Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels re-integratie Participatiewet De Ronde Venen 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels re-integratie Participatiewet De Ronde Venen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-05-2024 | nieuwe regeling | 16-04-2024 |
Burgemeester en Wethouders van gemeente De Ronde Venen;
Overwegende dat het gewenst is regels te stellen voor de uitvoering van de Re-integratieverordening Participatiewet
gelet op artikel 8a van de Participatiewet
gelet op het raadsbesluit van 14 december 2023 betreffende de vaststelling van de Re-integratieverordening Participatiewet De Ronde Venen 2023;
gelet op de bepalingen in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de bepaling in artikel 7 lid 11 van de Re-integratieverordening Participatiewet De Ronde Venen 2023,
vast te stellen de volgende beleidsregels:
Beleidsregels re-integratie Participatiewet De Ronde Venen 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Verbreding doelgroep (uitwerking van Artikel 3 lid 4 verordening)
Om maatwerk te bieden op het gebied van re-integratie kan het college inwoners behorende tot de groep statushouders, (Oekraïense) ontheemden, en werkloze inwoners gelijkstellen aan de doelgroep als bedoeld in de Participatiewet om toegang tot een re-integratievoorziening te verlenen.
Artikel 2. Re-integratietraject/Plan van aanpak (uitwerking van Artikel 3 lid 7 verordening)
Het college stelt samen met belanghebbende een re-integratietraject op. Het college legt afspraken in het kader van het re-integratietraject schriftelijk vast in een plan van aanpak dat met belanghebbende wordt gedeeld. In het plan van aanpak worden de stappen aangegeven die door belanghebbende dienen te worden ondernomen om diens uitstroom naar algemeen geaccepteerde arbeid mogelijk te maken en waarin wederzijdse rechten en plichten staan aangegeven.
Om integrale ondersteuning te kunnen bieden maakt het college gebruik van de gegevens over belanghebbende uit het gemeentelijk sociaal domein die haar hiertoe ter beschikking staan. De grondslag voor gebruik van de gegevens uit het sociaal domein is neergelegd in artikel 7 lid 15 van de verordening juncto artikel 8a, tweede lid, onderdeel g, onder 1o, van de wet.
Artikel 5. Proefplaats (uitwerking van artikel 15 verordening)
Voor het door het college toestemmen met of aanbieden van een proefplaats, als bedoeld in artikel 15, eerste lid, respectievelijk derde lid, van de verordening, moet de proefplaats aan de volgende voorwaarden voldoen:
de werkgever heeft naar het oordeel van het college de serieuze intentie de betrokkene bij goed functioneren na afloop van de proefplaats een arbeidscontract zonder proeftijd- of uitzendbeding aan te bieden van minimaal zes maanden met een minimale omvang van hetzelfde aantal uren als gedurende de proefplaats van toepassing was,
Artikel 6. Tarieven tijdelijke loonkostensubsidie (uitwerking van artikel 16 verordening)
De tijdelijke loonkostensubsidie bedraagt maximaal € 5.000,- per jaar voor een voltijd dienstverband. De loonkostensubsidie wordt voor 6 maanden verstrekt voor maximaal € 3.000,- subsidie. Indien er vervolgens wederom een arbeidsovereenkomst van zes maanden wordt gesloten voor een aansluitende periode, kan subsidie voor het tweede half jaar worden toegekend van maximaal € 2.000,-
Hoofdstuk 3. Specifieke bepalingen doelgroep breed offensief
Artikel 11. tariefstelling jobcoaching (uitwerking artikel 29)
Het college draagt zorg voor de kenbaarheid van de actuele tarieven via publicatie op de website https://wspgrootamsterdam.nl/subsidies.