Organisatie | Hilvarenbeek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer gemeente Hilvarenbeek |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer gemeente Hilvarenbeek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | Nieuwe regeling | 15-12-2005 Hilverbode, 2006, 3 | 04-10-2005 |
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
Tot de onder het tweede lid genoemde onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin adviseert de cliëntenraad over de uitvoering van wettelijke voorschriften voorzover bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.
Het college kan de leden van de cliëntenraad een vergoeding, tot een maximum dat bepaald wordt door het college, verstrekken van de kosten die zij in redelijkheid hebben moeten maken ten behoeve van de uitvoering van de taken van de cliëntenraad.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement
De cliëntenraad maakt een huishoudelijk reglement met inachtneming van de bepalingen uit deze verordening. In het reglement worden in elk geval de taken van de voorzitter, plaatsvervangend voorzitter en secretaris opgenomen. Een afschrift van het reglement wordt ter kennisneming gezonden aan het college.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 15 december 2005.
De raad voornoemd, de griffier de voorzitter
drs. G.J. de Ruiter mr.drs. S.W.Th. Huiisman
1 Artikelsgewijze toelichting modelverordening cliëntenraad leerlingenvervoer
Artikel 1 Begripsomschrijving In de verordening is ervoor gekozen uitsluitend ouders of verzorgers - als cliënten - deel te laten uitmaken van de cliëntenraad. In voorkomend geval kunnen de gemeente en/of de cliëntenraad eventueel andere partijen betrekken bij het overleg, zoals de scholen of de vervoerder, maar formeel hebben deze partijen geen zitting in de cliëntenraad. Voor de invulling van het begrip 'ouders' wordt aangesloten bij de VNG-modelverordening leerlingenvervoer (zie artikel 1 onder b). Het gaat om ouders, voogden of verzorgers van de leerling die van het leerlingenvervoer gebruikmaakt.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden De cliëntenraad behartigt slechts de collectieve belangen van cliënten Derhalve adviseert de cliëntenraad niet over individuele klachten, bezwaarschriften of andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Voor klachten geldt het klachtrecht van hoofdstuk 9 Awb. Tegen beschikkingen kan in bezwaar en beroep worden gegaan.
Artikel 3 Samenstelling Afhankelijk van het schooltype kan de problematiek van leerlingen bij de uitvoering van het leerlingenvervoer verschillen. Derhalve is het raadzaam om ouders van verschillende schoolsoorten op te nemen in de cliëntenraad.
Artikel 4 Benoeming Bij de start van een cliëntenraad werft het college kandidaten via een openbare oproep. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een advertentie in een plaatselijke krant of het oproepen van ouders via de school. Naast een openbare oproep zou het college alle ouders van leerlingen die gebruikmaken van het leerlingenvervoer kunnen aanschrijven. Na de instelling is de cliëntenraad verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden. De leden worden ook dan benoemd door het college.
Artikel 5 Zittingsduur Uitsluitend ouders of verorgers met een of meer kinderen in het leerlingenvervoer kunnen zitting hebben in de cliëntenraad. Hierop is slechts één uitzondering, namelijk indien niet direct een opvolger gevonden kan worden voor een ouder die geen cliënt meer is. Dan bepaalt de verordening dat de ouder, zolang er nog geen vervanging is gevonden, de functie blijft vervullen. Achtergrond hiervan is dat op deze manier de continuïteit van de cliëntenraad gewaarborgd is. Er kan een kortere of langere zittingsduur worden vastgesteld.
Artikelen 6 tot en met 8 In de regeling is voorzien in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte om de cliëntenraad ook feitelijk in staat te stellen zijn werk te doen. Gemeenten zijn hiertoe niet verplicht aangezien ze ook niet wettelijk verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen. Zo kan bijvoorbeeld het secretariaat van het overleg ook aan de cliëntenraad worden opgedragen. Verder kan in de regeling worden vastgelegd dat er minder of meer vergaderd wordt door de cliëntenraad. Hetzelfde geldt voor het overleg tussen het college en de cliëntenraad. Overigens zijn leden van de cliëntenraad verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens waarmee zij in aanraking komen. Dit vloeit voort uit artikel 2:5 Awb.
Artikel 9 Financiën Zoals ook al aangegeven onder de artikelen 6 tot en met 8 zijn gemeenten, aangezien ze ook niet verplicht zijn een cliëntenraad in te stellen, niet verplicht om de cliëntenraad een financiële bijdrage te geven. Niettemin kan een financiële vergoeding ertoe bijdragen dat de cliëntenraad feitelijk in staat is zijn werk te doen. De gemeente kan er ook voor kiezen om in plaats van een vergoeding de cliëntenraad gebruik te laten maken van gemeentelijke faciliteiten. In de verordening is voor een vergoeding op declaratiebasis gekozen. Het ligt voor de hand dat de leden gezamenlijk een declaratie bij de gemeente indienen voor de noodzakelijkerwijs gemaakte kosten. Uiteraard dienen daarbij bewijsstukken te worden aangeleverd waaruit blijkt dat de kosten daadwerkelijk zijn gemaakt, dat ze zijn gemaakt ten behoeve van de uitvoering van de taken van de cliëntenraad en dat de hoogte van de kosten redelijk is. Het college kan bepalen wat het maximumbedrag aan vergoedingen is dat aan het totaal van de leden verstrekt wordt. Bij kosten die voor vergoeding in aanmerking komen kan vooral worden gedacht aan telefoon- en kopieerkosten. Aangezien in de artikelen 6 en 8 voorzien is in ambtelijke ondersteuning en vergaderruimte, lijkt een maximumbedrag van bijvoorbeeld € 400,-- redelijk. Een jaarlijkse stijging van dit bedrag, bijvoorbeeld door indexering, ligt voor de hand.
Artikel 10 Huishoudelijk reglement De cliëntenraad dient in een huishoudelijk reglement te regelen hoe de interne taken en bevoegdheden ingevuld worden. Het college ontvangt hiervan een afschrift.
Artikel 12 Na vaststelling van de verordening moet deze worden bekendgemaakt en ter inzage worden gelegd. De regeling is pas na bekendmaking verbindend. Bekendmaking geschiedt door plaatsing in het Gemeenteblad of in een andere, in de gemeente algemeen verkrijgbare uitgave en door een mededeling in een huis-aan-huisblad of een plaatselijk dagblad.