Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024
CiteertitelRichtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-05-2024nieuwe regeling

21-05-2024

gmb-2024-232554

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet,

 

besluit:

Artikel 1  

De Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024, zoals opgenomen in bijlage 1, vast te stellen.

Artikel 2  

De Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 3  

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 4  

Deze regeling wordt aangehaald als Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 mei 2024.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage 1: Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Amsterdam 2024

 

Toelichting

De Amsterdamse richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit (2010, 2014) heeft als doel om kwetsbare groepen beter te beschermen tegen de schadelijke invloed van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door het wegverkeer. Voorzieningen specifiek bedoeld voor deze kwetsbare groepen, zoals scholen en kinderopvangcentra, mogen alleen worden gerealiseerd op minimale afstanden van rijkswegen, provinciale wegen en drukke gemeentelijke wegen. Sinds 2010 is echter de verkeersuitstoot – mede als gevolg van succesvol Amsterdams beleid - fors afgenomen. Hierdoor kunnen voor drukke binnenstedelijke wegen en snelwegen de te respecteren minimale afstanden worden gehalveerd.