Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wormerland

Verordening rekenkamer Wormerland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWormerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer Wormerland 2024
CiteertitelVerordening rekenkamer Wormerland 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie Wormerland 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. hoofdstuk IVa van de Gemeentewet
  2. paragraaf 1 van de Gemeentewet
  3. artikel 81k van de Gemeentewet
  4. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2024nieuwe regeling

14-05-2024

gmb-2024-229427

2024/26

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer Wormerland 2024

De raad van de gemeente Wormerland;

gelezen het advies van de Rekenkamercommissie Wormerland van 5 april 2024 en het advies van het presidium van 9 april 2024,

gelet op hoofdstuk IVa, paragraaf 1 De gemeentelijke rekenkamer van de gemeentewet, XIa de bevoegdheid van de rekenkamer, de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening rekenkamer Wormerland 2024,

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • -

    lid / leden: lid / leden van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    Voorafgaand aan de benoeming van de leden voert de raad overleg met de rekenkamer. Dit gebeurt in de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit de voorzitter van de rekenkamer en twee leden van de gemeenteraad.

  • 2.

    Het Presidium wijst 2 leden aan voor de selectiecommissie.

  • 3.

    De selectiecommissie heeft als taak:

    • a.

      het werven en selecteren van kandidaten;

    • b.

      het voeren van gesprekken met geselecteerde kandidaten;

    • c.

      het opstellen van een voordracht tot benoeming;

    • d.

      het voeren van overleg met de Rekenkamer over benoemingen, zoals bedoeld in GW art 81c lid 5.

  • 4.

    De selectiecommissie doet de voordracht vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      dat de kandidaat een benoeming zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.

Artikel 4. Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 6. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de voorzitter en de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de voorzitter dan wel een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      wanneer de voorzitter of het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft.

    • d.

      wanneer de voorzitter of het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen of indien zij onvoldoende functioneren.

Artikel 7. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een secretaris. Een medewerker van de griffie Wormerland vervult de rol van secretaris.

  • 2.

    De griffier wijst de ambtelijk secretaris aan (en indien daar behoefte aan is ook een of meer plaatsvervangers) op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 8. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 9. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 195,- per vergadering en voor gewone leden € 175,- per vergadering. De vergoeding wordt, gelet op het bepaalde in artikel 3.4.2. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers per 1 januari van elk jaar (vanaf 2025) herzien aan de hand van het indexcijfer CAO-lonen overheid.

  • 3.

    De vergoedingen, genoemd in het tweede lid, zijn inclusief reis-, verblijf- en overige kosten.

Artikel 10. Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 11. Werkwijze onderzoeken

  • 1.

    Overeenkomstig de artikelen 182 tot en met 185 van de Gemeentewet voert de rekenkamer haar werkzaamheden uit.

  • 2.

    Conform artikel 182 van de wet bepaalt de rekenkamer zelf naar welke onderwerpen onderzoek wordt verricht.

  • 3.

    De rekenkamer stelt elk jaar een onderzoeksprogrammering voor het komend jaar vast en verzendt het vervolgens ter kennisneming aan het presidium.

  • 4.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. Ingevolge het bepaalde in artikel 182, tweede lid, van de wet, legt de raad dit verzoek vast in een besluit. De griffier draagt zorg voor het doorgeleiden van dit verzoek aan de rekenkamer.

  • 5.

    De rekenkamer bericht de raad binnen een maand na het verzoek van de raad of en op welke wijze aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij haar besluit.

  • 6.

    Alvorens met een onderzoek te starten informeert de rekenkamer bij het college of er recent door het college een onderzoek over het voorgenomen onderwerp is geweest. Het college informeert de rekenkamer binnen een maand over deze vraag.

Artikel 12. Werkwijze uitvoering

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek, met in achtneming van de budgettaire kaders.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beginsel in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek schakelt de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus in.

  • 8.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is, of is geweest. De rekenkamer bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van het een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 13. Monitoring aanbevelingen

De aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, of door het college moeten worden uitgevoerd, worden door de griffie opgenomen in het overzicht van toezeggingen.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens Verordening op de rekenkamercommissie Wormerland 2015, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie Wormerland 2015 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2024.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Wormerland 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 14 mei 2024

De voorzitter,

De griffier,