Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Blaricum

Water- en rioleringsprogramma 2024-2028 Blaricum Samenvatting

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBlaricum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWater- en rioleringsprogramma 2024-2028 Blaricum Samenvatting
CiteertitelWater- en rioleringsprogramma 2024-2028 Blaricum
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpgemeentelijk water- en rioleringsprogramma
Externe bijlageWater- en rioleringsprogramma 2024-2028 Blaricum

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 4.22 van de Wet milieubeheer
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-05-202401-01-202431-12-2028nieuwe regeling

26-03-2024

gmb-2024-200469

Tekst van de regeling

Intitulé

Water- en rioleringsprogramma 2024-2028 Blaricum Samenvatting

 

Vastgesteld door de gemeenteraad van Blaricum d.d. 26 maart 2024

Dit betreft een bestuurlijke samenvatting. Voor het volledige document wordt verwezen naar de “externe bijlage” bij deze publicatie.

Waarom een Wrp?

Het Water- en Rioleringsprogramma (Wrp) hebben we op opgesteld voor de invulling van onze wettelijke zorgplichten voor stedelijk afvalwater, afvloeiend hemelwater en grondwater. Daarnaast gaan we in op de zorg voor het oppervlaktewater en de invloed van klimaatverandering op de waterketen en hoe we daarmee omgaan (klimaatadaptatie). Dit Wrp is de opvolger van het Gemeentelijk Rioleringsplan Blaricum.

Dit programma beschrijft het beleid en de maatregelen voor de komende jaren en bevat de onderbouwing voor de rioolheffing.

Wat ging er vooraf?

We hebben de afgelopen ingezet op het klimaatadaptief maken van onze gemeente. Hiervoor is onder andere een klimaatstresstest opgesteld. Riolen zijn volgens de planning geïnspecteerd, gereinigd, en waar nodig vervangen of gerenoveerd. Binnen revitalisatieprojecten is hemelwater afgekoppeld van het vuile water. Ook is structurele grondwateroverlast onderzocht en zijn overlastlocaties in beeld gebracht.

Wat willen we bereiken?

We sluiten aan op andere vastgestelde beleidsplannen en op de Contouren Omgevingsvisie. We willen goed blijven omgaan met water in onze gemeente door vuil water af te voeren en overtollig hemelwater zo goed mogelijk te verwerken. We hebben hiervoor duidelijke kaders opgesteld van wat we wel en we niet accepteren qua hinder, overlast en schade. Voor de verwerking van hemelwater volgen we de trits ’vasthouden-bergen-afvoeren’.

We willen de openbare ruimte zo klimaatadaptief mogelijk inrichten en hemelwater zoveel mogelijk lokaal infiltreren in de ondergrond als het bodemtype dat toelaat.

Bij nieuwbouw zamelen we huishoudelijk- of bedrijfsafvalwater en afvloeiend hemelwater gescheiden in. Bij renovatie van de openbare ruimte wordt gekeken of afkoppelen mogelijk is.

We willen oppervlaktewateren met voldoende waterbergende capaciteit en een goede waterkwaliteit. Ook nemen we maatregelen tegen structurele grondwater over- en onderlast als dat doelmatig is. Hiervoor hebben we een beslisboom grondwatermaatregelen opgesteld.

Daarnaast beheren we het bestaande rioolstelsel goed en zo duurzaam mogelijk.

Wie doet wat?

We werken samen de met de andere BEL-gemeenten en met Waterschap en Provincie. Ook zijn we actief in regionale samenwerkingsverbanden.

We verwachten van onze inwoners en bedrijven dat ze het riool verstandig gebruiken en hemel- en grondwater zoveel mogelijk zelf verwerken.

Wat is de huidige situatie?

We beheren een groot areaal aan objecten om goed met onze waterstromen te kunnen omgaan. Dit zijn onder andere:

  • 96 km aan vrijvervalriolering

  • 6 km aan pers- en drukleidingen

  • 15 gemalen en drukunits

  • 26 km drainage

  • 574 infiltratievoorzieningen (infiltratiekolken, -putten, -palen –bassins en wadi’s)

Het rioleringsstelsel is over het algemeen in goede staat. Elk jaar worden de inspectieresultaten beoordeeld en eventuele herstelwerkzaamheden ingepland.

Het functioneren van het systeem bij extreme regenval is in 2023 getoetst in het systeemoverzicht stedelijk water (SSW). Met deze studie is in kaart gebracht wat er gebeurt als een bui van 70 mm in 1 uur valt.

Wat gaan we doen?

We inspecteren en reinigen de water- en rioleringsobjecten regelmatig. Hiervoor combineren we vaste onderhoudsfrequenties met risicogestuurd beheer.

We doen de komende jaren onderzoeken om het water- en rioleringssysteem te kunnen optimaliseren. Hiervoor gaan we onder andere overstorten meten en monitoren, een meetplan opstellen voor het grondwatermeetnet en meer inzetten op communicatie en bewonersparticipatie.

De investeringen bestaan de komende jaren vooral uit geplande rioolrenovaties/vervangingen en klimaatadaptief herontwikkelen van de openbare ruimte. Ook pakken we meerdere wateroverlastknelpunten aan afkomstig uit het systeemoverzicht stedelijk water (SSW).

Wat hebben we hiervoor nodig?

Om de beschreven plannen uit te voeren is voldoende personele capaciteit nodig. De personele capaciteit in de binnendienst is te beperkt. In de binnendienst is het tekort ca. 1 fte. Uitbreiding van de capaciteit is nodig om de werkzaamheden volgens plan uit te kunnen voeren. Deze fte zal voor 1/3e taken vanuit Blaricum kunnen oppakken.

Om alle kosten te dekken heffen we een rioolheffing. Met de kostendekkingsberekening hebben we voor de komende 70 jaar de

kosten en benodigde inkomsten bepaald. Een gemiddeld huishouden betaalt in 2024 een vast tarief van € 218. Als we per 1-1-2024 een rioolheffing zouden heffen die over de gehele levenscyclus van de riolering van 70 jaar gelijk en kostendekkend is, zou die rioolheffing € 344 moeten bedragen voor een gemiddeld huishouden. De huidige rioolheffing is lager dan de berekende kostendekkende heffing op lange termijn. Er is een stijging naar een kostendekkend niveau nodig van € 29 per jaar tot en met 2029.