Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Regeling bemensing stembureaus Lansingerland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling bemensing stembureaus Lansingerland
CiteertitelRegeling bemensing stembureaus Lansingerland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling bezetting stembureau Lansingerland van 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel J 12 van de Kieswet
  2. artikel J 13 van de Kieswet
  3. artikel J 14 van de Kieswet
  4. artikel J 15 van de Kieswet
  5. artikel J 16 van de Kieswet
  6. artikel J 17 van de Kieswet
  7. artikel J 18 van de Kieswet
  8. artikel J 19 van de Kieswet
  9. artikel J 26 van de Kieswet
  10. artikel J 27 van de Kieswet
  11. artikel J 28 van de Kieswet
  12. artikel J 29 van de Kieswet
  13. artikel J 30 van de Kieswet
  14. artikel J 31 van de Kieswet
  15. artikel J 35 van de Kieswet
  16. artikel J 36 van de Kieswet
  17. artikel J 37 van de Kieswet
  18. artikel J 38 van de Kieswet
  19. artikel J 39 van de Kieswet
  20. artikel L 17 van de Kieswet
  21. artikel N 1 van de Kieswet
  22. artikel N 3 van de Kieswet
  23. artikel N 5 van de Kieswet
  24. artikel N 6 van de Kieswet
  25. artikel N 7 van de Kieswet
  26. artikel N 8 van de Kieswet
  27. artikel N 9 van de Kieswet
  28. artikel N 10 van de Kieswet
  29. artikel N 11 van de Kieswet
  30. artikel N 12 van de Kieswet
  31. artikel Na 1 van de Kieswet
  32. artikel Na 2 van de Kieswet
  33. artikel Na 3 van de Kieswet
  34. artikel Na 4 van de Kieswet
  35. artikel Na 5 van de Kieswet
  36. artikel Na 6 van de Kieswet
  37. artikel Na 7 van de Kieswet
  38. artikel Na 8 van de Kieswet
  39. artikel E 1 van het Kiesbesluit
  40. artikel E 2 van het Kiesbesluit
  41. Artikel J 11 Kieswet
  42. Artikel J 24 Kieswet
  43. Artikel J 25 Kieswet
  44. Artikel N 2 Kieswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-05-2024nieuwe regeling

07-05-2024

gmb-2024-218113

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling bemensing stembureaus Lansingerland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 mei 2024

 

Overwegende dat

  • -

    het gewenst is om beleidsregels vast te stellen over de bemensing op de stembureaus, de indeling van de shiften en de vergoedingen die worden uitbetaald aan de stembureauleden;

 

Gelet op

  • -

    de artikelen J11 t/m J19, J24 t/m J31, J35 t/m J39, L17, N1 t/m N12, Na1 t/m Na8 van de Kieswet en de artikelen E1 en E2 van het Kiesbesluit;

 

Besluit(en)

De regeling: ‘Regeling bemensing stembureaus Lansingerland’ vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling worden termen gebruikt die we in dit artikel uitleggen.

 

a.

Avondtelling:

op de verkiezingsdag tellen de plaatsvervangend voorzitters, stembureauleden en tellers na 21.00 uur de stembiljetten op lijstniveau. Dit onder leiding van de voorzitter van het stembureau.

b.

Boxrunner:

de boxrunner vervoert in opdracht van de coördinator de stembussen met de daarin te tellen stembiljetten naar de telteams. Nadat een telteam klaar is met de telling van één of meerdere bij elkaar horende stembussen, haalt de boxrunner deze op en zorgt in afstemming met de coördinator voor een nieuwe voorraad.

c.

Centraal tellen:

na het sluiten van de stembureaus om 21.00 uur tellen de stembureauleden van ieder stembureau hoeveel kiesgerechtigden hebben gestemd. Zij tellen de stemmen op lijstniveau (per partij). De volgende dag telt het gemeentelijk stembureau op een centrale

plek alle stemmen op lijst- en kandidaatsniveau.

d.

Leden van een stembureau:

dit kunnen zowel medewerkers van de gemeentelijke organisatie

zijn als vrijwilligers vanuit de samenleving.

e.

Stembureaus:

  • 1.

    Bijzonder stembureau:

    een zogeheten bijzonder stembureau wordt vaak ingezet op publiekstrekkende locaties, zoals trein- en metrostations en kan dan bijvoorbeeld afwijkende openingstijden hebben.

  • 2.

    Centraal stembureau:

    er is voor elke verkiezing een centraal stembureau. De taken van het centraal stembureau zijn onder andere: registratie van namen ('aanduidingen') van politieke partijen, in ontvangst nemen van kandidatenlijsten en beoordeling van de geldigheid van de kandidatenlijsten en het vaststellen van de verkiezingsuitslag.

  • 3.

    Dubbel stembureau:

    in een stemlokaal (locatie) kunnen twee stembureaus gevestigd zijn.

  • 4.

    Gemeentelijk stembureau:

    het gemeentelijk stembureau stelt de uitkomst van de verkiezing op gemeenteniveau vast. Voor iedere verkiezing wordt een gemeentelijk stembureau ingesteld.

  • 5.

    Mobiel stembureau:

    een mobiel stembureau kan op de verkiezingsdag verschillende locaties aandoen, zodat bijvoorbeeld kiezers met een lichamelijke beperking en ouderen dichter bij huis kunnen stemmen

  • 6.

    Stembureau:

    een ruimte waar een stemming plaatsvindt (stemlokaal).

  • 7.

    XL-stembureau:

    is een regulier stembureau met extra stembureauleden en tellers. Ook zijn er meer stemhokjes. Dit alles onder leiding van één voorzitter.

Artikel 2 Lid van een stembureau

  • 1.

    Leden volgen voor aanvang van de verkiezingen verplicht één of meerdere trainingen, afhankelijk van de functie die ze uitoefenen in een stembureau. De trainingen kunnen online plaatsvinden dan wel fysiek op een locatie.

  • 2.

    Vrijwillige leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden, zoals geregeld in artikel 6.

  • 3.

    Reserve stembureauleden ontvangen een vergoeding als zij een door het gemeentelijk stembureau aangewezen training hebben gevolgd én op de verkiezingsdag inzetbaar zijn. Wanneer een reserve stembureaulid niet aan deze voorwaarden voldoet, vervalt het recht op de vergoeding.

  • 4.

    Leden worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland. Dit is gemandateerd aan de teammanager van Service & Contact.

  • 5.

    Team verkiezingen mag voor iedere verkiezing, voor de organisatie van de verkiezing, de bemensing van de stembureaus en telteams voor centraal tellen, per team in beginsel 50% van de medewerkers van de gemeentelijke organisatie inzetten.

  • 6.

    Medewerkers van de gemeente Lansingerland worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland. Dit is gemandateerd aan de teammanager van Service & Contact. Deze teammanager voert dit mandaat uit in overleg met de teammanagers.

  • 7.

    Alle medewerkers van de gemeente Lansingerland kunnen een rol krijgen bij de verkiezingen. Aanwijzing geschiedt bij voorkeur op basis van vrijwilligheid en collegialiteit. Bij onvoldoende aanmelding van vrijwilligers vanuit de samenleving en/of onvoldoende vrijwillige aanmeldingen van medewerkers kunnen er medewerkers aangewezen worden.

  • 8.

    De volgende personen kunnen geen lid zijn van een stembureau:

    • a.

      personen die als lid van het gemeentelijk stembureau zijn benoemd;

    • b.

      personen die als lid van het centraal stembureau zijn benoemd. Dit geldt alleen bij de gemeenteraadsverkiezingen;

    • c.

      personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld;

    • d.

      personen die op de dag van de kandidaatstelling bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak uit het kiesrecht zijn ontzet;

    • e.

      personen die op de kieslijst staan van de betreffende verkiezing.

Artikel 3 Stembureau

  • 1.

    Een stembureau bestaat uit tenminste vier leden, van wie er één voorzitter is.

  • 2.

    Aanvullend worden reserve leden benoemd. Hiervoor geldt geen maximum.

  • 3.

    In een stembureau moeten permanent drie leden aanwezig zijn, waarvan tenminste de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter. Als dit niet het geval is, wijst de (plaatsvervangend) voorzitter een ander stembureaulid aan die tijdelijk waarneemt.

  • 4.

    Een stembureau is bemand vanaf 7.00 uur. Een regulier stembureau is geopend van 7.30 uur tot 21.00 uur. Mobiele stembureaus en bijzondere stembureaus kunnen eventueel aangepaste openingstijden hebben.

  • 5.

    Teams uit de gemeentelijke organisatie kunnen een stembureau en/of telteam (voor centraal tellen) adopteren of de medewerker kan individueel deelnemen.

  • 6.

    Afhankelijk van de verkiezing besluit team verkiezingen op een locatie één stembureau, een dubbel stembureau of een XL-stembureau in te zetten.

Artikel 4 Taken leden stembureau

  • 1.

    Stembureauleden zijn verantwoordelijk voor het verloop van de verkiezing in hun stemlokaal.

  • 2.

    Stembureauleden zijn verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de regels uit de Kieswet.

  • 3.

    Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het stembureau om de orde in het stemlokaal te handhaven. Bij afwezigheid van de voorzitter, ligt deze verantwoordelijkheid bij de plaatsvervangend voorzitter of de voorzitter wijst een ander lid aan die deze taak (tijdelijk) overneemt.

  • 4.

    Stembureauleden werken in twee shiften. Het gemeentelijk stembureau stelt de tijden van de shiften vast. Bij de reguliere openingstijden zijn de volgende shiften vastgesteld:

    • shift 1: van 7.00 tot 16.00 uur;

    • shift 2: van 16.00 uur tot einde telling.

  • Alleen de voorzitter van shift 1 komt om 21.00 uur terug naar het stemlokaal om mee te helpen met het tellen van de stemmen op lijstniveau.

  • Daarnaast wijst het gemeentelijk stembureau minimaal 4 extra tellers aan die vanaf 21.00 uur meehelpen met het tellen van de stemmen op lijstniveau.

  • 5.

    De benodigde verkiezingsmaterialen worden door de gemeente verstrekt. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter om voor opening van een stembureau te controleren of alle materialen aanwezig zijn. De voorzitter is verantwoordelijk voor de verdeling van de werkzaamheden onder de leden.

  • 6.

    De gemeente richt een stembureau in. De voorzitter controleert dat de inrichting van een stembureau voldoet aan de eisen zoals gesteld in de Kieswet. Indien dat niet zo is geeft de voorzitter dit door aan team verkiezingen. In overleg met dit team mag de voorzitter wijzigingen aanbrengen zoals besproken.

  • 7.

    Na het afsluiten van een stembureau levert de voorzitter de verkiezingsbescheiden in bij het gemeentelijk stembureau.

Artikel 5 Consumpties

  • 1.

    De gemeente Lansingerland zorgt voor koffie en thee in het stemlokaal.

  • 2.

    De gemeente Lansingerland verzorgt geen lunch of diner in het stemlokaal. Stembureauleden ontvangen een vergoeding voor lunch en/of diner, zoals geregeld in artikel 6.

  • 3.

    Op de dag van de verkiezing kan de gemeente Lansingerland aanvullende voorzieningen treffen zoals het verstrekken van versnaperingen, water en frisdrank. Dit kan per verkiezing verschillen.

Artikel 6 Vergoeding

  • 1.

    Vrijwillige leden ontvangen een vaste vergoeding afhankelijk van de functie in een stembureau (zie tabel 1). Medewerkers van de gemeente ontvangen geen vergoeding (met uitzondering van de lunch/dinervergoeding). Onderbreekt een lid van een stembureau of de teller/telleider de werkzaamheden, dan wordt de vergoeding naar rato uitbetaald. Wanneer iemand niet in staat is de werkzaamheden te verrichten vervalt het recht op vergoeding.

     

    Functie

    Verkiezingsdag

    Centraal tellen

    Lunch/dinervergoeding

    Voorzitter

    € 200

    n.v.t.

    € 15

    Plaatsvervangend voorzitter

    € 170

    n.v.t.

    € 15

    Stembureaulid

    € 160 (per shift)

    n.v.t.

    € 15

    Teller

    € 45

    € 75

    n.v.t.

    Telleider

    n.v.t.

    € 75

    n.v.t.

    Reserve stembureaulid

    € 25

    n.v.t.

    n.v.t.

    Tabel 1 Overzicht vergoedingen

  • 2.

    Stembureauleden, zowel de vrijwilligers als medewerkers van de gemeente Lansingerland, krijgen een lunch/dinervergoeding. Tellers krijgen geen lunch/dinervergoeding.

  • 3.

    Tijdens het centraal tellen regelt de gemeente een lunch.

  • 4.

    Medewerkers van de gemeente Lansingerland die zitting nemen in een stembureau doen dit niet in functie maar als stembureaulid. Valt de verkiezing op een reguliere werkdag van de medewerker, dan vallen de werkzaamheden onder reguliere werktijd. Zij kunnen de tijd die buiten hun reguliere werktijd valt, bijvoorbeeld bij overschrijding van de reguliere werktijd of als het een niet-werkdag betreft, in het daarvoor bestemde e-HRM systeem registreren. Afhankelijk van hetgeen van toepassing is op de functie van de medewerker, geldt de overwerkvergoeding of de buitendagvenstertoelage.

  • 5.

    Medewerkers van de gemeente Lansingerland die geen lid zijn van een stembureau maar voor het gemeentelijk stembureau dan wel het centraal stembureau werkzaamheden verrichten, doen dit wel in functie. Deze werkzaamheden vallen binnen de reguliere werkzaamheden, eventueel vermeerderd met de overwerkvergoeding of de buitendagvenstertoelage, afhankelijk van hetgeen van toepassing is op de functie van de medewerker. Zij ontvangen geen lunch/dinervergoeding.

  • 6.

    Welke functie vervult de medewerker in het verkiezingsproces? In tabel 2 is het aantal uren opgenomen van de meest voorkomende functies op de verkiezingsdag en tijdens centraal tellen. Maar medewerkers kunnen ook een andere functie hebben, bijvoorbeeld meehelpen bij het op- en afbouwen van de stembureaus, controleur of boxrunner tijdens centraal tellen, etc.

     

    Functie

    Shift 1

    Shift 2

    Avondtelling

    Centraal tellen

    Voorzitter

    9,5 uren +

    n.v.t.

    Ca. 3 uren

    n.v.t.

    Plaatsvervangend voorzitter

    n.v.t.

    5 uren +

    Ca. 3 uren

    n.v.t.

    Stembureaulid

    9 uren

    5 uren +

    Ca. 3 uren

    n.v.t.

    Teller

    n.v.t.

    n.v.t.

    Ca. 3 uren

    Ca. 6 uren

    Telleider

    n.v.t.

    n.v.t.

    n.v.t.

    Ca. 6 uren

    Tabel 2 Overzicht van functies en aantal uren in regulier stembureau en tijdens centraal tellen + = de uren van shift 2 plus de uren van de avondtelling.

Artikel 7 Reiskostenvergoeding

Er worden geen reiskosten uitbetaald.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Regeling bemensing stembureaus Lansingerland’

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

  • 3.

    De Regeling bezetting stembureau Lansingerland van 2021 wordt bij de inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland

7 mei 2024,

Het college van burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Mickel Beckers

Secretaris

Pieter van de Stadt

Burgemeester