Organisatie | Eersel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers Gemeente Eersel 2008 |
Citeertitel | Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers Gemeente Eersel 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gedragscode integriteit politieke ambtsdragers Gemeente Eersel 2008
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2008 | 26-11-2015 | Nieuwe regeling | 26-02-2008 De Hint, 30-04-2008 | Geen. |
Deel 1 Kernbegrippen integriteit van politieke ambtsdragers
Leden van het dagelijks bestuur (de burgemeester en de wethouders) en van het algemeen bestuur van de gemeente (de leden en de flexleden van de gemeenteraad) stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer.Integriteit van politieke ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen.?Verantwoording wordt in de eerste plaats afgelegd aan de inwoners van de gemeente Eersel en de gekozen vertegenwoordigers van die inwoners (gemeenteraad als controlerend orgaan). Daarnaast wordt intern verantwoording afgelegd aan collega-bestuurders. Hiermee kan echter slechts worden volstaan voor zover het algemeen belang dat de gemeente namens haar inwoners dient geen verdergaande openbaarheid vergt. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politieke ambtsdragers in een breder perspectief :
Het handelen van een politieke ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een politieke ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politieke ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politieke ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politieke ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politieke ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politieke ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.
Deel 2 Gedragscode politieke ambtsdragers
Artikel 2 Belangenverstrengeling
Een politieke ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn neven-functies en q.q-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn. Wanneer zich een wijziging voordoet meldt de politiek ambtsdrager dit terstond aan de griffier, zodat de lijst geactualiseerd kan worden.
Een politieke ambtsdrager dient in overleg te treden met de voorzitter van de raad wanneer aan de orde is dat een bloed- of aanverwant in eerste en tweede graad, dan wel bloed- of aanverwant van zijn of haar echtgenoot in de eerste of tweede graad, dan wel zijn of haar echtgenoot, geregistreerde partner of feitelijke partner toetreedt tot de raad of het college. De voorzitter van de raad treedt in overleg met de fractievoorzitters en doet voorstellen voor werkafspraken en doet in overleg met de fractievoorzitters zo nodig mededelingen aan de raad.
Artikel 4 Geschenken, diensten en uitnodigingen
Geschenken en giften die een politieke ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen kunnen worden behouden.
Artikel 5 Bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse reizen en voorzieningen
In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester en zonodig ter besluitvorming aan het dagelijks bestuur voorgelegd. Er worden geen gemeentelijke creditcards in gebruik genomen, zoals ook in de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Eersel 2006’ is vastgelegd.
Een politieke ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis[1] te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.Indien het toestemming aan een bestuurder betreft wordt het algemeen bestuur van de besluitvorming in het dagelijks bestuur op de hoogte gesteld.
Een politieke ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politieke ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
Gebruik van gemeentelijke eigendommen of - voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan tenzij het betreft de bruikleen van een mobiele telefoon en computer die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt. Op grond van de ‘Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Eersel 2006’, krijgen raadsleden geen mobiele telefoon of computer in bruikleen en krijgen politieke ambtsdragers geen beschikking over een dienstauto.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Eersel
van 26 februari 2008 (voortzetting raadsvergadering van 19 februari 2008)
DE RAAD VOORNOEMD
de griffier, drs C.P.M. Haumann
de wnd. voorzitter, H.J. van de Klundert
[1] Onder een buitenlandse reis wordt verstaan een reis naar het buitenland (inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba), niet zijnde een reis naar een instelling van de Europese Unie.