Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmermeer

Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer
CiteertitelUitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling Haarlemmermeer 2025
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-202431-12-2024nieuwe regeling

21-05-2024

gmb-2024-229563

661001.5201

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

 

overwegende dat het gemeentebestuur de realisatie van beleidsdoelen wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;

 

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;

 

besluit:

 

vast te stellen de Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer

 

Algemene bepalingen

  • De Algemene Subsidieverordening Haarlemmermeer 2024 (Asv) is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.

  • De aanvraagtermijn voor subsidies die via deze subsidieregeling worden verstrekt is van 1 juni 2024 tot en met 1 september 2024.

  • Alle subsidies die krachtens deze subsidieregeling worden verstrekt zijn projectsubsidies voor de duur van het kalenderjaar 2025.

  • Een subsidie voor dezelfde activiteiten als waarvoor voor 2024 subsidie is verleend op basis van een activiteitenplan en begroting, is niet hoger dan het voor 2024 verleende bedrag vermeerderd met 0,1%. Met betrekking tot het voorgaande geldt dat bij subsidies waarop een korting is toegepast, die korting buiten beschouwing wordt gelaten. Ook is het voorgaande niet van toepassing op subsidies waarvoor de subsidieontvanger een aankondiging heeft gehad dat de subsidie de komende zal worden afgebouwd en/of gestopt.

  • De subsidiehoogte is onder de voorwaarde dat de raad instemt met een indexatie van 0,1% voor 2025 ten opzichte van 2024 en voor 2025 voldoende middelen beschikbaar stelt.

Hoofdstuk 1 Publiekscontact

1.03 Participatiesubsidie ter ondersteuning van dorps- en wijkraden bij de voorbereiding van beleids- en uitvoeringsplannen

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Actualisatie Participatiebeleid en Inspraakverordening 2008 (2008.19950)

  • ‘Haarlemmermeer Weet raad 2018’ (2017.0063632)

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

Definities

  • Wijk- of dorpsraad: een instelling in de vorm van een vereniging of stichting. Zij zet zich in (1) als tussenpersoon tussen inwoners van het werkgebied en het gemeentebestuur en (2) het opkomen voor de wensen en belangen vanuit het werkgebied richting het bestuur van de gemeente.

  • Bewonersbijeenkomst: een bijeenkomst gericht op het geven van informatie aan bewoners over het voorbereiden en uitvoeren van gemeentelijk beleid.

  • Werkgebied: het deel van de gemeente waarop de werkzaamheden van de wijk- of dorpsraad naar oordeel van burgemeester en wethouders gericht zijn. Werkgebieden kunnen elkaar niet overlappen.

  • Basiskosten: vaste lasten van een dorps- of wijkraad (bijvoorbeeld: bestuurskosten, organisatiekosten, kosten voor de website, kosten voor bestuursvergaderingen).

Doel van de subsidie

  • Ervoor zorgen dat inwoners actief betrokken zijn bij het beleid en de uitvoering hiervan binnen hun gemeente.

  • Ervoor zorgen dat inwoners actief betrokken zijn bij het maken van nieuw beleid in hun gemeente.

Wie mag aanvragen

  • Dorps- en wijkraden met rechtspersoonlijkheid.

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Contact hebben met en informatie geven aan inwoners in het werkgebied. In elk geval:

    • het up-to-date houden van de website;

    • ten minste twee keer per jaar samenkomen met bewoners en samen een mening vormen over een bepaald (beleids)onderwerp;

    • zelf onderwerpen die belangrijk zijn voor inwoners bespreken met de gemeente.

  • 2.

    Meedoen in overleggen over het maken van nieuw beleid bij de gemeente, waaronder de gebiedsprogramma's.

Subsidiecriteria

  • Per werkgebied wordt, in beginsel, aan één organisatie subsidie verleend.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Voor eten en drinken wordt geen subsidie verleend (uitgezonderd koffie/thee bij bewonersbijeenkomsten).

Subsidiehoogte

De subsidie bestaat uit twee onderdelen:

  • 1.

    Subsidie voor basiskosten is maximaal € 2.278, waarbij de grootte van het werkgebied en het aantal inwoners niet van invloed zijn op de maximale subsidie.

  • 2.

    Subsidie voor bewonersbijeenkomsten is maximaal € 2.846, waarbij de grootte van het werkgebied en het aantal inwoners niet van invloed zijn op de maximale subsidie.

Een nieuwe dorps- of wijkraad kan een eenmalige financiële ondersteuning krijgen bij oprichting voor de opstartkosten met een maximum van € 571.

 

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een beschrijving van activiteiten en een begroting van kosten. In de begroting geeft de aanvrager duidelijk aan wat de basiskosten zijn en wat de kosten voor bewonersbijeenkomsten zijn.

Bijzondere verplichtingen

De subsidieontvanger houdt per subsidiejaar het volgende bij:

  • Hoeveel vergaderingen en overleggen er zijn geweest met gebiedsmanagers over het werkgebied en het gebiedsprogramma.

  • Welke gevraagde en ongevraagde adviezen er zijn gegeven.

Hoofdstuk 2 Programma Zorg en Werk

2.02 Opvang, wonen en herstel

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • ‘Wonen met zorg’, beleidsvisie (Gemeente Haarlemmermeer 2017)

  • ‘Wonen met zorg’, huisvestingsopgave (Gemeente Haarlemmermeer 2022.0000403)

  • Opvang wonen en herstel, beleidskader (Gemeente Haarlem 2021)

  • Raadsbrief 3e evaluatie Sluitende aanpak personen met verward gedrag in Haarlemmermeer (B&W raadsbrief 2022.0007536)

Definities

  • Niet van toepassing.

Doel van de subsidie

  • Haarlemmermeerders met een psychiatrische aandoening, verslaving of verstandelijke beperking zijn de meest kwetsbare inwoners en hebben met veel verschillende zorgaanbieders te maken. Het gemeentelijk doel is gericht op zo lang mogelijk zelfstandig leven en wonen. Daartoe is afstemming tussen zorgaanbieders, het sociaal domein en innovatie van het aanbod nodig gericht op opvang en herstel.

Wie mag aanvragen

  • Rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid met een doelstelling die aansluit bij het doel van de subsidie.

Subsidiabele activiteiten

  • Wonen: activiteiten gericht op het langer zelfstandig kunnen blijven wonen en projecten voor personen met ‘verward gedrag’.

  • Opvang: activiteiten gericht op (het voorkomen van) dakloosheid.

  • Herstel: activiteiten gericht op herstel

Subsidiecriteria

  • Niet van toepassing.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een beschrijving van activiteiten en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Niet van toepassing.

2.27 Psycho-oncologische ondersteuning met vrijwilligers

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

  • ‘Samen Sterk en In Balans’, visie informele zorg en vrijwillige inzet in Haarlemmermeer

Definities

  • Niet van toepassing

Doel van de subsidie

  • Het bevorderen van zelfstandig functioneren/deelname aan het maatschappelijk verkeer van mensen met kanker via ondersteuning en/of psycho-oncologische begeleiding door activiteiten voor gasten van het inloophuis waarbij vrijwilligers een cruciale rol vervullen.

Wie mag aanvragen

  • Rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid met een doelstelling die aansluit bij het doel van de subsidie.

Subsidiabele activiteiten

  • Het psycho-oncologisch ondersteunen en begeleiden van mensen met kanker en hun naasten.

  • Het ondersteunen van de vrijwilligers die activiteiten ontwikkelen in het ondersteunen en begeleiden van mensen met kanker.

  • Het coördineren van deze vrijwilligers door intervisie, supervisie, begeleiding gasten, teambuilding en rouwondersteuning, na- en bijscholing gastvrouwen/heren.

Subsidiecriteria

  • Niet van toepassing

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten.

  • De kosten van die in aanmerking komen voor subsidie bedragen het percentage Haarlemmermeerse bezoekers van het inloophuis van de totale subsidiabele kosten.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een beschrijving van activiteiten en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Het aantal bezoekers per gemeente wordt bijgehouden.

  • Er wordt samengewerkt met andere lokale organisaties.

  • Vrijwilligers worden begeleid en er wordt aandacht besteed aan deskundigheidsbevordering van vrijwilligers.

  • Er wordt gerapporteerd over de werkwijze en resultaten van de activiteiten.

2.30 Hartveilige gemeente (reanimatie en instructie AED)

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

  • ‘Samen gezond in Kennemerland’, Regionaal gezondheidsbeleid 2021-2028 (2021.0001769)

  • ‘Hartveilige gemeente 2018, nota (2018.0042301)

Definities

  • Niet van toepassing.

Doel van de subsidie

  • Het realiseren van een dekkend netwerk van goed opgeleide burgerhulpverleners en Automatische Externe Defibrillators (AED’s). Om zo zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de norm van 6-minutenzones.

Wie mag aanvragen

  • Een dorps- of wijkraad of soortgelijke vrijwilligersorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • Het aanbieden van erkende trainingen voor reanimatie en gebruik AED.

Subsidiecriteria

  • De training wordt gegeven door een gecertificeerd instructeur van een erkend opleidingsinstituut.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • De kosten van aanschaf en onderhoud van een AED zijn niet subsidiabel.

  • De kosten voor consumpties tijdens de cursus zijn niet subsidiabel.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt maximaal € 500.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Deelnemers worden, na afloop van de cursus, gestimuleerd om zich aan te melden als burgerhulpverlener bij HartslagNu.

2.31 Vrijwillige hulp- en dienstverlening

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • ‘Samen Sterk en In Balans’, visie informele zorg en vrijwillige inzet in Haarlemmermeer

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

Definities

  • Levensverrichtingen: dagelijkse activiteiten die nodig zijn voor een zelfstandig bestaan, zoals boodschappen doen, tuinonderhoud, klussen in en rondom het huis, vervoer en het uitlaten van de hond.

  • Vrijwilliger: iemand die zich in enig georganiseerd verband onbetaald inzet voor anderen of de samenleving.

  • Vrijwilligersorganisatie: rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid van vrijwilligers die ondersteuning biedt aan mensen die hulp bij levensverrichtingen nodig hebben;

  • Vrijwilligersdienst: ondersteuningsactiviteit ten aanzien van een levensverrichting door een vrijwilliger uitgevoerd die niet concurreert met betaald werk.

Doel van de subsidie

  • Het met vrijwilligers ondersteunen van de zelfredzaamheid van mensen die zelf niet alle levensverrichtingen meer kunnen doen.

Wie mag aanvragen

  • Een vrijwilligersorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • De subsidie wordt verstrekt voor de algemene kosten van een vrijwilligersorganisatie en voor de inzet van vrijwilligers.

Subsidiecriteria

  • De activiteiten vinden plaats in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De activiteiten worden uitgevoerd door vrijwilligers al dan niet onder begeleiding van beroepskrachten.

  • De aanvrager werkt samen met de Vrijwilligerscentrale, Haarlemmermeer voor Elkaar en de Vrijwilligersacademie voor werving, ondersteuning en scholing van vrijwilligers.

  • Er worden op zijn minst 250 vrijwilligersdiensten per jaar verleend.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Zie bij subsidiabele activiteiten.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt voor een vrijwilligersorganisatie: maximaal € 1.000 voor algemene kosten plus € 2 per vrijwilligersdienst;

  • Subsidies groter dan € 5.000 worden niet verstrekt.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Voor vrijwilligers die in een-op-een contactsituaties werken is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) niet ouder dan twee jaar verplicht.

2.33 Voedselbank

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Wijziging minimabeleid als gevolg van de inwerkingtreding Participatiewet.

  • Afspraken van de gemeente Haarlemmermeer met de huidige aanvrager over de activiteiten uitdelen van voedsel aan huishoudens die daarvoor in aanmerking komen.

  • Bestrijding van armoede onder kinderen (registratienummer 2017.0031369)

Definities

  • Niet van toepassing.

Doel van de subsidie

  • Het uitdelen van voedsel aan huishoudens die over onvoldoende middelen beschikken om volwaardige voeding te kunnen kopen.

Wie mag aanvragen

  • Rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid met een doelstelling die aansluit bij het doel van de subsidie.

Subsidiabele activiteiten

  • Het inzamelen van voedsel en wekelijks uitdelen van voedselpakketten aan huishoudens die daar volgens die daarvoor volgens de landelijk gestelde norm van de Voedselbank voor besteedbaar inkomen, in aanmerking komen.

Subsidiecriteria

  • De aanvrager geeft per jaar voedsel uit aan minimaal 100 huishoudens voor ten minste de duur van vier opeenvolgende weken per huishouden.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • De kosten van de inkoop van voedsel zijn niet subsidiabel.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 60.000.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Het college beslist, in afwijking van artikel 11 van de Asv binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag zoals bedoeld bij de algemene bepalingen is verstreken.

  • Als het totaal te verlenen bedrag met de ingediende aanvragen, die aan de subsidiecriteria voldoen, het subsidieplafond overschrijdt wordt de subsidie naar rato verdeeld over de te honoreren aanvragen.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • De subsidieontvanger houdt het aantal huishoudens waaraan voedsel wordt uitgedeeld bij.

  • De subsidieontvanger verwijst huishoudens die gebruik maken van voedseluitdeling door naar reguliere instellingen waar zij voor hulp terecht kunnen.

2.47 Participatie en zelfredzaamheid

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

Definities

  • Vrijwilliger: iemand die zich in enig georganiseerd verband onbetaald inzet voor anderen of de samenleving.

  • Vrijwilligersorganisatie: rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid van vrijwilligers die activiteiten organiseert voor kwetsbare mensen.

Doel van de subsidie

  • Vergroten van de sociale cohesie, zelfredzaamheid en participatie van volwassenen met inzet van vrijwilligers.

Wie mag aanvragen

  • Een vrijwilligersorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • Groepsactiviteiten waarbij ontmoeting centraal staat en voor zover die betreffen:

    • -

      gespreks-, discussie-, en themabijeenkomsten;

    • -

      sport- en spelactiviteiten;

    • -

      creatieve activiteiten;

    • -

      het leren van de Nederlandse taal door middel van gesprekken en taallessen;

    • -

      activiteiten in relatie tot een algemene feestdag en een internationale diversiteits- of inclusiedag.

Subsidiecriteria

  • De activiteit vindt plaats in de gemeente Haarlemmerneer.

  • De activiteit is in hoofdzaak gericht op inwoners van de gemeente Haarlemmermeer.

  • De activiteit wordt door vrijwilligers uitgevoerd.

  • De activiteit is complementair aan activiteiten van professionele organisaties.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Niet van toepassing.

Subsidiehoogte

  • Een subsidie voor gespreks- en discussiegroepen, sport- en spelactiviteiten, creatieve activiteiten en het leren van de Nederlandse taal door middel van gesprekken en taallessen bedraagt € 30 per bijeenkomst.

  • Een subsidie voor activiteiten in relatie tot een algemene feestdag bedraagt € 175 per bijeenkomst.

  • Een subsidie bedraagt maximaal € 3.000 per aanvrager.

  • Subsidies van minder dan € 700 worden niet verstrekt.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan.

Bijzondere verplichtingen

  • Vrijwilligers die in een-op-een contactsituaties werken hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) die niet ouder dan 2 jaar is.

  • De subsidieontvanger zorgt voor deskundigheidsbevordering van vrijwilligers, zoals via de vrijwilligersacademie;

  • De subsidieontvanger zorgt er binnen zijn mogelijkheden voor dat de activiteiten toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking.

2.53 Informatie en advies

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

Definities

  • Inloopspreekuur: spreekuur waarin een volwassene zonder afspraak vooraf terecht kan voor informatie en advies van een vrijwilliger over de beschikbare hulp- en zorgverlening, maar ook kan worden geholpen bij het doen van aanvragen bij instanties, belastingaangifte en het invullen van (digitale) formulieren en dergelijke.

  • Kwetsbare volwassenen: volwassenen die sociaal, fysiek, cognitief of psychisch belemmeringen hebben om geheel zelfstandig in de maatschappij mee te doen.

  • Voorlichtingsbijeenkomst: groepsbijeenkomst voor kwetsbare volwassenen over maatschappelijke thema’s die gerelateerd zijn aan participatie, welzijn en zorg en daarvoor relevante hulp- of zorgverlening in de gemeente Haarlemmermeer.

  • Vrijwilliger: iemand die zich in enig georganiseerd verband onbetaald inzet voor anderen of de samenleving.

  • Vrijwilligersacademie: VrijwilligersAcademie Vrijwilligers van de VrijwilligersCentrale Haarlemmermeer die trainingen en workshops aanbiedt om de kennis en vaardigheden van vrijwilligers te vergroten.

  • Vrijwilligersorganisatie: rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid van vrijwilligers die activiteiten organiseert voor kwetsbare mensen.

Doel van de subsidie

  • Vergroten van de sociale cohesie, zelfredzaamheid en participatie van volwassenen met inzet van vrijwilligers.

Wie mag aanvragen

  • Een vrijwilligersorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • Informatie- en adviesactiviteiten voor zover die betreffen:

    • -

      inloopspreekuur;

    • -

      voorlichtingsbijeenkomsten;

    • -

      het signaleren van (multi)problematiek en doorverwijzen naar professionele hulporganisaties in de gemeente Haarlemmermeer;

    • -

      het bieden van praktische hulp bij thuisadministratie.

Subsidiecriteria

  • De activiteit is voor kwetsbare volwassenen zijn bedoeld.

  • De activiteit vindt plaats in de gemeente Haarlemmerneer.

  • De activiteit is in hoofdzaak gericht op inwoners van de gemeente Haarlemmermeer.

  • De activiteit wordt door vrijwilligers uitgevoerd.

  • De activiteit is complementair aan activiteiten van professionele organisaties.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • De volgende kosten zijn subsidiabel, voor zover die noodzakelijk zijn voor:

    • -

      huur van een ruimte;

    • -

      het vergoeden van reiskosten aan een vrijwilliger;

    • -

      administratiekosten, waaronder reproductie en portokosten, kosten van internet en telefoon;

    • -

      kosten voor de inzet van deskundigen en gastsprekers, met een maximum van € 2.000;

    • -

      het trainen van vrijwilligers indien dit niet mogelijk is via de VrijwilligersCentrale Haarlemmermeer.

Subsidiehoogte

  • Een subsidie voor activiteiten bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000.

  • Subsidies van minder dan € 700 worden niet verstrekt.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Vrijwilligers die in een-op-een contactsituaties werken hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) die niet ouder dan 2 jaar is.

  • De subsidieontvanger zorgt voor deskundigheidsbevordering van vrijwilligers, zoals via de vrijwilligersacademie.

  • De subsidieontvanger zorgt er binnen zijn mogelijkheden voor dat de activiteiten toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking.

Hoofdstuk 3 Programma Maatschappelijke ontwikkeling en ontplooiing

3.01 Voorschoolse educatie en peuteropvang

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Nota Actualisatie beleid voorschoolse educatie en peuteropvang 2023

Definities

  • Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Haarlemmermeer 2024.

  • Doelgroeppeuter: een kind van 2½ tot 4 jaar dat ingeschreven is in de gemeente Haarlemmermeer en een indicatie heeft voor voorschoolse educatie (VE) vastgesteld door de Jeugdgezondheidszorg van GGD Kennemerland.

  • Inkomensafhankelijke ouderbijdrage: ouderbijdrage volgens de VNG adviestabel ouderbijdrage kinderopvang voor het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • Kinderopvangtoeslag: toeslag van het Rijk die ouders kunnen ontvangen als tegemoetkoming in de kosten van geregistreerde kinderopvang volgens de tabel van de belastingdienst op basis van het toetsingsinkomen.

  • Landelijk Register Kinderopvang (LRK): register ex. artikel 1.47b van de Wet Kinderopvang, waarin kinderopvangvoorzieningen geregistreerd zijn die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

  • Peuter: een kind van 2 tot 4 jaar dat ingeschreven is in de gemeente Haarlemmermeer.

  • Peuteropvang: opvang van een peuter bij een VE-kinderopvangorganisatie.

  • Toetsingsinkomen: inkomen of gezamenlijk inkomen van een of meer ouder(s), zoals door de belastingdienst wordt gebruikt om het recht op kinderopvangtoeslag te berekenen.

  • VE: voorschoolse educatie.

  • VE-kinderopvangorganisatie: kinderopvangorganisatie die voorschoolse educatie aanbiedt in de gemeente Haarlemmermeer en die als zodanig is ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang.

  • VE-monitor: digitale monitor die wordt gebruikt door GGD Kennemerland en de VE-kinderopvangorganisaties voor de toeleiding en plaatsing van doelgroeppeuters.

  • VE-peuteropvang: opvang van een doelgroeppeuter door een VE-kinderopvangorganisatie.

  • VE-programma: een erkend voorschools programma, dat is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut, waarin op een gestructureerde wijze de ontwikkeling van peuters wordt gestimuleerd en waarbij veel aandacht is voor de taalontwikkeling.

  • Volledige bezette plaats: een volledig bezette plaats betreft per jaar 640 uren opvang bij dagdelen van 4 uren en 650 uren bij dagdelen van 3,25 uren.

  • Wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang: maximale uurprijs voor kinderdagopvang die door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het jaar waarvoor de subsidieaanvraag wordt gedaan, wordt vastgesteld in het Besluit kinderopvangtoeslag en door de belastingdienst wordt gehanteerd voor het berekenen van de hoogte van de kinderopvangtoeslag.

Doel van de subsidie

  • Het aanbieden van peuteropvang en voorschoolse educatie (VE) waardoor kinderen zoveel mogelijk zonder achterstand in de Nederlandse taal starten in het onderwijs.

Wie mag aanvragen

  • Een VE-kinderopvangorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • Peuteropvang.

  • VE-peuteropvang.

Subsidiecriteria

  • De opvang van een peuter is maximaal 2 jaar.

  • De opvang van een doelgroeppeuter is maximaal 1,5 jaar.

  • De aanvrager voldoet aan het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

  • Als aan de aanvrager een sanctie is opgelegd (herroepelijk dan wel onherroepelijk) met betrekking tot het kinderopvangaanbod binnen de gemeente kan dit gevolgen hebben voor de subsidie.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Niet van toepassing.

Subsidiehoogte

  • De subsidie voor peuteropvang bedraagt voor een kind waarvan de ouder geen recht heeft op kinderopvangtoeslag: het verschil tussen het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief tot maximaal het wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang en de inkomensafhankelijke ouderbijdrage over maximaal 320 uur bij dagdelen van 4 uur, of maximaal 260 uur bij dagdelen van 3,25 uur.

  • De subsidie voor VE-peuteropvang bedraagt:

    • -

      een vast bedrag per volledig bezette jaarplaats van € 2.609; en

    • -

      voor een kind waarvan de ouder recht heeft op kinderopvangtoeslag:

      • -

        voor de eerste 320 uren: € 0;

      • -

        het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief tot maximaal het wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang over de volgende maximaal 320 uren bij dagdelen van 4 uren, of maximaal 330 uren bij dagdelen van 3,25 uren; en

    • -

      voor een kind waarvan de ouder geen recht heeft op kinderopvangtoeslag:

      • -

        voor de eerste 320 uren: het verschil tussen het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief tot maximaal het wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang en de inkomensafhankelijk ouderbijdrage; en

      • -

        het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief tot maximaal het wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang over de volgende maximaal 320 uren bij dagdelen van 4 uren, of maximaal 330 uren bij dagdelen van 3,25 uren.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Niet van toepassing.

Indieningsvereisten

  • Een aanvraag voor subsidie ingediend met:

    • -

      een door het college vastgesteld aanvraagformulier ‘Aanvraag voorschoolse educatie en peuteropvang’;

    • -

      de daarbij behorende bijlage met daarin een reële inschatting van het aantal bezette (VE-) peuterplaatsen waarvoor subsidie wordt gevraagd;

    • -

      de te verwachten inkomensafhankelijk ouderbijdragen;

    • -

      een ingevulde vragenlijst.

Bijzondere verplichtingen

  • De subsidieontvanger houdt een administratie bij van de documenten op basis waarvan de subsidie wordt bepaald.

  • De subsidieontvanger is voorts verplicht:

    • -

      doelgroeppeuters voorrang te geven bij de plaatsing van peuters;

    • -

      peuters die ingeschreven zijn in de gemeente Haarlemmermeer voorrang te geven bij de plaatsing van peuters;

    • -

      op alle groepen met gesubsidieerde peuterplaatsen een VE-programma aan te bieden, ongeacht of er doelgroeppeuters in de groep aanwezig zijn;

    • -

      per doelgroeppeuter één extra contractuur per week een tutor/VE-coach in te zetten. Hierbij geldt dat van deze uren het aantal vastgelegde uren per jaar zoals bedoeld in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie kunnen worden ingevuld door de pedagogisch beleidsmedewerker VE/coach VE;

    • -

      samen te werken met de Jeugdgezondheidszorg van de GGD Kennemerland voor een sluitende aanpak op het gebied van toeleiding en plaatsing via de VE-monitor en daartoe de benodigde informatie te leveren en een verwerkersovereenkomst te sluiten;

    • -

      op verzoek informatie te leveren aan de gemeente en de Inspectie van het Onderwijs;

    • -

      een inkomensafhankelijke ouderbijdrage toe te passen voor die ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

    • -

      toestemming te vragen om af te wijken van het VE-aanbod, waaronder in ieder geval is begrepen het beperken van het aantal dagdelen VE per week en het verlengen van VE nadat de doelgroeppeuter 4 jaar is geworden;

    • -

      medewerkers VE die niet zijn gecertificeerd voor het VE-programma waarmee wordt gewerkt te trainen in het gehanteerde VE-programma;

    • -

      voor doelgroeppeuters gebruik te maken van een erkend kindvolgsysteem;

    • -

      ten behoeve van de doorgaande ontwikkelingslijn doelgroeppeuters warm (mondeling) over te dragen aan het primair onderwijs;

    • -

      samen te werken met organisaties en professionals in de voorschoolse zorgstructuur Haarlemmermeer;

    • -

      bij (vermoeden van) taalachterstand van een kind door te verwijzen naar de JGZ;

    • -

      het onverwijld te melden als een sanctie aan de subsidieontvanger is opgelegd met betrekking tot het VE-aanbod binnen de gemeente;

    • -

      een maand na afloop van het eerste, tweede en derde kwartaal een opgave te doen van de tot dan gerealiseerde aantallen geplaatste peuters en doelgroeppeuters en de berekende ouderbijdragen.

  • In afwijking van hoofdstuk 4 van de Asv wordt een aanvraag tot subsidievaststelling uiterlijk vier maanden na afloop van het kalenderjaar waarin de gesubsidieerde activiteiten plaatsvinden ingediend.

  • In afwijking van hoofdstuk 4 van de Asv bestaat een aanvraag tot subsidievaststelling uit een ingevuld formulier ‘Verantwoording voorschoolse educatie en peuteropvang’ en een vragenlijst.

  • Bij subsidies waarvoor ingevolge artikel 23 van de Asv een controleverklaring van een accountant is vereist dient deze verklaring zich uit te strekken tot de aantallen en bedragen die op het in het tweede lid genoemde formulier zijn genoemd.

Samenvatting subsidie

 

Opvang VE peuter

Opvang niet-VE peuter

Per volledig bezette kindplaats

  • -

    een vast bedrag (hoogte wordt jaarlijks bepaald)

  • -

    geen subsidie

Per kind waarvan de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag

  • -

    voor de eerste 320 uren: geen subsidie

  • -

    voor de volgende 320 of 330 uren1: uurtarief kinderopvangorganisatie2

  • -

    geen subsidie

Per kind waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag

  • -

    voor de eerste 320 uren: uurtarief kinderopvangorganisatie2minus ouderbijdrage3

  • -

    voor de volgende maximaal 320 of 330 uren1: uurtarief kinderopvangorganisatie2

  • -

    over maximaal 320 of 260 uren4 : uurtarief kinderopvangorganisatie2minus ouderbijdrage3

 

  • 1.

    de 320 uren gelden bij dagdelen van 4 uren; voor dagdelen van 3,25 uren is dit 330 uren

  • 2.

    tot aan maximaal het door de Minister vastgestelde maximum uurtarief kinderdagopvang

  • 3.

    de inkomensafhankelijke ouderbijdrage per uur volgens de VNG adviestabel

  • 4.

    de 320 uren gelden bij dagdelen van 4 uren; voor dagdelen van 3,25 uren is dit 260 uren

3.06 Taal- en onderwijsachterstanden

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Lokale Educatieve Agenda 2021-2024

  • ‘Aanpak taal- en onderwijsachterstanden’, Nota (2019.0020399)

  • ‘Jong in Haarlemmermeer, Opgroeien en opvoeden 2020-2024’ (2020.0003103)

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (2023.7532520)

  • Werkprogramma onderwijs en jeugdhulp (2019 – 2023)

  • Meerjarig Regionaal Plan Laaggeletterdheid Groot Amsterdam (2020- 2024)

Definities

  • Deeltijd schakelklas: de leerling krijgt minimaal 8 uur les per week in de schakelklas, de rest van het onderwijs volgt de leerling in een gewone groep.

  • Gemandateerd professional; door het college aangewezen organisatie die een beschikking afgeeft voor een behandeling in een Helikoptergroep.

  • Helikoptergroep: lichte behandelgroep van maximaal 8 kinderen in de kinderopvang met orthopedagogische begeleiding (MOC) met een duur van maximaal zes maanden voor kinderen van tweeëneenhalf tot vier jaar met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van ontwikkeling en/of gedrag voor wie specialistische zorg te zwaar is.

  • Nieuwkomer: kind dat nog maar kort in Nederland verblijft en dat de Nederlandse taal onvoldoende beheerst om het onderwijs op een reguliere school te volgen.

  • Nieuwkomersonderwijs PO: onderwijs aan nieuwkomers in het primair onderwijs in een voltijd of deeltijd schakelklas.

  • Nieuwkomersonderwijs VO: onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs in een internationale schakelklas.

  • Primair onderwijs: een school waar (speciaal) basisonderwijs wordt gegeven zoals bedoeld in de Wet op het primair onderwijs.

  • Schakelklas: per schooljaar vindt minimaal 880 uur onderwijs plaats in de schakelklas.

  • Taalcoaching in het onderwijs (TIO): kortdurende trajecten voor kinderen die bij de start in groep 1 of 2 (vroegschoolse fase) in het primair onderwijs (nog) een achterstand in de Nederlandse taal hebben voor bijvoorbeeld nieuwkomers of doelgroeppeuters die (te) kort hebben deelgenomen aan het aanbod voor voorschoolse educatie.

  • Verlengde schooldag NT2-onderwijs: onderwijs gericht op beheersing van de Nederlandse taal aan anderstalige leerlingen van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs middels een aanvullend lesprogramma op het reguliere lesprogramma.

  • Voortgezet onderwijs: een school waar voortgezet onderwijs wordt gegeven zoals bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs.

Doel van de subsidie

  • Het verbeteren van de ontwikkel- en onderwijskansen van nieuwkomers en van kinderen met een ontwikkel- en/of taalachterstand.

Wie mag aanvragen

  • Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

  • Subsidie voor nieuwkomersonderwijs wordt uitsluitend verstrekt aan een door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkende onderwijsinstelling.

Subsidiabele activiteiten

  • Nieuwkomersonderwijs PO.

  • Nieuwkomersonderwijs VO.

  • Verlengde schooldag NT2-onderwijs.

  • Taalcoaching in het onderwijs (TIO).

  • Helikoptergroep.

Subsidiecriteria

  • Het kind, waarop de subsidie is gebaseerd is ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer.

  • Voor nieuwkomersonderwijs PO bedraagt de minimale groepsgrootte bedraagt 6 leerlingen en de maximale groepsgrootte 20 leerlingen en worden de lessen verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten.

  • Voor nieuwkomersonderwijs VO bedraagt de minimale groepsgrootte bedraagt 6 leerlingen en de maximale groepsgrootte 20 leerlingen en worden de lessen verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten.

  • Voor verlengde schooldag NT2-onderwijs bedraagt de extra onderwijstijd bedraagt minimaal 2 uur per week gedurende minimaal 38 weken per kalenderjaar, bedraagt de minimale groepsgrootte 8 leerlingen en de maximale groepsgrootte 14 leerlingen en worden de lessen verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten.

  • Voor Taalcoaching in het onderwijs (TIO) kan subsidie worden verstrekt voor maximaal 135 trajecten van 12 uur per week; er kunnen meer trajecten worden ingezet bij trajecten van kortere duur, tot totaal maximaal 1.620 uur per jaar. De trajecten worden uitgevoerd door hbo-geschoolde taalspecialisten.

  • Voor deelname aan de Helikoptergroep moet voor het kind door een gemandateerde professional een beschikking zijn afgegeven voor behandeling in een Helikoptergroep. Een pedagogisch medewerker die wordt ingezet in de Helikoptergroep is aanvullende geschoold op het gebied van de doelgroep.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Niet van toepassing

Subsidiehoogte

  • De subsidie voor Nieuwkomersonderwijs PO bedraagt:

    • -

      voor de eerste 34 leerlingen: € 80.600;

    • -

      voor elke volgende leerling: € 2.370.

  • De subsidie voor Nieuwkomersonderwijs VO bedraagt:

    • -

      voor de eerste 53 leerlingen: € 56.774

    • -

      voor elke volgende leerling: € 1.066.

  • De subsidie voor Verlengde schooldag NT2-onderwijs bedraagt € 118.526 per groep.

  • De subsidie voor TIO bedraagt maximaal € 651 per traject van 12 uur.

  • De subsidie voor Helikoptergroep bedraagt maximaal € 13.133 per groep.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag voor subsidie voor nieuwkomersonderwijs PO, nieuwkomersonderwijs VO en verlengde schooldag NT2-onderwijs moet opgave worden gedaan van het verwachte aantal leerlingen dat hiervan gebruik maakt.

  • Bij de aanvraag voor subsidie voor Taalcoaching in het onderwijs (TIO) moet opgave worden gedaan van het aantal verwachte trajecten van 12 uur.

  • Bij de aanvraag voor subsidie voor Helikopterklas moet opgave worden gedaan van het aantal verwachte groepen en de gemiddelde bezetting daarvan.

Bijzondere verplichtingen

  • In aanvulling op artikel 15 en 16 van de Asv geldt als verplichting dat de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit gebeurt in samenwerking met de samenwerkingsverbanden en scholen voor het primair en voortgezet onderwijs in Haarlemmermeer.

  • De aanvraag voor vaststelling van de subsidie moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

    • -

      het aantal kinderen dat is bereikt met de activiteit;

    • -

      een beschrijving van de resultaten van de gesubsidieerde activiteit;

    • -

      de wijze waarop is samengewerkt met andere partners in de gemeente.

3.12 Vrijwillig Jeugd- en Jongerenwerk/ 3.14 Jeuglandterreinen

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • ‘Jong in Haarlemmermeer, Opgroeien en opvoeden 2020-2024’ (2020.0003103)

  • Kom in Beweging!’ Speelruimte in de gemeente Haarlemmermeer 2021

  • Sport- en beweegvisie Haarlemmermeer 2019-2029 (2019.0036310).

  • Jeugdland Nieuw-Vennep: raadsbesluit 2009

  • ‘Spelen, sporten en ontmoeten in de buitenruimte’ 2009-2013

Definities

  • Jeugdige: inwoner van de gemeente Haarlemmermeer die op 1 januari van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd jonger is dan 18 jaar.

  • Kindervakantieweek: een programma van activiteiten met een creatief, sportief en educatief karakter voor aan kinderen die primair onderwijs volgen gedurende minimaal 5 en maximaal 10 dagen in de zomervakantie.

  • Jeugdlandterrein: avontuurlijk ingerichte terrein met door pedagogische medewerkers en vrijwilligers begeleide vrijetijdsactiviteiten voor kinderen van 6 tot en met 14 jaar die bijdragen aan de sociale, motorische en emotionele ontwikkeling;

  • Jeugdwerk: laagdrempelige vrijetijdactiviteiten voor groepen jeugdigen die helpen bij de identiteitsontwikkeling van jeugdigen.

  • Scouting: activiteiten voor kinderen van 5 tot 18 jaar die worden uitgevoerd door een vrijwilligersorganisatie die aangesloten is bij de vereniging Scouting Nederland (SN).

  • Speeltuinwerk: het gelegenheid geven aan kinderen tot en met 14 jaar tot spelen in een omheind openluchtterrein, dat speciaal is ingericht als speelgelegenheid voor kinderen, waarbij het beheer en toezicht berust bij een speeltuinorganisatie.

  • Vrijwilligersorganisatie: organisatie, met rechtspersoonlijkheid, die vrijwel uitsluitend of uitsluitend uit vrijwilligers bestaat, niet zijnde een sportvereniging die sport als hoofddoel heeft en de bij de gesubsidieerde activiteiten betrokken vrijwilligers begeleidt en toerust voor hun werkzaamheden.

Doel van de subsidie

  • Ondersteunen van vrijwilligers bij het organiseren van activiteiten voor jeugdigen.

Wie mag aanvragen

  • Een vrijwilligersorganisatie.

Subsidiabele activiteiten

  • Jeugdwerk

  • Scouting

  • Speeltuinwerk

  • Kindervakantieweek

  • Jeugdlandterrein

Subsidiecriteria

  • De activiteiten worden uitgevoerd in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De activiteiten worden uitgevoerd door vrijwilligers onder leiding van de vrijwilligersorganisatie.

  • Deelname aan de activiteiten staat open voor iedere jeugdige. Voor scoutingorganisaties geldt dat deelname aan de activiteiten openstaat voor ieder jeugdlid.

  • Voor jeugdlandterreinen geldt dat het terrein toegankelijk is voor kinderen met een fysieke beperking en dat er tenminste tweemaal per jaar een specifiek aanbod is voor deze kinderen.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Kosten waarvoor de vrijwilligersorganisatie al in een ander kader subsidie van de gemeente ontvangt zijn niet subsidiabel.

  • Voor jeugdlandterrein komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteit.

Subsidiehoogte

  • De subsidie voor jeugdwerk bedraagt € 175 per lid dat is ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De subsidie voor scouting bedraagt € 175 per lid dat is ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De subsidie voor speeltuinwerk bedraagt € 30 per lid dat is ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer met een maximum van € 25.000.

  • De subsidie voor kindervakantieweek bedraagt € 63 per deelnemer die is ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer, met een maximum van € 5.000.

  • De subsidie voor jeugdlandterrein bedraagt maximaal 100 % van de subsidiabele kosten.

  • De peildatum voor het vaststellen van het aantal leden is 1 januari van het jaar voorafgaand aan waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • Subsidies van minder dan € 750 worden niet verstrekt.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Het college beslist, in afwijking van artikel 11 van de Asv binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag zoals bedoeld bij de algemene bepalingen is verstreken.

  • Als het totaal te verlenen bedrag met de ingediende aanvragen, die aan de subsidiecriteria voldoen, het subsidieplafond overschrijdt wordt de subsidie naar rato verdeeld over de te honoreren aanvragen.

Indieningsvereisten

  • Voor jeugdwerk, scouting, speeltuinwerk en kindervakantieweek moet bij de aanvraag een lijst van de Haarlemmermeerse leden of het aantal verwachte deelnemers worden gevoegd met daarop de volgende gegevens: lidnummer of initialen van het lid, geboortedatum en woonplaats.

  • Voor jeugdlandterrein moet bij de aanvraag een beschrijving van activiteiten en een begroting worden bijgevoegd.

Bijzondere verplichtingen

  • De bij de activiteiten begeleidende betrokkenen beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag van niet ouder dan 3 jaar.

  • Ten minste een van de aanwezige medewerkers of vrijwilligers die aanwezig is bij de activiteit beschikt over een kinder-EHBO, een EHBO of een BHV diploma.

3.16 Opvoed- en opgroeiondersteuning

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Educatieve Agenda 2021-2024

  • ‘Jong in Haarlemmermeer, Opgroeien en opvoeden 2020-2024’ (2020.0003103)

  • Meedoen mogelijk maken in Haarlemmermeer, Algemeen beleidskader sociaal domein (Lokale 2023.7532520)

  • Evaluatie en doorontwikkeling CJG 2012 (2012.0020913).

Definities

  • Onderwijsinstelling: een organisatie die onderwijs aanbiedt.

  • Zorgcoördinator 0-4 jaar: gemandateerde zorgcoördinator die laagdrempelige hulp biedt bij complexe casussen in de kinderopvang.

Doel van de subsidie

  • Een samenhangend aanbod van preventieve ondersteuning voor opvoeding en ontwikkeling aan ouders/opvoeders, kinderen en jongeren.

  • Het voorkomen van escalatie van problemen en de noodzaak voor intensievere vormen van hulp.

  • Het stimuleren van de onderwijsloopbaan van jongeren om hen optimaal te laten profiteren van het onderwijs.

Wie mag aanvragen

  • Onderwijsinstellingen gevestigd te Haarlemmermeer.

  • Zorgaanbieders, gevestigd te Haarlemmermeer.

  • Aanbieders van ondersteunende producten bedoeld voor (gebruik door) onderwijsinstellingen.

  • Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

Subsidiabele activiteiten

  • Activiteiten met betrekking tot de jeugdzorginstelling

    • -

      Activiteiten ondersteunen het jeugdgezondheidszorgaanbod volgens de Wet publieke gezondheid en de doelen van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Haarlemmermeer, met focus op jeugd, algemene toegankelijkheid en preventie.

  • Activiteiten van de zorgcoördinator 0-4 jaar. De gemandateerde zorgcoördinator:

    • -

      zorgt ervoor dat kinderen binnen deze leeftijdscategorie met een ondersteunings- of zorgvraag passende en laagdrempelige hulp ontvangen;

    • -

      handelt bij complexe ondersteunings- en zorgvragen die niet door de kinderopvang, in overleg met de jeugdverpleegkundige, de medewerker van Alert4You of de preventieve logopedie kunnen worden opgelost;

    • -

      voert taken uit zoals beschreven in de functieomschrijving van de zorgcoördinator 0-4 jaar.

  • Activiteiten schoolmaatschappelijk werk

    • -

      Deze activiteiten dragen bij aan laagdrempelige voorzieningen op scholen door vroegtijdige signalering en aanpak van problemen, met een focus op leerlingen waarbij de ontwikkeling stagneert;

    • -

      activiteiten fungeren als brug tussen leerlingen, ouders, school en (jeugd)zorginstellingen, en richten zich op het betrekken van deze partijen;

    • -

      Het doel is om met lichte hulp in een vroeg stadium een zwaardere zorg te voorkomen, zoals vastgesteld in het beleidskader Koersvast.

    • -

      de activiteiten zijn in lijn met de doelstellingen van het Centrum voor Jeugd en Gezin in Haarlemmermeer, en richten zich op jeugd, zijn toegankelijkheid voor iedereen, en dragen bij aan preventie.

  • Activiteiten arbeidsmarkt en onderwijs

    • -

      Techniekdag voor groep 7 en 8 van de basisscholen om de leerlingen meer bekend te maken met technische beroepen.

    • -

      Techniekmarkt voor scholieren van het voortgezet onderwijs om meer bekendheid te geven aan de (keuze)mogelijkheden te laten zien binnen mbo-techniek.

    • -

      Activiteiten zoals sollicitatietrainingen, bliksemstages, Baas voor een dag (basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs).

Subsidiecriteria

  • De activiteiten worden uitgevoerd in de gemeente Haarlemmermeer.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Niet van toepassing

Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

 

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die zijn ontvangen in de aanvraagperiode, het subsidieplafond zou worden overschreden, is de volgorde als volgt:

    • -

      Subsidies voor activiteiten die behoren tot of bijdragen aan de uitvoering van wettelijke taken en/of de instandhouding CJG.

    • -

      Overige subsidies op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

      Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Niet van toepassing.

3.19 Schoolzwemmen

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • ‘Actualisatie jeugd- en onderwijsbeleid’, nota (2016.0016053)

  • ‘Jong in Haarlemmermeer, Opgroeien en opvoeden 2020-2024’ (2020.0003103)

Definities

  • School voor primair onderwijs: school voor primair onderwijs zoals bedoeld in de Wet op het primair onderwijs.

  • School voor voortgezet onderwijs: een school voor voortgezet onderwijs zoals bedoeld in de Wet op het voortgezet onderwijs.

  • Samenwerkingsovereenkomst schoolzwemmen: overeenkomt tussen de aanvrager en het zwembad waar het schoolzwemmen plaatsvindt waarin onder meer afspraken staan ten aanzien van de veiligheid.

  • Schoolzwemmen: zwemles van leerlingen in schoolverband.

  • Speciaal onderwijs: onderwijs aan kinderen met een indicatie voor speciaal onderwijs van de Commissie voor indicatiestelling (CVI).

  • Schakelklas: een klas waarin leerlingen van een school voor voortgezet onderwijs extra les krijgen in taal, lezen en uitbreiding van hun woordenschat.

  • Werkplan schoolzwemmen: werkplan waarin doelstellingen, taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot schoolzwemmen voor de betreffende school en doelgroep zijn vastgelegd.

  • Zwemles: het onder leiding van een gekwalificeerde zweminstructeur of zweminstructrice leren zwemmen in een zwembad.

Doel van de subsidie

  • Leerlingen van het speciaal onderwijs basisscholen en voor leerlingen van de internationale schakelklassen leren zwemmen.

Wie mag aanvragen

  • Een school voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

Subsidiabele activiteiten

  • Schoolzwemmen.

Subsidiecriteria

  • De aanvrager is gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De activiteit betreft leerlingen van het speciaal onderwijs of een schakelklas.

  • De aanvrager heeft een werkplan schoolzwemmen.

  • Het schoolzwemmen is vastgelegd in een ‘samenwerkingsovereenkomst schoolzwemmen’.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • De toegangskosten van het zwembad voor een leerling voor schoolzwemmen voor maximaal één keer per week.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Niet van toepassing.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag wordt een opgave gedaan van het aantal leerlingen en de verwachte kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Niet van toepassing.

4.06 Amateurkunstbeoefening

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • ‘Ruimte voor cultuur, kansen voor ondernemerschap’, Cultuurnota Haarlemmermeer (2013- 2030) (2021.0016382)

  • Evaluatie en Actualisatie cultuurbeleid 2021-2024 (2021.0000372)

Definities

  • Amateurkunst: het beoefenen van kunst uit passie, liefhebberij of engagement, zonder daarmee primair in het levensonderhoud te willen voorzien.

  • Amateurkunstorganisatie: organisatie die op niet-beroepsmatige wijze kunstactiviteiten beoefent.

  • Artistieke leiding: professionele dirigent, regisseur, instructeur, repetitor en choreograaf die voldoet aan de eisen van vakbekwaamheid, zoals opgesteld door de landelijke vakorganisaties.

  • Amateurkunstactiviteit: het geheel van artistieke creatie, ontwikkeling en uitvoering van een uiting binnen de kunstdisciplines: toneel, theatersport, dans, zang en muziek.

  • Openbaar toegankelijk: voor éénieder toegankelijk, al dan niet tegen betaling.

Doel van de subsidie

  • Stimuleren en versterken van de amateurkunst in de gemeente Haarlemmermeer.

Wie mag aanvragen

  • Een amateurkunstorganisatie met rechtspersoonlijkheid met volledige rechtsbevoegdheid.

  • Een amateurkunstorganisatie die in hoofdzaak activiteiten verricht binnen een godsdienstige gemeenschap of binnen een onderwijsinstelling komt niet voor subsidie in aanmerking.

Subsidiabele activiteiten

  • Het in georganiseerd verband regelmatig beoefenen van kunstactiviteiten.

Subsidiecriteria

  • De aanvrager is gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer.

  • De amateurkunstactiviteit wordt beoefend onder artistieke leiding.

  • De leden of deelnemers komen tenminste eenmaal per twee weken bijeen voor de kunstactiviteit, met uitzondering van de vakantieperioden.

  • De aanvrager geeft minimaal een keer per jaar een uitvoering die openbaar toegankelijk is in de gemeente Haarlemmermeer.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • De volgende productiekosten zijn subsidiabel:

    • -

      kosten van decors;

    • -

      kosten van grime en kapwerk;

    • -

      kosten van toneelkleding;

    • -

      kosten van rekwisieten.

Subsidiehoogte

  • Harmonie en fanfare: 95% van de ontvangen contributies van de leden of ontvangen jaarbijdragen van deelnemers.

  • Oratorium: 80% van de ontvangen contributies van de leden of ontvangen jaarbijdragen van deelnemers.

  • Toneel:

    • -

      150% van de ontvangen contributies van de leden of ontvangen jaarbijdragen van deelnemers; en

    • -

      50% van de productiekosten van een optreden met een maximum van € 1.000.

  • Koor, theatersport en overige kunstcategorieën: 70% van de ontvangen contributies van de leden of ontvangen jaarbijdragen van deelnemers.

  • Voor de bepaling van de subsidie worden alleen de ontvangen contributies en jaarbijdragen van in de gemeente Haarlemmermeer ingeschreven personen in aanmerking genomen.

  • De hoogte van de contributies of jaarbijdragen wordt bepaald door het aantal leden of deelnemers en hoogte van de contributie op 1 mei 2024.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een activiteitenplan en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • In aanvulling op artikel 15 en 16 van de Asv geldt de verplichting dat er ten minste eenmaal een openbare uitvoering wordt gegeven.

4.08 Erfgoed

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Cultuurnota Haarlemmermeer Ruimte voor cultuur, kansen voor ondernemerschap (2013- 2030) (2012.0016382)

  • Evaluatie en Actualisatie cultuurbeleid 2021-2024 (2021.0000372)

  • Erfgoedvisie gemeente Haarlemmermeer 2020-2023 - ‘Erfgoed omarmen en beleven’ (2020.0000051)

Definities

  • Historische werkgroep: georganiseerde groep vrijwilligers die zich bezig houdt met de geschiedenis van een bepaald gebied met het doel die geschiedenis levend te houden.

  • Historisch object: geschiedkundig belangrijk bouwwerk of gebied in de gemeente Haarlemmermeer.

Doel van de subsidie

  • Het tonen van cultuurhistorische kenmerken aan inwoners en bezoekers van de gemeente en daarbij verbindingen leggen tussen die kenmerken en de hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen in onze gemeente.

Wie mag aanvragen

  • Rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid met een doelstelling op (cultuur)historisch gebied.

Subsidiabele activiteiten

  • Publieksmanifestaties, tentoonstellingen en lezingen.

  • Educatieve activiteiten voor het onderwijs en bezoekers.

  • Verzamelen en digitaliseren van informatie over de geschiedenis.

  • Ontwikkelen en uitvoeren van cultureel ondernemerschap (inclusief publieksbereik).

Subsidiecriteria

  • De aanvrager is gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer.

  • Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten.

  • Kosten van eten en drinken komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • Kosten voor huur van ruimten zijn niet subsidiabel.

  • Kosten van activiteiten waaraan de gemeente op andere wijze bijdraagt zijn niet subsidiabel.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

  • De subsidie bedraagt maximaal € 10.000 voor een organisatie die een historisch object beheert.

  • De subsidie bedraagt maximaal € 2.500 voor een historische werkgroep.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Het college beslist, in afwijking van artikel 11 van de Asv binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag zoals bedoeld bij de algemene bepalingen is verstreken.

  • Als het totaal te verlenen bedrag met de ingediende aanvragen, die aan de subsidiecriteria voldoen, het subsidieplafond overschrijdt wordt de subsidie naar rato verdeeld over de te honoreren aanvragen.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag zit een beschrijving van activiteiten en een begroting van kosten.

Bijzondere verplichtingen

  • Er wordt samengewerkt met ten minste één andere cultuurhistorische organisaties in de gemeente Haarlemmermeer en Het Historisch Archief Haarlemmermeer.

  • De subsidieontvanger verzorgt minimaal een maal per jaar een uitgave over de geschiedenis van de regio.

  • De subsidieontvanger zorgt voor een actuele website, waar de meeste relevantie informatie op aangegeven staat.

  • Indien de aanvrager ook een cultuurhistorisch object beheert is dat ten minste drie dagen per week geopend voor bezoekers.

  • Voor zover het een historische werkgroep betreft wordt minste éénmaal per maand een bijeenkomst georganiseerd waar de resultaten van eigen onderzoek worden besproken.

4.13 Stimulering Sport Deelname (SSD)

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Sport- en beweegvisie Haarlemmermeer 2019-2029 (2019.0036310)

Definities

  • Niet van toepassing.

Doel van de subsidie

  • Zorgen dat inwoners actief meedoen en sporten/bewegen.

  • Voorkomen dat bepaalde groepen inwoners niet of minder sporten. De subsidie is vooral bedoeld voor groepen inwoners die niet veel sporten en bewegen.

Wie mag aanvragen

  • Sportorganisaties gevestigd te Haarlemmermeer met rechtspersoonlijkheid en volledige rechtsbevoegdheid.

Subsidiabele activiteiten

  • Nieuwe activiteiten die bij het doel van de subsidie passen. In de activiteiten richt de aanvrager zich op jeugd, senioren, mensen die minder goed ter been zijn (mindervaliden) en mensen met een migratieachtergrond. De aanvrager laat zien of het gaat om een eenmalige (sport)activiteit of om een project (langdurige/blijvende activiteiten).

  • Eenmalige sportactiviteiten voor achterstandsgroepen, bijvoorbeeld sportclinics of andere sportactiviteiten waar bezoekers zelf kunnen meedoen met de sport en de vereniging(en) leren kennen.

  • Sportverenigingsactiviteiten voor speciale doelgroepen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.

  • Sportprojecten.

Subsidiecriteria

  • Activiteiten worden gestart vanuit het sportservicebureau in de gemeente of vanuit andere sportorganisaties.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Kosten ter stimulering van deelname aan sporten die vallen binnen de bovengenoemde doelstelling.

  • Kosten voor eten en drinken zijn niet subsidiabel.

Subsidiehoogte

  • Per activiteit wordt bekeken of en zo ja hoeveel subsidie nodig is. Hierbij kijkt de gemeente naar:

    • -

      De kostenbegroting voor die activiteit die de aanvrager heeft meegestuurd.

    • -

      Andere aspecten, zoals de eigen bijdrage van de deelnemers, de eigen bijdrage van de organisatie en eventuele andere bronnen van financiering, zoals subsidies, fondsen en sponsorinkomen.

  • De subsidie per project is maximaal € 25.000.

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Indieningsvereisten

  • Bij de aanvraag moet een activiteitenplan en een kostenbegroting voor de activiteiten worden meegestuurd.

Bijzondere verplichtingen

  • Bij de aanvraag tot vaststelling laat de aanvrager zien in hoeverre deelnemers enthousiast zijn geworden over lidmaatschap van de organisatie of vereniging. Ook laat de aanvrager zien hoeveel personen die mee hebben gedaan met de activiteit uiteindelijk lid zijn geworden van de vereniging of sportorganisatie.

4.14 Verenigingsondersteuning sport

 

Belangrijke beleidsnota’s

  • Sport- en beweegvisie Haarlemmermeer 2019-2029 (2019.0036310)

Definities

  • Definities

  • Jeugdlid: in de gemeente Haarlemmermeer woonachtig lid van een door NOC*NSF aangesloten (sport)bond erkende Haarlemmermeerse sportvereniging die op 1 januari van het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd nog geen 18 jaar is.

Doel van de subsidie

  • Financieel en organisatorisch gezonde Haarlemmermeerse sportverenigingen, zodat er voor Haarlemmermeer jeugdigen een voldoende betaalbaar aanbod is van bewegingssporten.

Wie mag aanvragen

  • Een sportverenigingen met rechtsbevoegdheid

  • Een sportvereniging die in hoofdzaak activiteiten verricht die gericht zijn op beweegstimulering.

Subsidiabele activiteiten

  • Het onder gekwalificeerde leiding aanbieden van (bewegings)activiteiten aan jeugdleden in verenigingsverband door sportverenigingen, niet zijnde bedrijfsverenigingen.

Subsidiecriteria

  • Van vaardigheidszwemmen is de elementaire zweminstructie uitgesloten van subsidie. Onder elementaire zweminstructie wordt verstaan: het Zwem-ABC, dat bestaat uit de drie landelijk erkende zwemdiploma’s A, B en C en daarmee vergelijkbare diploma’s/brevetten. Ook de lessen die behoren tot de voorbereidende lessen ‘watergewenning’ worden hiertoe gerekend en komen dus niet voor subsidiëring in aanmerking.

  • Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de (sport)vereniging:

    • -

      gevestigd zijn in en de activiteit(en) laten plaatsvinden in de gemeente Haarlemmermeer;

    • -

      in het seizoen minimaal 1 keer per week een trainingsmogelijkheid bieden aan jeugdleden:

    • -

      contributie heffen voor de actieve leden.

Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • Niet van toepassing.

Subsidiehoogte

  • De subsidie bedraagt per jeugdlid dat staat ingeschreven in de gemeente Haarlemmermeer voor:

    • -

      handbal, korfbal en tennis: € 33

    • -

      badminton, basketbal, gymnastiek/turnen, judo, ritmische gymnastiek, tafeltennis, trampolinespringen en volleybal: € 78

    • -

      onderwaterhockey, wedstrijdzwemmen, vaardigheidszwemmen (niet ABC-diploma zwemmen) en waterpolo: € 150

    • -

      synchroonzwemmen: € 330

Subsidieplafond en verdeelwijze

  • Het college stelt het subsidieplafond voor 2025 apart vast.

  • Het college beslist, in afwijking van artikel 11 van de Asv binnen 13 weken nadat de termijn voor het indienen van een aanvraag als bedoel bij de algemene bepalingen is verstreken.

  • Als het totaal te verlenen bedrag met de ingediende aanvragen, die aan de subsidiecriteria voldoen, het subsidieplafond overschrijdt wordt de subsidie naar rato verdeeld over de te honoreren aanvragen.

Indieningsvereisten

  • Het aanleveren van een activiteitenplan en een kostenbegroting voor de activiteiten die de aanvrager heeft meegestuurd.

    • -

      De hoogte van zowel de volwassenen- als jeugdcontributie bij de aanvraag vermelden.

    • -

      De accommodatielasten als apart onderdeel van de begroting opnemen.

Bijzondere verplichtingen

  • De sportactiviteiten moeten worden begeleidt door een (door de bond) erkende instructeur of begeleider of een instructeur of begeleider met een afgeronde sportopleiding.

  • De vereniging voldoet aan de Haarlemmermeerse-richtlijn veilig sportklimaat of kan aantonen dat de vereniging stappen zet om aan de richtlijn te kunnen voldoen. De richtlijn bestaat uit de volgende elementen:

    • -

      minimaal één geschoolde vertrouwenscontactpersoon (VCP);

    • -

      VOG voor trainers van kwetsbare groepen (o.a. jeugd t/m 18 jaar en G-sport);

    • -

      borgen van positieve sportcultuur in het beleid (veilig sportklimaat & sociale veiligheid en inclusie).

Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juni 2024.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2024.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling Haarlemmermeer2025.

Aldus vastgesteld op 21 mei 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

Cees Vermeer

de burgemeester,

Marianne Schuurmans-Wijdeven