Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels jobcoaching Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels jobcoaching Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels persoonlijke ondersteuning Gemeente Borger-Odoorn 2018.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht met ingang van 1 juli 2023 in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking mits de Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 die dag van kracht is, dan wel de eerstvolgende dag waarop de Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 van kracht is.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-05-2024 | 01-07-2023 | nieuwe regeling | 28-11-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn;
gelezen het voorstel aan het college van burgemeester en wethouders van 28 november 2023.
gelet op de bepalingen in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 8a, tweede lid, onderdeel e, van de Participatiewet in samenhang met de artikelen 16, 22, 23, 27, 28 en 36, derde lid, van de Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Borger-Odoorn 2022;
overwegende dat nadere regels gesteld dienen te worden ten aanzien van de inzet van de voorziening persoonlijke ondersteuning in de vorm van jobcoaching;
de navolgende “Beleidsregels jobcoaching Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023” vast te stellen.
In dit besluit wordt verstaan onder:
werkgever: degene (de formele werkgever) jegens wie een ander (de werknemer) op grond van een dienstbetrekking krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is tot het verrichten van arbeid, dan wel indien van toepassing, de feitelijke werkgever, zijnde de inlener, bij een uitzendovereenkomst zonder uitzendbeding, detacheringsovereenkomst, of payrollovereenkomst;
Tot de doelgroep behoort de persoon met een loonwaarde van minimaal 30% van het wettelijk minimumloon.
Artikel 3. Recht op jobcoaching
Artikel 4. Vormen van jobcoaching
Het college kan in overleg met de persoon en de werkgever jobcoaching aanbieden als:
Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van belanghebbende persoon afwijken van het bepaalde in deze beleidsregels.
Artikel 13. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel
Deze beleidsregels treden onder gelijktijdige intrekking van de Nadere regels persoonlijke ondersteuning Gemeente Borger-Odoorn 2018 met terugwerkende kracht met ingang van 1 juli 2023 in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking mits de Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 die dag van kracht is, dan wel de eerstvolgende dag waarop de Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023 van kracht is.
Aldus vastgesteld op 28 november 2023
Het college van burgemeester en wethouders,
De gemeentesecretaris
K. Speekhout
De burgermeester
mr. J. Seton
Toelichting beleidsregels jobcoaching Re-integratieverordening gemeente Borger-Odoorn 2023
De voorziening jobcoaching is één van de re-integratievoorzieningen die het college kan inzetten om een persoon met een arbeidsbeperking te ondersteunen bij de arbeidsinschakeling.
Jobcoaching betreft methodische ondersteuning aan personen met een arbeidsbeperking en aan werkgevers gericht op het vinden en behouden van werk. Personen met een arbeidsbeperking kunnen gebaat zijn bij professionele begeleiding op de werkplek. Het doel van de inzet van jobcoaching is dat personen na maximaal 2 jaar jobcoaching duurzaam zijn uitgestroomd naar betaald werk.
Deze beleidsregels zijn nadere regels ten aanzien van de uitvoering van de voorziening jobcoaching.
Dit artikel bepaalt de voor de beleidsregels van belang zijnde begrippen.
De doelgroep betreft personen met een arbeidsbeperking waardoor zij bij voltijd werk niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. De minimale loonwaarde van 30% van het wettelijk minimumloon is gerelateerd aan de maximale loonkostensubsidie van 70% van het wettelijk minimumloon die verstrekt kan worden ten aanzien van de doelgroep loonkostensubsidie.
Artikel 3. Recht op jobcoaching
Om in aanmerking te komen voor de voorziening jobcoaching moet voldaan zijn aan voorwaarden. De algemene voorwaarden zijn bepaald in de verordening. Algemeen uitgangspunt is dat een voorziening aangeboden kan worden als die noodzakelijk geacht wordt voor de arbeidsinschakeling. Bij elke voorziening betreft dat maatwerk. Dit artikel bepaalt in aanvulling op de voorwaarden die op grond van de Participatiewet in samenhang met de verordening van toepassing zijn, aanvullende voorwaarden om recht te hebben op de voorziening jobcoaching. Voor de duidelijkheid worden specifiek de artikelen 7 en 17 van de verordening aangehaald.
Artikel 4. Vormen van jobcoaching
Externe jobcoaching betreft inhuur van een jobcoach door de werkgever.
Interne jobcoaching betreft jobcoaching door een jobcoach die in dienst is van de werkgever.
Jobcoaching door een erkend deskundige borgt de kwaliteit van de begeleiding en daar is de persoon die gebruik maakt van de voorziening jobcoaching bij gebaat. De bepaalde kwaliteitseisen sluiten aan bij de eisen die het UWV stelt voor jobcoaching.
NOLOC: Nederlandse Orde voor Loopbaanadviseurs en Outplacement Consulenten. Ook wel de beroepsvereniging voor loopbaanadviseurs en jobcoaches genoemd.
Het uitgangspunt is dat jobcoaching van tijdelijke aard is en niet langer ingezet wordt dan noodzakelijk. Om die reden wordt telkens na een periode van maximaal 6 maanden de noodzaak geëvalueerd. De totale duur is maximaal twee jaar.
Dit artikel bepaalt de wijze waarop de maximale omvang van de voorziening jobcoaching bepaald wordt. De maximale omvang van jobcoaching hangt af van het toepasselijke begeleidingsregime licht of midden. In overleg met de betrokken wordt gelet op het bepaalde regime de omvang bepaald. Het derde lid bepaalt dat op een persoon van wie de loonwaarde (nog) niet is vastgesteld en die onder toepassing van forfaitaire loonkostensubsidie werkzaamheden verricht, het midden regime van toepassing is. Het vierde lid bepaalt in afwijking op het tweede lid dat tijdens een voorziening proefplaats maximaal 5 uren per maand ingezet kunnen worden.
Dit artikel bepaalt de nadere regels met betrekking tot de aanvraag. Op grond van de voorwaarde als bedoeld in artikel 17, onderdeel c, van de verordening, kan het college de voorziening jobcoaching aanbieden als de persoon niet zonder die voorziening kan deelnemen aan het arbeidsproces. Onder toepassing van het bepaalde in artikel 27 van de verordening kan daar sprake van zijn als de aanvraag ingediend wordt binnen 8 weken na de ingangsdatum van de dienstbetrekking, tenzij voorafgaand aan of op het moment van aanvang van de dienstbetrekking de noodzaak voor die ondersteuning redelijkerwijs nog niet bekend kon zijn.
Artikel 9. Vergoeding externe jobcoaching
De werkgever kan voor het organiseren van interne jobcoaching door een jobcoach die in dienst is bij de werkgever, een vergoeding verstrekt krijgen. Het eerste lid bepaald dat de vergoeding per uur jobcoaching overeenkomstig het bedrag dat door het UWV gehanteerd wordt als uurtarief voor jobcoaching is. Het tweede lid bepaald dat het college de vergoeding vaststelt op basis van de financiële en inhoudelijke verantwoording afgelegd door de externe jobcoach.
Artikel 10. Subsidie interne jobcoaching
De werkgever kan voor het organiseren van externe jobcoaching door het inhuren van een jobcoach subsidie verstrekt krijgen. Hierdoor zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht over subsidie (titel 4.2) van toepassing zijn. Subsidieverstrekking vindt plaats onder toepassing van de Algemene subsidieverordening gemeente Borger-Odoorn 2022. Het tweede lid bepaalt dat de subsidie per uur jobcoaching overeenkomstig het bedrag dat door het UWV gehanteerd wordt als uurtarief voor jobcoaching is. De hoogte en de duur van de subsidie wordt in samenhang met respectievelijk artikel 6 en 7 bepaald. Het vierde lid bepaalt dat het college de definitieve subsidie vaststelt op basis van afgelegde inhoudelijke en financiële verantwoording door de werkgever.
Dit artikel borgt de kwaliteit van inhoudelijke verantwoording.
Op grond van artikel 4:84 Awb handelt het college overeenkomstig de beleidsregels, tenzij dat voor de belanghebbende gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.