Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oudewater

Mandaatregister gemeente Oudewater 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOudewater
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregister gemeente Oudewater 2024
CiteertitelMandaatregister gemeente Oudewater 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling vervangt het Mandaatregister gemeente Oudewater 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 231 van de Gemeentewet
  3. Organisatieregeling 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-05-2024nieuwe regeling

14-05-2024

gmb-2024-226755

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregister gemeente Oudewater 2024

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oudewater, ieder handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

 

Gelet op het feit dat de medewerkers van de gemeente Oudewater met ingang van 1 januari 2015 in dienst zijn getreden bij de gemeente Woerden en dat de gemeente Woerden vanaf 1 januari 2015 de werkzaamheden is gaan uitvoeren voor het college van B&W en de burgemeester van Woerden en voor het college van B&W en de burgemeester van Oudewater; Gelet op de artikelen van de afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 231 van de Gemeentewet en de Organisatieregeling van de gemeente Woerden;

 

BESLUITEN:

 

  • 1.

    het ‘Mandaatregister gemeente Oudewater 2024’ vast te stellen;

  • 2.

    dit besluit op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt in werking te laten treden;

  • 3.

    het ‘Mandaatregister gemeente Oudewater 2015’ gelijktijdig met de inwerkingtreding van het Mandaatregister gemeente Oudewater 2024 in te trekken.

DEEL 1 MANDAAT

Hoofdstuk 1 MANDAATREGELING

Artikel 1 Samenwerking gemeenten Oudewater en Woerden

  • 1.

    Met ingang van 1 januari 2015 zijn de medewerkers van de gemeente Oudewater in dienst van de gemeente Woerden getreden. De gemeente Woerden voert vanaf die datum de werkzaamheden uit voor het college van B&W en de burgemeester van Woerden en voor het college van B&W en de burgemeester van Oudewater.

  • 2.

    De Organisatieregeling van de gemeente Woerden is met ingang van 1 januari 2015 van toepassing op de nieuwe organisatie.

Artikel 2 Mandaat

  • 1.

    De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateren de directie, concerncontroller, teammanagers en programmamanagers van de gemeente Woerden om, binnen de grenzen van hun respectievelijke takenpakket en binnen de grenzen van de Dienstverleningsovereenkomst en de Uitvoeringsovereenkomst namens hen besluiten te nemen.

  • 2.

    Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.

  • 3.

    Het mandaat omvat eveneens de bevoegdheid om de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures waarbij deze als verweerder optreden in bezwaar en (hoger) beroep vanwege door hen genomen besluiten als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

  • 4.

    Het bepaalde in dit besluit met betrekking tot mandaat is van overeenkomstige toepassing met betrekking tot volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en met betrekking tot machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (ex artikel 10:12 Awb).

  • 5.

    Het beheer van de programmabudgetten van Oudewater blijft een bevoegdheid van het college van B&W van de gemeente Oudewater. In de geldende Budgetbeheerregeling van de gemeente Oudewater is aangegeven wie verantwoordelijk is voor het beheer van de budgetten.

  • 6.

    Het mandaat omvat mede het nemen van een beslissing op bezwaar door een teammanager, met uitzondering van die gevallen waarin:

    • a.

      (het voorstel tot) de beslissing op bezwaar materieel afwijkt van het advies van de commissie bezwaarschriften;

    • b.

      de teammanager zelf het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt;

    • c.

      het bezwaar zich richt tegen een door het college van burgemeester en wethouders of ander bestuursorgaan genomen besluit.

  • 7.

    De teammanager Juridische Zaken is bevoegd om een beslissing op het bezwaar te nemen in die gevallen waarin de commissie bezwaarschriften heeft geadviseerd het bezwaar niet-ontvankelijk of ongegrond te verklaren, tenzij:

    • a.

      de teammanager zelf het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt;

    • b.

      de commissie in haar advies andere aanbevelingen doet dan over gegrondheid en ontvankelijkheid;

    • c.

      het bezwaar zich richt tegen een door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluit.

  • 8.

    De teammanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving is bevoegd om opsporingsambtenaren en toezichthouders die vallen onder het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving aan te wijzen.

Artikel 3 Volmacht

De burgemeester verleent de directie, concerncontroller, teammanagers en programmamanagers de volmacht om de gemeente Oudewater binnen de grenzen van hun respectievelijke takenpakket in en buiten rechte te vertegenwoordigen, als bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet.

Artikel 4 Uitzonderingen

  • 1.

    Het mandaat als bedoeld in artikel 2 en de volmacht als bedoeld in artikel 3 heeft, onverminderd artikel 10:3 van de Awb, geen betrekking op:

    • a.

      besluiten die ingrijpende gevolgen voor de gemeente Oudewater hebben;

    • b.

      besluiten als bedoeld in artikel 160, tweede lid, van de Gemeentewet (deelneming privaatrechtelijke rechtspersoon);

    • c.

      besluiten als bedoeld in artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet (inlichtingen aan de raad over uitoefening bevoegdheden);

    • d.

      besluiten als bedoeld in artikelen 151b (veiligheidsrisicogebied), 151c (cameratoezicht), 154a (bestuurlijke ophouding), 172 (handhaving openbare orde), 174a (sluiten woning), 174b (veiligheidsrisicogebied), 175 (noodbevel), 176 (noodverordening), 176a (bestuurlijke ophouding) van de Gemeentewet;

    • e.

      besluiten tot het vaststellen van beleidsregels (als bedoeld in artikel 1:3 Awb), algemeen verbindende voorschriften en bestuurlijke convenanten;

    • f.

      besluiten tot aanwijzing van opsporingsambtenaren en toezichthouders, anders dan besluiten zoals bedoeld in artikel 1, zevende lid;

    • g.

      besluiten als bedoeld in artikel 4 (gezag bij brand en ongevallen) en artikel 5 (opperbevel bij rampen) van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 2.

    Onder besluiten die ingrijpende gevolgen voor de gemeente Oudewater hebben vallen in elk geval:

  • Bevoegdheden burgemeester:

    • evenementenvergunningen in Oudewater voor evenementen die op basis van de risicoscan van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) vallen in de risicoklasse B en C;

    • ontheffingen sluitingsuur op grond van de APV;

    • opleggen gebiedsontzegging en opleggen tijdelijk huisverbod.

  • Bevoegdheden college:

    • het schriftelijk ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke locaties;

    • het intrekken van een opgelegd toegangsverbod;

    • het beslissen over het instellen van een civielrechtelijke procedure dan wel beroep in een bestuursrechtelijke procedure;

    • het beslissen over alternatieve vormen van geschillenbeslechting;

    • het verkopen, verhuren en in gebruik geven van gemeentegrond binnen het bestaande beleid;

    • het bepalen van een andere dag voor de weekmarkt;

    • buitenplanse ontheffing van ruimtelijke plannen (procedure projectbesluit Wro) met dien verstande dat de raad bij instemming vooraf met het betreffende project moet instemmen

    • toekennen van straatnamen.

Artikel 5 Ondermandaat

  • 1.

    Teammanagers mogen hun bevoegdheden, als bedoeld in artikel 2 en 3, binnen hun team aan ondergeschikten ondermandateren.

  • 2.

    Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente Woerden zijn opgenomen;

    • b.

      een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;

    • c.

      het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.

  • 3.

    De volgende besluiten mogen niet in ondermandaat worden genomen:

    • a.

      het afdoen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb;

    • b.

      het besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete;

    • c.

      de beslissing op bezwaar;

    • d.

      het aanwijzen van opsporingsambtenaren en toezichthouders.

Artikel 6 Voorwaarden

  • 1.

    De uitoefening van (onder)gemandateerde bevoegdheden en verleende machtigingen geschiedt binnen de grenzen van de in de Organisatieregeling van de gemeente Woerden vastgestelde taken en met inachtneming van het geldend recht, alsmede de geldende beleids- en uitvoeringsregels.

  • 2.

    Het nemen van besluiten over en het ondertekenen van stukken die financiële gevolgen hebben, geschiedt overeenkomstig de geldende Budgetregeling en alleen voor zover daarvoor in een vastgestelde begroting financiële middelen beschikbaar zijn.

  • 3.

    De (onder)gemandateerden en de gemachtigden stellen de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de portefeuillehouder en/of hun leidinggevende in kennis van te nemen besluiten en te verrichten handelingen, als zij mogen aannemen dat het verstrekken van informatie daarover gewenst is.

  • 4.

    Het besluit om een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten geschiedt op basis van een schriftelijk voorstel aan de gemandateerde. Dit besluit wordt inclusief het voorafgaande voorstel in het archief opgenomen.

Artikel 7 Vervanging

De teammanager wordt bij afwezigheid vervangen door een collega-teammanager. De teammanagers spreken onderling af wie wie vervangt voor welke onderwerpen.

Artikel 8 Hiërarchie

  • 1.

    Het aan een bepaalde functionaris verleende mandaat wordt eveneens geacht te zijn verleend aan de betrokken hiërarchisch hogere functionarissen.

  • 2.

    De mandaatverlening laat de hiërarchische zeggenschapsverhoudingen binnen de organisatie onverlet. Leidinggevenden kunnen instructies en aanwijzingen geven voor de uitoefening van het mandaat, mits zij blijven binnen de grenzen van het mandaat en de eventueel door de mandaatgever gegeven instructies als bedoeld in artikel 10:6 Awb.

Artikel 9 Mandaat en de hiërarchische lijn

  • 1.

    Indien de functionaris aan wie een bevoegdheid is gemandateerd in een concreet geval vanwege de omstandigheden en/of zijn positie van deze bevoegdheid geen gebruik mag of wenst te maken, legt hij de besluitvorming aan de hiërarchisch hogere functionaris voor.

  • 2.

    De besluitvorming wordt aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan voorgelegd voor zover de in het vorige lid bedoelde verhinderende omstandigheden zich ten aanzien van alle hiërarchisch hogere functionarissen voordoen.

Hoofdstuk 2 MANDAAT DIRECTIE

Artikel 1 Algemeen

Onverminderd de in hoofdstuk 1 aan haar verleende bevoegdheden is de directie in ieder geval bevoegd tot het nemen van besluiten en het verrichten van (rechts)handelingen, zoals in dit hoofdstuk vermeld.

Artikel 2 Ondermandaat directiebevoegdheden

  • 1.

    De directie mag haar bevoegdheden ondermandateren.

  • 2.

    Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente Woerden zijn opgenomen;

    • b.

      een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;

    • c.

      het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.

  • 3.

    De volgende besluiten mogen niet in ondermandaat worden genomen:

    • a.

      het afdoen van klachten als bedoeld in artikel 3 van dit hoofdstuk;

    • b.

      het benoemen van een teammanager.

Artikel 3 Klachten

Het behandelen van een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Awb gericht tegen een teammanager.

Artikel 4 Financiële bevoegdheden

  • 1.

    Het vaststellen van de teamplannen.

  • 2.

    Vaststellen uitwerkingen van de (sector)producten in functieclassificaties.

Hoofdstuk 3 MANDAAT HEFFINGS- EN INVORDERINGSAMBTENAAR

§ 1 Mandaten van de Heffingsambtenaar

Artikel 1 Algemeen

  • 1.

    Het mandaat wordt gegeven met inachtneming van artikel 231, tweede lid, subb van de Gemeentewet, en het aanwijsbesluit voor de verzending of uitreiking van aanslagbiljetten.

  • 2.

    Teammanagers mogen hun bevoegdheden binnen hun afdeling aan ondergeschikten ondermandateren.

  • 3.

    Voor dit ondermandaat gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      ondermandaten treden alleen in werking indien zij in het Mandaatregister van de gemeente Woerden zijn opgenomen;

    • b.

      een ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb;

    • c.

      het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.

Artikel 2 Mandaat teammanager Vergunningen, Toezicht en Handhaving

  • 1.

    Vaststellen en verzenden van nota's inzake leges genoemd in de tarieventabel behorende bij de geldende legesverordening.

  • 2.

    Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de tarieventabel behorende bij de geldende legesverordening.

Artikel 3 Mandaat teammanager Strategie, Financiën en Control

  • 1.

    Vaststellen en verzenden van aanslagen en nota's conform de vigerende belastingverordening inzake aanslagen precariobelasting, nota's lijkbezorgingsrechten, nota's marktgelden, nota's havengelden, nota's reinigingsrechten, nota's leges, nota's recognities.

  • 2.

    Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de geldende verordeningen.

Artikel 4 Mandaat overige teammanagers

  • 1.

    Vaststellen van nota's conform de geldende belastingverordeningen.

  • 2.

    Optreden als ambtenaar, jegens wie mede de verplichtingen als bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet gelden, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten die zijn ondergebracht in de geldende belastingverordeningen.

 

§ 2 Mandaten van de Invorderingsambtenaar

Artikel 5 Mandaat team Wijkonderhoud

De medewerker B toezicht:

 

Optreden als invorderingsambtenaar ten aanzien van markt- en havengelden, met uitzondering van de kwijtschelding daarvan.

Artikel 6 Mandaat team Klant Contact Centrum

De teammanager en medewerker publieke dienstverlening B en C belast met Burgerservice:

 

Optreden als invorderingsambtenaar.

Artikel 7 Mandaat team Strategie, Financiën en Control

De beleidsadviseur B en ondersteunend medewerker B en C belast met invordering:

 

Optreden als invorderingsambtenaar.

 

DEEL 2 EXTERNE EN BIJZONDERE MANDATEN

Hoofdstuk 1 MANDAAT WONINGBOUWVERENIGING

Artikel 1 Extern Mandaat De Woningraat

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert het bestuur om namens hen, binnen de grenzen van de geldende beleidsregels behorende bij de regionale huisvestingsverordening, te beslissen op aanvragen om een huisvestingsvergunning als bedoeld in de paragrafen 2.2 en 2.5 van de geldende huisvestingsverordening en het bijhouden van het register van woningzoekenden als bedoeld in paragraaf 2.3 van de geldende huisvestingsverordening.

  • 2.

    Het mandaat omvat zowel het besluit als de ondertekening daarvan.

  • 3.

    Het mandaat omvat de bevoegdheid om het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures waarbij deze als verweerder optreden in bezwaar vanwege namens hen genomen besluiten als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofdstuk 2 ONDERTEKENINGSMANDAAT HUISVERBOD OFFICIER VAN JUSTITIE

Artikel 1 Extern mandaat

De hulpofficier van justitie belast met de uitvoering van het huisverbod:

  • 1.

    Ondertekeningsmandaat (namens de burgemeester van Oudewater) voor het opleggen van een huisverbod als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 2.

    Aan dit ondertekeningsmandaat zijn de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      mandatering aan andere functionarissen of verdere ondermandatering is niet toegestaan en dient dan ook uitdrukkelijk te worden uitgesloten;

    • b.

      van het mandaat mag slechts gebruik gemaakt worden nadat de burgemeester hierover vooraf is geïnformeerd door de hulpofficier van justitie en heeft ingestemd met het huisverbod;

    • c.

      dit mandaat geldt uitsluitend voor huisverboden geredigeerd conform een door de burgemeester vastgesteld standaard concept beschikking;

    • d.

      een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt in de enkelvoudvorm geredigeerd en als volgt ondertekend:

      De burgemeester van Oudewater,

       

      namens deze,

       

      (functie)

       

      (handtekening)

       

      (naam)

    • e.

      de ondertekening geschiedt door de functionaris die het mandaat heeft; ondertekening per order of bij afwezigheid is daarom niet toegestaan;

    • f.

      de ondertekening van een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk geschiedt schriftelijk en niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening;

  • 3.

    Machtiging om de volgende handelingen namens de burgemeester te verrichten:

    • a.

      ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens wordt besloten over het opleggen van een tijdelijk huisverbod, overleg te plegen met Bureau Jeugdzorg;

    • b.

      in een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift kan worden gesteld, het huisverbod - met inachtneming van het hierboven in artikel 1, tweede lid, bepaalde - mondeling aan te zeggen aan de uit huis te plaatsen persoon;

    • c.

      het mededelen van het huisverbod en de consequenties van het niet-naleven aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies of hulpverlening en, ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan, aan bureau Jeugdzorg

    • d.

      het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat deze hiertoe de wens te kennen heeft gegeven.

Hoofdstuk 3 MANDAAT OMGEVINGSDIENST REGIO UTRECHT

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente;

  • c.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente;

  • d.

    dienstverleningsovereenkomst: de overeenkomst zoals aangehaald in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht;

  • e.

    directeur: de directeur van de Omgevingsdienst;

  • e.

    gemeente: de gemeente Oudewater;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester besluiten, in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht te nemen;

  • g.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • h.

    omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst regio Utrecht, bedoeld in artikel 2 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht;

  • i.

    overleg/afstemming: overleg of afstemming vindt in beginsel plaats met de regievoerder (contactpersoon) van de gemeente. In voorkomende gevallen wordt (tevens) de betrokken gemeentelijke afdeling dan wel de betrokken wethouder of de burgemeester ingelicht.

  • j.

    risicovolle situatie: een situatie waarbij sprake is van een of meerdere gevaarlijke stoffen, een bodembedreigende situatie of vuurwerk;

  • k.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Mandaat

  • 1.

    Aan de directeur wordt mandaat verleend tot het uitoefenen van bevoegdheden, overeenkomstig de bij dit besluit behorende bijlage, voor zover de daarin vermelde bevoegdheden verband houden met de uitvoering van de overeengekomen taken bij of krachtens de dienstverleningsovereenkomst.

  • 2.

    De in de bijlage vermelde bevoegdheden vloeien voort uit de bij of krachtens de volgende en de daarvoor in de plaats tredende wet- en regelgeving, waaronder in ieder geval begrepen: de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Gemeentewet, de Wet open overheid, de Omgevingswet, de Invoeringswet Omgevingswet, de Wet milieubeheer (Wm), de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en de uit de hiervoor genoemde wetten voortvloeiende algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelgeving en gemeentelijke regelgeving.

Artikel 3 Algemene beperkingen mandaat

Onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht blijft de uitoefening van een bevoegdheid voorbehouden aan het college of de burgemeester indien:

 

  • a.

    het besluit het vaststellen van beleidsregels betreft in de zin van artikel 1:3, vierde lid, Awb;

  • b.

    het een besluit betreft waaruit financiële consequenties voortvloeien die niet in de begroting zijn voorzien.

Artikel 4 Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De directeur houdt zich bij de uitoefening van de aan hem opgedragen bevoegdheden aan de relevante wet- en regelgevingen en de door de raad, het college of de burgemeester van de gemeente vastgestelde kaders.

  • 2.

    De burgemeester of het college zorgt ervoor dat de directeur over alle benodigde informatie, noodzakelijk voor de uitvoering van het bepaalde in het eerste lid, kan beschikken.

  • 3.

    In geval van voorgenomen nieuw beleid of wijziging van beleid of lokale regelgeving met betrekking tot de in de bijlage vermelde bevoegdheden informeert het college of de burgemeester de directeur over uitvoeringsaspecten.

  • 4.

    Het college of de burgemeester treedt in overleg met de directeur indien het college of de burgemeester afwijkend van het advies van de Omgevingsdienst ofwel anders wenst te besluiten.

Artikel 5 Informatieplicht

  • 1.

    De directeur verschaft, voorafgaand aan de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in artikel 2, eerste lid, alle benodigde informatie en voert tevens overleg met de burgemeester of het college indien:

    • a.

      de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor de burgemeester of het college naar verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • b.

      een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden;

    • c.

      het een besluit betreft waaruit onvoorziene financiële of andere consequenties voortvloeien die tot overschrijding kunnen leiden van beschikbare budgetten of begrotingsposten.

Artikel 6 Ondermandaat

  • 1.

    De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage, in ondermandaat opdragen aan personen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkzaam zijn. Het ondermandaatbesluit wordt op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.

  • 2.

    De artikelen 3, 4 en 5 zijn van overeenkomstige toepassing op de uitoefening van bevoegdheden in ondermandaat.

Artikel 7 Machtiging en volmacht

  • 1.

    Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat wordt verleend, met mandaat gelijkgesteld:

    • a.

      de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en

    • b.

      de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2.

    Voor zover van toepassing wordt ondermandaat, als bedoeld in artikel 6, gelijk gesteld aan ondervolmacht en ondermachtiging.

Artikel 8 Ondertekening

  • 1.

    Uit de ondertekening van besluiten en stukken op basis van de artikelen 2, 6 of 7 moet blijken dat het betreffende besluit of het stuk namens het college ofwel namens de burgemeester is genomen.

  • 2.

    In geval van een digitaal besluit of een digitaal stuk kan de handtekening achterwege worden gelaten. Het besluit of het stuk wordt in dat geval voorzien van de mededeling dat het besluit of het stuk langs digitale weg tot stand is gekomen en om die reden niet ondertekend is.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2.

    Alle mandaatbesluiten, genomen door het college en de burgemeester, waarbij mandaat, machtiging of volmacht werd verleend aan de directeur, worden ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van dit besluit.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Utrecht 2024.

 

BIJLAGE (bij het Mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Utrecht 2024)

 

Nr.

Bevoegdheden

Bijzondere bepalingen

Categorie: A. Algemeen

A1

Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente in het kader van bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures. Dit omvat mede het voeren van verweer

A2

Het reageren op, bezwaar maken of beroep instellen tegen plannen en besluiten van andere bestuursorganen

In afstemming met de gemeente

A3

Het instellen van hoger beroep tegen de rechterlijke uitspraak in eerste aanleg

In afstemming met de gemeente

A4

Het besluiten op een verzoek in de zin van de Wet open overheid en/of het verstrekken van informatie

A5

Het aanvragen dan wel verwerven van ondersteunende subsidies, als bedoeld in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst regio Utrecht

A6

Het verzamelen, verwerken, beheren, verstrekken, beschikbaar stellen, uitwisselen, doorzenden en publiceren van informatie, gegevens, aanvragen en (ontwerp)besluiten

A7

Het verlenen van opdrachten aan derden tot het uitvoeren van onderzoeken

In afstemming met de gemeente

A8

Het verrichten van (rechts)handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, voor zover niet genoemd in deze bijlage, ter uitvoering van de overeengekomen taken

Categorie: B. Toezicht en handhaving

B1

Het voeren van correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen:

 

  • de aanschrijvingsbrieven en

  • het voornemen tot oplegging van een last onder dwangsom of bestuursdwang

Uitvoering conform het gemeentelijke handhavingsbeleid

B2

Het uitvoeren van toezichtbevoegdheden en –taken op naleving van voorschriften die voortvloeien uit wet- en regelgeving en beschikkingen, waaronder in ieder geval:

 

  • a.

    het verzamelen en registreren van belang zijnde gegevens;

  • b.

    het behandelen van klachten van derden;

  • c.

    het uitvoeren van bedrijfscontroles- en bezoeken;

  • d.

    het behandelen van zienswijzen;

  • e.

    het corresponderen ten aanzien van de hiervoor genoemde onderdelen

B3

Het aanwijzen van personen belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de wet- en regelgeving

Ten aanzien de in artikel 2, tweede lid, genoemde wet- en regelgeving

B4

Het nemen van besluiten op verzoeken van derden om handhavend op te treden

Voor zover het verzoek betrekking heeft op de overeengekomen taken

B5

Het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht

Uitvoering conform het gemeentelijke handhavingsbeleid

B6

Het opschorten van de looptijd, opheffen of verminderen van een last onder dwangsom zoals bedoeld in artikel 5:34 van de Algemene wet bestuursrecht

B7

Het intrekken van een last onder dwangsom of bestuursdwang of het verlengen van de gestelde begunstigingstermijn

Uitvoering conform het gemeentelijke handhavingsbeleid

B8

Het invorderen van verbeurde dwangsom(men); dit omvat:

 

  • a.

    correspondentie over de verbeurte van dwangsom(men);

  • b.

    het nemen van een invorderingsbeschikking;

  • c.

    het sturen van een aanmaning;

  • d.

    het invorderen bij dwangbevel ex art. 5:10, tweede lid, Awb in samenhang met de regels van afdeling 4.4.4 Awb, waaronder het inschakelen van een deurwaarder

In afstemming met de gemeente

B9

Het opleggen van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:24 Awb en/of spoedeisende bestuursdwang in de zin van artikel 5:31 Awb

  • Bij spoedeisende gevallen en risicovolle situaties

  • Uitvoering conform het gemeentelijke handhavingsbeleid

  • In afstemming met de gemeente of in voorkomende gevallen zo spoedig mogelijk informeren van de gemeente

B10

Het nemen van een kostenbeschikking, na effectuering van bestuursdwang

In afstemming met de gemeente

B11

In het kader van handhaving (gedeeltelijk) intrekken van een omgevingsvergunning of ontheffing

In afstemming met de gemeente

B12

Het verlenen van opdrachten:

 

  • tot het doen van onderzoek naar of

  • het opruimen van gevaarlijke stoffen en/of

  • het voorkomen van verdere milieuverontreiniging of

  • in het kader van de effectuering van bestuursdwang

  • bij milieu-incidenten ingeval geen gehoor wordt gegeven aan de (last onder) bestuursdwang dan wel de veroorzaker van het milieu-incident onbekend is

  • in afstemming met de gemeente

Categorie: C. Vergunningverlening, toetsing en advisering

C1

Het (op verzoek of ambtshalve) verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning

C2

Procedurele correspondentie. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan:

 

  • het sturen van een ontvangstbevestiging van de aanvraag;

  • het verzoeken om aanvulling van de aanvraag;

  • het beoordelen van en (laten) adviseren over de aanvraag;

  • mededeling en kennisgeving van (ontwerp-)besluiten;

  • het opschorten of verlengen van beslistermijnen;

  • het buiten behandeling laten van aanvragen;

  • inwinnen van zienswijzen, het horen van de aanvrager en/of belanghebbende.

C3

Het behandelen van meldingen en informatie verstrekt op grond van de informatieplicht

C4

Het (op verzoek of ambtshalve) stellen van maatwerkvoorschriften

C5

Het besluiten om het treffen van om een gelijkwaardige maatregel

C6

Het besluiten omtrent de verplichting tot het maken van een milieueffectrapport bij de voorbereiding van een besluit

C7

Nemen van goedkeuringsbesluiten naar aanleiding van een aan een omgevingsvergunning verbonden voorschrift of op grond van een wettelijke plicht

C8

Het verlenen of weigeren van een ontheffing

C9

Het verlenen of weigeren van een bijzondere toestemming voor laden en lossen op een voor het publiek toegankelijke plaats

C10

Het toestaan van een hogere grenswaarde geluid

C11

Het toekennen van huisnummers

C12

Het besluiten over gedoogplicht of toevalsvondst verontreiniging of andere besluiten bij of krachtens de Omgevingswet met betrekking tot de bodem

C13

Het adviseren omtrent en het voorbereiden van de totstandkoming van een omgevingsvisie, omgevingsplan of programma

Hoofdstuk 4 MANDAAT VEILIGHEIDSREGIO UTRECHT

Artikel 1 Extern mandaat

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert de algemeen directeur van de Veiligheidsregio Utrecht voor het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb en artikel 18.6, eerste lid, Omgevingswet, belast met het toezicht op de naleving van de volgende voorschriften op het gebied van brand- en fysieke veiligheid:

    • De Omgevingswet, inclusief Besluit kwaliteit leefomgeving, Besluit activiteiten leefomgeving en Besluit bouwwerken leefomgeving;

    • het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen als bedoeld in artikel 3, derde lid, Wet veiligheidsregio’s.

  • 2.

    Ondermandaat is enkel toegestaan aan de directeur Risicobeheersing van de Veiligheidsregio Utrecht.

Hoofdstuk 5 MANDAAT URGENTIEVERLENING

Artikel 1 Extern mandaat Stichting Urgentieverlening West-Utrecht

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert het bestuur van de Stichting Urgentieverlening West-Utrecht te besluiten aangaande:

    • a.

      het al dan niet verlenen van een urgentieverklaring als bedoeld in de geldende regionale huisvestingsverordening;

    • b.

      het verlenen van een urgentieverklaring als bedoeld in de geldende regionale huisvestingsverordening, op basis van de in die verordening opgenomen hardheidsclausule;

    • c.

      Het vaststellen en afwijken van een zoekprofiel bij verlening van urgentie als bedoeld in de geldende regionale huisvestingsverordening.

  • 2.

    Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.

  • 3.

    Ondermandaat is, voor zover het betreft het nemen van de in het eerste lid bedoelde besluiten, toegestaan en wordt geacht te worden verleend aan de urgentiecommissie.

  • 4.

    Ondermandaat is, voor zover het betreft de ondertekening van de in het eerste lid bedoelde besluiten, toegestaan en wordt geacht te worden verleend aan de voorzitter van de urgentiecommissie of aan zijn plaatsvervanger.

  • 5.

    Het mandaat omvat de bevoegdheid om het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater te vertegenwoordigen in procedures waarbij deze als verweerder optreedt in bezwaar vanwege door haar genomen besluiten als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht.

  • 6.

    Ondermandaat is, voor zover het betreft de in het vierde lid bedoelde vertegenwoordiging in procedures in bezwaar, toegestaan en wordt geacht te worden verleend aan Het Vierde Huis.

Artikel 2 Mandaat toepassen hardheidsclausule

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert de teammanager Ruimtelijk Beleid & Projecten om:

    • a.

      de hardheidsclausule als bedoeld in de geldende regionale huisvestingsverordening toe te passen;

    • b.

      bij toepassing van sub a, een zoekprofiel als bedoeld in de geldende regionale huisvestingsverordening, vast te stellen.

  • 2.

    Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan.

  • 3.

    Ondermandaat is niet toegestaan.

Hoofdstuk 6 MANDAAT REGIONAAL BUREAU LEERPLICHT/RMC UTRECHT NOORDWEST

Artikel 1 Extern mandaat

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater mandateert het Regionaal Bureau Leerplicht/RMC Utrecht Noordwest voor het nemen van besluiten binnen de kaders van de wettelijke taken, die door het Regionaal Bureau Leerplicht van de gemeente Woerden worden uitgevoerd.

Hoofdstuk 7 MANDAAT FERM WERK

Artikel 1 Mandaat

  • 1.

    Het college van B&W van Oudewater verleent mandaat aan de bestuursorganen van Ferm Werk tot het uitoefenen van de bevoegdheden, overeenkomstig artikel 5 van de Gemeenschappelijke Regeling Ferm Werk, voor zover de bevoegdheden verband houden met de uitvoering van de overeengekomen basisdienstverlening en de eventueel overeengekomen aanvullende dienstverlening.

  • 2.

    Het mandaat omvat het, namens het college van B&W van Oudewater, nemen van besluiten ter uitvoering van de basisdienstverlening op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen, de Participatiewet en de Wet inburgering 2021. De op basis van deze wetten en regelingen te verstrekken uitkeringen vallen onder de taken van Ferm Werk.

  • 3.

    Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om bezwaarschriften tegen gemandateerde besluiten op het gebied van de basisdienstverlening en eventuele aanvullende dienstverlening te laten behandelen door de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften van de gemeente Woerden.

Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bestuursorganen van Ferm Werk hanteren als kader bij de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden het jaarlijks door de deelnemers vastgestelde beleid, zoals aangegeven in artikel 13 van de Gemeenschappelijke Regeling.

Artikel 3 Informatie

  • 1.

    De voortgang van de realisatie koppelt het dagelijks bestuur per kwartaal op hoofdlijnen terug aan het algemeen bestuur.

Hoofdstuk 8 MANDAAT Stichting De Thuisbasis Sociaal Werk

Artikel 1 Mandaat

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater verleent mandaat aan het bestuur van Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk tot het nemen van besluiten ter uitvoering van de werkzaamheden op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • 2.

    Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid om bezwaarschriften tegen gemandateerde besluiten op het gebied van het Sociaal Domein te laten behandelen door de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften van de gemeente Woerden.

  • 3.

    Het mandaat omvat zowel het nemen van het besluit als de ondertekening daarvan, met uitzondering van:

    • beslissingen op bezwaar,

    • het afdoen van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    Het bestuur van Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk hanteert bij de uitoefening van de opgedragen werkzaamheden het op dat moment geldende beleid van het college van gemeente Oudewater alsmede de door de gemeenteraad van de gemeente vastgestelde kaders, zoals vastgelegd in het geldende beleidsplan, nadere regels en beleidsregels en de geldende verordeningen.

  • 2.

    Indien het bestuur van Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk in afwijking van het bepaalde in het eerste lid wenst te besluiten, treedt hij hierover vooraf in overleg met het college van burgemeester en wethouders gemeente Oudewater.

Artikel 3 Informatie, afschriften en voorafgaand overleg

  • 1.

    Het bestuur van Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk informeert het college bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.

  • 2.

    Het bestuur van Stichting Thuisbasis Sociaal Werk zendt afschriften aan de gemeente van relevante correspondentie met betrekking tot de uitoefening van gemandateerde werkzaamheden.

  • 3.

    Het bestuur van Stichting Thuisbasis Sociaal Werk verschaft, voorafgaand aan de uitoefening van de werkzaamheden bedoeld in artikel 1 alle benodigde informatie en voert tevens overleg met het college indien:

    • a.

      de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • b.

      een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden;

    • c.

      het een besluit betreft waaruit onvoorziene financiële of andere consequenties voortvloeien die tot overschrijding kunnen leiden van beschikbare budgetten of begrotingsposten;

    • d.

      het college de wens daartoe kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 4 Administratie

De gemandateerde richt de administratie zodanig in, dat daarin alle van belang zijnde vastleggingen en bewijsstukken ten behoeve van het besluitvormings-, uitvoerings-, controle- en verantwoordingsproces zijn vastgelegd.

Artikel 5 Ondermandaat

  • 1.

    Het bestuur van de Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk kan de bevoegdheden in ondermandaat opdragen aan personen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn, tenzij dat ten aanzien van een concreet mandaat in het register uitdrukkelijk is uitgesloten of zich een situatie voordoet als bedoeld in het tweede lid.

  • 2.

    Aan een medewerker die niet in vaste dienst is bij de Stichting de Thuisbasis Sociaal Werk wordt geen ondermandaat verleend, tenzij het bestuur van Stichting de Thuisbasis hem die bevoegdheid uitdrukkelijk en schriftelijk heeft gegeven en akkoord blijkt van genoemde medewerker.

  • 3.

    De ondergemandateerde medewerkers stemmen, conform de verplichting uit de Algemene wet bestuursrecht, individueel in met het mandaat door het ondertekenen van een overeenkomst met de ondermandaatgever.

  • 4.

    Het ondermandaat wordt bekendgemaakt op de wijze als bedoeld in artikel 3:42 Awb.

  • 5.

    Op ondermandaat zijn de overige bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    het doormandateren van een ondermandaat is niet toegestaan.

Artikel 6 Ondertekening

Een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt op briefpapier van de gemeente Oudewater in meervoudsvorm geredigeerd en als volgt ondertekend:

 

Met vriendelijke groet,

 

namens burgemeester en wethouders gemeente Oudewater,

 

(naam)

 

(functie)

 

De ondertekening van een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk geschiedt schriftelijk, dan wel met de passage:

 

Deze brief is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend

Hoofdstuk 9 Mandaat Stichting Samen Veilig Midden-Nederland

Artikel 1 Mandaat

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders verleent mandaat aan de medewerkers van SAVE (in het primair proces) van de gecertificeerde Stichting Samen Veilig Midden-Nederland, gevestigd te Utrecht aan de Tiberdreef 8 (3561 GG) tot het indienen van een verzoek bij de rechtbank op grond van artikel 6.1.8 van de Jeugdwet om machtiging te verlenen om een jeugdige in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven in het vrijwillig kader en tot het voorbereiden van en de vertegenwoordiging in (civiele) procedures bij de rechtbank, het gerechtshof en de Hoge Raad.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders verleent mandaat aan de medewerkers van SAVE (in het primair proces) van de Stichting Samen Veilig Midden-Nederland tot het beoordelen en indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming, als bedoeld in artikel 2.4, eerste lid, van de jeugdwet.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders geeft toestemming aan de gecertificeerde Stichting Samen Veilig Midden Nederland om ten aanzien van het nemen van de besluiten als bedoeld in het eerste en tweede lid ondermandaat te verlenen aan de volgende drie gecertificeerde instellingen: Stichting William Schrikker Groep (WSG), Stichting Gereformeerde Jeugdbescherming (SGJb) en het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering (LJ&R).

Artikel 2 Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De medewerkers hanteren bij de uitoefening van de opgedragen werkzaamheden het beleid van het college van Oudewater alsmede door de gemeenteraad vastgestelde kaders.

  • 2.

    Indien een medewerker in afwijking van het bepaalde in het eerste lid wenst te besluiten, treedt hij hierover in overleg met het college.

Artikel 3 Informatie, afschriften en voorafgaand overleg

  • 1.

    De gemandateerde verschaft de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.

  • 2.

    De medewerkers informeren op eigen initiatief het college over (politiek) gevoelige zaken of in geval van bijzondere omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.

  • 3.

    De medewerkers zenden, met inachtneming van de geldende regels op het gebied van privacy, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), zo nodig informatie aan de gemeente van relevante correspondentie met betrekking tot de uitoefening van de gemandateerde werkzaamheden. De medewerkers verschaffen, voorafgaand aan de uitoefening van de werkzaamheden bedoeld in artikel 1 alle benodigde informatie en voeren tevens overleg met het college indien:

    • a.

      de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college naar verwachting politieke en/of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • b.

      een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk zal worden gesteld of anderszins aangesproken zal worden;

    • c.

      het een besluit betreft waaruit onvoorziene financiële of andere consequenties voortvloeien die tot overschrijding kunnen leiden van beschikbare budgetten of begrotingsposten, voor zover de aanvraag via het Stadsteam heeft plaatsgevonden;

    • d.

      het college de wens daartoe kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 4 Ondertekening

Een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk wordt op briefpapier van de gemeente Oudewater in meervoudvorm geredigeerd en als volgt ondertekend:

 

Met vriendelijke groet,

 

namens burgemeester en wethouders,

 

(naam) …. (functie) bijvoorbeeld: Consulent Stadsteam Oudewater

 

De ondertekening van een ter uitvoering van dit mandaat opgemaakt stuk geschiedt schriftelijk, dan wel met de passage:

 

Deze brief is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.

Hoofdstuk 10 Extern mandaat Khonraad

Artikel 1  

De burgemeester mandateert de medewerkers van Khonraad Software Engineering B.V. voor het uitvoeren van de hoorplicht ex artikel 7, eerste lid, sub 3 van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.

Hoofdstuk 11 Extern mandaat- en aanwijzingsbesluit DPG GGDrU 2017

Artikel 1 Mandaat en aanwijzing

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater verleent mandaat aan de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU tot de uitoefening van de bevoegdheid tot het nemen en ondertekenen van de besluiten als bedoeld in de bijlage 1 bij dit mandaatbesluit (zie onderaan).

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater wijst de Directeur Publieke Gezondheid aan als toezichthouder als bedoeld in de artikelen 1.61, eerste lid en 2.19, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

Artikel 2 Schakelbepaling

Onder de verlening van het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt mede verstaan:

 

  • a.

    Ondermandaat voor het nemen en ondertekenen van besluiten aan medewerkers van de GGDrU is toegestaan;

  • b.

    Het voorbereiden van de besluiten als bedoeld in artikel 1;

  • c.

    Het doen uitvoeren van de besluiten als bedoeld in artikel 1, met in begrip van het verrichten van alle feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen die daartoe strekken.

Artikel 3 Uitgezonderde besluiten en beslissingen

  • 1.

    Van de mandaatverlening als bedoeld in artikel 1 zijn uitgesloten de bevoegdheden tot het nemen van de navolgende besluiten en beslissingen:

    • a.

      Het verlenen van een ondermandaat voor de bevoegdheid tot het aanwijzen van een persoon als toezichthouder;

    • b.

      Het verlenen van een ondermandaat voor de bevoegdheid tot het aanwijzen van een andere door de wet genoemde functionaris als bedoeld in artikel 1 sub a tot en met c;

    • c.

      Het nemen van een besluit op bezwaar gericht tegen een primair besluit als bedoeld in artikel 1;

    • d.

      Het behandelen van beroepsprocedures en voorlopige voorzieningen bij de bestuursrechter tegen primaire besluiten en besluiten op bezwaar en hoger beroepsprocedures gericht tegen uitspraken van de rechtbank.

  • 2.

    Onder de uitsluitingsgronden als bedoeld in het eerste lid onder c en d valt niet het verlenen van ondersteuning ten behoeve van de voorbereiding van het nemen van een besluit op bezwaar respectievelijk van de behandeling van het beroep en hoger beroep en van de voorlopige voorziening.

Artikel 4 Instructies

  • 1.

    Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden verleent het college van burgemeester en wethouders uitsluitend schriftelijke instructies, tenzij sprake is van een spoedeisend geval.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders stemt zijn schriftelijke instructies als bedoeld in het eerste lid vooraf af met de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU.

Artikel 5 Aanwijzing

Bij de uitoefening van een bevoegdheid tot het aanwijzen van een persoon als toezichthouder of een andere door de wet genoemde functionaris maakt de Directeur Publieke Gezondheid gebruik van de het model aanwijzingsbesluit als bedoeld in bijlage 2 bij dit besluit.

Artikel 6 Uitvoering van het mandaat

Het algemeen bestuur stemt schriftelijk in met de verlening van dit mandaat aan de Directeur Publieke Gezondheid door kennisgeving daarvan aan het college van burgemeester en wethouders voordat de Directeur Publieke Gezondheid het mandaat uitvoert dan wel doet uitvoeren.

Artikel 7 Wijze van ondertekening

Een op grond van dit mandaat genomen besluit wordt door de gemandateerde ondertekend met de vermelding "Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater, namens het college [naam en titels], Directeur Publieke Gezondheid GGDrU".

Artikel 8 Aanduiding

Dit besluit kan aangehaald worden als ‘Mandaat- en aanwijzingsbesluit college - DPG GGDrU 2017’.

 

Bijlage als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit college aan DPG GGDrU

 

Tot de bevoegdheid tot het nemen van de besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit college aan DPG GGDrU behoren de bevoegdheden zoals geregeld in de navolgende wettelijke bepalingen:

 

  • a.

    artikel 4 Wet op de lijkbezorging (bevoegdheid tot aanwijzing lijkschouwer);

  • b.

    artikel 6.1, eerste lid, Wet maatschappelijke ondersteuning (bevoegdheid tot aanwijzing als toezichthouder);

  • c.

    artikel 1.61, eerste lid, en artikel 2.19, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (mandatering/machtiging van bevoegdheden van de DPG/toezichthouder);

  • d.

    het nemen van besluiten als bedoeld in de artikelen 1.65 en 2.23 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

  • e.

    artikel 7 Leerplichtwet 1969 (bevoegdheid tot het aanwijzen van een arts - niet zijnde de behandelende arts - of van een door hen aangewezen academisch gevormde of daarmede bij ministeriële regeling gelijkgestelde pedagoog of psycholoog);

  • f.

    artikel 5:1 en artikel 5:2 van de Wet verplichte GGZ (vanaf 1 januari 2020).

  • g.

    artikel 3.1 van de Wet open overheid voor wat betreft het openbaar maken van de toezichtsrapporten Wmo van het reguliere kwaliteitstoezicht opgesteld n.a.v. artikel 6.1, eerste lid, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Hoofdstuk 12 Mandaatbesluit Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies, Samen Sturen en Leren Utrecht-West Oudewater

Artikel I  

Aan de bestuurlijk vertegenwoordiger van de regio Utrecht-West in het Bestuurlijk Platform Jeugd en indien van toepassing diens opvolger, te verlenen:

 

  • 1.

    mandaat om voor de Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies, Samen Sturen en Leren voor de opdracht per 1 april 2020 in het Bestuurlijk Platform Jeugd besluiten te nemen zoals beschreven in paragraaf 6.5 van de Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies (corsa 20.0000134) zijnde het:

    • Vaststellen van de omvang van de taakgerichte bekostiging essentiële functies wanneer deze conform de uitgangspunten van de Uitnodiging tot inschrijving voor de opdracht is. Dit betekent dat de bestuurlijk vertegenwoordiger van de regio in het Bestuurlijk Platform het mandaat heeft om de overeenkomst essentiële functies aan te gaan.

    • Vaststellen van noodzakelijke wijzigingen in de overeenkomst essentiële functies op basis van de bepalingen van artikel 11 van deze overeenkomst.

    • Verlengen van de overeenkomst essentiële functies conform de bepalingen van artikel 4.4 van deze overeenkomst.

    • Aanpassen, waar nodig, van de verlengingstermijn van de overeenkomst essentiële functies conform de bepalingen van artikel 4.4 (corsa 20.0000135) van deze overeenkomst.

    • Ontbinden overeenkomst essentiële functies conform de bepalingen van artikel 11 van de Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies.

  • 2.

    De bevoegdheid tot het uitoefenen van de bevoegdheid tot het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 171 van de Gemeentewet, voor zover, en uitsluitend nodig ter uitvoering van de overeenkomstig de het in het eerste lid van onderhavig artikel verleende mandaat genomen besluiten.

Artikel II  

Ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I van dit besluit bedoelde mandaten, volmachten en machtigingen, de volgende algemene bepalingen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

 

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten ex artikel 1:3 van de Awb te nemen en te ondertekenen;

  • b.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • c.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen, die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, te verrichten.

Artikel 2 Vervanging bij afwezigheid

In geval van afwezigheid van de functionaris, aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

Artikel 3 Instructies

  • 1.

    Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden worden de volgende instructies gegeven:

    • a.

      Bij de uitoefening van de bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

    • b.

      De uitvoering van de bevoegdheden is in lijn met de Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies, Samen Sturen en Leren welke is vastgesteld tijdens het Bestuurlijk Platform Jeugd 4 maart 2020.

    • c.

      De deelnemende gemeenten in de regio Utrecht-West worden geïnformeerd bij belangrijke momenten gedurende het (aanbestedings)proces;

  • 2.

    De mandaatverlener kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de gemandateerde of bij volmacht gegeven bevoegdheden.

Artikel 4 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies, Samen Sturen en Leren Utrecht-West”.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024 en vervalt op het moment dat de Samenwerkingsovereenkomst Essentiële Functies, Samen Sturen en Leren Utrecht-West ontbonden wordt.

 

DEEL 3 ONDERMANDAAT

Artikel 1 Ondermandaat

De teammanagers mogen hun bevoegdheden, als bedoeld in dit Mandaatregister, binnen hun team aan ondergeschikten ondermandateren.

 

Voor de ondermandaten wordt verwezen naar de ondermandaten zoals neergelegd in het geldende Mandaatregister van de gemeente Woerden.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Oudewater op: 14 mei 2024

secretaris

mevr. S. van Eck

burgemeester

drs. D.C. de Vries

Aldus besloten door de burgemeester van Oudewater op: 14 mei 2024

burgemeester

drs. D.C. de Vries