Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Ronde Venen

Verordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Ronde Venen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 150 van de Gemeentewet
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  4. artikel 2.10 van de Jeugdwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-2024nieuwe regeling

21-09-2023

gmb-2024-236983

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023

De raad van de gemeente De Ronde Venen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (raadsvoorstel nr. van…..)

 

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

 

B e s l u i t

 

Vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023.

Artikel 1. Adviesraad

Personen die ondersteuning krijgen vanuit de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning en/of de Jeugdwet worden met de inzet van de Adviesraad betrokken bij beleidvorming en uitvoering van deze wetten.

Artikel 2. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad brengt (on)gevraagd inhoudelijk advies uit inzake het gemeentelijk beleid in het werkgebied van het sociaal domein.

  • 2.

    De Adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

Artikel 3. Samenstelling, benoeming en zitting

  • 1.

    De Adviesraad werft en selecteert kandidaten en draagt deze voor. De leden van de Adviesraad worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 2.

    Kandidaten zijn minimaal 18 jaar oud en woonachtig in de gemeente De Ronde Venen.

  • 3.

    De Adviesraad bestaat uit tenminste zes en ten hoogste twaalf personen.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden van de Adviesraad is vier jaar. Deze periode kan eenmaal worden verlengd met vier jaar.

  • 5.

    De leden van de Adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van niet-openbare gegevens, totdat het college deze gegevens openbaar heeft gemaakt.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      lidmaatschap van de gemeenteraad of uitoefening van het fractieassistentschap.

    • b.

      loondienst bij dezelfde gemeente.

    • c.

      functies van het potentieel lid of van familie waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de Adviesraad of taken van die functie.

    • d.

      medewerker of eigenaar van een organisatie, welke een commercieel belang kan hebben ten aanzien van het sociaal domein.

  • 7.

    Het college kan een lid van de Adviesraad ontslaan:

    • a.

      Op verzoek van het lid zelf

    • b.

      Op voorstel van de Adviesraad wegens disfunctioneren van het lid, indien dit voorstel bij meerderheidsbesluit van de aanwezige leden van de Adviesraad en met reden omkleed wordt genomen;

      Het college neemt hierover pas een besluit nadat de betrokkene in de gelegenheid is gesteld zich schriftelijk te verweren.

    • c.

      Indien de status van het lid wijzigt ten aanzien van artikel 3.6.

Artikel 4. Taken van gemeentebestuur

  • 1.

    Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies aan de Adviesraad, dusdanig dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Vanaf de ontvangst van de adviesaanvraag door de Adviesraad wordt een behandeltermijn van zes weken aangehouden.

  • 3.

    Het college dient ervoor te zorgen dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein.

Artikel 5. Ondersteuning Adviesraad

  • 1.

    Een ambtenaar vormt de schakel tussen de gemeenteraad, het college en de Adviesraad. Hij/zij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Hiertoe wordt een jaarplanning opgesteld door de gemeente en ter beschikking gesteld aan de Adviesraad.

  • 2.

    Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad. Hiertoe:

    • a.

      stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

    • b.

      geeft het de leden van de Adviesraad ondersteunende faciliteiten en medewerking van stafafdelingen (piofach);

    • c.

      stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de Adviesraad is verzocht;

    • d.

      indien van toepassing, ziet het erop toe dat de Adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de Adviesraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies;

    • e.

      wijst het een ambtenaar aan als contactpersoon die zorgt dat a t/m d geregeld zijn.

Artikel 6. Huishoudelijk reglement

De Adviesraad regelt middels een huishoudelijk reglement de nadere uitwerking van wijze van vergaderen, van adviseren en zijn financiën, in lijn met de bepalingen van deze verordening.

Artikel 7. Dagelijks bestuur

  • 1.

    De Adviesraad kiest uit haar midden het dagelijks bestuur, bestaande uit:

    • Een voorzitter

    • Secretaris/plaatsvervangend voorzitter;

    • Penningmeester/plaatsvervangend secretaris.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse leiding van de Adviesraad en is eerste contact voor de gemeente.

Artikel 8. Budget en verantwoording

  • 1.

    Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks een budget in de gemeentebegroting opgenomen voor vrijwilligersvergoeding, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, onkosten en reiskostenvergoeding. De Adviesraad dient bij het college voor 1 mei een begroting voor het komende jaar in.

  • 2.

    Jaarlijks brengt de Adviesraad voor 1 mei aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gesteld budget.

Artikel 9. Vergoeding aan de leden

  • 1.

    Leden van de Adviesraad ontvangen een vrijwilligersvergoeding waarover geen inkomstenbelasting hoeft te worden betaald. De hoogte van de vergoeding wordt opgenomen in de jaarlijkse begroting van de Adviesraad.

  • 2.

    In het budget genoemd onder artikel 8 is een totaalvergoeding opgenomen voor 10 vergaderingen per kalenderjaar gebaseerd op het maximaal aantal leden.

  • 3.

    Een bedrag voor onkostenvergoeding, lidmaatschap, contributiekosten, opleiding en reiskostenvergoeding is opgenomen in de begroting. De leden kunnen deze vergoedingen aanvragen bij de gemeente via een declaratieformulier. De reiskostenvergoeding bedraagt een bedrag per kilometer (artikel 2 reiskostenregeling binnenland) voor deelnemen aan vergaderingen (vanaf de woonplaats gerekend) en/of voor reizen naar bestemmingen buiten De Ronde Venen.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023”

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van publicatie.

  • 3.

    Op het moment van inwerkingtreding van deze “Verordening Adviesraad Sociaal Domein De Ronde Venen 2023”, wordt de ‘Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2017’ gelijktijdig ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen,

d.d. 21 september 2023

De raad voornoemd,

de griffier,

J. Jonker

de voorzitter,

M. Divendal