Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening 2023 Gemeente Diemen |
Citeertitel | Financiële verordening 2023 gemeente Diemen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Diemen 2019.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2024 | nieuwe regeling | 20-04-2024 |
In 2019 heeft de Gemeenteraad van Diemen als gevolg van artikel 212 uit de Gemeentewet de Financiële verordening van de gemeente Diemen voor het laatst vastgesteld.
Vanaf 2023 verschuift de plicht voor de rechtmatigheidsverantwoording van de accountant naar het college. Waar eerst de accountant een oordeel gaf over de rechtmatigheid doet vanaf het verslagjaar 2023 het college dat zelf. De accountant controleert de rechtmatigheidsverantwoording nog wel op getrouwheid.
Deze aanpassing van de wet is de belangrijkste reden voor het actualiseren van de financiële verordening.
Daarnaast is het wenselijk om de afspraken die er zijn te herbevestigen nu er in 2022 een nieuwe raad en college zijn aangetreden. Tenslotte zijn er vanuit de raad vragen gesteld over het budgetrecht tijdens een crisis. Voor zover het mogelijk is hier afspraken over te maken zijn deze opgenomen in de geactualiseerde verordening.
Als leidraad voor de actualisatie hebben wij de modelverordening van november 2022 van de VNG gebruikt en de huidige werkwijze zoals wij die kennen in Diemen. Net als bij andere beleidsstukken hebben we in de geactualiseerde nota aandacht geschonken aan overregulering. Overregulering kan immers leiden tot inefficiëntie en verminderde slagkracht van de organisatie.
Hierdoor sluit de financiële verordening van de gemeente Diemen weer aan op wet- en regelgeving en de praktijk.
De Gemeenteraad van de gemeente Diemen
Gelezen het voorstel van het college d.d. 21 maart 2023;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet.
de geactualiseerde ‘Financiële verordening 2023 gemeente Diemen’.
In deze verordening wordt verstaan onder:
rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten voor zover deze collegebesluiten betrekking hebben op een noodzakelijke uitwerking van Europese, Rijks, Provinciale of door de Gemeenteraad vastgestelde regelgeving.
voorwaardencriterium: een criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
begrotingscriterium: een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
ramp: een zwaar ongeval of een andere gebeurtenis waarbij het leven en de gezondheid van veel personen, het milieu of grote materiële belangen in ernstige mate zijn geschaad of worden bedreigd en waarbij een gecoördineerde inzet van diensten of organisaties van verschillende disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken
2. Begroting en verantwoording
Artikel 2. Planning & Controlcyclus (P&C)
Vóór aanvang van een kalenderjaar biedt het college aan de Gemeenteraad ter kennisname
een overzicht aan met daarin in elk geval:
Artikel 5. Autorisatie begroting, begrotingswijzigingen en investeringskredieten
In geval van een crisis of ramp informeert de burgemeester de gemeenteraad schriftelijk. Uitgangspunt hierbij is dat deze informatie uiterlijk binnen 7 dagen na de uitgaven (verplichting) verstrekt wordt aan de raad. De autorisatie van het alsnog toe te kennen budget door de raad vindt plaats in de reguliere P&C-producten en/of via een aparte raadsvoordracht/-besluit.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 9. Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
In de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarrekening rapporteren burgemeester en wethouders aan de raad over afwijkingen. De verantwoordingsgrens wordt uitgedrukt in een percentage van de totale lasten van de gemeente, inclusief de dotaties aan de reserves. Het percentage wordt jaarlijks vastgelegd in de kadernota.
Artikel 10. Voorwaardencriterium
Burgemeester en wethouders bieden de raad jaarlijks, doch uiterlijk op 31 december van het desbetreffende boekjaar ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien.
Artikel 15. Kostprijsberekening
Het college stelt de nota kostprijsberekening vast. Deze nota bevat tenminste uitgangspunten voor het bepalen van:
5. Paragrafen bij de begroting
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmabegroting neemt het college het beleid omtrent weerstandsvermogen, weerstandscapaciteit en risicomanagement op en geeft inzicht in de actuele risico's.
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing in de jaarstukken geeft het college een verslag van de ontwikkelingen in het afgesloten jaar in relatie tot het geldende beleid.
Artikel 21. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de Gemeenteraad ter behandeling en vaststelling één keer per vier jaar een programma groot onderhoud openbare ruimte. Het programma groot onderhoud openbare ruimte omvat minimaal een integrale planning van de uitvoering van groot onderhoud in de openbare ruimte aan verhardingen, groen, riolering, verlichting, waterlopen en speelterreinen.
Het college biedt de Gemeenteraad ter behandeling en vaststelling een rioleringsplan aan, dat voldoet aan wet- en regelgeving. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen.
6. Financieel beheer en interne controle
Artikel 24. Financiële organisatie
Burgemeester en wethouders dragen in ieder geval zorg voor: