Organisatie | Soest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Compensatiefonds gemeente Soest 2024 |
Citeertitel | Verordening compensatiefonds gemeente Soest 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2024 | nieuwe regeling | 23-05-2024 | 755564 |
Hoofdstuk 1 Compensatiefonds gemeente Soest
Deze verordening verstaat onder:
Doelgroepenverordening: Doelgroepenverordening gemeente Soest 2023 vastgesteld op 26 oktober 2023. In deze verordening is vastgesteld welke minimale percentages of aantallen voor sociale huur- en middenhuur woningen en sociale koop- en betaalbare koopwoningen in woningbouwontwikkelingen moet worden gerealiseerd. Tevens regelt het de definities, prijzen en bijbehorende doelgroepen als ook de instandhoudingstermijnen;
Hoofdstuk 2 Betalingen aan compensatiefonds gemeente Soest
Artikel 4 Verplicht aandeel sociale woningbouw én betaalbare woningbouw
Bij 6 woningen of meer schrijft de Doelgroepenverordening voor in welke prijscategorie de woningen gerealiseerd moeten worden. Het college kan op basis van de hardheidsclausule uit de Doelgroepenverordening besluiten dat initiatiefnemers hiervan mogen afwijken. In dat geval geldt artikel 5 lid 3 van deze verordening en moet de initiatiefnemer een afkoopsom betalen.
Artikel 5 Hoogte van afkoopsom
Vrije sector 1 | |||||
7% van gewogen gemiddelde VON prijs (bij koop) /stichtingskosten (bij huur) | |||||
7% van gewogen gemiddelde VON prijs (bij koop) /stichtingskosten (bij huur) | |||||
7% van gewogen gemiddelde VON prijs (bij koop) /stichtingskosten (bij huur) | |||||
7% van gewogen gemiddelde VON prijs (bij koop) /stichtingskosten (bij huur) | |||||
Hoofdstuk 3 Bijdrage uit compensatiefonds gemeente Soest
Artikel 6 Voorwaarden bijdrage uit compensatiefonds
Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het compensatiefonds geldt dat:
er aantoonbaar sprake is van een lager direct exploitatierendement voor de corporatie, waardoor het project financieel niet haalbaar is als gevolg van de toevoeging van sociale huurwoningen boven de woningaantallen die vereist zijn vanuit de doelgroepenverordening. Bij de vaststelling van het rendement dienen eventuele andere te verkrijgen subsidies of bijdragen te worden meegerekend;
Wanneer de sociale huurwoning binnen de termijn als gesteld in lid 1 sub g niet meer als zodanig wordt verhuurd, moet de verkregen bijdrage uit het compensatiefonds onverwijld worden teruggestort aan de gemeente Soest. Dit naast de eventuele maatregelen die voortvloeien uit het overtreden van de regels uit de Doelgroepenverordening.
Artikel 9 Weigering-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Onverminderd het vorige lid kan het college de bijdrage ook weigeren als:
er onvoldoende middelen in het compensatiefonds beschikbaar zijn voor de activiteit waarvoor de bijdrage wordt aangevraagd. Bij de beoordeling of er voldoende middelen beschikbaar zijn worden de aanvragen op volgorde van binnenkomst beoordeeld. Wanneer meerdere aanvragen op 1 dag zijn ontvangen, zal het project waarbij de meeste extra sociale huurwoningen boven de vereisten aantal sociale huurwoningen uit de Doelgroepenverordening als eerste worden beoordeeld;
Wanneer de sociale huurwoning binnen de termijn als gesteld in lid 2 van dit artikel niet meer als zodanig wordt verhuurd, moet de verkregen bijdrage uit het compensatiefonds onverwijld worden teruggestort aan de gemeente Soest. Dit naast de eventuele maatregelen die voortvloeien uit het overtreden van de regels uit de Doelgroepenverordening.
Aldus vastgesteld te Soest op 23 mei 2024
de raad voornoemd,
de griffier,
Drs. M.A.C. van Esterik
de voorzitter,
R.T. Metz
Toelichting Verordening compensatiefonds gemeente Soest 2024
De juridische grondslag voor het compensatiefonds is verankerd in het Omgevingsbesluit artikel 8.21 lid 1 sub e. Daarnaast voorziet het gemeentelijk woonbeleid onder meer in de sturing op het terugdringen van het tekort aan sociale huurwoningen in Soest onder andere door de inwerkingtreding van dit compensatiefonds.
Het doel van de Compensatieverordening is om via het fonds extra sociale huurwoningen te realiseren dan op grond van de Doelgroepenverordening, inclusief een eventueel noodzakelijke toepassing van de hardheidsclausule van die verordening mag worden verwacht. Via deze verordening worden financiële middelen gegenereerd om waar nodig extra middelen te kunnen aanwenden waardoor toch extra sociale huurwoningen gebouwd kunnen worden. Het voorziet daarmee feitelijk in het compenseren van sociale huurwoningen omdat deze in Soest minder aanwezig zijn dan gemiddeld in Nederland.
De inhoud spreekt in grote lijn voor zich. Waar mogelijk is in deze verordening eenzelfde begripsomschrijving gehanteerd als in de Doelgroepenverordening.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4 Verplicht aandeel sociale woningbouw én betaalbare woningbouw
Dit betreft een compacte samenvatting van de verplichtingen die voortvloeien uit de Doelgroepenverordening. Hierbij is uiteraard geheel artikel 10 uit de Doelgroepenverordening van toepassing.
Artikel 5 Hoogte van afkoopsom
Bij plannen met een omvang tot en met 14 woningen is het volgens de Doelgroepenverordening niet verplicht om sociale huurwoningen te realiseren. Soest heeft een schaarste aan grote ontwikkellocaties én relatief veel projecten van 14 woningen en kleiner. De kans dat er vanzelf door ontwikkelaars gemiddeld 30% sociale huurwoningen zullen worden gerealiseerd is gering. Een compensatie is daarom noodzakelijk.
Bij plannen met een omvang van 15 woningen en meer waarbij het noodzakelijk is om gebruik te maken van de hardheidsclausule in artikel 12 van de Doelgroepenverordening, is het van belang dat ook een financiële bijdrage wordt afgedragen aan het compensatiefonds.
Onderstaand enkele voorbeelden van de te bepalen hoogte van de afdracht aan het compensatiefonds:
Voor de 2 vrije sector koopwoningen moet 7% van VON prijs worden afgedragen. In totaal dus een bedrag van € 77.000.
De Doelgroepenverordening schrijft voor: 9 middenhuur of 4 sociale koopwoningen en 5 betaalbare koopwoningen naast 5 vrije sectorwoningen. Er ontbreken 9 middenhuur woningen of 4 sociale koopwoningen en 1 betaalbare koopwoning. Maatgevend is het meest gelijkende programma, waardoor gerekend wordt met het ontbreken van 4 sociale koopwoningen en 1 betaalbare koopwoning. In plaats daarvan zijn vrije sector woningen gerealiseerd. De gemiddelde VON prijs voor de vrijesector koop woningen bedraagt € 560.000. De afdracht wordt dan 5* 7% van € 560.000 = € 196.000
De Doelgroepenverordening schrijft voor 30% sociale huurwoningen (=18 stuks), 15% sociale koop (= 9 stuks), 5% (=3 stuks) betaalbare huurwoningen, 15% betaalbare koopwoningen (= 9 stuks) en vrije sector koop 21 stuks. Er ontbreken 8 sociale huurwoningen. Daarvoor in de plaats worden 1 sociale koopwoning, 7 middenhuur woningen en 1 betaalbare koopwoning gerealiseerd. De afdracht wordt dan 1 * € 10.000 plus 7 * € 30.000 =, is totaal € 220.000.
Artikel 6 Voorwaarden bijdrage uit compensatiefonds
Om te voldoen aan de voorwaarde uit het DAEB-vrijstellingsbesluit van de EU moet aan voorwaarden worden voldaan. Met de gestelde voorwaarden in artikel 6 wordt hieraan voldaan. Door de bijdrage alleen toe te kennen aan woningcorporaties of gelijkgestelde organisaties bestaat voldoende zekerheid dat er geen sprake zal zijn van ongeoorloofde staatssteun. Voor een toekenning aan een gelijkgestelde organisatie aan een toegelaten instelling is een nadere toets op ongeoorloofde staatssteun nodig. Gezien het bovenstaande en het feit dat de gemeente erop moet toezien dat er geen sprake zal zijn van ongeoorloofde staatssteun wordt deze verordening niet opengesteld voor andere organisaties.
Zie ook de toelichting bij artikel 7.
Artikel 7 Hoogte bijdrage uit compensatiefonds
De bijdragen per woning zijn gemaximeerd en de bijdrage uit het compensatiefonds moet aantoonbaar noodzakelijk zijn om de woningen te kunnen realiseren. Dat betekent dat de technische- en verhuurtechnische kwaliteit sober en doelmatig moet zijn, de aanvangshuurprijzen zijn gemaximeerd tot de genoemde huurprijsgrenzen uit de huurtoeslagregeling en het rendement van het project (voor wat betreft de sociale huurwoningen) aantoonbaar lager is dan nog net acceptabel voor de woningcorporatie.
Artikel 8 Procedure behandeling bijdrage uit compensatiefonds
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9 Weigering-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Dit artikel spreekt voor zich.
Het college kan één of meer artikelen van deze verordening geheel of gedeeltelijk buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze verordening is referendabel, dus de verordening treedt in werking 6 weken na de dag van bekendmaking.
Voor artikel 11 lid 3 kan het college besluiten om gebruik te maken van de hardheidsclausule als buiten de schuld van de ontwikkelaar de termijn van 1 jaar is overschreden.