Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Het Industrieschap "De Plaspoelpolder"

Archiefverordening van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Het Industrieschap “De Plaspoelpolder”

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHet Industrieschap "De Plaspoelpolder"
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingArchiefverordening van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Het Industrieschap “De Plaspoelpolder”
CiteertitelArchiefverordening Industrieschap "De Plaspoelpolder"
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefwet 1995

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-2019nieuwe regeling

18-12-2019

bgr-2024-757

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Het Industrieschap “De Plaspoelpolder”

Het Algemeen Bestuur van het Industrieschap “De Plaspoelpolder” (IPP);

gelet op artikel 40 lid 1 en lid 2 van de Archiefwet 1995 en artikel 31 van de Gemeenschappelijke Regeling IPP; overwegende dat de wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen heeft geleid tot een vernieuwing van de Gemeenschappelijke Regeling IPP per 1 januari 2017 en daaruit voortkomende een vernieuwing van de rechtmatigheidsstukken dient het IPP ook te komen tot vaststelling van een archiefverordening;

Besluit vast te stellen:

Archiefverordening IPP

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    De wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    Het Industrieschap: het openbaar lichaam, genaamd het Industrieschap

  • c.

    ‘De Plaspoelpolder ’, zoals bedoeld in de gemeenschappelijke regeling waaraan Gemeente Rijswijk en Gemeente Den Haag deelnemen;

  • d.

    De Gemeente Rijswijk: deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling, belast met het feitelijk beheer van de archieven en gevestigd in het pand Hoogvoorde aan het Bogaardplein 15, te Rijswijk;

  • e.

    Het dagelijks bestuur: het orgaan dat conform artikel 31 lid 1 van de gemeenschappelijke regeling Industrieschap “De Plaspoelpolder” belast is met de zorg, het toezicht en de bewaring van de archiefbescheiden;

  • f.

    De archiefdienst: het gemeentearchief Delft/Rijswijk;

  • g.

    De archiefbewaarplaats: de aangewezen archiefbewaarplaats voor de tijdelijke bewaarplaats in Rijswijk. De permanente bewaring van archiefbescheiden van het Industrieschap is gevestigd in het pand van het Stadsarchief Delft, te weten Gantel 21 Den Hoorn;

  • h.

    De archivaris: De gemeentearchivaris van de gemeente Delft, die tevens gemeentearchivaris is van de gemeenten Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp en Midden-Delfland inzake het archiefbeheer van overgebrachte archieven en toezicht op de niet overgebrachte archieven;

  • i.

    Archiefbescheiden: de in artikel 1, onder c van de Archiefwet 1995 bedoelde archiefbescheiden afkomstig van het Industrieschap ‘De Plaspoelpolder’;

  • j.

    Beheer: het in goede geordende en toegankelijke staat bewaren, (nader) toegankelijk maken en beschikbaar stellen van (informatie uit) de niet overgedragen archiefbescheiden.

Hoofdstuk II De aanwijzing van de archiefbewaarplaats

Artikel 2 Archiefbewaarplaats en archiefruimte

  • 1.

    Als archiefbewaarplaats van het Industrieschap is aangewezen het archief van de gemeente Rijswijk.

  • 2.

    In de archiefruimte(n) van de gemeente Rijswijk bevindt zich het semi-statisch en dynamisch archief van het IPP.

Hoofdstuk III De zorg van het Dagelijks Bestuur voor de archiefbescheiden

Artikel 3 Rol dagelijks bestuur

  • 1.

    Het dagelijks bestuur is belast met de zorg en het toezicht op de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden overeenkomstig artikel 31 van de Gemeenschappelijke Regeling Industrieschap “De Plaspoelpolder”.

  • 2.

    De secretaris is belast om deze taak uit te voeren.

Artikel 4 Regeling archiefzorg het Industrieschap

De directie heeft de zorg voor de archiefbescheiden door middel van de Dienstverleningsovereenkomst 2007, aangepast in 2014, neergelegd bij de gemeente Rijswijk.

Artikel 5 Beheer archiefbescheiden

De gemeente Rijswijk draagt er zorg voor dat er voldoende deskundige medewerkers, conform de vereisten die de wet hieraan stelt, zijn die werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden en documentaire verzameling van het Industrieschap uitvoeren.

Artikel 6 Toezicht op beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden.

In opdracht van het dagelijks bestuur oefent de archivaris toezicht uit op het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden van het Industrieschap.

Artikel 7 Kostenraming zorg archiefbescheiden

Het dagelijks bestuur zorgt er voor, dat jaarlijks op de begroting voldoende middelen worden geraamd voor de kosten die verband houden met de zorg voor de archiefbescheiden, zoals vastgelegd in de Dienstverleningsovereenkomst 2007, aangepast in 2014.

Artikel 8 Beheersregels

  • 1.

    De Gemeente Rijswijk beheert de archiefbescheiden van het Industrieschap overeenkomstig de beheersregels van Rijswijk. Deze beheersregels zijn aan te duiden als Archiefverordening Rijswijk 2016 en Besluit Informatiebeheer Rijswijk 2016 (Delft), waarbij ‘de zorg van Burgemeester en Wethouder voor de archiefbescheiden’ dient geïnterpreteerd te worden als ‘de zorg van het Dagelijks Bestuur van het Industrieschap voor de archiefbescheiden’.

  • 2.

    Op basis van de gemeenschappelijke regeling voor de archieven die Rijswijk met Delft heeft, beheert de archiefdienst de, naar de archiefbewaarplaats, overgebrachte archiefbescheiden van de Gemeente Rijswijk. Omdat op basis van deze Dienstverleningsovereenkomst het archief van het industrieschap onderdeel is van het Rijswijkse archief, gelden voor het Industrieschap dezelfde afspraken die voor de overgebrachte archieven van Rijswijk gelden.

Artikel 9 Dienstverlening

  • 1.

    De Gemeente Rijswijk stelt, t.b.v. het beheer van het archief van het Industrieschap, de volgende voorzieningen beschikbaar:

    • a.

      personeel

    • b.

      ruimte voor de bewaring van de archieven in de dynamische-, semi-statische- en statische fase

    • c.

      meubilair

    • d.

      archiefmateriaal zoals papier, mappen, omslagen en hechtmaterialen, archiefdozen e.d.

    • e.

      technische hulpmiddelen zoals computers, viewers, printers en faxen

    • f.

      software t.b.v. de scan-, registratie- en beheer van documenten

  • 2.

    De door de Gemeente Rijswijk uit te voeren dienstverlening heeft betrekking op:

    • a.

      ontwerpen en uitzetten van archiefbeleid

    • b.

      postontvangst, -selectie, -registratie en –distributie

    • c.

      documentontsluiting en -beschikbaarstelling

    • d.

      postbewaking/signalering

    • e.

      uitleenadministratie

    • f.

      informatieverstrekking

    • g.

      beheer dynamisch en semi-statisch archief

    • h.

      uitvoering selectie- en vernietigingsbeleid

    • i.

      overplaatsing archiefbescheiden naar semi-statisch archief

    • j.

      overbrenging archiefbescheiden naar archiefbewaarplaats

Hoofdstuk IV Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het afleggen van verantwoording door de archivaris aan het dagelijks bestuur over het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Artikel 10 Toezichthouder

De archivaris is belast met het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 11 Uitvoering toezicht

De archivaris kan de uitoefening van het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats opdragen aan voldoende en deskundige medewerkers.

Artikel 12 Informatieverstrekking

De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene(n) aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen, alle schriftelijke en mondelinge informatie die nodig is voor een goede taakvervulling.

Artikel 13 Toegang tot archiefbescheiden

De archivaris en degenen aan wie de uitoefening van het toezicht is opgedragen hebben toegang tot de archiefbescheiden en tot de ruimten en digitale systemen waarin de archiefbescheiden zich bevinden en met behulp waarvan de archiefbescheiden beheerd worden.

Artikel 14 Inkennisstelling door de archivaris

De archivaris brengt de beheerder in kennis van de resultaten van de uitoefening van het toezicht. Bij voldoende aanleiding stelt de archivaris tevens het dagelijks bestuur hiervan in kennis. De archivaris geeft daarbij aan welke handelingen en voorzieningen naar zijn oordeel in strijd zijn met de naleving van het bepaalde bij of krachtens de wet alsmede welke herstelmaatregelen moeten worden getroffen om aan de wet te voldoen.

Artikel 15 Verslag van de archivaris aan het dagelijks bestuur over het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden

De archivaris brengt jaarlijks aan het dagelijks bestuur verslag uit over het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats alsmede over de wijze van uitoefening van het toezicht op het beheer.

Artikel 16 Verantwoording door de archivaris aan het dagelijks bestuur van de overgebrachte archiefbescheiden

De archivaris legt jaarlijks in de vorm van een verslag verantwoording af aan het dagelijks bestuur betreffende het beheer van de archiefbescheiden die zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats dan wel aldaar op andere (rechts)titel zijn opgenomen.

Hoofdstuk V Verslaglegging door het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur

Artikel 17 Verslag van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur over het beheer

Het dagelijks bestuur brengt jaarlijks verslag uit aan het algemeen bestuur over het beheer van de archiefbescheiden onder bijvoeging van de verslagen die de archivaris aan hen heeft uitgebracht conform artikel 15 en 16.

Hoofdstuk VI Slotbepaling

Artikel 18  

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Deze verordening kan worden aangehaald als de Archiefverordening IPP.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur 18 december 2019.

A. van de Laar, voorzitter

T. Huisman, plv. secretaris