Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling voor de Commissie Straatnaamgeving Zaanstad 2024 |
Citeertitel | Regeling voor de Commissie Straatnaamgeving’ |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-05-2024 | Nieuwe regeling | 26-03-2024 | z8231651/d624 |
Er is een commissie van advies, die het college van Zaanstad adviseert over naamgeving en nummering openbare ruimte, de Commissie Straatnaamgeving, hierna te noemen de Commissie.
De (plaatsvervangend) voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de Commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergadering van de Commissie.
De Commissie vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad, 26-03-2024
Drs. J. Hamming, burgemeester
Drs. G. Blom, gemeentesecretaris
Voor definities van de genoemde objecten en geografische aanduidingen wordt verwezen naar de Wet basisregistratie adressen en gebouwen artikel 1.
De Commissie heeft behalve de straatnaamgeving ook nadrukkelijk een adviesfunctie bij het benoemen van andere delen van de openbare ruimte. Daaronder vallen bij voorbeeld industrieterreinen, wijken, panden en bouwwerken.
Dit is een nieuw artikel en komt voort uit de wens om burgers meer te betrekken bij thema’s die hen aangaan.
Het advies dat de Commissie uitbrengt is voorzien van een gedegen motivatie. Daaraan wordt een nieuwe taak toegevoegd, namelijk het stimuleren van (burger-)participatie door actief gebruik te maken van suggesties voor strategische thema’s en namen. Dit zal niet in alle gevallen mogelijk zijn, maar waar wel, gaat de Commissie daar actief naar op zoek.
Dit is een nieuw artikel. Voordien werden beleidsregels apart vastgesteld. Het opnemen van de uitgangspunten in het reglement maakt het overzichtelijker en efficiënter.
Een eenmaal gegeven naam is niet dan wel met moeite en vaak grote kosten te veranderen. Het is dus zaak om naamgeving zo wel overwogen mogelijk te doen, en te voorkomen dat een eenmaal gegeven naam in een later stadium minder gelukkig zou kunnen worden gevonden. Voorbeelden zijn de Werner von Braunstraat te Krommenie en de Mandelastraat te Zaandam. Deze laatste is destijds nadrukkelijk naar Nelson én Winnie genoemd. Het geven van straatnamen die mogelijk politiek gevoelig zijn, dient vanuit dat oogpunt ook met de grootst mogelijk zorgvuldigheid geschieden.
Een eenmaal gegeven naam veranderen levert kosten op doordat de naam in alle administraties gewijzigd moet worden: bij de gemeente Zaanstad, maar ook bij alle betrokken aanwonenden: particulieren, bedrijven en verenigingen.
De naamgeving vindt plaats op basis van samenhangende categorieën, omdat dit de duidelijkheid, de herkenbaarheid en de vindbaarheid van openbare ruimten bevordert.
Uitzondering op het vermijden van het gebruik van cijfers in de naam en vooral aan het einde van de naam, is het geven van namen aan bijvoorbeeld rijks- en provinciale wegen. In dit soort gevallen kan worden aangesloten bij de al jaren door veel gemeenten toegepaste werkwijze, waarbij de naamgeving louter wordt gebaseerd op nummer en type weg. Bijvoorbeeld de Provinciale weg N203.
Dit verhoogt de duidelijkheid.
Te lange namen leveren niet alleen problemen op in het spraakgebruik, maar ook bij geautomatiseerde administraties, zoals bij het GBA van de Nederlandse gemeenten en bij post- en bezorgingsfirma’s.
Een verklarend onderschrift onderaan het straatnaambord, mag langer zijn.
Gelijkluidende namen geeft verwarring; denk hierbij aan de hulpdiensten.
Verbastering van straatnamen is maatschappelijk gezien ongewenst.
Bij het kiezen van namen wordt de geschiedenis levend gehouden. Naar de te vernoemen persoon wordt onderzoek gedaan in termen van enerzijds de mate van verdiensten en inzet voor de (Zaanse) samenleving en anderzijds gepleegde malversatie, in opspraak geraakt zijn, ongeoorloofd gedrag, discriminerende handelingen, enz. omdat de positieve en negatieve kanten van een persoon niet direct na het overlijden bekend zijn, is een periode van 5 jaar ingebouwd.
Ook dient de naaste familie te worden geïnformeerd en in te stemmen met de naamgeving.
Er dient te worden gewaakt voor mogelijke belangenverstrengeling van overheid en bedrijfsleven, en ook de schijn daarvan dient zoveel mogelijk te worden voorkomen.
Bij uitzonderingen zal advies aan de Commissie voor straatnaamgeving worden gevraagd.
In diverse convenanten is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen aanbrengen die tot wijzigingen in het postcode systeem noodzaken. Daarnaast is het voor bewoners en bezorgers verwarrend als er straatnamen gewijzigd worden. En wijzigingen brengen kosten met zich mee.
De huidige Commissie kent volgens de vigerende Verordening voor de Commissie Straatnaamgeving acht leden. Een aantal functies zijn in de loop der jaren niet meer noodzakelijk gebleken door voortschrijdende automatisering. Zoals een medewerker van de instantie die de postcodes beheert en een vertegenwoordiger van de gezamenlijke hulpdiensten.
De Modelverordening van de VNG suggereert de onderstaande minimale samenstelling van de Commissie. Met de invulling zoals in artikel 3 beschreven wordt hieraan voldaan.
Deze functie bestaat niet 1 op 1. De deskundigheid Zoals ook uit de modelverordening blijkt, verdient het meer aanbeveling om leden in de commissie te hebben die werkzaam zijn bij organisatieonderdelen die te maken hebben met ruimtelijke ordening c.q. stedebouw(kunde), dan bijvoorbeeld een lid dat neerlandicus is.
Hoewel externe betrokkenen met kennis van de materie geen werknemers van de gemeente zijn, kunnen zij natuurlijk wel door het college worden benoemd. Uiteraard dient daarover contact met hun werkgevers/direct leidinggevenden te zijn gevoerd. Dat laatste geldt vanzelfsprekend ook voor ambtenaren van de gemeente Zaanstad.
De secretaris wordt niet benoemd, maar door de proceseigenaar (het sectorhoofd gebiedsontwikkeling, of na reorganisatie, van een opvolgend organisatieonderdeel) aangewezen.
Onder “stukken van procedurele aard” wordt verstaan: alle stukken die vallen binnen de normale werkprocedures van de Commissie, dus alle correspondentie met betrekking tot naamgeving aan straten, bruggen etc.
Door middel van een ondermandaat krijgt de secretaris van de Commissie de bevoegdheid om namens het college te tekenen.
Omdat de Commissie een adviesorgaan is, zijn deze brieven geen besluiten in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht en zijn derhalve niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Omdat het niet gewenst en niet werkbaar is om alle zaken aangaande de Commissie voor Straatnaamgeving aan het college voor te leggen, is het gewenst dat de secretaris ondergemandateerd wordt om stukken van procedurele aard te ondertekenen.
Door het ondermandaat kunnen door de secretaris geschreven antwoordbrieven als besluiten worden aangemerkt en kan de burger in bezwaar of beroep gaan. Daarmee staat een behoorlijke rechtsgang open en wordt de burger duidelijker en beter geholpen.
In voorkomende gevallen kan de secretaris vervangen worden door een collega van de afdeling.
In de praktijk is het doorgaans de secretaris van de Commissie die namens de voorzitter de Commissie bijeenroept.
De plaatsvervangend voorzitter is, wanneer hij plaats vervangt, voorzitter en heeft dan dus een doorslaggevende stem.