Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Delegatie- en mandaatregeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDelegatie- en mandaatregeling
CiteertitelDelegatie- en mandaatregeling
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageDelegatie en mandaatregeling 2017

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
  2. wet Gemeentewet
  3. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-09-201814-09-2019Wijziging art. 1 en art.2

16-07-2018

gmb-2018-201695

20-09-201825-09-2018Wijziging

12-06-2018

gmb-2018-199403

01-08-201820-09-2018Wijziging art. 2

16-07-2018

gmb-2018-165231

25-03-201501-04-201401-08-2018gewijzigde regeling

16-12-2014

gmb-2015-25119

Onbekend.
07-10-201401-04-201425-03-2015gewijzigde regeling

15-09-2014

Gemeenteblad 2014, nr. 55272

GF14.20067
25-07-201201-04-2014gewijzigde regeling

10-07-2012

Digitaal gemeenteblad Heerenveen, 10-01-2014 Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 24-07-2012

GF13.20090 B&W 12.2000713
01-02-201001-02-201025-07-2012nieuwe regeling

01-02-2010

Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 11-02-2010

GF10.20001
01-02-201001-02-2010nieuwe regeling

01-02-2010

Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 11-02-2010

GF10.20001

Tekst van de regeling

Intitulé

Delegatie- en mandaatregeling

De raad van de gemeente Heerenveen, het college en de burgemeester van de gemeente Heerenveen;

 

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het wenselijk is om vanuit efficiëntiedoeleinden de bevoegdheden, zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage, over te dragen aan de hierin genoemde functies inachtneming van de navolgende bepalingen en voorwaarden;

 

gelet op de artikelen 59a, 156, 166, 168 en 177 van de Gemeentewet, het Organisatiebesluit en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

B E S L U I T E N:

 

 

Vast te stellen de navolgende Delegatie- en mandaatregeling.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    In dit besluit en het bijbehorende register wordt verstaan onder:

  • 2.

    overgedragen bevoegdheid: de gedelegeerde bevoegdheid, de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten in mandaat te nemen, handelingen door middel van machtiging te verrichten en overeenkomsten door middel van volmacht aan te gaan met de bevoegdheid om deze bevoegdheid ook weer over te dragen.

  • 3.

    register: het overzicht waarin alle overgedragen bevoegdheden staan dan wel de aangewezen functies die bepaalde in de wet opgedragen bevoegdheden mogen uitoefenen.

  • 4.

    het nemen van een besluit: hieronder wordt verstaan het toekennen, afwijzen, wijzigen en het verbinden van beperkingen, voorschriften en/of voorwaarden aan het besluit.

  • 5.

    uitvoeren van: alle besluiten en handelingen die in het kader van de betreffende regeling of wet kunnen worden genomen of die voor de uitvoering van de regeling of wet nodig zijn. Dus ook waar een machtiging of volmacht voor nodig is.

  • 6.

    Het aangaan van een overeenkomst: een overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen, offertes aan te vragen, aanbestedingen te doen, handelingen te verrichten voor uitvoering van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.

Artikel 2 Uitgangspunten

  • 1.

    Degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen legt in ieder geval de besluitvorming aan het betreffende bestuursorgaan voor indien:

    • a.

      de portefeuillehouder een ander standpunt heeft;

    • b.

      de portefeuillehouder dan wel de algemeen directeur de wens daartoe te kennen heeft gegeven.

  • 2.

    Bij zaken waar de standpunten van de portefeuillehouder, dan wel degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen uiteenlopen, dan wel indien de portefeuillehouder, degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen, of de algemeen directeur de wens daartoe te kennen geven wordt de besluitvorming voorgelegd aan het betreffende bestuursorgaan.

  • 3.

    Bij afwezigheid van degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen wordt de bevoegdheid uitgeoefend door de formele dan wel aangewezen plaatsvervanger. De algemeen directeur is altijd bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.

  • 4.

    Degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen pleegt in ieder geval overleg met de verantwoordelijke portefeuillehouder(s):

    • a.

      indien wordt afgeweken van de ter zake bestendige bestuurspraktijk of het ter zake vastgestelde beleid;

    • b.

      bij afdelingoverstijgende bevoegdheden.

  • 5.

    Degene aan wie de bevoegdheid is overgedragen ondertekent namens het bevoegde orgaan. De ondertekening van het besluit luidt als volgt: [bestuursorgaan], namens deze, [organisatorische eenheid (afdeling of team)] [handtekening] naam en functie ondertekenaar. Indien de ondertekening geschiedt door de plaatsvervanger wordt in de ondertekening de naam van de plaatsvervanger opgenomen.

  • 6.

    In de krachtens delegatie genomen besluiten wordt het betreffende delegatiebesluit genoemd

Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Delegatie en mandaatregeling.

  • 2.

    Alle overige bij separate besluiten verstrekte mandaten worden hiermee ingetrokken, behoudens de eerder verleende externe mandaten en het mandaatbesluit uitvoering Wet BAG.

  • 3.

    Deze regeling met bijbehorende mandatenlijst treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 april 2014.

  • 4.

    Op dezelfde dag wordt de Regeling delegatie en mandaat d.d. 10 juli 2012 met bijbehorende lijsten mandaat en delegatie en laatstelijk bekendgemaakt op 10 januari 2014, ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 september 2014.

De griffier, mevrouw W.J.M.A. Jansen

De voorzitter, de heer T.J. van der Zwan

De griffier, De voorzitter,

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

De gemeentesecretaris, de heer F.H. Perdok

De burgemeester, de heer T.J. van der Zwan

De burgemeester,

T.J. van der Zwan