Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Regeling Herstelfonds Cultuur 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Herstelfonds Cultuur 2024
CiteertitelRegeling Herstelfonds Cultuur 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-05-2024nieuwe regeling

07-05-2024

gmb-2024-213995

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Herstelfonds Cultuur 2024

Een groot deel van de cultuur sector heeft net als de rest van de samenleving te maken met gestegen kosten. Daarnaast is er sinds corona bij een deel van de sector ook sprake van lagere bezoekerscijfers en daarom lagere gebruiksinkomsten dan voor de pandemie. Het is van belang de sector in staat te stellen om het publiek, vrijwilligers en beoefenaars van cultuur in de vrije tijd opnieuw aan zich te binden en zich weerbaar voor de toekomst te maken. Zo creëren we de juiste randvoorwaarden om in 2025 met de realisatie van de nieuwe (beleids)ambities te starten.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • ASVT: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg;

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • Actieve beroepspraktijk: Er is sprake van een actieve beroepspraktijk wanneer werk van een maker voor het publiek getoond wordt of anderzijds voor het publiek beschikbaar wordt gemaakt. Ook moet de beroepspraktijk de primaire bron van inkomsten van de maker zijn.

  • Bestemmingsreserve : het deel van de reserve dat door het bestuur is afgezonderd omdat daaraan een beperktere bestedingsmogelijkheid is gegeven. Bestemmingsreserves die het karakter hebben van een vrije reserve worden als niet reëel beschouwd. Een voorbeeld hiervan is een bestemmingsreserve continuïteit of transitiekosten voor het geval de gemeente de subsidierelatie beëindigt terwijl daar geen aanleiding toe is.

  • College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;

  • Continuïteitsproblemen: exploitatie met een tekort en/of met een zwakke vermogens- of liquiditeitspositie die het voortbestaan van de organisatie bedreigd. De vermogen- en liquiditeitspositie van een aanvrager worden getoetst aan de hand van de in deze regeling genoemde ratio’s;

  • IJkpunt: het jaar ten opzichte waarvan gestegen kosten of gedaalde baten inzichtelijk gemaakt moeten worden. In deze regeling is dat 2022;

  • Liquiditeit : daarbij wordt gekeken of de aanvrager in staat is korte schulden te voldoen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het kengetal current ratio (vlottende activa / vlottende passiva) die minimaal 1,2 dient te blijven. Verder is ten aanzien van reële bestemmingsreserves het uitgangspunt dat die zoveel mogelijk liquide beschikbaar blijven.

  • Organisatie of instelling: privaatrechtelijke rechtspersonen wiens doelstelling primair gericht is op het vervaardigen of tonen van kunst door professionele makers;

  • Onderbouwing van de gestegen lasten of gedaalde baten: Een cijfermatig overzicht met inhoudelijke toelichting van de gestegen lasten per kostenpost (zoals bijvoorbeeld personeelskosten of energiekosten);

  • Professionele maker: iemand die een kunstvakopleiding heeft afgerond of via zelfstudie een vergelijkbaar niveau heeft verkregen. En wie een actieve beroepspraktijk heeft.

  • Solvabiliteit: Eigen Vermogen / Totaal vermogen. Als minimaal benodigde solvabiliteit gaan we uit van 0,2.

  • Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;

Artikel 2. Doelgroep

Subsidie op grond van deze subsidieregeling kan worden aangevraagd door in gemeente Tilburg gevestigde rechtspersonen wiens doelstelling primair gericht is op het vervaardigen, produceren, ontwikkelen en/of tonen van kunstproducten door professionele makers.

Artikel 3. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde doelstelling.

Artikel 4. Doelstelling

Met deze subsidieregeling wordt beoogd te voorkomen dat de doelgroep zoals omschreven in artikel 2 in continuïteitsproblemen komen als gevolg van de stijgende lasten dan wel dalende baten. Of hun vermogenspositie zodanig wordt aangetast dat ze niet meer in staat zijn om hun rol binnen de culturele infrastructuur te vervullen. Met deze regeling willen we de culturele infrastructuur voor de stad behouden.

Artikel 5. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Als subsidiabele kosten worden aangemerkt de structurele kosten zoals bijvoorbeeld personeel, energie en huur die als gevolg van aantoonbare prijsstijgingen of gedaalde gebruiksinkomsten niet vanuit de eigen exploitatie of reserves kunnen worden gedekt.

  • 2.

    Indien reserves liquide beschikbaar zijn (kijkend naar reële bestemmingsreserves en current ratio>1,2) en de solvabiliteit het toelaat (moet minimaal 0,2 blijven) dan is het uitgangspunt dat voor de gestegen kosten een bijdrage vanuit de vrije reserve wordt gevraagd van 25%. Het restant komt daarmee in aanmerking voor subsidie.

Artikel 6. Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    Subsidieaanvragen worden ingediend vóór 31 december 2024 of totdat het subsidieplafond bereikt is via het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier;

  • 2.

    Aanvragen kunnen worden ingediend via een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Op het moment dat een subsidieaanvraag onvolledig is krijgt de aanvrager 5 werkdagen om de ontbrekende stukken aan te leveren;

  • 4.

    De aanvraag voor subsidie omvat:

    • a.

      Een volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      Een uittreksel kvk niet ouder dan 1 jaar;

    • c.

      De meest recente beschikbare jaarrekening, Als de jaarrekening 2023 nog niet beschikbaar is dan de jaarrekening 2022 en concept jaarrekening 2023;

    • d.

      Een onderbouwing van de gestegen lasten en/of gedaalde gebruikersinkomsten. Als ijkpunt wordt 2022 gehanteerd;

    • e.

      Een exploitatiebegroting over 2024 waaruit blijkt dat de gestegen lasten en/of gedaalde gebruikersinkomsten niet uit de exploitatie gedekt kunnen worden. Met daarin een overzicht van elders gevraagde steun en de status daarvan;

    • f.

      Een toelichting wat men zelf gedaan heeft voor het bepreken van de lasten stijging en wat men zelf gedaan heeft aan het generen van extra inkomsten en de status daarvan.

  • 5.

    Als er in het kader van een bestaande subsidierelatie stukken zoals genoemd in lid 4 van dit artikel al in bezit van de gemeente Tilburg zijn hoeven deze niet opnieuw te worden verstrekt;

  • 6.

    Bankbewijs: Om te controleren dat uw opgegeven banknummer juist is moet u een kopie bankafschrift of foto bankpas meesturen. U moet alle overbodige informatie aflakken, maximaal zichtbaar mag zijn uw naamstelling en banknummer;

  • 7.

    Als het voor de beoordeling van belang is kan het college aanvullende stukken opvragen.

Artikel 7. Subsidievorm en hoogte van de subsidie

Het college verstrekt op grond van deze regeling een subsidie van maximaal € 50.000,-;

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1.

    De subsidie wordt toegekend op volgorde van binnenkomst.

  • 2.

    Het moment van binnenkomst is het moment dat aan alle in artikel 6 gestelde eisen voldaan is.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikel 9 van de ASVT geregelde gevallen ook (deels) geweigerd worden indien:

  • 1.

    Subsidie kan (deels) worden geweigerd voor zover de aanvrager een solvabiliteit boven de 20% heeft en een reserve die liquide beschikbaar is (kijkend naar bestemmingsreserves en current ratio > 1,2) en in die situatie dat de vrije reserve onvoldoende is ingezet (uitgangspunt: 25%).

    Uitgangspunt is dat reële bestemmingsreserve liquide beschikbaar blijven voor de organisatie;

  • 2.

    Subsidie kan (deels) worden geweigerd als uit de aangeleverde begrotingen blijkt dat (een deel van de) gestegen kosten of gedaalde baten niet tot een verlies leidt.

  • 3.

    Subsidie kan worden geweigerd wanneer er sprake is van dubbele compensatie vanuit bijvoorbeeld landelijke maatregelen of een besluit tot ondersteuning van het college.

  • 4.

    De drempel om een aanvraag in te dienen is minimaal € 1.000,- per aanvraag, om te voorkomen dat de behandelkosten de kosten van de aanvraag overstijgen.

  • 5.

    Subsidieverlening zou leiden tot strijd met artikel 107 van het Verdrag van de Werking van de Europese Unie (verbod op staatssteun) en deze steun niet vrijgesteld is op grond van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie of een andere verordening, richtlijn of besluit van de Europese Commissie;

  • 6.

    Een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de bijdrage is aangevraagd;

  • 7.

    Activiteiten van de aanvrager merendeels buiten de gemeente Tilburg plaatsvinden;

  • 8.

    Een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de continuïteit van de activiteiten van de aanvrager ook na toekenning van binnen deze regeling aangevraagde steun niet voldoende is gewaarborgd;

  • 9.

    Het door het college vastgestelde subsidieplafond bereikt is.

  • 10.

    Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

  • 11.

    Uit de financiële beoordeling blijkt dat het aangevraagde subsidiebedrag hoger is dan hetgeen noodzakelijk is voor de uitvoering van de activiteiten;

  • 12.

    De aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden kan beschikken om de kosten van zijn activiteiten te dekken.

Artikel 10. Verplichtingen

Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.

Artikel 11. subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 215.000,-

Artikel 12. Hardheidsclausule

Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken. Dit betekent ook dat de verantwoordingsartikelen van de ASVT onverkort van toepassing zijn.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking 1 dag na publicatie.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling Herstelfonds Cultuur 2024.