Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde gemeenteraad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2024 |
Citeertitel | Reglement van Orde gemeenteraad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-06-2024 | nieuwe regeling | 27-05-2024 |
de raad van de gemeente Capelle aan den IJssel,
gelezen het voorstel van de burgemeester en de griffier van 25 april 2024 2024 (nr: 1466878) met het voorstel tot instellen het van het Reglement van Orde gemeenteraad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2024;
overwegende dat het noodzakelijk is om een nieuw herzien Reglement van Orde voor vergaderingen van de raad vast te stellen;
gelet op artikel 16 en 147 van de Gemeentewet;
Besluit om vast te stellen: Reglement van Orde gemeenteraad van de gemeente Capelle aan den IJssel 2024 (RvO).
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Het seniorenconvent vervult een klankbordfunctie in die gevallen waarin de voorzitter het nodig oordeelt nadere vertrouwelijke en/of spoedeisende informatie te delen ter bescherming van persoonlijke belangen, bedrijfsbelangen of die om financiële of andere reden het belang van de gemeente, andere overheidsinstanties, bedrijven, verenigingen, stichtingen of van natuurlijke personen kunnen schaden als deze in het openbaar aan de orde komen.
De raad heeft een agendacommissie waarvan de taken en samenstelling zijn vastgelegd in een verordening.
HOOFDSTUK 2 TOELATING NIEUWE LEDEN; FRACTIES
Indien de onder lid 4 bedoelde mededeling uitblijft, maar de gedragingen van een lid of de leden van de fractie wel van dien aard zijn, dat het wordt ervaren alsof de fractie is gesplitst kan de voorzitter van de raad besluiten, na overleg in het presidium, dat de ontstane situatie niet wenselijk is en dat de fractie moet worden beschouwd als te zijn gesplitst.
Fracties die ontstaan door splitsing als bedoeld in lid 4 onder a of door samenvoeging als bedoeld in lid 4 onder b worden bij de eerstvolgende raadsvergadering aangeduid met de aanduiding fractie gevolgd door de naam van de persoon of door één van de namen van de personen die de fractie vormt/vormen.
Fracties die ontstaan door samenvoeging als bedoeld in lid 4 onder b worden bij de eerstvolgende raadsvergadering aangeduid door samenvoeging van de namen van fracties zoals zij direct vóór de samenvoeging werden aangeduid. De keuze welke van de namen van de samenvoegende fracties als eerste, tweede, etc. wordt aangehaald dient direct bij de mededeling als bedoeld in lid 4 te worden medegedeeld.
De nieuwe fractie die ontstaat door de situatie zoals beschreven in lid 6 wordt in de eerstvolgende raadsvergadering aangeduid met de aanduiding fractie gevolgd door de naam van de persoon of één van de namen van de personen die de fractie vormt/vormen, mits dit ook zo spoedig uitvoerbaar is. Het deel van de oorspronkelijke fractie die niet geacht wordt te zijn afgesplitst behoudt de oorspronkelijke fractienaam.
HOOFDSTUK 3 BENOEMING WETHOUDERS
Artikel 9 Benoeming wethouders
De commissie, bedoeld in het eerste lid bestaat uit vier leden van de raad, die uit hun midden een voorzitter aanwijzen. Tevens is de voorzitter van de raad als adviseur aanwezig en is de griffier als secretaris van de commissie aanwezig. Bij tussentijdse benoeming van (een) wethouder(s) zal in deze commissie geen raadslid zitting hebben behorende tot de fractie waaruit de kandidaat wordt voorgedragen.
Alvorens wordt overgegaan tot de benoeming van de kandidaat-wethouder houdt de commissie een openbare zitting waarbij de kandidaat in de gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven op de aan de commissie verstrekte informatie en inhoudelijke vragen van de commissie te beantwoorden. Tevens worden de raadsleden in de gelegenheid gesteld om aanvullende inhoudelijke vragen aan de kandidaat-wethouder te stellen.
PARAGRAAF 1 TIJDSTIP VAN VERGADEREN; VOORBEREIDINGEN
De vergaderingen eindigen in beginsel niet later dan 23.30 uur. Omstreeks 23.00 uur doet de voorzitter, op basis van de nog openstaande agendapunten, een voorstel betreffende de voorzetting van de vergadering na 23.30 uur aan de raad, indien hij verwacht dat niet de gehele agenda besproken kan worden voor 23.30 uur.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Indien na het verzenden van de oproep stukken beschikbaar worden gesteld, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en worden de stukken via het raadsinformatiesysteem en via de website van de gemeente ter beschikking gesteld. Als op stukken op grond van artikel 87 van de wet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid niet voor eenieder beschikbaar gesteld.
PARAGRAAF 2 ORDE DER VERGADERING
Artikel 16. Handhaving van de orde
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontnemen.
Over het voorstel om deelname aan de vergadering te ontzeggen aan een raadslid dat door zijn gedragingen geregeld de gang van zaken belemmert, wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het raadslid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het raadslid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 21 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 22 Voorstellen van orde
Raadsleden kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
De griffie bevestigt de aanmelding en deelt aan de degene die gebruik wil maken van het spreekrecht mee welke spelregels er aan het inspreken verbonden zijn. Daarbij wordt aan de inspreker gemeld dat de raadsvergadering openbaar is, wordt uitgezonden en wordt opgenomen. De inspreker dient expliciet toestemming te verlenen hiervoor. Indien de inspreker anoniem wenst te blijven of liever niet in beeld wenst te komen bij het uitzenden en bij het terug kunnen kijken van de raadsvergadering dan wordt de inspreker de optie geboden dat de tekst, al dan niet anoniem, wordt voorgelezen door de voorzitter. Tot slot wordt de inspreker verzocht de uit te spreken tekst vooraf, bij voorkeur voor 16.00 uur, bij de griffie aan te leveren, zodat die kan worden verspreid onder de leden van de raad.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. De voorzitter stelt de desbetreffende spreker in de gelegenheid de woorden welke tot de vermaning aanleiding hebben gegeven, terug te nemen of verontschuldigen aan te bieden voor zijn houding. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem het woord ontzeggen.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun uit te brengen stem motiveren, door het afleggen van een korte en zakelijke stemverklaring.
Artikel 26 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mee, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 27 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist kan hij deze vergissing herstellen voordat het volgende raadslid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 29 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal raadsleden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
PARAGRAAF 4 VERSLAGLEGGING; INGEKOMEN STUKKEN
Artikel 31 Verslag en besluitenlijst
De leden van de raad, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het conceptverslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 24 uur vóór de betreffende vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Uit het verslag blijkt in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig artikel 28 van de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
HOOFDSTUK 4 BESLOTEN RAADSVERGADERINGEN
Artikel 33 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing, voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 35 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet het voornemen heeft de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
HOOFDSTUK 6 BEVOEGDHEDEN, INSTRUMENTEN RAADSLEDEN
De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp (motie vreemd aan de orde van de dag) vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld. Het raadslid dat de motie wil indienen meldt dit aan het begin van de vergadering aan de voorzitter. Bij de vaststelling van de agenda kan de raad het verzoek tot indiening toestaan.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de agendacommissie oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld.
Artikel 44 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 kalenderdagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.