Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024
CiteertitelSubsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-202431-12-2025nieuwe regeling

23-04-2024

gmb-2024-193641

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Maastricht; overwegende dat het gemeentebestuur met de Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB, de transitie naar emissieloos-vervoer voor het MKB wil vergemakkelijken en de kosten van deze transitie wil verlagen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen; gelet op de Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht; besluit vast te stellen de Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024.

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • Aanvrager: rechtspersoon of natuurlijk persoon die een subsidie aanvraagt en valt binnen de doelgroep van deze regeling;

  • Asv: Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht;

  • Bedrijfsauto: een voertuig die in de N1 of N2 RDW-voertuigcategorieën valt met een maximum gewicht van 4.250 KG waarbij het kenteken begint met de letter ‘B’ of ’V’ en zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen;

  • College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht;

  • De-minimisverklaring: In een de-minimisverklaring laat de onderneming zien welke staatssteun in de twee voorafgaande jaren en het lopende belastingjaar is ontvangen;

  • Duurzame mobiliteit: vermindering en verschoning van (bedrijfsmatige) voertuigkilometers;

  • Emissie: uitstoot van schadelijke stoffen;

  • KvK: Kamer van Koophandel;

  • Laadinfrastructuur: voorzieningen voor elektrisch opladen van elektrische voertuigen;

  • LEV: Light Electric Vehicle: een licht en elektrisch aangedreven voertuig;

  • Logistieke hub: een centrale locatie in de regio waarvandaan verschillende logistieke dienstverlenende activiteiten worden ontplooid, die verband houden met bundeling van vervoer en distributie van goederen en/of afval.

  • MKB: Midden- en Klein Bedrijf, met inbegrip van een vereniging en/of stichting, gevestigd in de gemeente Maastricht, die minder dan 250 werknemers in dienst heeft, niet meer dan 50 miljoen jaaromzet draait en waarbij de jaarbalans kleiner of gelijk is aan 43 miljoen, die staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK;

  • Subsidiabele kosten: naar oordeel van het college noodzakelijke kosten die direct verband houden met het doel van de regeling en uitsluitend gemaakt worden voor de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd;

  • Onderneming; een duurzame organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen;

  • Subsidiejaar: een kalenderjaar tot 31 december;

  • Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift;

  • Zzp’er: Zelfstandige Zonder Personeel die staat ingeschreven in het handelsregister van het KvK en gevestigd is in de gemeente Maastricht;

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a)

      De subsidiabele kosten dienen direct en concreet bij te dragen aan een duurzame mobiliteit voor de ondernemers;

    • b)

      De onderneming is gevestigd in de gemeente Maastricht;

    • c)

      De activiteiten, die staan genoemd in lid 2 van dit artikel, dienen binnen één jaar na aanvraag van de subsidie te zijn uitgevoerd;

    • d)

      De subsidie dient mede gericht te zijn op de ondersteuning van de klimaatdoelstelling van Maastricht, voor de doelgroep genoemd in artikel 4 van deze subsidieregeling;

  • 2.

    Subsidie wordt uitsluitend verleend voor een of meer van de volgende activiteiten:

    • I.

      De zakelijke aanschaf van een LEV die gebruikt wordt voor het transport ten behoeve van de bedrijfsvoering van de onderneming.

    • II.

      De zakelijke aanschaf van laadinfrastructuur ten behoeve van het opladen van bedrijfsvoertuigen.

    • III.

      Het afsluiten van een zakelijk abonnement om gebruik te maken van een logistieke hub voor bundeling van vervoer en distributie van goederen en/of afval.

    • IV.

      De aanschaf van een nieuwe elektrische bestelbus, die gebruikt wordt voor het transport ten behoeve van de bedrijfsvoering van de onderneming.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden aangevraagd door een MKB’er of zzp’er, met of zonder winstoogmerk.

Artikel 5. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 bedraagt het subsidieplafond in totaal €600.000,-.

  • 2.

    Wijzigingen in het subsidieplafond na de vaststelling zoals bedoeld in artikel 2 behoudens wijzigingen als gevolg van jaarlijkse prijsindexeringen, worden door het college vastgesteld en openbaar gemaakt.

  • 3.

    Het in enig subsidiejaar resterende gemeentelijke subsidieplafond wordt niet herverdeeld.

  • 4.

    Eventueel bij de vaststelling teruggevorderde bedragen worden niet herverdeeld.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de daadwerkelijk gemaakte kosten in aanmerking die vanaf 1 januari 2024 zijn gemaakt en die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      advies-, bemiddelings- en/of loonkosten;

    • b.

      kosten die reeds gesubsidieerd of gefinancierd worden vanuit een andere subsidierelatie met de gemeente Maastricht

    • c.

      kosten die niet voor zakelijk gebruik worden gemaakt.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie die bedraagt maximaal:

    • a.

      Voor de activiteit genoemd in artikel 3 lid 2 sub I, 20% van de totale kosten met een maximum van €5.000,- per bedrijfsvoertuig met een plafond tot en met €15.000,- per onderneming.

    • b.

      Voor de activiteit genoemd in artikel 3 lid 2 sub II, 50% van de aanschafkosten met een plafond tot en met €5.000,- per onderneming.

    • c.

      Voor de activiteit genoemd in artikel 3 lid 2 sub III, 50% van de aanschafkosten met een plafond tot en met €1.000,- per onderneming.

    • d.

      Voor de activiteit genoemd in artikel 3 lid 2 sub IV, 12% van de totale kosten met een maximum van €5.000,- per bedrijfsvoertuig en een plafond tot en met €15.000,- per onderneming.

  • 2.

    De subsidiebedragen zijn inclusief btw.

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verdeling van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    De aanvraag wordt getoetst aan de criteria en voorwaarden zoals bepaald in artikel 3 en 9.

  • 3.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

  • 5.

    De aanvraag wordt niet in behandeling genomen indien op het moment van ontvangst van de aanvraag het subsidieplafond voor het jaar waarvoor de aanvraag wordt ingediend reeds is bereikt.

Artikel 9. Aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag betreft maximaal één aanvraag op grond van deze subsidieregeling per MKB’er of zzp’er, waarbij meerdere activiteiten in de aanvraag gecombineerd mogen worden.

  • 2.

    Als de aanvraag een nog af te nemen activiteit, uit artikel 3 lid 2 betreft dan bevat de subsidieaanvraag een offerte, waarop het af te nemen product of dienst staat gespecificeerd, waarbij de dagtekening van de offerte niet eerder is dan 1 januari 2024.

  • 3.

    Als de aanvraag een reeds afgenomen activiteit, uit artikel 3 lid 2 betreft dan bevat de subsidieaanvraag een factuur waarop het afgenomen product of dienst staat gespecificeerd, waarbij de dagtekening van de factuur niet eerder is dan 1 januari 2024.

  • 4.

    Bij een aanvraag voor de activiteit genoemd in artikel 3 lid 2 sub II moet in de aanvraag worden aangetoond dat; de aanvrager reeds over een- of meerdere bedrijfsvoertuigen beschikt, of dient de aanvraag gecombineerd te zijn met een aanvraag voor activiteit genoemd in art. 3 lid 2 sub I of IV.

  • 5.

    Een subsidie voor de activiteit genoemd in art. 3 lid 2 sub I en/of IV mag in totaal voor maximaal 3 bedrijfsvoertuigen worden aangevraagd.

  • 6.

    Een subsidie voor de activiteit genoemd in art. 3 lid 2 sub III mag voor één zakelijk abonnement met de duur van maximaal één jaar worden aangevraagd.

  • 7.

    Een onderneming overlegt de volgende stukken: een opgave van subsidies, vergoedingen of tegemoetkomingen in welke vorm ook met staatsmiddelen bekostigd, die al zijn of zullen worden ontvangen voor de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en een verklaring als bedoeld in de verordening met betrekking tot de-minimissteun (de-minimisverklaring).

  • 8.

    In het geval de aanvraag wordt ingediend door het MKB wordt het volgende aangeleverd; een uittreksel van het handelsregister, uit de KvK, die op het moment van de aanvraag niet ouder is dan 6 maanden en een jaarrekening van het afgelopen jaar waarop de jaarbalans en jaaromzet te zien zijn. In het geval de aanvraag wordt ingediend door de zzp’er wordt het volgende aangeleverd; een uittreksel van het handelsregister, uit de KvK, die op het moment van de aanvraag niet ouder is dan 6 maanden.

  • 9.

    Een aanvraag voor de activiteit genoemd in art. 3 lid 2 sub IV kan alleen worden ingediend nadat de aanvraagperiode voor de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is gesloten en de aanvrager hier geen subsidie voor heeft ontvangen of zal ontvangen.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, eerste lid, van de Asv, ingediend vanaf de dag na wettelijke bekendmaking van deze subsidieregeling voor de activiteiten beschreven in artikel 3, tweede lid, sub I II en III van deze regeling en vanaf 1 augustus 2024 voor de activiteit beschreven in artikel 3, tweede lid, sub IV van deze regeling als de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is gesloten.

Artikel 11. Beslistermijn

Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Asv, uiterlijk binnen 8 weken na binnenkomst van de complete aanvraag.

Artikel 12. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder f, van de Asv, kan subsidieverlening worden geweigerd als:

  • a.

    meerdere aanvragen door één MKB’er of zzp’er zijn ingediend;

  • b.

    dezelfde activiteit reeds gesubsidieerd is;

  • c.

    het geen zakelijke aanvraag betreft;

  • d.

    de aanvraag meer dan drie bedrijfsvoertuigen betreft;

  • e.

    uit de ingevulde de- minimisverklaring blijkt dat er sprake is van staatssteun;

  • f.

    de factuur of offerte voor een van de activiteiten vóór 1 januari 2024 is gedateerd.

Artikel 13. Verplichtingen

Burgemeester en wethouders kunnen in de verleningsbeschikking specifieke verplichtingen opleggen.

Artikel 14. Verantwoording

In afwijking van artikelen 13 en 14 van de Asv dient;

  • 1.

    De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen voor een nog af te nemen activiteit, dient uiterlijk 13 weken nadat de gesubsidieerde activiteit is verricht, een aanvraag tot vaststelling in. Het verzoek om vaststelling bevat een factuur, waarop het afgenomen product of dienst is gespecificeerd.

  • 2.

    De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen voor een reeds afgenomen activiteit, worden door burgemeester en wethouders direct vastgesteld bij de verlening.

Artikel 15. Hardheidsclausule

  • 1.

    In gevallen, de uitvoering van deze subsidieregeling betreffend, waarin deze subsidieregeling niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Het college kan afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de wettelijke bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2025.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Maastricht in hun vergadering van 23 april 2024.

Burgemeester en Wethouders van Maastricht

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

W.A.G. Hillenaar