Organisatie | Rijswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Burgerlijke Stand 2024 |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2024 | nieuwe regeling | 23-04-2024 |
De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (ABS) wordt aangewezen voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Rijswijk. Zelfs wanneer in het aanwijzingsbesluit aan de aanwijzing geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de aanwijzing als Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van rechtswege op de dag dat aan betrokkene ontslag is verleend als ambtenaar in dienst van de gemeente Rijswijk;
De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) voor één dag wordt aangewezen onder de voorwaarde dat de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS) in een andere Nederlandse gemeente in dienst, aangewezen én beëdigd is. Het gaat hierbij om de dag waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie zal plaatsvinden. De Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS) mag gebruik maken van een eigen toga mits er geen logo van andere organisaties c.q. gemeenten zichtbaar is;
Artikel 4 Leiding van Burgerlijke Stand
De Teammanager Publieke Dienstverlening is als leidinggevende verantwoordelijk voor de Burgerlijke Stand. De manager belast de Teamleider Burgerzaken met de uitvoering hiervan.
Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekkingen en voor registraties of omzettingen van partnerschappen zijn de openingstijden van de Burgerlijke Stand van de gemeente Rijswijk: Maandag: 9.00 tot 12.00 uur, dinsdag: 9.00 tot 17.00 uur, woensdag: 9.00 tot 17.00 uur, donderdag: 9.00 tot 20.00 uur en vrijdag: 9.00 tot 12.00 uur.
Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap
Er wordt op dinsdag om 09.15 uur en om 09.45 uur de gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap.
Het voltrekken van kosteloze huwelijken/partnerschappen vindt plaats in een aparte kamer van de burgerlijke stand, waar ruimte is voor het bruidspaar, twee getuigen en eventueel een fotograaf.
De randvoorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekkingen/geregistreerde partnerschappen:
Artikel 7 Betaalde huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap
De betaalde huwelijksvoltrekkingen/geregistreerde partnerschappen zonder ceremonie vinden plaats in de trouwzaal in het Huis van de stad. Behalve het paar zijn maximaal twintig aanwezige personen toegestaan, inclusief de getuigen.
De randvoorwaarden bij huwelijken/partnerschappen zonder ceremonie zijn:
De randvoorwaarden voor huwelijksvoltrekkingen/geregistreerde partnerschappen met ceremonie in de trouwzaal van het Huis van de stad en op locatie:
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 23 april 2024
Burgemeester en wethouders,
de secretaris,
P.M. Schuit
de burgemeester,
H. Sahin
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. In de gemeente Rijswijk zijn er ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de ambtenaren van het team Burgerzaken.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In artikel 2 wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode dient te worden aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanwijzingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaald bureau of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het aanwijzingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.
De werkzaamheden moeten in het Huis van de stad (of een daartoe door het bevoegd gezag aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 4 Leiding van de Burgerlijke Stand
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994). De teamleider burgerzaken voert de dagelijkse en inhoudelijke aansturing uit.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak open te stellen.
Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld de Teammanager Publieke Dienstverlening) dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.
Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap
In dit artikel wordt bepaald waar en wanneer er kosteloze huwelijken/partnerschappen worden voltrokken en wat de voorwaarden zijn.
Artikel 7 Betaalde huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap
In dit artikel wordt bepaald waar en wanneer er huwelijken/partnerschappen met en zonder ceremonie worden voltrokken en wat de voorwaarden zijn.
In dit artikel wordt bepaald hoe met de dienstkleding om te gaan.
In dit artikel wordt omschreven hoe de beschikbaarheid dient te zijn.
Het salaris voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand is geregeld in de arbeidsovereenkomst.
De leden van het college van burgemeester en wethouders en de raadsleden en de eenmalig aangewezen Babsen/Absen zijn onbezoldigd.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.