Organisatie | West Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen |
Citeertitel | Richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2024 | nieuwe regeling | 12-03-2024 |
De gemeente West Betuwe onderhoudt het wegennet van de gemeentelijke wegen. Daarnaast maken wij deze toekomstbestendig. Er vinden ook veel evenementen plaats in de gemeente. De (weg)werkzaamheden en evenementen zorgen helaas soms voor verkeershinder. Door nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen waarborgen wij zo goed mogelijk de verkeersveiligheid en doorstroming voor iedereen.
Dit document bevat richtlijnen en draagt bij aan een helder proces samen met de beleidsregels. Door gebruik te maken van het landelijk systeem zorgen we ook voor een volledige en openbare overzichtskaart.
Tijdens de (weg)werkzaamheden en evenementen is het belangrijk dat de gemeente bereikbaar, veilig en leefbaar blijft. De kans op afleiding bij verkeersdeelnemers bij tijdelijke situaties is extra groot. Dit leidt tot een verhoogd risico op ongevallen. Tijdens (weg)werkzaamheden en evenementen staat minimale verkeershinder voor alle weggebruikers voorop. De kosten van vertragingen en kans op incidenten verminderen hierdoor. De uitvoering van de (weg)werkzaamheden moet binnen een realistische tijdsperiode plaats vinden.
Een uniform proces zorgt ervoor dat iedereen dezelfde werkwijze volgt. Hierdoor voorkom je vertragingen en verbetert de informatievoorziening aan inwoners en weggebruikers. Het waarborgt ook de verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de gemeente. Informatie over wegafsluitingen en omleidingen speelt hierbij een belangrijke rol. Het landelijke meldsysteem Melvin, dat alle wegbeheerders gebruiken, vergroot deze informatievoorziening voor iedereen.
Wet- en regelgeving zorgen voor veilige werkplek. Ze helpen ook om het werk veilig en gezond te doen. Er zijn regels die speciaal gaan over (tijdelijke) verkeersmaatregelen:
De gemeente verleent toestemming voor de plaatsing van tijdelijke verkeersmaatregelen op, langs of aan de wegen. Dit gebeurt op basis van het gemeentelijk eigendomsrecht. Eveneens als op basis van, dan wel met in achtneming van de verkeerswet- en regelgeving en arbeidsomstandighedenwetgeving.
De aanvrager moet bij de aanvraag rekening houden met de gladheidsbestrijding van de gemeente. Meer informatie over de gladheidsbestrijding is te vinden op de website van de gemeente West Betuwe: https://www.westbetuwe.nl/gladheidsbestrijding.
Voor tijdelijke verkeersmaatregelen op gemeentelijke wegen is altijd toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe (hierna: het college) altijd toestemming geven. De uitvoering van tijdelijke verkeersmaatregelen mogen pas vinden ná toestemming.
Wanneer werkzaamheden langer dan vier maanden duren, dan zijn de verkeersmaatregelen verkeersbesluit plichtig. Hou er rekening mee dat de wettelijke bewaartermijn van 6 weken voor start van de werkzaamheden heeft plaatsgevonden.
Vanwege de veiligheid en/of kwaliteit van de openbare ruimte mogen de volgende partijen aanwijzingen geven. Je moet dit meteen en precies doen:
Projectleiders of medewerkers van de gemeente West Betuwe mogen besluiten om (weg)werkzaamheden te stoppen. Het team Toezicht en handhaving van de gemeente West Betuwe voeren dit besluit uit onder mandaat.
Een weigering leidt mogelijk tot tijdelijk opschorten of stillegging van (weg)werkzaamheden. Als blijkt bij een werk op de openbare weg dat:
De gemeente heeft dan het recht om op kosten van de uitvoerende partij:
5. Aanvragen tijdelijke verkeersmaatregelen
De aanvragen van tijdelijke verkeersmaatregelen voor (weg)werkzaamheden of evenementen moeten digitaal gebeuren via een online-formulier. Team verkeer van de gemeente toetst en beoordeelt alle aanvragen voor de gemeente West Betuwe. Zij zetten na goedkeuring van het college de aanvraag in Melvin en informeren de aanvrager.
5.1 Aanvraagtermijn (weg)werkzaamheden op, langs of aan de weg
Alle (weg)werkzaamheden moeten minimaal 2 weken voor start in de status ‘definitief’ staan in Melvin. De minimale aanvraagtermijn is 20 werkdagen voor start. Dit geldt voor alle wegen in de gemeente, hoe lang of groot de (weg)werkzaamheden ook zijn.
De aanvraagtermijn is nodig om de aanvraag goed te beoordelen. In deze tijd is extra overleg met iedereen die betrokken is ook nog mogelijk. Dit geldt ook om mogelijke aanpassingen door te voeren als dat nodig is.
De termijn in status ‘definitief’ in Melvin is om betrouwbare informatie te hebben. Navigatie- en rijhulpsystemen gebruiken voor een deel deze informatie. Als je iets verandert aan je aanvraag, dan verandert ook de termijn voor de status ‘definitief’.
Een aanvraag doen zonder precies te weten wanneer je gaat werken is mogelijk. Of te weten wat je verkeersplan wordt. Dit kan bijvoorbeeld voor alle asfaltwerkzaamheden van een heel jaar. Deze aanvragen krijgen in Melvin de status ‘initieel’. De aanvragen zijn niet volledig, dus hebben nog geen toestemming voor uitvoering.
Als we de planning voor het hele jaar in Melvin zetten, werk we beter samen. Dit biedt de mogelijkheid op verschillende (weg)werkzaamheden tegelijk te doen.
De regel is: de eerste aanvraag die helemaal volledig is, krijgt als eerste toestemming.
Calamiteitenaanvragen gaan over onvoorziene werkzaamheden die direct nodig zijn voor de (verkeers)veiligheid van weggebruikers en/of bewoners. Als er een calamiteit is, moet je zo snel mogelijk reageren. Calamiteitenaanvragen vallen niet onder de genoemde periode in paragraaf 5.1.1.
Als er een calamiteit is op een gemeentelijke weg, bel dan de gemeente. Als het buiten kantoortijden gebeurt, bel dan met de piketdienst van de gemeente. De piketdienst heeft het volgende telefoonnummer: 0345 – 728800. Bij geen contact met de piketdienst, dan contact op te nemen met de politie (0900 – 8844).
Alle aanvragen moet je via de website van de gemeente West Betuwe indienen. Als je het op een andere manier doet, dan verwijst de behandelaar naar de afgesproken manier van werken. Door deze duidelijke manier van werken verloopt alles soepeler en makkelijker.
Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland hoeven het online-formulier niet te gebruiken. Ze informeren de gemeente als ze iets doen dat invloed heeft op de gemeentelijke wegen. Ze zetten ook zelf meldingen van (weg)werkzaamheden in Melvin. Als er conflicten zijn in Melvin, dan zie je dat meteen. Zij hebben wel een afstemmingsplicht, zodat (weg)werkzaamheden niet onverwacht gebeurt. Of dat iedereen dezelfde weg als omleidingsroute gebruikt.
Team verkeer toetst de aanvraag eerst op procesmatig niveau. Ze toetsen op:
Vervolgens toetst team verkeer de aanvraag op wat je wilt doen. Ze toetsen op:
Het college heeft de mogelijkheid om een aanvraag voor tijdelijke verkeersmaatregelen af te wijzen. Dit staat in artikel 8 van de beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen.
Als de aanvrager en betrokken partijen er samen niet uitkomen, dan gebruiken we het escalatiemodel. Dit model helpt met de prioritering van de werkzaamheden. Het model gebruiken we in verschillende situaties. Denk aan:
Bij vragen en/of klachten tijdens (weg)werkzaamheden nemen mensen contact op met de gemeente. Deze komen binnen via de gebruikelijke gemeentelijke kanalen. De betrokken projectleider behandelt de vragen en/of klachten met ondersteuning vanuit verschillende afdelingen van de gemeente. Bij klachten buiten kantoortijden en noodzaak om direct te handelen, dan geldt de procedure volgens paragraaf 5.1.2.
Tijdens (weg)werkzaamheden of evenementen zijn er over het algemeen tijdelijke verkeersmaatregelen nodig. De verkeersmaatregelen moeten de (verkeers)veiligheid en de doorstroming waarborgen. Ook staat de veiligheid van verkeersdeelnemers en wegwerkers voorop. In de aanvraag staat duidelijk omschreven welke verkeersmaatregelen men gaat toepassen. De verkeersmaatregelen staan verwerkt in een verkeersplan ofwel een tijdelijke verkeersmaatregelentekening. Dit zijn één of meerdere tekeningen waarop alle verkeerstechnische maatregelen staan.
Het verkeersplan dient te voldoen aan CROW-richtlijn Werk in Uitvoering 96b. Aanvullend met de eisen volgens de beleidsregels voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij (weg)werkzaamheden en evenementen op gemeentelijke wegen.
De bereikbaarheid van woningen en bedrijven voor de hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance) is van groot belang. Bij (weg)werkzaamheden of evenementen moeten hulpdiensten altijd toegang hebben wanneer dit mogelijk is.
De brandweer stelt specifieke eisen aan de bereikbaarheid van bluswater en aanrijroutes. Op de website van de brandweer staat hier meer informatie over. De aanvrager dient vooraf afstemming te regelen met de hulpdiensten bij geen doorgang of bij twijfel. De gemaakte afspraken dient men expliciet te vernoemen in het verkeersplan. Team verkeer maakt een melding naar de hulpdiensten als zij geen doorgang hebben.
Door de gemeente lopen een aantal bus routes van zowel lijnbussen als de buurtbus. Er bestaat een kans op conflicten tijdens werkzaamheden.
Tijdig en goed informeren van vervoersbedrijven over wegafsluitingen en omleidingen is van groot belang. Zij hebben hierdoor de mogelijkheid om hun planningen hierop aan te passen. Team verkeer maakt een melding naar de vervoersbedrijven als zij geen doorgang hebben. De busmaatschappij maakt een eigen opleidingsplan en is verantwoordelijk voor de communicatie naar reizigers.
Melvin is een hulpmiddel voor een overzicht van (weg)werkzaamheden en evenementen. Er bestaat een kans dat meldingen in Melvin conflicten opleveren met andere meldingen. Melvin is het landelijk platform om te voldoen aan de Europese regelingen. Team verkeer voert alle (weg)werkzaamheden en evenementen namens de gemeente in Melvin. Ongeacht de grootte en/of tijdsduur. Op deze manier is er één openbare overzichtskaart voor iedereen beschikbaar.
In Melvin staan altijd onderstaande gegevens vernoemd bij ‘aanvullende informatie’:
Bij de gemeente West Betuwe moeten alle (weg)werkzaamheden als melding in Melvin staan. Door te werken met één openbare overzichtskaart is afstemming tussen verschillende stakeholders mogelijk. Verschillende (weg)werkzaamheden combineren geeft altijd de voorkeur. Hierbij geldt het principe ‘hoe eerder, hoe beter’.
Een melding doorloopt in Melvin meerdere statussen. De beschikbare statusovergangen in Melvin zijn:
Alleen de status definitief is voor iedereen openbaar. Dit geldt ook voor de navigatie- en rijhulpsysteem. De status initieel en concept zijn alleen zichtbaar met een account.
5.7.2 Evenementen en APV-aanvragen
Aanvragen voor evenementen en APV-aanvragen lopen via team vergunningen. Door ook al deze aanvragen in te voeren in Melvin is de openbare overzichtskaart nog completer. Team verkeer toetst ook deze aanvragen volgens dezelfde uitgangspunten als bij (weg)werkzaamheden.
6. Informatie over tijdelijke verkeersmaatregelen
De aanvrager plaatst altijd bij (weg)werkzaamheden vooraankondigingsborden. Dit doen we als de hele weg of een deel van de weg dicht is. De borden staan er minstens 5 en maximaal 10 werkdagen voordat de (weg)werkzaamheden beginnen. Ze staan aan beide kanten van de weg.
De tekst op het bord is kort en duidelijk. Bijvoorbeeld: ‘straatnaam’ dicht van ‘datum’ ‘tijd’ tot ‘datum’ ‘tijd’. Op het bord staat een verwijzing naar Melvin. Mensen vinden vervolgens zelf de actuele basisinformatie via de openbare website van Melvin.
Bij evenementen en APV-aanvragen zijn soms ook vooraankondigingsborden nodig. Team verkeer en/of team communicatie bepalen dit per aanvraag.
6.2 Communicatie richting inwoners
In de gemeente West Betuwe is het belangrijk om iedereen te vertellen over (weg)werkzaamheden en tijdelijke verkeersmaatregelen. De aanvrager stuurt een brief naar wijkbewoners, bedrijven en belanghebbende. Zo weet iedereen wat er gebeurt en is er minder overlast. Als er iets verandert, dan stuur de aanvrager een nieuwe brief met de laatste informatie.
De brief moet aan de volgende eisen voldoen:
Meer informatie: www.communicatierijk.nl;
7. Bebording en verkeersmaatregelen
7.1 Plaatsing van tijdelijke bebording
Na toestemming mag je tijdelijke bebording neerzetten 3 werkdagen voordat je begint met de (weg)werkzaamheden of evenement. Dit helpt om alles klaar te maken voor de tijdelijke verkeersmaatregelen. De vooraankondigingsborden zijn hierop een uitzondering. Wanneer je deze borden neerzet, staat beschreven in paragraaf 6.1.
Bij deze plaatsing mogen de tijdelijke bebording nog niet zichtbaar zijn voor al het verkeer. Je hebt de keuze om de bebording:
Na de (weg)werkzaamheden of het evenement moet je de tijdelijke verkeersmaatregelen meteen buitenwerking zetten. Eventuele schade aan de openbare ruimte verhaalt de gemeente op kosten van de aannemer en/of organisatie.
Een omleidingsroute is onderdeel van het verkeersplan. Voordat de aanvrager bebording neerzet, moet team verkeer goedkeuring geven. De omleidingsroute moet logisch zijn voor alle verkeersdeelnemers. De tijdelijke bewegwijzering moeten goed zijn volgens de CROW-richtlijn ‘Werk in Uitvoering 96b’.
Als de aanvrager de hele weg afsluit buiten de bebouwde kom, dan heeft deze altijd een omleidingsroute nodig. Binnen de bebouwde kom is dat niet altijd nodig voor een erftoegangsweg (ETW). Team verkeer van de gemeente beoordeelt per situatie of het nodig is. Of je een omleidingsroute nodig hebt, hangt af van:
Je moet een omleidingsroute aangeven een letter of cijfer. Maak liever geen gebruik van de letters H, O, P en X. Voor omleidingen voor fietsers of voetgangers gebruik je het daarvoor bedoelde symbool.
De letter H is verwarrend, omdat mensen dan denken aan een ziekenhuis. Hetzelfde geldt voor de letter P, die lijkt op een teken voor parkeren. Maar als de omleiding naar een ziekenhuis of parkeerplaats gaat, mag je ze wel gebruiken.
Bij de letters O en X is de kans dat je ze verkeerd ophangt. En mensen herkennen ze misschien niet goed. Bij de letter O bestaat ook de verwarring met het cijfer 0.
Tijdelijke bebording staan op eigen dragers. Dit betekent dus niet op lantaarnpalen of andere dragers. Bij extreme weersomstandigheden (zoals harde wind, storm, enzovoort) moet je extra maatregelen nemen. Zo voorkom je dat de bebording omvallen of wegwaaien. Eventuele schade aan de openbare ruimte verhaalt de gemeente op kosten van de aannemer en/of organisatie.
Tijdelijke bebording van minstens 0,80 bij 1,20 meter moet je extra stevig maken. Als schrikhekken lang staan, moet je ze zwaarder maken. De aannemer is hier verantwoordelijk voor. De extra maatregelen moeten ervoor zorgen dat alles veilig is voor iedereen op de weg.
Bij de plaatsing van tijdelijke bebording moet het zicht op bestaande bebording, bewegwijzering en verkeerslichten vrij blijven. Ook moet het zicht op kruisingen en zij-, en uitwegen onbelemmerd zijn. Het is ook belangrijk om te zorgen dat eventuele conflicterende bebording goed af te plakken (zie paragraaf 7.11).
Een verkeersregelaar is een persoon die de bevoegdheid heeft om instructies op te dragen aan weggebruikers. In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990) staat dit bepaald. In de Regeling Verkeersregelaars 2009 staat de aanstelling (en daarmee bevoegdheid) van verkeersregelaars geregeld.
De CROW-richtlijn 96b beperkt de inzet van verkeersregelaars. Men zet verkeersregelaars alleen als aanvulling op de verkeersmaatregelen na toestemming van team verkeer.
Bij de inzet van een verkeersregelaar gelden de volgende eisen:
7.9 Tijdelijk geen (weg)werkzaamheden
Bij geen werkzaamheden van tenminste 24 uur, dan moet je overleggen met de projectleider en team verkeer. We bekijken dan samen of we de tijdelijke verkeersmaatregelen moeten verwijderen of veranderen. Ook of conflicterende bebording weer goed zichtbaar moeten maken voor alle weggebruikers. Bij dit overleg is de veiligheid van iedereen op de weg het belangrijkst.
Gebruik zwarte magneetstrippen of afplakband om bebording af te dekken. Als je de tijdelijke bedekking weghaalt, mogen er geen beschadigingen of lijmresten achterblijven. Als er schade is, moet de aannemer of organisatie die betalen.
Het advies is om foto’s te maken voordat je begint. Doe dit samen met de projectleider of gebiedsbeheerder van de gemeente. Zo bekijken we samen kof er al schade is aan de bestaande bebording.
Aan het gebruik van een freesvak door wegverkeer geldt geen maximale periode. Wel verdient de voorkeur om de gefreesde deklaag snel te herstellen. Bij het gefreesde werkvak moet bebording staan (snelheidsbeperking, bord J25 met onderbord ‘Freesvak’). Het hoogteverschil van de overgangen van en naar het freesvak bedraagt maximaal 2,5 cm.
7.13 Parkeergelegenheid vrijmaken
Soms moet je een parkeergelegenheid vrijmaken en vrijhouden. Dit doe je met een tijdelijk parkeerverbod. Je moet de omgeving minstens 10 werkdagen van tevoren informeren dat de parkeergelegenheid tijdelijk weg is. In bijlage 3 staat hoe het verkeersbord eruit moet zien.
De gemeente wil liever geen gehandicaptenparkeerplaatsen weghalen. Als het toch moet, moet je een andere oplossing bieden. Je moet de persoon die de parkeerplaats gebruikt minstens 5 werkdagen van tevoren persoonlijk informeren. Als je een algemene gehandicaptenparkeerplaats tijdelijk weghaalt, moet je dit eerst bespreken met team verkeer.
Als je laad- en losplekken bij winkels en winkelgebieden tijdelijk weghaalt, moet je dit bespreken met de ondernemers. Dit moet minstens 10 werkdagen voordat je begint met de (weg)werkzaamheden of evenement. Het advies is om dit te regelen voordat je de aanvraag doet. Ondernemers hebben dan de mogelijkheid om hun leveringen aan te passen.
Alle bovenstaande geldt voor zowel (weg)werkzaamheden als evenementen.
7.14 Tijdelijke bouw in- en uitrit
Je hebt een omgevingsvergunning nodig als je tijdelijke in- en uitritten wilt maken en gebruiken. Je moet ook toestemming hebben voor de verkeersmaatregelen die je gaat nemen. Een omgevingsvergunning vraag je aan bij de Omgevingsdienst Rivierenland (www.odrrivierenland.nl). Bij tijdelijke in- en uitritten gebruik je het principe “rechts in, rechts uit”.
De gemeente is eigenaar van een aantal vaste verkeersmaatregelen. De aanvrager dient expliciet in het verkeersplan aan te geven als deze invloed hebben op het verkeersplan. Op deze manier is team verkeer in staat om de juiste informatie geven qua afstemming.
Lijst van vaste verkeersmaatregelen:
Een VRI is een verkeerslicht installatie. Oftewel verkeerslicht. Een bollard is een paal die door een elektrische of hydraulische aandrijving uit een wegdek omhoogkomt.
8. Fietsers, voetgangers en mindervaliden
Bij wegafsluitingen moet er altijd doorgang zijn voor voetgangers en fietsers. De aannemer moet dit 24/7 waarborgen inclusief feestdagen.
Men kijkt altijd eerst naar de ruimte voor voetgangers en fietsers bij (weg)werkzaamheden. Vervolgens kijkt men naar het overige wegverkeer. Deel de ruimte in volgens de CROW-richtlijnen. Denk ook aan de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden.
Fietspaden verleggen mag alleen door middel van aaneengesloten verharding (dus geen houten of stalen rijplaten). Op het fietspad mogen geen obstakels aanwezig zijn en het mag niet glad zijn. Daarnaast dient men rekening te houden met gladheidsbestrijding bij aanleggen van een tijdelijke situatie. Men probeert zoveel mogelijk te voorkomen om fietsers te laten afstappen via bebording ‘fietsers afstappen’.
Men dient bestaande enkelzijdige fietspaden in te richten volgens de CROW-richtlijnen als men deze dubbelzijdig wil gebruiken.
Als een voetpad onderdeel uitmaakt van een werkgebied dient het minimaal 1 meter breed te zijn. Het voetpad moet ook vrij zijn van obstakels. Is deze breedte niet haalbaar? Dan moet men een tijdelijk looppad aanleggen met de minimaal breedte volgens de CROW-richtlijnen. Mensen met een rolstoel of rollator moeten de mogelijkheid hebben om van het tijdelijke voetpad gebruik te maken.
Is geen doorgang voor voetgangers en/of fietsers mogelijk? De aanvrager moet dit gemotiveerd aantonen in het verkeersplan. Ook zit in het verkeersplan direct een logische omleidingsroute of alternatieve route voorstel. Waarbij deze voldoen aan de CROW-richtlijnen inclusief de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden.