Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winterswijk

Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinterswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024
CiteertitelReglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand Winterswijk 2011, de beleidsregels trouwlocaties gemeente Winterswijk en de Beleidsregels Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  7. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-05-2024nieuwe regeling

23-04-2024

gmb-2024-220962

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024

besluit:

  • 1.

    Het 'Reglement burgerlijke stand gemeente Winterswijk 2024' vastgesteld.

  • 2.

    De 'beleidsregels trouwlocaties gemeente Winterswijk' in werking getreden op 15 april 2009' en de beleidsregels Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen' in werking getreden op 1 januari 2012 intrekken met ingang van de dag waarop het Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024 in werking treedt.

  • 3.

    De raad voorgesteld het Wijzigingsbesluit Verordening op de heffing en invordering van leges 2024 vast te stellen.

Het college burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk, gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locatie van het rechtsfeit, genaamd “Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024”.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (‘trouwambtenaar’): een ambtenaar als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: het gemeentekantoor aan de Stationsstraat 25 en het raadhuis aan het Mevrouw Kuipers-Rietbergplein 1 te Winterswijk;

  • f.

    trouwlocatie: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten binnen het grondgebied van de gemeente Winterswijk bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig aangewezen op grond van artikel 1:63 BW;

  • g.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • h.

    flitsrechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie;

Artikel 2. Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst van de gemeente Winterswijk.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Winterswijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Winterswijk vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Winterswijk worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet zijn verlopen. Het voortduren van de aanwijzing en beëdiging moet worden aangetoond. Een flits (zonder ceremonie) -, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit kan niet worden voltrokken door deze (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 6.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel rechtsfeit in de gemeente Winterswijk kunnen ook derden worden aangewezen. Een flits (zonder ceremonie)-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit kan niet worden voltrokken door deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 7.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven de betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijk of digitaal verzoek hiertoe moet uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Winterswijk worden ingediend. Bij de aanvraag moeten afschriften van de nog geldende aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.

  • 8.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 6 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken de persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of digitaal verzoek hiervoor moet minimaal vier maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Winterswijk worden ingediend.

  • 9.

    Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2, 3, 4, of 6 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank Gelderland. Pas na beëdiging kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand een rechtsfeit voltrekken.

Artikel 3 Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Besluit burgerlijke stand).

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit trouwlocaties aan met een daarvoor permanente bestemming (‘vaste locaties’). Een flits- (zonder ceremonie)-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit kan niet worden voltrokken op deze locatie.

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als trouwlocatie (‘vrije locaties’). Een flits- (zonder ceremonie)-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit kan niet worden voltrokken op deze locatie.

  • 4.

    Een locatie die binnen een kalenderjaar ten minste vijf maal als trouwlocaties is aangewezen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit, kan worden aangewezen als vaste locatie.

  • 5.

    Een ziekenhuis gelegen binnen de grenzen van de gemeente Winterswijk kan worden aangewezen als permanente trouwlocatie ten behoeve van het voltrekken van rechtsfeiten met een spoedeisend karakter (‘vaste locatie (spoed)’). Het spoedeisende karakter moet blijken uit een verklaring van een behandelend arts waarin deze het vermeend spoedig overlijden van één der partners verklaart of een anderszins medische toestand beschrijft die om een onverwijlde voltrekking van het rechtsfeit vraagt. Als het gaat om een huwelijk of geregistreerd partnerschap in de zin van artikel 1:62 lid 2 BW is vrijstelling van het Openbaar Ministerie vereist. De ceremonie is in dit geval kort, de trouwambtenaar houdt geen of slechts een zeer korte toespraak omdat voorbereidingstijd in deze gevallen ontbreekt.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing van een trouwlocatie

  • 1.

    Als trouwlocatie kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      gebouwen waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen als bedoeld onder a, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      gebouwen als bedoeld onder a, die mede gelet op de aanwezigheid van het aantal gasten voldoen aan de (bouwtechnische) veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer. Hierbij moet o.a. gedacht worden aan bouwconstructie, vluchtwegen, brandblusapparatuur, etc.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot trouwlocatie voor eenmalig gebruik gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het verzoek hiertoe moet uiterlijk 13 weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Winterswijk zijn ingediend. De beslissing op het verzoek wordt binnen 8 weken schriftelijk meegedeeld en is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (AWB).

  • 3.

    De eigenaar van de locatie stelt de locatie voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit kosteloos ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De ruimte waar het rechtsfeit zal worden voltrokken van een locatie in de zin van artikel 3 lid 2 en lid 3 dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van voldoende tafels en stoelen, twee aparte stoelen voor het bruidspaar of de partners, een lessenaar voor de trouwambtenaar en een tafel met 2 stoelen waar getuigen en bruidspaar of partners de akten kunnen ondertekenen.

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de trouwambtenaar om zich om te kleden en

    • d.

      het voldoen aan de aanvullende (veiligheids)vereisten zoals vastgelegd in de overeenkomst die de gemeente met de locatie sluit.

  • 5.

    Aanwijzing van een locatie tot trouwlocatie leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. De gemeente is niet aansprakelijk voor schade aan de locatie of haar interieur. De gemeente is niet aansprakelijk voor enig letsel aan of vanwege aanwezige personen.

Artikel 5 Leiding van de dienst

De manager van burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin Burgerzaken voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of overige, door het college burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten van de openingstijden af te wijken.

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden tenzij die mogelijkheid al door andere belanghebbende is vastgelegd of indien, naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

  • 3.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal per week plaats. Dag en tijdstippen worden bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Flitsrechtfeiten (rechtsfeit zonder ceremonie) vinden plaats tijdens de openingstijden van de burgerlijke stand . Zowel kosteloze als flitsrechtsfeiten vinden plaats in een aangewezen ruimte in het gemeentekantoor aan de Stationsstraat 25 in Winterswijk.

  • 4.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

Artikel 7 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, 5 en 6 van dit reglement hebben geen recht op enige vergoeding van de gemeente Winterswijk.

Artikel 8 Leges

Leges verbonden aan het voltrekken van een rechtsfeit en/of aanvullende onderdelen zoals beschreven in dit reglement blijken uit de meest actueel vastgestelde Legesverordening van de gemeente Winterswijk.

Artikel 9 Intrekking

Het ‘Reglement burgerlijke stand Winterswijk 2011’ wordt ingetrokken vanaf het moment dat het Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024 in werking is getreden.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Het Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024 treedt in werking op 30 mei 2024.

Artikel 11 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk, in de vergadering van 23 april 2024.

De burgemeester, B.J.J. Bengevoord

De loco-secretaris, M. Keur

Toelichting bij Reglement burgerlijke stand Gemeente Winterswijk 2024

 

Algemeen

In het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Winterswijk 2024 (verder: het Reglement) worden een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk, het registeren van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Het gaat hierbij om de openingstijden van ‘het bureau van de burgerlijke stand’ en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het aanwijzen van locaties als gemeentehuis. Daarnaast stelt het Reglement voorwaarden aan het aanwijzen van en de werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand (abs) en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) (‘trouwambtenaren’). De abs en de babs worden aangewezen door het college van burgemeester en Wethouders. Ook is het college het orgaan dat regels opstelt ten aanzien van het bureau van de burgerlijke stand (artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek) en de (b)absen. De abs en de babs blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden. In het Reglement wordt met het begrip “rechtsfeit” het huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen die gebruikt worden in het Reglement.

 

Artikel 2. Aanwijzing

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een abs of een babs kan worden aangewezen. Winterswijk kent de mogelijkheid om een (b)abs die in een andere gemeente is aangewezen en van wie de aanwijzing (en beëdiging) niet is verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit (in Winterswijk).

 

De Gemeente Winterswijk conformeert zich aan Officiële Mededeling 1/2001 van De Commissie van Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit. Hierin adviseert deze commissie om in de volgende situaties opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen door betrokkene;

  • indien de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of

  • waarin zijn aanwijzing door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid aangewezen wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken.

Ook kunnen derden, op verzoek van het (bruids)paar, voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit als babs worden aangewezen. Voorwaarde hierbij is dat het rechtsfeit in Winterswijk voltrokken zal worden.

Aan de aan te wijzen babs worden vooraf nadere eisen gesteld:

  • De babs aangewezen voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit in de zin van artikel 2 lid 6 van het Reglement, wordt geassisteerd door een (b)abs in dienst van de gemeente Winterswijk.

  • Moet handelingsbekwaam zijn en een goede beheersing van de Nederlandse taal hebben.

  • Op verzoek van de gemeente Winterswijk een verklaring omtrent het gedrag aanvragen (niet ouder dan 3 maanden). De kosten voor de aanvragen mogen niet verhaald worden bij de gemeente Winterswijk.

Artikel 3. Locatie

De locaties waar de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand rechtsfeiten kunnen voltrekken zijn het gemeentehuis en de trouwlocaties. De overige werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente zijn wettelijke taken verrichten. Een gemeentehuis of een trouwlocatie waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaatsvindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Ook het voltrekken van een rechtsfeit in de buitenlucht is toegestaan, mits dit gekoppeld is aan een gebouw waarna uitgeweken kan worden als de omstandigheden (bijvoorbeeld het weer) dit vereisen en de (b)abs de werkzaamheden kan uitvoeren.

 

Artikel 3 bepaalt verder dat een locatie als trouwlocatie kan worden aangewezen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit (‘vrije locatie’). De aanwijzing tot huis van de gemeente geldt voor de dag genoemd in het aanwijzingsbesluit. Als de totstandkoming van het rechtsfeit niet plaatsvindt op de dag die genoemd is in het aanwijzingsbesluit vervalt deze. Er moet dan een nieuwe afspraak worden gemaakt en een nieuw aanwijzingsbesluit worden genomen.

 

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een (b)abs beschikbaar stelt. Het reserveren van een trouwlocatie is de verantwoordelijkheid van het (bruids)paar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als trouwlocatie.

 

De gemeente is niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan, zoals letselschade. De (b)abs moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

 

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een trouwlocatie

Een rechtsfeit kan in principe alleen plaatsvinden in een gemeentehuis. De uitzondering hierop is wettelijk geregeld (bijzonder huis).

 

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen als de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen. Bij veiligheid moet worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.

 

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Het begrip openbaarheid kan tot praktische problemen leiden. Praktische problemen zijn bijvoorbeeld dat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of dat bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren. De (b)abs kan in dat geval bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.

Locaties die in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden worden niet aangewezen als trouwlocatie (bijvoorbeeld een en mortuarium of een sexinrichting).

 

Rechtsfeiten mogen religieus niet eerder worden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen (artikel 1:68 Burgerlijk Wetboek). Gebedshuizen, die al dan niet hun functie als gebedshuis hebben verloren, kunnen worden aangewezen als gemeentehuis zolang zij openbaar toegankelijk zijn en als wordt voldaan aan het gestelde in artikel 1:68 Burgerlijk Wetboek.

 

Om logistieke en organisatorische redenen moet de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit tijdig (ten minste zes weken) vóór de datum schriftelijk worden vastgelegd. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis moet aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ondertekende overeenkomst).

 

Artikel 5. Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de abs en de babs is in handen van het college van burgemeester en wethouders. Zij wijzen op basis van artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding.

 

Artikel 6. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (gebaseerd op artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek). Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden de mogelijkheden aan om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De aanwijzing gebeurt door het college. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

 

Artikel 7. Vergoeding babs

Personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, worden door de gemeente Winterswijk niet betaald voor hun diensten noch worden hun onkosten door de gemeente vergoed. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen. De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een babs aanbrengen die geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. De werkzaamheden verricht door de medewerker burgerzaken t.a.v. de ‘eenmalige babs’ brengen echter kosten met zich mee. Voorts wordt in zijn algemeenheid opgemerkt dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

 

Overige relevante wettelijke regelingen: Boek 1 BW, het Besluit Burgerlijke Stand en de wet normalisering rechtspositie ambtenaren die 1 januari 2020 in werking is getreden.