Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Stimuleringsregeling Groenblauwe Schoolpleinen |
Citeertitel | Stimuleringsregeling Groenblauwe Schoolpleinen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2024 | nieuwe regeling | 23-04-2024 |
Stimuleringsregeling voor Goudse scholen voor basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Op 7 februari 2024 heeft de gemeenteraad van Gouda ingestemd met een budget van
€ 200.000,- voor 2024 en eenzelfde budget voor 2025.
Waarom zijn Groenblauwe schoolpleinen belangrijk?
Groenblauwe schoolpleinen zijn van grote toegevoegde waarde voor een positieve leeromgeving voor leerlingen en de omgeving. Ze nodigen uit tot bewegen en ontdekken, en zorgen voor sociale cohesie tussen leerling onderling en tussen de school en de buurt. Groenblauwe schoolpleinen kunnen helpen om de omgeving klimaatbestendiger in te richten door hittestress tegen te gaan en water te bergen en te laten infiltreren. Ook vergroten ze de biodiversiteit.
Waarom een gemeentelijke regeling?
Afgelopen jaren hebben verschillende scholen al gebruik gemaakt van bestaande regelingen vanuit onder andere de Impulsregeling vanuit het Rijk. Dit heeft ook in Gouda enkele fraaie Groenblauwe pleinen opgeleverd. Te veel pleinen zijn echter nog steeds versteend. Met deze regeling proberen we dit te doorbreken.
Goudse basisscholen, scholen voor speciaal onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs met een financiële impuls te stimuleren om het schoolplein groener te maken en de waterhuishouding te verbeteren.
Een school kan subsidie aanvragen op 4 verschillende onderdelen met een totaal maximum van
Het ontwerp van het Groenblauwe schoolplein wordt gemaakt door een professioneel bedrijf met daarbij aandacht voor duurzaam onderhoud en de waterhuishouding op en om het plein. Hiervoor kan een subsidie aangevraagd worden van maximaal € 8.000,-.
Om het onderhoud van het Groenblauwe plein voor de eerste jaren te garanderen kan er een subsidie aangevraagd worden van maximaal € 5.000,- voor beheerskosten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een onderhoudscontract.
Een Groenblauw schoolplein maakt deel uit van de leefomgeving. Om de buurt bij de plannen te betrekken en gezamenlijke activiteiten te organiseren kan de school een subsidie aanvragen van maximaal € 2.000,-
Voor de concrete aanleg van het Groenblauwe plein is een budget van maximaal € 25.000,- beschikbaar.
De gemeente Gouda hecht grote waarde aan de participatie van leerlingen bij de vergroening van het schoolplein en de onderwijskundige inzet ervan. Dit is terug te vinden bij het bepalen van de volgorde bij eventuele overinschrijving.
De subsidie wordt verstrekt in verschillende tranches. (zie tabel)
Voor een besluit op de subsidieaanvraag kan gevraagd worden om extra informatie of verduidelijking. De uiterlijke aanvraagdatum is de datum waarop hieraan is voldaan. Tijdig aanvragen voorkomt dat de aanvraag een tranche opschuift. Een aanvraag die niet voldoet aan de doelstelling en/of voorwaarden van de subsidieregeling wordt afgewezen.
Toekenning bij overinschrijving
Het kan voorkomen dat er per tranche (zie tijdspad) meer aanvragen gedaan worden dan dat er budget beschikbaar is.
Bij overschrijving geldt een volgorde van toekenning op basis van een puntensysteem, daarbij worden zaken als leerlingparticipatie, onderwijskundige visie en gebruik door de buurt gewogen. De punten per onderdeel staan in het aanvraagformulier vermeld (totaal maximaal 36).
Als bij een van bovenstaande punten duidelijk meer gedaan wordt dan bij vergelijkbare andere aanvragers kan er eenmalig extra punten worden toegekend, dit ter beoordeling aan de gemeente (maximaal 4).
Bij een gelijk aantal punten geldt de volgorde van aanvraag.
Om dubbele of onnodige subsidies te voorkomen gelden er een aantal uitsluitingen: