Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling voor de heffing en de invordering van toeristenbelasting 2024 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Zoetermeer 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-05-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 14-05-2024 | 2024-042313 |
Het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer;
gelet op de artikelen 6, 7 en 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Uitvoeringsregeling voor de heffing en de invordering van toeristenbelasting 2024 (Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Zoetermeer 2024)
De belastingplichtige voor de toeristenbelasting aan wie niet binnen één maand na afloop van het kalenderkwartaal een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen vier weken na het verstrijken van deze maand bij de heffingsambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
Hierop geldt een uitzondering voor de belastingplichtige voor de toeristenbelasting aan wie niet binnen één maand na afloop van het 1e kalenderkwartaal 20214 een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd. Deze belastingplichtige is gehouden binnen twaalf weken na het verstrijken van het 1e kalenderkwartaal 2024 bij de heffingsambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden binnen een maand ingeleverd of toegezonden.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 mei 2024.
Burgemeester en wethouders van Zoetermeer,
De secretaris,
B.J.D. Huykman
de burgemeester,
drs. M.J. Bezuijen
Bijlage behorende bij de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Zoetermeer 2024
Model voor het formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting
Behorende bij besluit van het college van 14 mei 2024. De secretaris.
Toelichting aangiftebiljet toeristenbelasting in betreffend kwartaal
U heeft dus de plicht om aangifte toeristenbelasting per kwartaal te doen. Deze aangifte is het uitgangspunt voor het per kwartaal bepalen van de hoogte van uw aanslag toeristenbelasting. Daarvoor geeft u aan het soort verblijf en de verblijfsomzet van uw bedrijf in betreffend tijdvak. Voor elk kwartaal sturen wij u een aangiftebiljet om aangifte toeristenbelasting te doen. Vul het aangiftebiljet in. Stuur het ingevulde aangiftebiljet ondertekend naar mij voor genoemde datum op het aangiftebiljet. Een portvrije envelop is daarvoor bijgevoegd. Het ingevulde aangiftebiljet met ondertekening kan ook worden verzonden naar belastingen@zoetermeer.nl. Vergeet niet bij de aangifte indien van toepassing een accountantsverklaring bij te voegen. Het is voor u toegestaan om de belasting te verhalen op degene die overnacht, op de reisorganisatie of touroperator.
U moet toeristenbelasting betalen omdat u gelegenheid tot verblijf met overnachting verschaft aan personen die niet staan ingeschreven als inwoner op een adres in de basisregistratie personen van de gemeente Zoetermeer.
Voor het bepalen van de hoogte van de toeristenbelasting hebben wij van uw verblijf met overnachting de volgende gegevens nodig voor betreffend tijdvak:
De belastbare verblijfsomzet voor een verblijf met overnachting voor de toeristenbelasting is:
het bedrag dat u in rekening brengt voor het overnachten bij personen die niet staan ingeschreven als inwoner op een adres in de basisregistratie van de gemeente Zoetermeer, exclusief BTW en toeristenbelasting.
De verblijfsomzet is inclusief:
kosten bijkomende dienstverlening inbegrepen in de overnachtingsprijs, zoals: gas, water en elektra, Wi-Fi, linnenpakket (beddengoed, handdoeken en zo), (extra) schoonmaakkosten, vroeg in- of uitchecken, opwaarderen naar een duurdere kamer, butlerservice, boekingskosten en afgedraagde servicekosten aan boekingsplatform. Ook als u deze bijkomende dienstverlening in uw boekhouding als aparte omzet administreert.
De verblijfsomzet betreft exclusief:
kosten bijkomende dienstverlening, zoals: maaltijden, fietsverhuur, fitnessruimte, sauna, tennisbaan, zwembad, betaal-tv, telefoon, oppasservice, versieren van de kamer, kranten, speciale pakketten voor bijvoorbeeld verjaardagen en huwelijk, minibar, bloemen, gelegenheid voor het wassen en drogen van kleding en parkeerruimte.
Wij controleren steekproefsgewijs de opgegeven gegevens. Daarvoor kunnen wij een boekenonderzoek doen. Wij controleren dan uw aangiften aan de hand van onder meer jaarstukken en de onderliggende administratie. Het niet, onjuist of onvolledig invullen van dit aangiftebiljet kan leiden tot het ambtshalve vaststellen van een aanslag en kan tevens leiden tot een verhoging van de belasting.
Toeristenbelasting is een belasting die per kwartaal terugkeert. De verschuldigde toeristenbelasting wordt geheven bij wege van aanslag. Het belastingtijdvak is gelijk aan een kalenderkwartaal.
U ontvangt als volgt de aanslagen toeristenbelasting:
Het tarief toeristenbelasting is opgenomen in de verordening toeristenbelasting
(www.zoetermeer.nl/regels-belastingen).
In de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Zoetermeer 2024 zijn nadere regels opgenomen.