Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Efficiënt en effectief beraadslagen gemeente Meerssen 2024 |
Citeertitel | Reglement - ‘Efficiënt en effectief beraadslagen gemeente Meerssen 2024’ |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2024 | nieuwe regeling | 29-05-2024 |
Behorende bij de vigerende Reglementen van Orde (oordeelsvormende en besluitvormende vergadering) , Reglement Presidium en de constituerende reglementen/verordeningen van de taakcommissies van de gemeenteraad van Meerssen.
De Raad van de gemeente Meerssen;
overwegende dat de Meerssense raad zijn vergaderingen wil professionaliseren zodat beraadslagingen en vergaderingen efficiënter en effectiever verlopen;
vast te stellen het volgende Reglement Efficiënt en effectief beraadslagen gemeente Meerssen 2024:
Een doelgerichte en professionele samenkomst, onder leiding van een voorzitter, van een groep personen om met elkaar te spreken over één of meerdere onderwerpen en indien vereist of gewenst (pre)besluiten te nemen.
In de werkingssfeer van de gemeenteraad zijn dit samenkomsten van raadsleden en/of burgerleden en/of collegeleden waarin voorstellen inhoudelijk en politiek worden besproken. In de praktijk zijn dit beeldvormende raadsbijeenkomsten, commissies, oordeelsvormende raadsbijeenkomsten en besluitvormende raadsvergaderingen.
Een samenkomst van een groep personen om met elkaar te spreken over één of meerdere onderwerpen.
In de werkingssfeer van de gemeenteraad zijn dit doelgerichte en professionele samenkomsten onder leiding van een voorzitter of begeleider waarin informatie wordt uitgewisseld tussen raadsleden en/of: burgerleden, collegeleden, ambtenaren, externe deskundigen, inwoners, vertegenwoordigers van (lokale, regionale (boven lokale) en of provinciale) organisaties (verenigingen, instellingen en bedrijven).
Onder documenten verstaan we de verschillende schriftelijke stukken die worden gebruikt binnen de werkprocessen van de gemeentelijke organisatie.
We benoemen hier deze stukken zonder daarin uitputtend te zijn: collegevoorstel, commissievoorstel, raadsvoorstel, beleidsnota, beleidsplan, verordening, reglement, effectrapportage, onderzoeksrapport, adviesrapport, kadernota, begroting, bestuursrapportage, rekening enzovoorts.
Grensoverschrijdend gedrag is elk gedrag dat persoonlijke of algemeen geldende waarden en normen schendt en (on)bewust schade toebrengt of dreigt toe te brengen aan anderen, de omgeving of zichzelf.
Grensoverschrijdend gedrag is gedrag waarbij iemand de grenzen overschrijdt van de (gemeentelijke) gedragscodes en waarbij deze persoon de gemeente, collega’s en/of anderen in de gemeentelijke omgeving schade berokkent.
Artikel 4 - Toepassing van procedures en regels
Opmerkingen over gemaakte fouten in procedures en/of fout toegepaste regels in administratieve delen van werkprocessen worden schriftelijk bij de griffie gemeld.
In overleg met de inbrengers van de onderwerpen en de voorzitters van de gremia worden de meldingen getoetst, worden eventuele foute handelingen gecorrigeerd en wordt er schriftelijk teruggekoppeld naar de melders over de gedane correcties.
Voorzitters sturen strak op de doelen van vergaderingen en bijeenkomsten, de uitgezette tijdpaden en de inhoudelijke bespreking van de te behandelen onderwerpen. Als deelnemers uitweiden naar inhoud die afwijkt van het agendapunt of uitgesloten onderwerpen aan de orde stellen, sturen voorzitters het overleg weer terug naar het agendapunt.