Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over het laden van elektrische voertuigen met een eigen kabel via een kabelgoot

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over het laden van elektrische voertuigen met een eigen kabel via een kabelgoot
CiteertitelBeleidsregels laden elektrische voertuigen met eigen kabel via kabelgoot
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-05-2024nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2024-235536

2023-046068

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende regels over het laden van elektrische voertuigen met een eigen kabel via een kabelgoot

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;

 

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat:

- het college inwoners en bedrijven die geen laadpunt op eigen terrein kunnen realiseren, de mogelijkheid wil bieden hun elektrische voertuig met eigen stroom te laden op de openbare weg, op een manier die de begaanbaarheid en inrichting van de openbare weg zo min mogelijk aantast;

- het college dit wil faciliteren door, indien mogelijk, een kabelgoot aan te leggen tussen het eigen terrein van de gebruiker en een openbare parkeerplek, waardoor de laadkabel geleid dient te worden;

 

besluit:

 

de volgende beleidsregels vast te stellen:

 

Beleidsregels laden elektrische voertuigen met eigen kabel via kabelgoot

 

 

 

Artikel 1 Aanvraag

  • 1.

    Een particulier of rechtspersoon kan bij de gemeente een aanvraag doen voor een kabelgoot ten behoeve van het opladen van zijn elektrische voertuig op de openbare weg met eigen stroom.

  •  

  • 2.

    De aanvraag wordt door de gemeente getoetst aan de in artikel 2 genoemde toetsingscriteria.

  •  

  • 3.

    Indien aan de toetsingscriteria wordt voldaan, stelt de gemeente een gebruiksovereenkomst voor de kabelgoot op. Na ondertekening van de gebruiksovereenkomst door aanvrager en gemeente, legt de gemeente op kosten van de aanvrager een kabelgoot aan.

  •  

  • 4.

    De kabelgoot blijft eigendom van de gemeente, maar mag door de houder van de gebruiksovereenkomst worden gebruikt voor het geleiden van zijn laadkabel.

  •  

  • 5.

    De aanvraag voor een kabelgoot en de reactie van de gemeente daarop hebben geen publiekrechtelijk, maar een privaatrechtelijk karakter. De aanvraag is geen aanvraag als bedoeld in artikel 1:3, derde lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De toekenning of afwijzing van de aanvraag is geen besluit als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid Awb. Er staat daartegen dan ook geen bezwaar of beroep open.

Artikel 2 Toetsingscriteria

  • 1.

    De aanvraag voor een kabelgoot kan worden toegekend indien aan de volgende criteria wordt voldaan:

    • De aanvrager

      • a.

        is inwoner van de gemeente Den Helder en staat ingeschreven op het adres waarvoor de kabelgoot wordt aangevraagd;

         

        of

         

      • b.

        heeft een bedrijf in de gemeente Den Helder dat staat ingeschreven op het adres waarvoor de kabelgoot wordt aangevraagd;

    • De aanvrager is in het bezit van, of leaset een elektrisch voertuig, of wacht op de levering van een elektrisch voertuig (aan te tonen met een koop- of leaseovereenkomst). Hierbij geldt dat er geen kabelgoten worden aangelegd ten behoeve van (plug-in) hybride voertuigen, elektrische bromfietsen, scootmobielen en voertuigen met een massa van meer dan 3,5t;

    • De aanvrager heeft bij zijn woning of bedrijfspand geen eigen parkeergelegenheid waar een oplaadmogelijkheid kan worden gerealiseerd;

    • Per adres wordt maximaal één kabelgoot gerealiseerd;

    • Een kabelgoot wordt uitsluitend aangebracht tussen de erfgrens van het aanvraagadres en een openbare parkeerplek of gehandicaptenparkeerplaats op kenteken;

    • Tussen de erfgrens en de parkeerplek ligt alleen een stoep (en dus geen weg, groenstrook of fietspad);

    • De kabelgoot moet in één rechte lijn, haaks op de stoep, kunnen worden aangebracht;

    • De met de kabelgoot te overbruggen afstand bedraagt maximaal 10 meter.

  • 2.

    De aanvraag kan, ook indien aan alle in lid 1 genoemde criteria wordt voldaan, worden afgewezen vanwege specifieke omstandigheden, dit ter beoordeling van de gemeente. De aanvraag wordt in ieder geval afgewezen indien:

  • -

    de bruikbaarheid en/of veiligheid van de weg niet gegarandeerd kan worden; of

  • -

    de stoep technisch ongeschikt is om een kabelgoot in aan te brengen; of

  • -

    de kabelgoot niet passend wordt geacht in de lokale situatie; of

  • -

    de aanvrager gebruik kan maken van een bestaande kabelgoot.

Artikel 3 Realisatie

  • 1.

    De kosten voor realisatie van de kabelgoot zijn voor rekening van de aanvrager. De kosten zijn afhankelijk van de te overbruggen lengte en actuele materiaal- en arbeidskosten en zullen vooraf door de gemeente aan de aanvrager worden geoffreerd.

  •  

  • 2.

    De gemeente realiseert de kabelgoot in principe binnen zes maanden na ondertekening van de in artikel 4 genoemde gebruiksovereenkomst.

Artikel 4 Gebruiksovereenkomst

  • 1.

    Vóór aanleg van de kabelgoot ondertekenen aanvrager en gemeente een gebruiksovereenkomst. Deze is vooraf door de gemeente opgesteld volgens een model gebruiksovereenkomst en is in principe voor iedere aanvrager gelijk. De overeenkomst bevat alle afspraken over het gebruiksrecht, gebruiksvoorwaarden, beheer en aansprakelijkheid, alsmede de gronden voor beëindiging van de overeenkomst.

  •  

  • 2.

    De gemeente behoudt zich het recht voor om de model gebruiksovereenkomst als basis voor toekomstige overeenkomsten aan te passen, indien de praktijk hiertoe aanleiding geeft. Bestaande overeenkomsten worden hierdoor niet beïnvloed.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die waarop het is bekendgemaakt in het elektronisch Gemeenteblad.

Aldus besloten in de collegevergadering van 7 november 2023

burgemeester,

J.A. de Boer MSc.

secretaris,

M.J. Pothast