Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling voorschoolmaatschappelijk werk en schoolmaatschappelijk werk Rotterdam 2025 |
Citeertitel | Subsidieregeling voorschoolmaatschappelijk werk en schoolmaatschappelijk werk Rotterdam 2025 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Subsidieverordening Rotterdam 2014
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2024 | 01-01-2026 | nieuwe regeling | 21-05-2024 | 2024, nummer 116 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 21 mei 2024 , registratienummer 24bo004882
gelet op de artikelen 3, 4 en 6, derde lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het wenselijk is een subsidieregeling vast te stellen voor de inzet van voorschoolmaatschappelijk werk in de kinderopvang en schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs;
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Te verrichten activiteiten
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het bieden van vsmw en smw op Rotterdamse locaties van een voorschool of school met als doel het bieden van kortdurende lichte ondersteuning en/of het doorgeleiden naar zorg- en hulpverlening aan kinderen en ouders.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het bieden van vsmw en smw op Rotterdamse locaties van een voorschool of school met als doel het bieden van kortdurende lichte ondersteuning en/of het doorgeleiden naar zorg- en hulpverlening aan kinderen en ouders.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Uitsluitend de kosten die betrekking hebben op activiteiten die op uurbasis worden geleverd binnen de zorg- en hulpverleningsstructuur waarvan de functionaris vsmw of smw deel uitmaakt, komen in aanmerking voor subsidie.
Artikel 6 Maximale subsidie per aanvraagcategorie
De maximale subsidie per kalenderjaar bedraagt:
voor de uitvoering van smw in het po en sbo: een basisvolume van 4 uur per week per school aangevuld met uren naar zorgzwaarte per leerling per school, bepaald aan de hand van het bekostigings- en verdeelmodel smw 2025 in de Beleidsnotitie (V)SMW 2025 van 14 mei 2024, tegen een uurtarief van € 77,40 per uur tot een maximum van 36 uur per school-locatie per week.
Artikel 9 De aanvraag voor vsmw en inzet uren smw
Een subsidieaanvraag wordt ingediend via het digitale subsidieportaal van de gemeente Rotterdam op www.rotterdam.nl/subsidies en onder gebruikmaking van het daar beschikbaar gestelde aanvraagformulier.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 mei 2024
De secretaris,
J.H. Meijer, L.s.
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
De jeugd beweegt zich op drie zogenaamde leefdomeinen; thuis, (voor)school (en later: werk) en vrije tijd. Het behalen van een diploma of startkwalificatie biedt een belangrijke basis voor actieve maatschappelijke participatie. Daarom is het belangrijk schooluitval te voorkomen en kinderen en jongeren voor het onderwijs te behouden en te zorgen voor zelfredzaamheid in de maatschappij.
Het Schoolmaatschappelijk Werk is een kernpartner in het Schoolondersteuningsteam. Samen met collega’s uit de domeinen Onderwijs, Jeugdgezondheidszorg en Veiligheid vormen zij het Schoolondersteuningsteam. De inzet van kernpartners in en om de school, is gericht op het ondersteunen van de school in het tijdig signaleren van belemmeringen van leerlingen en hier adequaat op te kunnen interveniëren. Deels door onderwijsprofessionals tools in handen te geven om de leerling te kunnen begeleiden tijdens de schoolloopbaan, deels door zelf kortdurend hulp te verlenen of door te geleiden naar de juiste hulp.
Sinds 2017 is in de kinderopvang in Rotterdam het voorschoolmaatschappelijk werk ingevoerd met eenzelfde taak als in het onderwijs om zo vroeg mogelijk belemmeringen in de ontwikkeling van jonge kinderen te signaleren en hierbij te ondersteunen.
Het college wil vanuit een integrale blik kinderen en jongeren op voorschoolse voorzieningen en op school adequaat en tijdig laten helpen waar dat nodig is. De voorschoolmaatschappelijk werker c.q. de schoolmaatschappelijk werker is de ‘linking-pin’ naar de wijkteams. Hij of zij bepaalt aan de hand van een risicotaxatie of toeleiding naar andere vormen van hulp nodig is.
Om dit doel te bereiken verstrekt het college subsidie voor het bieden van vsmw en smw op Rotterdamse locaties van een voorschool of school via de Subsidieregeling voorschoolmaatschappelijk werk en schoolmaatschappelijk werk 2025. Deze regeling heeft haar grondslag in de artikelen 3, 4 en 6, lid 3, van de Svr 2014. Titel 4.2 van de Awb is eveneens van toepassing. Het bepaalde in deze regeling is op een beperkt aantal onderdelen aanvullend op c.q. afwijkend van het bepaalde in de Svr 2014. Voor zover er geen andere bepalingen zijn opgenomen, zijn alle bepalingen van de Svr 2014 onverkort van toepassing, bijvoorbeeld op het gebied van de vaststelling van de subsidie en de geldende subsidieverplichtingen.
Dit artikel bevat de definities van een aantal begrippen in de nadere regels die voor het begrip van deze regeling van belang zijn.
In dit artikel is aangegeven dat deze subsidieregeling uitsluitend van toepassing is op de verstrekking van subsidies voor vsmw en smw op Rotterdamse locaties van een voorschool of school.
Artikel 3 Te verrichten activiteiten
Met behulp van subsidie dient voorschoolmaatschappelijk werk en schoolmaatschappelijk werk op Rotterdamse voorscholen of scholen te worden geboden, zodat kinderen en ouders tijdig kunnen worden doorgeleid naar zorg- en hulpverlening.
Subsidie kan worden verstrekt aan aanbieders van vsmw en smw op de Rotterdamse voorscholen en scholen.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de vermelde activiteiten op uurbasis. Hierbij gaat het om de ondersteuning van de locaties waarbinnen de functionaris vsmw of smw werkt.
Artikel 6 Berekening maximale subsidie per aanvraagcategorie
De maximale subsidie per aanvraagcategorie wordt berekend op basis van uren.
De subsidie kan nimmer de in artikel 7 vermelde subsidiedeelplafonds te boven gaan.
Voor vsmw geldt dat in de aanvraag voor 2025 het aantal ve-groepen en de periode waarin de taken op de ve-locatie worden verricht inzichtelijk gemaakt moeten worden. De vergoeding van het vsmw is € 77,40 per uur met een maximum van € 1.548 per ve-groep per kalenderjaar, wat overeenkomt met 20 declarabele uren per ve-groep per kalenderjaar. De maximale kostprijs bedraagt 1350 uur x € 77,40 = € 104.490 per fte per kalenderjaar. De vaststelling van de subsidie na afloop van het kalenderjaar 2025 zal uiteindelijk plaatsvinden op basis van de verantwoorde en door het college goedgekeurde uren.
De Rotterdamse scholen voor po, sbo, vo en mbo die samen met de aanbieders de regeling uitvoeren, dienen in de aanvraag de te realiseren uren realisatie inzichtelijk te maken waarbinnen zij de taken in 2025 willen verrichten.
De beschikbare uren per po- en sbo- school bestaan uit een basisvolume van 4 uur per week voor iedere school met een eigen BRIN-nummer (opgave volgens DUO) aangevuld met een gemiddeld volume per leerling naar zorgzwaarte (de hoeveelheid zorg die nodig is per leerling afhankelijk van wijkindicatoren en schoolweging). Daarbij wordt gerekend met een kostprijs van € 77,40.
Voor het voortgezet onderwijs geldt een bedrag van maximaal 251 declarabele uren (€ 19.427) per school met een eigen BRIN-nummer (volgens DUO). Bij het voortgezet onderwijs geldt geen bedrag per leerling. Dit zijn maximale bedragen. De daadwerkelijke hoogte van de bijdrage van de gemeente is afhankelijk van de eigen bijdrage van de schoolbesturen. De maximale kostprijs bedraagt 1.350 uur x € 77,40 = € 104.490 per fte per kalenderjaar. De vaststelling van de subsidie na afloop van het kalenderjaar 2025 zal uiteindelijk plaatsvinden op basis van de verantwoorde en door het college goedgekeurde uren.
De mbo-instellingen die smw aanbieden, dienen het benodigde aantal fte inzichtelijk te maken dat in 2025 schoolgebonden taken verricht. De beschikbare bedragen voor het mbo bestaan uit een vast bedrag per instelling, in te zetten voor een afgesproken hoeveelheid fte. De instelling moet uit eigen middelen tenminste hetzelfde bedrag bijdragen.
Internationale schakelklassen:
Voor de internationale, door de gemeente geverifieerde schakelklassen op het po en vo, stelt het college maximaal € 53.440 beschikbaar. Dit bedrag is aanvullend op de financiering door de aan de onderwijsinstelling verstrekte middelen, voor maximaal 20 uur per kalenderkalenderjaar verdeeld over 40 weken.
Voor tijdelijk extra (voor)schoolmaatschappelijk werk bij calamiteiten in de voorschool, het po, vo en mbo stelt het college in 2025 maximaal € 53.440 beschikbaar voor (v)smw-Xtra. (V)smw-Xtra heeft als doel ve-locaties of scholen in geval van onvoorziene situaties extra in hun zorgtaken te ondersteunen door het tijdelijk toekennen van aanvullende uren (v)smw tot een maximum van vier extra uren (v)smw per week gedurende maximaal vier maanden tegen het geldende uurtarief. Na maximaal vier maanden wordt de inzet geëvalueerd en wordt gekeken of verlenging nodig is.
Tegen de achtergrond van de eindigheid van de voor 2025 beschikbare middelen, heeft het college voor respectievelijk vsmw en smw een subsidieplafond vastgesteld. Dit valt uiteen in een viertal deelplafonds, die zijn vermeld in het eerste lid onder a, b, c en d.
Artikel 8 De wijze van verdeling
Het derde lid van artikel 4 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 geeft het college de bevoegdheid om verdeelregels vast te stellen. Hierbij moet de aanvraag tevens voldoen aan de overige eisen van de regeling en kan het subsidieplafond niet overschreden worden.
De aanvrager krijgt op grond van artikel 4:5 eerste lid, aanhef en onderdeel c, van de Awb de gelegenheid om de aanvraag binnen een bepaalde termijn aan te vullen. Lid 2 van dit artikel regelt dat de datum waarop de aanvulling op de aanvraag is ontvangen als datum van ontvangst geldt.
Artikel 9 De aanvraag voor vsmw en inzet uren smw
De aanbieder moet voor een geldige aanvraag op grond van deze regeling, gebruik maken van het formulier dat op het digitale subsidieportaal van de gemeente Rotterdam te vinden is.
Hierbij worden afzonderlijke subsidieaanvraagcategorieën onderscheiden, te weten:
Voor extra vsmw of smw bij calamiteiten geldt 31 december 2025 als de uiterste aanvraagdatum, omdat calamiteiten zich gedurende het gehele kalenderjaar kunnen voordoen. Dit wordt geregeld in lid 5 van dit artikel.
Artikel 10 Verplichtingen subsidieontvanger en eigen bijdrage
Aanbieders op het gebied van smw en vsmw die subsidie aanvragen dienen aan verplichtingen op het gebied van kwaliteit te voldoen. Voor aanbieders van smw op het po, vo en mbo geldt dat het percentage van de eigen bijdragen die zij moeten voldoen (cofinanciering), per schooltype verschilt.
De relatieve zorgzwaarte van de leerlingen zoals bedoeld in het vierde lid, wordt bepaald aan de hand van het verdeelmodel smw po en sbo 2025 in de Beleidsnotitie (V)SMW 2025.
Het leveren van een eigen bijdrage geldt niet voor het vsmw.
Artikel 11 Verantwoording en monitoring
Het college hecht er aan inzicht te verkrijgen in de resultaten en effecten van de gesubsidieerde activiteiten. Hierbij hoort onder andere een plicht van de subsidieontvanger om tijdig de registratie- en monitoringsgegevens bij het college in te dienen en er melding van te maken als dit niet lukt of belangrijke monitor-items lijken te ontbreken.