Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Rotterdam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Rotterdam
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Rotterdam
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 van de Gemeentewet
  2. artikel 61b van de Gemeentewet
  3. artikel 61c van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-05-2024nieuwe regeling

25-04-2024

gmb-2024-216729

2024, nummer 104

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Rotterdam

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 18 april 2024

(voorstel nr. 24bb002499);

 

  • -

    gelet op de artikelen 61, 61a en 61 c van de Gemeentewet;

  • -

    de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeesters van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van 19 september 2017;

besluit:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Taakstelling

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming en herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    Het presidium, als bedoeld in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad, voert klankbordgesprekken met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de groeperingen die hebben deelgenomen aan de laatstgehouden verkiezingen voor de leden van de raad en als zodanig zijn geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet. Een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2.

    De raad wijst een van de leden van de commissie als voorzitter aan.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt zodra het lid eindigt lid te zijn van de raad.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    Een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De raad kan bepalen dat de gemeentesecretaris ter aanvullende ambtelijke ondersteuning aan de commissie wordt toegevoegd. Deze kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 4.

    De secretaris, plaatsvervangend secretaris en gemeentesecretaris zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De raad kan één of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur kan worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 5, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van de commissie, heeft geen stemrecht en kent geen plaatsvervanger.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk acht(en). De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft;

    • d.

      de ambtelijke ondersteuning en adviseur(s), voor zover de commissie dat nodig acht.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste vierentwintig uur voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken.

Artikel 6 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2.

    Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 7 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 7 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een conceptaanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust volgens de wet de verplichting tot geheimhouding, die van toepassing is op een ieder die kennis heeft van de informatie.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn volgens de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid, (plaatsvervangend) secretaris, gemeentesecretaris of adviseur zijn van de commissie wordt volgens de wet geen informatie verstrekt over de inhoud van de stukken of wat in de vergadering of in het gesprek is besproken.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft volgens de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 9 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming en de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van het presidium draagt er zorg voor dat na afronding van de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 3.

    De secretaris van de commissie, danwel de secretaris van het presidium draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid, onderdeel sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Hoofdstuk 2 Bepalingen inzake de benoeming

Artikel 10 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 11 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

  • 1.

    Het in artikel 7 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 12 Ontbinding

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature is voorzien en de burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd.

Hoofdstuk 3 Bepalingen inzake de herbenoeming

Artikel 13 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de raad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de raad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 14 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

  • 1.

    Het in artikel 7 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 2.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 15 Ontbinding

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk Besluit is herbenoemd.

Hoofdstuk 4 Bepalingen inzake de klankbordgesprekken

Artikel 16 Aantal

  • 1.

    Het presidium zoals bedoeld in het Reglement van Orde van de gemeenteraad, houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over diens functioneren.

  • 2.

    Indien het presidium dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt het presidium, tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 17 Voorbereiding en inhoud

  • 1.

    Het presidium maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    Het presidium beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt het presidium hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel 18 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

  • 1.

    Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.

  • 2.

    Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 3.

    Raadsleden kunnen het verslag inzien. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

Artikel 19  

  • 1.

    Op alle informatie betreffende de klankbordgesprekken door het presidium rust volgens de wet de verplichting tot geheimhouding, die van toepassing is op eenieder die kennis heeft van de informatie.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van het presidium wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht betreffende de klankbordgesprekken.

  • 3.

    Stukken inzake de klankbordgesprekken worden onder vermelding van “geheim” door de plaatsvervangend voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor het presidium worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet erop toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Het presidium treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 20 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 21 Intrekking

De Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Rotterdam 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 april 2024.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

A. Kockelkoren

Toelichting

Toelichting op artikel 2:

De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties, die deel hebben genomen aan de verkiezingen voor de raad, of een ander raadslid uit betreffende fractie. Verlies van het raadslidmaatschap betekent automatisch het einde van het lidmaatschap van de commissie. Tijdelijke of definitieve vervanging, danwel wijziging van de commissie tijdens de procedure tot benoeming/herbenoeming is vanwege het bijzondere karakter van de procedure, waarin geheimhouding centraal staat ongewenst.

De voorzitter wordt gekozen uit de leden van de commissie en is lid van de commissie.

 

Toelichting op artikel 6:

Met betrekking tot de besluitvorming streeft de commissie naar unanimiteit. Indien een minderheid zich niet kan vinden in de uitkomst, dan wordt dat in het verslag tot uitdrukking gebracht.

 

Toelichting artikel 8:

De geheimhoudingsplicht omvat alle informatie, niets uitgezonderd: hetgeen tijdens de vergadering is gewisseld, de stukken (de in artikel 7 bedoelde verslagen inbegrepen) en alle andere informatie die langs welke weg ook de commissie bereikt. De geheimhoudingsplicht strekt zich uit tot de leden van de commissie, alsmede tot degenen die ambtelijke ondersteuning verlenen en, indien van toepassing, de adviseur. Vanwege de gevoeligheid van de informatie, alsmede vanwege de mogelijke strafrechtelijke consequenties van de schending van deze plicht, wordt aan het begin van de vergadering door voorzitter van de vergadering op de geheimhoudingsplicht gewezen.

 

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl