voor de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang vastgesteld conform het uitvoeringsbesluit. Voor opvang kan het college nadere regels stellen over de manier waarop de bijdrage in de kosten wordt verminderd met een bedrag voor persoonlijke uitgaven met inachtneming van het uitvoeringsbesluit.
Hoofdstuk 8. Herziening, intrekking en terugvordering
Artikel 16. Herziening of intrekking
Onverminderd artikel 2.3.10 van de wet kan het college een beslissing herzien of intrekken als blijkt dat de cliënt niet of onvoldoende heeft voldaan aan de verplichtingen genoemd in de wet of die bij of krachtens deze verordening van toepassing zijn, waaronder inbegrepen het niet nakomen van de verplichtingen die rechtstreeks voortvloeien uit de bruikleenovereenkomst, huurovereenkomst of dienstverleningsovereenkomst.
Hoofdstuk 9. Overige bepalingen
Artikel 22. Prijs kwaliteitsverhouding
Artikel 23. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college betrekt ingezetenen van de gemeente, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels over de manier waarop inspraak wordt verleend.
Het college stelt ingezetenen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende maatschappelijke ondersteuning, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Artikel 24. Fraudepreventie en controle
Het college zet in op fraudepreventie. Onderdeel daarvan is de manier waarop het college cliënten informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een maatwerkvoorziening (in natura of in de vorm van een pgb) zijn verbonden en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik.