Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montfoort

Mandaatbesluit gemeente Montfoort 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Montfoort 2024
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Montfoort 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaatregeling
Externe bijlageMandaatregister Montfoort 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-2024Nieuwe regeling

30-04-2024

gmb-2024-216308

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Montfoort 2024

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Montfoort, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Montfoort wenselijk is aan een aantal ambtenaren mandaat te verlenen en daarvoor een mandaatregeling vast te stellen; dat hierbij het inrichtingsplan Gewoon bijzonder en bijzonder gewoon, versie november 2020 als uitgangspunt dient;

 

gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de

Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 168 en 171 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T E N :

 

I. De uitoefening van de taken en bevoegdheden die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

 

II. Voor de uitoefening van de in het bij dit besluit behorende mandaatregister genoemde bevoegdheden door de (onder)gemandateerde, de volgende instructie vast te stellen:

 

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

- gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

- instructie: richtlijnen (per geval of algemeen) aan de (onder)gemandateerde over de uitoefening van gemandateerde bevoegdheid;

- machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;

- mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

- mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een in het mandaatregister opgenomen functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

- mandaatregister: het overzicht van door de mandaatgever aan de gemandateerde opgedragen bevoegdheden;

- volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

 

Artikel 2. Beslissing- en ondertekeningmandaat, algemene regels

1. Tenzij in het mandaatregister anders is bepaald, omvat het mandaat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als het ondertekenen van de in mandaat genomen besluiten, alsmede van andere van de bestuursorganen uitgaande stukken zoals vermeld in het mandaatregister.

2. De gemandateerde neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de op die bevoegdheid van toepassing zijnde wetten, verordeningen, circulaires, beleidsregels of richtlijnen in acht.

3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, wordt het mandaat uitgeoefend met inachtneming van de specifieke voorwaarden en instructies die zijn vermeld in het mandaatregister.

4. Het bepaalde in het derde lid laat onverlet de bevoegdheid van de mandaatgever om algemene instructies of instructies voor een bepaald geval te geven, die bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid in acht moeten worden genomen.

5. Het mandaat omvat tevens het verrichten van alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:

a. het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

b. het verzenden van ontvangstbewijzen;

c. het voeren van overige correspondentie;

d. het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

e. het verzorgen van bekendmakingen, kennisgevingen en andere publicaties.

 

Artikel 3. Uitzonderingen

1. De gemandateerde maakt geen gebruik van de gemandateerde bevoegdheid indien:

a. de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen / ondertekenen;

b. er sprake is of kan zijn van een grote politiek-bestuurlijke impact dan wel mogelijke ongewenste precedentwerking;

c. uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat deze het voorstel aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan wil voorleggen;

d. advies nodig is van andere organisatieonderdelen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten of niet tot dezelfde conclusie leiden;

e. het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

f. de beslissing afwijkt van een ingewonnen extern advies;

g. het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

h. het besluit de uitoefening van een hardheidsclausule inhoudt.

2. Indien één of meer van de in het eerste lid onder a. tot en met h. omschreven situaties zich voordoet, dan besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf.

 

Artikel 4. Bekendmaking

Het mandaatbesluit en het daarbij behorende mandaatregister worden na vaststelling bekendgemaakt door middel van publicatie in het elektronisch gemeenteblad via officiëlebekendmakingen.nl en op de website van de gemeente Montfoort.

 

Artikel 5. Actualiseren

Het mandaatbesluit en het bijbehorende mandaatregister worden elk tweejaarlijks opnieuw beoordeeld op actualiteit, functionaliteit en efficiëntie en waar nodig aangepast. Deze jaarlijkse aanpassing zal overeenkomstig het voorgaande artikel worden bekendgemaakt.

 

Artikel 6. Ondertekeningwijze bij mandaat

Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken respectievelijk als volgt ondertekend:

 

Artikel 7. Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Dit mandaatbesluit is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de dag dat deze is bekendgemaakt. Met de inwerkingtreding vervalt de mandaatregeling gemeente Montfoort 2020.

 

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit gemeente Montfoort 2024”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 april 2024

 

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

De loco secretaris, Mw. drs. M.A.C. Willems

 

De burgemeester, Mw. mr. P.J. van Hartskamp – de Jong

 

Montfoort, 30 april 2024

De burgemeester van Montfoort,

Mw. mr. P.J. van Hartskamp – de Jong