Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Noorderzijlvest

Verordening rekenkamer waterschap Noorderzijlvest 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap Noorderzijlvest
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer waterschap Noorderzijlvest 2024
Citeertitel
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 78 van de Waterschapswet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Vervanging

24-04-2024

wsb-2024-9184

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer waterschap Noorderzijlvest 2024

Het algemeen bestuur van waterschap Noorderzijlvest;

 

gelezen het bestuursvoorstel van 12 april 2024;

 

gelet op titel II hoofdstuk VI0a van de Waterschapswet;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de Verordening rekenkamer waterschap Noorderzijlvest 2024:

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • klankbordgroep/commissie: afvaardiging van het algemeen bestuur die fungeert als aanspreekpunt voor de rekenkamer;

  • lid of leden: lid of leden van de rekenkamer van waterschap Noorderzijlvest;

  • rekenkamer: de rekenkamer van waterschap Noorderzijlvest;

  • secretaris: secretaris van de rekenkamer of diens vervanger;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer of diens vervanger.

 

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door het algemeen bestuur is ingesteld.

  • 2.

    Voor het in stand houden van de rekenkamer werkt het waterschap samen, zoals omschreven in de samenwerkingsovereenkomst betreffende de gezamenlijke Rekenkamer Wetterskip Fryslân – Waterschap Noorderzijlvest.

  • 3.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

  • 4.

    Naast de uitgesloten functies zoals opgesomd in artikel 51af Waterschapswet is een lid van de rekenkamer niet tevens werkzaam bij een openbaar lichaam dat is ingesteld bij een gemeenschappelijke regeling waar het waterschap aan deelneemt of in dienst van een instelling die subsidie ontvangt van het waterschap.

  • 5.

    Om een goede communicatie tussen de rekenkamer en het algemeen bestuur te bevorderen wordt tenminste jaarlijks overleg gevoerd tussen de rekenkamer en het algemeen bestuur.

 

Artikel 3. Klankbordgroep en aanspreekpunt

  • 1.

    De auditcommissie fungeert als klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    Tot de taken van de klankbordgroep behoren in ieder geval:

    • het, in geval van vacatures, aanbevelen aan het algemeen bestuur van kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • het fungeren als klankbordgroep bij het door de rekenkamer opstellen van onderzoeksopzetten;

    • het voeren van overleg met de rekenkamer, uit eigen beweging dan wel op verzoek van het algemeen bestuur of van de rekenkamer.

  • 3.

    De klankbordgroep bestaat uit tenminste drie leden. Het algemeen bestuur kan daarnaast plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.

 

Artikel 4. Gedragscode, integriteit en klachtenregeling

  • 1.

    De Gedragscode integriteit algemeen en dagelijks bestuur van het waterschap is van overeenkomstige toepassing op de leden van de rekenkamer. Daarmee wordt het belang van een integer en weerbaar openbaar bestuur onderschreven.

  • 2.

    De klachtenregeling van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op gedragingen van de leden van de rekenkamer.

 

Artikel 5. Onderzoeksprotocol

  • 1.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol voor de uitvoering van haar onderzoek vast.

  • 2.

    Het onderzoeksprotocol en de wijzigingen hierop worden ter kennisname gezonden aan het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.

 

Artikel 6. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 7. Ambtelijke ondersteuning

De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

 

Artikel 8. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Ten laste van het in eerste lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de onderzoeken (door externe onderzoekers);

    • b.

      de vergoedingen en reiskosten van de voorzitter en de leden;

    • c.

      de ambtelijke secretaris en eventuele administratieve ondersteuning:

    • d.

      de externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer worden ingeschakeld;

    • e.

      overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

Artikel 9. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 60% en voor leden 40% van de vergoeding voor leden van het algemeen bestuur.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  • 4.

    Aan de leden van de rekenkamer worden de voor de werkzaamheden van de rekenkamer noodzakelijk gemaakte onkosten vergoed op basis van de afspraken zoals die ook gelden voor de leden van het algemeen bestuur.

  • 5.

    Indien, met inachtneming van artikel 9, lid 1, de rekenkamer besluit één of meer van haar leden te belasten met de uitvoering van onderzoek, ontvangen deze leden een vergoeding van € 80,- (excl. BTW) per aan het onderzoek besteed werkuur. Hiervoor wordt voorafgaand aan het onderzoek een raming van de te besteden uren en na afronding van het onderzoek een verantwoording van de bestede uren vastgesteld door de rekenkamer.

 

Artikel 10. Verzoek

  • 1.

    Het algemeen bestuur kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. Tot het verzoek wordt bij meerderheid van stemmen besloten door het algemeen bestuur.

  • 2.

    De rekenkamer bericht het algemeen bestuur binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan.

  • 3.

    De rekenkamer geeft beargumenteerd aan indien geen gehoor wordt gegeven aan het verzoek of indien van toepassing welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn om het onderzoek wel uit te kunnen voeren.

 

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Gelijktijdig met het in werking treden van deze verordening wordt de Verordening Rekenkamercommissie waterschap Noorderzijlvest 2020 vervallen verklaard.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer waterschap Noorderzijlvest 2024.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van het waterschap Noorderzijlvest,

gehouden op 24 april 2024 te Groningen,

R. van der Schaaf, dijkgraaf

B. Tammes, secretaris-directeur